Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Monique D*

Monique D*

12-11-2014 om 21:54

VZVZ: medische gegevens elektronisch delen via zorginfrastructuur

Ik was een paar weken terug bij de apotheek. Bij het afhalen van medicijnen ontving ik een foldertje met formulieren waarbij wij toestemming kunnen geven dat men onze medische gegevens uit te kunnen wisselen indien bijvoorbeeld een ongeval plaatsvindt. Alleen huisartsen, waarnemend huisartsen (huisartsenposten), apothekers, ziekenhuisapothekers en medische specialisten kunnen dus de belangrijkste medische gegevens inzien. Andere zorgverleners kunnen er niet bij.
Bijvoorbeeld: de arts die ons gaat onderzoeken in het ziekenhuis heeft in oogopslag onze gegevens onder zijn of haar hoede. Of een andere apotheek of andere zorgverlener kunnen dan onze gegevens via het netwerk opvragen.

Er was heel veel weerstand tegen het elektronisch patiëntendossier. Dit lijkt wel een nieuwe vorm hiervan.

Is dit wel te vertrouwen? Wat is jullie mening?

lennest

lennest

12-11-2014 om 22:27

ik doe het niet

In het dossier van mijn huisarts staan dingen in waarvan ik niet wil dat anderen dit zien; onze huisarts is ook onze vertrouwenspersoon en dat ik soms bepaalde zorgen met hem bespreek gaat een arts in het ziekenhuis iet aan. Als ik doorverwezen word, stuurt mijn huisarts via Zorgdomein alleen die gegevens op die relevant zijn, that's all, zoals de klacht en het huidig medicijngebruik. En mocht ik ooit met spoed in het ziekenhuis opgenomen worden vanwege iets ernstigs dan geloof ik niet dat zo'n eerste hulparts geïnteresseerd is in kalknagels, een verkoudheid, menstruatieproblemen terwijl ik daar lig met een dubbele beenbreuk. En toen ik dit besprak met mijn huisarts ga hij mij groot gelijk.

Syl

Syl

13-11-2014 om 12:15

wel gedaan, maar toch een maar

Toen mijn moeder onverwacht in het ziekenhuis werd opgenomen, was het van groot belang dat zij haar eigen medicatie op de juiste manier/hoeveelheid kreeg toegediend en dat zij zonder een bijkomende behandeling niet mag worden geopereerd. Tijdens die overdracht is behoorlijk wat misgegaan met de medicatie wat uit had kunnen lopen op een grote ramp. Dat had kunnen worden voorkomen als de arts toegang had gehad tot haar dossier. Het interesseert die arts niet of je kalknagels of relatieproblemen hebt, maar wel wat je slikt of niet kunt hebben.

Anderzijds heb ik ook eens meegemaakt dat een behandelaar, gekoppeld aan de huisartsenpraktijk zei: dmv dit gesprek geef je toestemming dat ik in je dossier mag kijken. Dit vond ik totaal niet relevant, heb ik geweigerd en ben opgestaan en vertrokken.
Er zitten dus haken en ogen aan en kan me voorstellen dat mensen het weigeren.

ellen

ellen

13-11-2014 om 12:28

hier alleen huisarts en apotheek

De huisartsen in onze regio hebben een systeem wat alleen de huisarts en apotheek kunnen raadplegen. Dus de huisartsenpost. Andere hulpverleners dus niet. Ook staat er alleen de informatie over de laatste drie maanden/laatste vijf consulten.
Hier heb ik wel toestemming voor gegeven, er nadrukkelijke bij vermeld dat wanneer dit veranderd er opnieuw toestemming gevraagd moet worden.

medicatie

Als er op een schermpje gekeken kan worden wordt de patient niet meer geraadpleegd. Veel ouderen nemen echt niet al hun medicatie in, veel jongeren overigens ook niet. Zo'n overzicht geeft dan een verkeerd beeld. Er wordt natuurlijk wel altijd gewaarschuwd om ook de patient of diens verwanten naar medicatie en geschiedenis te vragen maar in de haast wordt het belang daarvan steeds minder gezien.
Inderdaad heb ik toestemming gegeven voor het uitwisselen van medicatiegegevens tussen huisarts en apotheker. Verder niet. Alleen bedoeld om bijbestellingen zo makkelijk mogelijk te maken. Verder niet.

Syl

Syl

13-11-2014 om 20:33

die medicatie

is bij haar zo gecompliceerd, dat valt in sterktes en aantal niet zo even uit je hoofd te leren, daar het ook nogal eens wordt aangepast. Mijn moeder was zo ziek, die viel niets te vragen. Mijn vader kon dat in de stress niet zo opnoemen en ik wist het niet voldoende. Mijn ouders zijn nog niet zo oud of onbekwaam dat ze de medicatie niet innemen. Het gaat ook niet om een pilletje voor hoge bloeddruk of een bloedverdunner of iets dergelijks, maar om een reeks op elkaar afgestelde medicijnen die haar behoeden voor iets ernstigs.

Mara

Mara

14-11-2014 om 10:34

menselijke maat raakt zo zoek

Een paar maanden geleden kwam onze apotheker ook met zoiets. Ik vond het vaag (toegegeven ben ook niet verder gaan informeren dan aan de balie). Het was duidelijk wat de bedoeling was (toegang) maar afspraken, grenzen etc was onduidelijk. Ik vraag me af of je hiermee dan je eigen de deur openzet voor mensen en instanties die je niet in de ogen hebt gekeken of waarvan je niet op de hoogte bent dat zij in je dossier willen kijken? Meer service naar de client volgens de apotheker zonder de client te hoeven raadplegen. Daar krijg ik een ongemakkelijk gevoel bij. Zorg of voorlichting op maat geven zonder client/patient te hoeven raadplegen dat klopt niet.

Het blijft mi mensenwerk, vanuit de zorg en vanuit de patiënt. Er kan zoveel in het dossier staan maar alleen degene waar het om gaat weet of die op dat moment (nog of al) actueel is. Als je mij niet hoeft te raadplegen omdat je een dossier raadpleegt, hoezo neem je iemand dan serieus?

Als er informatie nodig is, kan je in gesprek met client/patient en ouders. vind ik. (Hoewel ik de overwegingen van #6 begrijp). Toen de apotheker stelde dat ik nee op het formulier moest zetten met een handtekening, kwam die insteek amateuristisch over. Kreeg ik er een EPD-idee bij. (Waarvoor afmelden ook al zo tergend langzaam en moeizaam ging, steeds overnieuw).

Niet gedaan. Ik kan me voorstellen dat zoals bij #6, je er wel voor kiest maar dat is voor ons niet aan de orde.

Dus ja, naar mijn idee is dit een soort nieuwe poging om de deur naar het patientendossier open te krijgen.

Evanlyn

Evanlyn

17-11-2014 om 12:52

Precies

En ik weet niet wat op jullie formulieren stond, maar bij mij stond er "hulpverleners". Nou, daar zou zomaar Jeugdzorg ook onder kunnen vallen. Of de jongste stagiaire die wat met de computer gaat spelen. Ik vind het te vaag. En zorgverleners verlenen zorg, die houden zich niet bezig met beveiliging. In ziekenhuizen blijft zo'n computer vaak gewoon open staan en iedereen die langs komt kan erin.

Bovendie, als je niet helemaal alleen in coma wordt binnengebracht (wat weinig voorkomt), kunnen ze het je zelf vragen. En anders gaan ze eerst aan het vaste protocol beginnen voor ze tijd hebben om in zo'n computer te gaan kijken. Dan kunnen ze net zo goed even je man bellen met je telefoon.

Ik zou het alleen doen als ik medicijnen slikte waarbij het echt heel belangrijk was dat ze het zo snel moeglijk wisten. Anders lijkt de kans op ellende me groter dan de kans dat het ergens goed voor is.

Henk Boeke

Henk Boeke

17-11-2014 om 21:18

Aandachtspunten

Even een paar aandachtspunten.

1. Het is heel gemakkelijk om je naam op de lijst te laten zetten (bijvoorbeeld via zo'n formuliertje bij de apotheek) maar het is bijna ondoenlijk om je naam er weer af te krijgen.

2. Voor je het weet liggen je gegevens bij je verzekeraar. Er ligt nú al een wetsvoorstel van minister Schippers om verzekeraars inzage te geven in medische dossiers. Zie o.a.:
http://www.privacybarometer.nl/maatregel/100/Verzekeraars_krijgen_inzage_in_medische_dossiers

3. Officieel mogen zorgverzekeraars niet in het dossier kijken. Maar dat is een wassen neus. Ze krijgen namelijk al de diagnose-gegevens. Anders betaalt de verzekeraar de rekening niet. Door die diagnose-gegevens te koppelen aan andere persoonsgegevens die al bij ze bekend zijn, krijgen ze via-via toch inzage in je dossier.

4. Het EPD (de voorloper van het huidige LSP) werd destijds - terecht - afgeschoten door de Eerste Kamer. Met het LSP zijn de problemen alleen maar groter geworden. Want omdat het een privaat initiatief is, is er geen democratische controle door het parlement meer mogelijk.

5.Zorgverleners (zoals de huisarts) krijgen fors betaald als je toestemt om opgenomen te worden in het dossier. Minister Schippers is daar officieel op tegen, maar in de praktijk staat ze het toe. (Omdat ze het als "een vergoeding voor de kosten" beschouwt.) Voor meer tekst en uitleg, zie: http://www.privacybarometer.nl/nieuws/3848/Minister_Schippers:_1000_euro_is_geen_stimulans

6. Voor degenen die het wel prettig vinden dat medische gegevens uitgewisseld kunnen worden tussen artsen en apotheken: dat systeem bestaat al. Citaat: "Een alternatief uitwisselingssysteem dat door 90% van de zorgaanbieders wordt gebruikt, is Zorgmail. Met dit systeem kunnen behandelaars niet landelijk in alle medische dossiers kijken, maar kunnen zij wel veilig informatie naar elkaar sturen." (Privacy barometer, 5 november 2014).

Samenvattend: dat Landelijk Schakelpunt (LSP), voorheen het Elektronisch patiëntendossier (EPD), ondermijnt het medisch beroepsgeheim, speelt de verzekeraars in de kaart, en is ook nergens voor nodig.

lennest

lennest

19-11-2014 om 11:46

dank je wel Henk Boeke

pff, ben blij dat ik het NIET gedaan heb! Syl: als je moeder zo veel belangrijke medicijnen heeft, is het misschien wel fijn/handig dat ze een medicatie-overzicht bij zich heeft of thuis op een bepaalde plaats die voor een aantal mensen gewoon bekkend is? Mijn vader droeg vroeger aan zijn horlogebandje zo'n SOS-ding met daarin zijn naw-gegevens, huisarts, medicatie etc. misschien bestaat zoiets nog?

lsp

Met LSP kunnen de zorgverleners niet landelijk alle informatie krijgen, het is regionaal. Ook niet alle zorgverleners kunnen er bij, alleen huisarsen, specialisten in een ziekenhuis en apotheken. Psychologen, Tandartsen, bedrijfsartsen en fysiotherapeuten niet.

Syl

Syl

19-11-2014 om 13:43

Lennest

Mijn moeder had haar eigen medicatie bij zich, maar die mocht ze niet nemen, zelfs de herhalingsrecepten werden niet ingenomen. Het moest via een recept geschreven door de behandelend arts van dat moment in het ziekenhuis.
Dan krijg je gemieter van: niet in huis, moet worden besteld, weet u zeker dat het die combinatie is (op vrijdagavond dus artsen niet te bereiken), we geven u 1 van die en twee van die en van die hebben we een halfje in huis, zo zingen we het wel uit tot zaterdag/maandag en dan morgen bellen we de apotheker wel en bestellen we de rest. Wat er achter de schermen tussen arts en verpleegkundig personeel is besproken over de medicatie weet ik niet, maar we hebben aangedrongen op de complete medicatie en het belang ervan genoemd. Dat is de eerste 24 uur niet gelukt.
Daarna kreeg ze op dag 3 ineens maar weer de helft en andere dagen moest ze zelf om haar medicatie vragen. Lastig bij een spoedopname via de SEH blijkbaar

Henk Boeke - redactie Ouders

Henk Boeke - redactie Ouders

06-12-2014 om 16:56

Goed boek! Lezen!

Zie:

Privacy in de zorg
Van wie is uw medisch dossier?
Ronald Huissen
ISBN: 9789088505751
88 pagina's
Prijs: € 13.90

http://www.swpbook.com/index.php?action=view&book=1807&mcat=1#.VIMnEzGG-aa

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.