Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Katja

Katja

06-04-2019 om 09:19

Wanneer zouden jullie naar de huisarts gaan voor late puberteit?

Zoon (14j2m) vertoont nog geen enkel puberteitsverschijnsel. Echt niks, geen beharing, geen groei, geen verandering in stem, geen onrustige huid, nou ja, echt niks.
Hoe lang zouden jullie dit nog aankijken? Hij is verder voor zover ik kan beoordelen, gezond. Zijn broer (16) lijkt de normale route te volgen. Zijn vader indertijd ook. Ik zelf was aan de late kant (ongesteld met 15 jaar).

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2019 om 10:41

Nog niet zorgelijk

Ik stelde net aan mijn man de vraag wanneer hij de baard in de keel kreeg en dat was op 15-jarige leeftijd. Hij heeft vanaf daar ook een groeispurt doorgemaakt. Hij schijnt aan de kleine kant geweest te zijn en hij is uiteindelijk 1.81 geworden. Je ziet wel vaker jongens die wat laat zijn en waar het gewoon goed mee komt.

net 14

Zou erfelijk bepaald kunnen zijn omdat jij ook laat was.Dat is vaker. Was hij altijd aan de onderkant van de groeicurve ten opzichte van jullie lengte? Het eerste waar ze naar kijken is of de testikels gegroeid zijn, maar das lastig om te kijken als moeder
Ik zou nog een paar maanden aankijken of de huisarts even bellen ter info?
Zoon van mijn vriendin was erg laat( vader ook ,maar hij nog later, richting 16) en had weinig van 1 hormoon, toen ze dat bij wilde spuiten kwam toch ineens de pubertijd op gang.
Op mijn kinderarts.nl leggen ze het best goed uit.

Guppie

Guppie

06-04-2019 om 15:19

Tekorten

Bij een verlate puberteit kunnen er tekorten aan voedingsstoffen in het spel zijn, zoals zink en vitamine A, waardoor hormonen minder aangemaakt worden. Goede voeding is natuurlijk de basis.
http://testosteronman.nl/hormonen/testosteron/vitamines-mineralen/

Emmawee

Emmawee

06-04-2019 om 15:36

Wanneer

Als mijn zoon zich zorgen zou maken.
Wij kijken altijd eerst op de Thuisarts app (op aanraden van onze huisarts). Maar daar staat niets over dit onderwerp op. Dus dat zou voor mij reden zijn om hem te adviseren een afspraak te maken. Met of zonder een van ons.

Als het jouw eigen vraag is, zou ik die eens telefonisch voorleggen aan je eigen huisarts. Wanneer wil ze hem zien als de eerste kenmerken verder uitblijven? Op z'n 15de verjaardag? Eerder? Later?

Triva

Triva

06-04-2019 om 16:04

site

https://mijnkinderarts.nl/ziekten/klachten/late-puberteit/

(een andere site van het erasmus opent helaas niet nu)

Yura

Yura

12-04-2019 om 16:38

Zoon ook laat

Mijn zoon was altijd zo'n beetje de langste van zijn leeftijdsgenoten. Maar opeens zo rond de 13/14/15 jaar was hij overal het onderdeurtje. Ga eens bij een C-elftal kijken op de voetbal, wat een verschil tussen die jongens. De 1 is 1.85, zware stem en moet dagelijks scheren. De ander is 1,50, heeft een piepstemmetje en zou op de basisschool niet opvallen. Mijn zoon begon pas op zijn 16e aan zijn groeispurt en een flinke ook, want al die lange jongens van toen lijken nu onderdeurtjes naast hem. Man en ik waren beide ook laat en dochter ook, dus ik heb me nooit zorgen gemaakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.