Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Inanna

Inanna

04-05-2017 om 11:21

wat eten met pijn door nieuwe beugel?

Mijn dochter heeft sinds dinsdag een blokjesbeugel boven, volgende week krijgt ze er ook onder 1.
Ze heeft heel veel pijn en ze weet eigenlijk niet goed wat ze kan eten.

Ze lust geen vla, yoghurt, pudding of pap.
We komen zelf niet veel verder dan soep, maar daar was ze ook niet heel enthousiast over. Over mijn suggestie om ijs te eten was ze al meer te spreken
Brood in heel kleine stukjes hebben we gisteren geprobeerd, maar deed ook nog veel pijn, zei ze.

Iemand nog ideeën?

69er

69er

04-05-2017 om 11:26

Staafmixer

Pijnstiller voor de maaltijd en gebruik een staafmixer.

Inanna

Inanna

04-05-2017 om 11:55

69er

Bedankt voor de reactie.

Ze zegt dat paracetamol niks doet, ik loop er meerdere keren per dag mee te leuren, maar ze wil het niet. Ze wil sowieso niet zo veel op het moment, wat ik me ook wel een beetje kan voorstellen. Ze heeft normaal best een hoge pijngrens, dus als zij staat te huilen van de pijn, dan doet het ook echt pijn, ik vind het zo zielig.

Staafmixer gaan we doen. Gisteren hadden we spinazie met puree, dat was wel te doen (behalve dat de spinazie echt overal tussen ging zitten)
Nu nog iets voor overdag, ook voor volgende week op school.

Zacht

Hoe gaat het eten van pasta? Pasta zonder stukjes gehakt, alleen tomatensaus?
Lust ze fruit? Bakjes appelmoes of stukjes banaan.
Hier kind eerste dagen brood zonder korstjes en krentenbollen.

Met een waterpik waterflosser kon ze haar beugel makkelijk schoonhouden.

Hieronder een plaatje van een waterpik. Zelf hebben we een ander merk.

https://www.tandenborstel.com/monddouches/waterpik-monddouches/waterpik-wp-450-waterflosser-draadloos?gclid=CNrb3oGA1tMCFe0Q0wod0-8Aww

Inanna

Inanna

04-05-2017 om 12:43

Flanagan

Dank voor de reactie.

Pasta is een goed idee, ze kan ook wel instant noedels proberen. Zojuist appelmoes voor haar gemaakt en ze wilde toch wel cup a soup met stukjes brood, dat ging wel goed en dan heeft ze in ieder geval wat echt eten binnen.

Waterpik ga ik haar voorleggen, lijkt me heel handig. Ik poets nu haar tanden voor ze naar bed gaat en ga dan met een ragertje tussen draad en tanden, zelf lukt het haar niet, maar hiermee misschien wel.

Angela67

Angela67

04-05-2017 om 13:36

als paracetamol niet helpt

probeer ibuprofen?
gr Angela

Paddington

Paddington

04-05-2017 om 14:09

Als dcohter

Weer pijn heeft vanwege haar beugel dan eten we:
- paste
- risotto
- brood zonder korst met smeerbaar beleg
- soep (ook lekker om brood in te dopen)
- stamppot (lekker prakken met jus)

Verder zal ze zelf moeten kijken. Een groente Smoothie kan bijvoorbeeld ook erg voedzaam zijn.

Pennestreek

Pennestreek

04-05-2017 om 14:24

Ach, zo zielig

Hier was zoon een paar jaar terug de pineut. Gelukkig is hij er al een tijdje af. Echt, zorg dat ze een pijnstiller neemt. Ibuprofen is wat krachtiger dan paracetamol, in mijn ervaring.
Hier was ook altijd de eerste dag na het opnieuw strak zetten van de beugel zwaar. Wij hadden zo'n beetje het lijstje van Paddington. Inderdaad ook brood in de soep. Wat ook heel lekker kan zijn is een smoothie, lekker koud, dus pijnstillend, en je kunt er een hoop fruit in kwijt, goed voor de vitaminen en de suikers, van niet eten word je ook zo flauw.

Sterkte!

Pijnstiller

Wilt ze geen paracetamol of heet ze moeite met slikken? Er bestaat ook paracetamol in poedervorm of in granulaatvorm. Die kan je mengen met water. Te koop bij een drogist.

Mijn kind had vooraf een kaakoperatie en kreeg sachets van 1000mg omdat ze die dingen niet kon slikken. Vraag anders even bij de apotheek.
Als ze het niet lekker vindt smaken, doe je er wat siroop bij.

Pirata

Pirata

04-05-2017 om 14:35

Risotto ja

Goed vochtige risotto gaat geweldig. En fijne pasta (hier elleboogjes). Die pasta kan ook koud mee naar school.
Hier ook een waterpik voor het schoonhouden trouwens.

Li

Li

04-05-2017 om 14:45

maar

als het zo lang pijn blijft doen zou ik toch even bellen om te vragen of dat normaal is.

Pirata

Pirata

04-05-2017 om 14:52

En als snacks

eierkoeken en chipito's.

Milcham

Milcham

04-05-2017 om 15:35

Hier

Ik eet dan drinkontbijtjes en van die yoghurt in knijpzakjes en soep of havermoutpap. Drinken gaat makkelijker dan echt eten. Als ze haar kiezen niet op elkaar kunnen is sla ed een drama, dat moet je dan in zijn geheel doorslikken.
Na drie dagen gaat het wel weer en bij een nieuwe draad is de pijn hooguit twee dagen. Alles in kleine stukjes zodat de.mond niet ver open hoeft helpt ook.

zebra

zebra

04-05-2017 om 16:46

destijds

werd er dan iets met pasta gegeten, dacht ik. Maar misschien zijn pannekoeken ook wel lekker op zo'n moment.

Inanna

Inanna

04-05-2017 om 17:42

bedankt

Wat een goede ideeën allemaal, helaas is dochter sowieso een moeilijke eter, maar met jullie tips gaat het vast lukken om voldoende fatsoenlijke maaltijden bij elkaar te verzinnen. Ze heeft vanmiddag kant en klare pannenkoeken gekocht en die kon ze prima eten, de donuts gingen minder goed. We hebben voedzaam even overboord gegooid vandaag

Ze heeft op zich geen moeite met paracetamol, ik denk dat het de eerste dag niet (voldoende) gewerkt heeft en ze dus heeft besloten dat het niks doet voor deze pijn. We zullen eens ibuprofen proberen.

Li, het is nog niet zo lang hoor, ze heeft hem sinds dinsdagmiddag, dus 2 dagen pas en er was bij gezegd dat het een dag of 3 pijn kon doen.

Li

Li

04-05-2017 om 20:46

Ah

OK, dat is een ander verhaal. Ik dacht vorige week!

zebra

zebra

05-05-2017 om 08:34

volkoren

van veel voedingswaren kun je ook een volkorenvariant vinden, dit vult dan toch iets meer. Volkoren pannenkoeken vullen meer dan de gewone variant en dat is ook zo met pasta.

Marije

Marije

05-05-2017 om 09:37

vullen

Dat iets vult is prettig als je wilt afvallen.

Gewoon eten.......

.....dat was het beste advies dat ik kreeg van een collega nadat ik zelf mijn beugel (op latere leeftijd) kreeg. Ik zat maar moeilijk te doen met yoghurt en soepjes omdat het zo‘n pijn deed. Mijn collega zag dit en heeft me eigenlijk een beetje gedwongen om een boterham te gaan eten. En weet je....het lukte gewoon. Ja, het was vervelend, maar door die boterham werd het ook niet erger. Sinds dat moment ben ik weer gewoon gaan eten.
Zoon kreeg trouwens op hetzelfde moment zijn beugel en die had werkelijkheid nergens vast van. Ik voelde me dus echt wel een watje.

Succes met dochter!

Inanna

Inanna

07-05-2017 om 22:37

update

De pijn wordt nu langzaamaan wat minder.
Ze is dolgelukkig met haar waterpik, al blijft ze wel giechelen om de naam
Ze heeft moeite met korstjes, dus die laat ze liggen, maar verder eet ze weer zo goed als normaal. Ze weet nu ook dat gesmolten marshmellow niet zo handig is.
Woensdag komt deel 2, ik ben benieuwd, mogelijk weer een paar ellendige dagen, maar ook daar komt ze wel overheen.

toch nog wat tips

Dochter slikt nu vóór bezoek aan de ortho al een paracetamol. En vindt de dagen erna vooral fijn (in willekeurige volgorde): (gepureerde) soep, broodje bapao, stamppot, aardappelpuree, yoghurt.
Paar dagen duurt het wel; dag na plaatsen / aanpassen is het ergst, en het wordt elke dag daarna minder erg.

Pirata

Pirata

08-05-2017 om 19:22

ik heb zelfs

Ik heb zelfs olvarit gegeten toen de beugel er net in zat. Vanaf 12 maanden, dat wel. Helemaal niet zo oneetbaar als je het wat op smaak brengt. ☺

Milcham

Milcham

09-05-2017 om 15:41

Zo dan

Gisteren een nieuwe draad gekregen. Het avondeten was te ambitieus, dat heb ik overgeslagen. Vanochtend havermoutpap en als lunch twee grote bekers yoghurt en een banaan. Nu gaat het wel enigszins, ga zo direct een boterham proberen want ik heb wel trek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.