Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ikke

ikke

12-11-2013 om 15:20

waar zitten lymfeklieren hals?

als je lymfeklieren vergroot zijn, waar zit dat dan precies? ik dacht altijd (bij mezelf) een beetje onder de kaak, maar kan het ook links van je hals zitten??
(ik voel ong. 2 bobbeltjes bij dochter in hals, doen ook iets pijn).

bij mij

Ik weet niet hoe mobiel die dingen zijn, maar bij mij zitten ze links en rechts bovenaan mijn nek. Dus vrij dicht onder de kaak inderdaad, net iets hoger dan je adamsappel.

Is dochter verkouden/ziekjes? Dan zullen het inderdaad de klieren wel zijn die je voelt, lijkt me.

Groeten,

Temet

Propje

Propje

12-11-2013 om 15:51

hele hals

Je hele hals is een feest van lymfeklieren.
http://coo.lumc.nl/div1/lumc_hlk_ond/Melanoom/tld_hoofd_hals.htm

En dan is dit maar een voorbeeld. Ieders anatomie is weer anders.

Lymfeklieren kunnen ook opgezet raken door een muggenbult, een zere kies, een afte in de mond, een verkoudheid, een puistje, etc. etc.

Als je een bobbeltje voelt dat pijn doet, zal het waarschijnlijk een lymfeklier zijn. Maar als je twijfelt, naar de huisarts.
Het is trouwens niet zo best, om er alsmaar aan te voelen, dan raken ze geirriteerd en kunnen ze hun werk niet goed doen.

veel

In de hals zitten verschillende lymfeklieren. Vaak kun je die net iets hoger dan de adamsappel links en rechts (zo'n beetje op de overgang van hals naar kin) voelen. Je kunt er ook meer aan 1 kant voelen. Maar soms ook bijvoorbeeld achter in de nek, achter je oren, in je oksels...

Waar iik ze wel eens voel bij mezelf en de kinderen

Ongeveer in de lijn tussen het oor en de adamsappel links en rechts, waar je kaak scharniert, daar gelijk onder. Vaak doet het open en dichtdoen van de kaak dan ook zeer. Die klieren kunnen wel eens zo groot als een knikker aanvoelen. Sommige kinderen reageren al bij een verkoudheidje met opgezette klieren. Kan aan één kant maar ook aan beide kanten tegelijk zo zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.