Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vuurtje in de tuin en je buren in de houtrook?

Eindelijk: lange avonden lekker buiten. Warme dagen betekent ook dat we allemaal massaal de vuurkorf opstoken. Maar je wordt ziek van de lucht die je inademt. Voor niemand is het gezond: mensen met een longziekte merken het als eerste.
Hou jij rekening met je buren?

Zie verder ook:

www.maassluis.nu/nieuws/houtrook-grote-kans-op-kanker-door-chroom-6/


Martje

Martje

28-08-2016 om 19:14

Ik herken het niet

Ik heb geen last van stokende buren.
Jij wel?

Roma

Roma

28-08-2016 om 19:20

Maar houden anderen ook rekening met mij? Ik denk als het over en weer gaat er veel mogelijk moet zijn.
Dan moeten we wel wat creatiever denken.

Van de week in de stad op een terras kreeg ik een volle asbak van de buurtafel op mijn tafel gezet. Ik vroeg waarom. Haar zoontje kon niet tegen rook. Nu rookt een asbak niet maar ruikt wel, maar goed. Ben met asbak naar haar toe gelopen en gezegd alstublieft, hier is uw asbak..
--Mijn zoontje kan er niet tegen!
--wat vervelend, ik ook niet, hier is uw asbak. Tip: Breng m naar binnen.

Zet ze m op een andere bezette tafel neer. Ik kan daar niet tegen, dat asociale gedrag. Ook in de tuin niet, maar als het tweerichtingsverkeer is houd je rekening met elkaar, al is de aanpassing nog zo klein. En dat betekent soms ook dat je eens slikt natuurlijk

vragen

vragen

28-08-2016 om 19:45 Topicstarter

Rekening houden met

U bent erg netjes gebleven Roma. Goed van u dat u assertief was. Maar helaas heeft het voor de dader niet geholpen zoals ik van u hoor. Konden ze geen betere plekje vinden voor de asbak?

Het roken is tegenwoordig al verboden in horeca gelegenheden. Maar vuurkorven worden nu een ware trend? Ik zie ze steeds op tv voorbij komen.

Het Longfonds heeft een brief opgesteld om te bemiddelen met je buren.

De brief kunt u vinden op deze link:

https://www.longfonds.nl/sites/default/files/Longfonds%20Verklaring%20Houtrook%20met%20logo.pdf

Theekopje

Theekopje

28-08-2016 om 20:50

Brief

Ja, de toon van die brief is echt top om eens prettig in gesprek te gaan met je buren,

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2016 om 01:14

Sjeu

Ik mag mezelf sinds een paar jaar helaas ook longpatient noemen en ik merk ook echt dat ik van bepaalde dingen last heb. Bepaalde weersomstandigheden bijvoorbeeld. Ik ben me er ook van bewust dat dommige zaken minder gezond kunnen zijn, zoals vuur stoken of ook parfum. Van iemand die het beste met mij voorheeft, zou ik geen parfum meer moeten gebruiken. Terwijl ik daar juist zo van hou. Het zit overal in. Wasmiddel, toiletpapier, uiteraard parfum zelf en ik word daar blij van. Het geeft het leven sjeu. Ik blijf het dus gebruiken. Mensen die een vuurkorf in de tuin hebben ervaren dat ook als sjeu en dat gun ik ze. Ik kan mijn ramen dicht doen tot het vuur gedoofd is. Ik waardeer het wel heel erg als ze het even komen melden, zodat ik de ramen dicht kan doen.

Miro

Miro

29-08-2016 om 09:38

moet ik dat gaan vragen

Wij hebben ook zo'n tuinhaard. Gemiddeld eens in de 2/3 weken stoken wij daar ook hout in op een zaterdagavond. We proberen hem dan altijd goed aan te houden zodat hij niet veel gaat roken, maar wat stooklucht komt er toch vanaf. Onze buren doen dan de ramen inderdaad dicht. Op onze slaapkamer ruik ik niks met de raam open dus heel erg lijkt het me niet.

Hmm, nooit zo bij stil gestaan dat ik nu als asociale buur bestempeld zou kunnen zijn. Heb verder goed contact met de buren en ze hebben er nog nooit wat van gezegd.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

29-08-2016 om 09:56

zelf astmatisch

Ik heb niet veel last van rook van kacheltjes of barbecue (mits goed gestookt!). Gebruik zelf ook de barbecue en besteed veel aandacht aan het juist stoken (met deksel, kooltjes aan de ene kant, vlees aan de andere kant om te voorkomen dat vet een binnenbrand - en dus rook - veroorzaakt). Er wordt hier ook veel gebarbecued en getuinkachelt, maar ik heb er weinig last van.

Waar ik wel veel last van heb is sigarettenrook. Dat lijkt wel indringender te zijn voor me. Ik heb rookverslaafde buren die 's nachts meerdere malen de tuin inlopen om hun nicotinetekort aan te vullen. Dan moet mijn raam dicht, wat vooral afgelopen week, toen ik 's nachts de hitte uit mijn huis verdreef met open ramen, heel vervelend was. Ik vind het überhaupt prettig met open raam te slapen, maar word hier in erg beperkt door het nachtelijk rookgedrag.

Erover praten is een no go area, want "roken moet mogen in je eigen tuin" en "u barbecuet zelf dus het zal wel meevallen".

Lastig...

Triva

Triva

29-08-2016 om 10:06

Miro

Dat jij niets ruikt is hetzelfde als mensen met honden die roepen dat hun hond niet ruikt. Je bent er aan gewend. Mijn man ruikt het zelfs als de achterburen (huis op 25 m afstand) binnen in huis hun allesbrander aanzetten die dus gewoon via de schoorsteen gaat.

Hij heeft daar wel eens de gemeente over gebeld, zoveel dingen mogen niet maar je mag dus gewoon in je eigen tuin of eigen huis de rest van de buurt in de stank zetten.

Nu doe ik zelf niet moeilijk over een keertje fikken in de zomer, wij bbq'en ook gewoon en ik heb ook veel minder last van die allesbrander dan mijn man maar toen mijn vroegere buurman in de tuin rookte had ik daar echt enorm veel last van. Mensen hebben geen idee dat als jij buiten staat te roken dat die rook dan gewoon de slaapkamers van je buren in trekt. Zelf ruik je het niet want... je bent er aan gewend.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-08-2016 om 10:07

Praten

Onze buren hebben ook een tuinhaard en als ik daar last van heb zeg ik dat gewoon. Hangt heel erg af van de wind. Als het nog kan verplaatsen ze m. Als het heel erg is doe ik wel een raam dicht ofzo.
Ik zal vast ook wel eens overlast veroorzaken. Met 2 kinderen en 2 honden die blaffen ontkom je er niet aan. Zeker nu alles open staat overdag.

Goed contact met je buren is belangrijk. Dan kan je het ook gewoon zeggen als er wat is. En verder een beetje meedeinen met je omgeving, dan wordt het leven een stuk gezelliger

wonen in een rijtjeshuis

Tja, dat is het eigenlijk wel. Als je, zoals veel mensen, in een rijtjeshuis woont of in een appartement dan merk je dat je dicht op je buren zit. Ik hoor die van mij ruziemaken. 's Ochtends als ik vrij ben en nog wil slapen hoor ik buurkinderen gillen en spelen. Met mooi weer zit ik s' avonds jammer genoeg binnen. Ik ben vegetariër (helemaal mijn zaak mijn keuze), de mensen die om me heen wonen duidelijk niet. Iedereen is lekker aan het (vlees) barbecuen en die lucht vind ik dus niet te harden. Geen idee hoe ik daarover met de buren in gesprek zou kunnen gaan: "Uh jongens, liever niet meer barbecuen want ik wil ook graag buiten zitten?" Ik accepteer deze dingen maar gewoon. Totdat ik naar die vrijstaande villa aan het strand verhuis zit ik ermee

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-08-2016 om 17:22

Carole

En dan zitten er tientallen mensen met hun gillende kinderen en hun bbq op het strand van het mooie weer te genieten, word je gek ven de stank van de benzinelucht van motorboten en moet je oordoppen in, omdat de jetskies zoveel lawaai maken.

Het is overal wat. Een vriendin van mij woonde prachtig op een stuk grond van ruim 5000 m2. Als ze in de tuin zat werd ze gek van de bijna continue blaffende waakhonden van de buren en de trompetlessen die in het huis naast haar, met zomers de deuren open, gegeven werden.

Ze woont nu weer meer in de bewoonde wereld en daar heeft ze aanzienlijk minder overlast. Je moet het ook een beetje treffen.

vragen

vragen

29-08-2016 om 20:18 Topicstarter

Houtrook

Houtrook is vele malen slechter dan roken. Er zijn mensen die zelfs met 30 graden de terrashaard aanzetten. Vervolgens kun je niet meer buiten zitten vanwege de rookontwikkeling. Ik krijg dan geen lucht meer. De ramen wil je na een hete zomerdag ook weleens open doen. En alles afsluiten is niet gezond, er moet immers ook verse lucht (zuurstof) je woning binnen komen. Ultrafijnstof dringt ook je woning binnen als je alles dicht hebt.

Er zijn bovendien ook mensen die alles in de allesbrander gooien. Een alles brander wil niet zeggen dat daar alles in kan. Als mensen stoken op geïmpregneerd hout, dan komen er zeer schadelijke stoffen vrij.

Volgens een GGD arts leidt houtrook tot aderverkalking, hart- en vaatziekten.

http://www.omropfryslan.nl/nieuws/overlast-rook-en-fijnstof-afkomstig-van-houtkachels

De uitstoot van houtkachels is zelfs groter dan het autoverkeer. Dat komt omdat auto's filters hebben en bij houtkachels en vuurkorven de rook ongefilterd de lucht ingaat.

Veel mensen weten niet dat houtrook ongezond is. Het vuurtje is immers zo gezellig dat kennelijk dat zwaarder weegt dan de gezondheid. In Venlo wordt zelfs elke dag de tuinhaard aangestookt met geverfd hout.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2016 om 20:53

Hysterische vragen

"Houtrook is vele malen slechter dan roken."

Dat is maar hoe je het bekijkt. Niemand zuigt met opzet de houtrook op, dat scheelt weer anders heb je ongetwijfeld gelijk. Het geeft ook meer rook, dus een buurman met een houtkachel is vast ongezonder voor je dan een buurman met een sigaret. Maar er gaan geen mensen massaal aan dood zoals aan roken, dat dan weer niet, maar ja, nuance he...

"Als mensen stoken op geïmpregneerd hout, dan komen er zeer schadelijke stoffen vrij."

Ongetwijfeld.

"Volgens een GGD arts leidt houtrook tot aderverkalking, hart- en vaatziekten."

Alles is een kwestie van dosering. Als je een vuurtje stookt in je kamer zonder schoorsteen ga je nog veel sneller dood aan vergiftiging. Welke GGD arts is dat eigenlijk, ken je hem persoonlijk? vragen?

"De uitstoot van houtkachels is zelfs groter dan het autoverkeer."

Ja, joh? Groter dan die acht miljoen auto's op de weg? Of is de uitstoot van een uurtje of avondje hout stoken groter dan die van een uurtje of avondje in de auto? En over welke uitstook heb je het? Vast geen CO2, want die houtkachels zijn in ieder geval CO2 neutraal (als deel van de CO2 kringloop).

Dat komt omdat auto's filters hebben en bij houtkachels en vuurkorven de rook ongefilterd de lucht ingaat."

"In Venlo wordt zelfs elke dag de tuinhaard aangestookt met geverfd hout."

Je, is dat een speciale Venlose gewoonte? Doet iedereen in Venlo dat? Of maar een iemand. Wat betekent dat zinnetje eigenlijk? Stemmingmakerij?

Vreemd dat iemand die zichzelf 'vragen' noemt vervolgens alleen tendentieus geformuleerde 'feiten' rondstrooit.

(Full disclosure: Ad's nieuwe huis heeft als het even kan een open haard)

miro

miro

29-08-2016 om 21:10

en anders toch dat hutje op de hei?

wij merken met ons sporadisch houtkachelvuurtje dat de manier van hout stoken wel erg belangrijk is mbt rookontwikkeling. Hadden we vorig jasr wel eens een rookbom waar ook ik last van had, dit jaar is het minimaal. Ik zie ook weinig rook de lucht ingaan itt vorig jaar(toen zetten we hem ook daarom uit). Ik heb er geen verstand ben, man is hier de pyromaan die zich erin verdiept heeft.
Ik houd in zoverre rekening met de buren dat ik best een paar keer in de week dat ding aanwil maar dat doen we niet. Maar inderdaad, gebarbecued wordt er in de buurt ook bijna dagelijks, spelende kinderen in het zwembad, een huilende baby, een tiener die dagelijks een uurtje zijn muziek op hoger volume draait. Ikzelf erger me hier geen van allen aan, ik woon in een wijk en daar kom je niet onder dit soort dingen uit.

Houtrook slecht

Goh, dan gaan al die 1000den scouts in NL allemaal vroeg dood denk ik. Misschien is interessant om onder scouts een onderzoekje te doen? Kampvuur stoken doen ze daar al vanaf jonge leeftijd!

Scouting

https://nl.scoutwiki.org/Soorten_brandhout

Bij de scouting hebben ze daar regels voor, dus als we alle kinderen naar scouting sturen komt giftige rook op een moment niet meer voor.

"Onbruikbaar hout is hout dat een chemische behandeling heeft ondergaan. Dit is ongeschikt brandhout. Het hout veroorzaakt giftige gassen en brandt slecht. Je moet hierbij denken aan hout van telefoonpalen, bielsen, spaanplaat of geschilderd hout.
Let op! Niet alleen behandeld hout kan giftige dampen verspreiden er zijn ook houtsoorten die zelf giftige stoffen bevatten. Bijvoorbeeld bij het verbranden van hout van de in onze omgeving veel voorkomende lariks komen giftige dampen vrij! Dit hout is dus niet geschikt voor een kampvuur en zeker niet voor een vuur om op te koken."

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2016 om 02:19

Hihi... dommige zaken...

Ik zie opeens dat ik d getypt heb waar het s ha moeten zijn. Sommige zaken dus.

Lang leve de gashaard

Wij hebben onze open haard omgezet naar een openhaard- op gas. Zo gemakkelijk; geen zorg voor het opstoken en aanvullen van houtblokken, een angst voor vuurspatten in het parket en na afloop, niet hoeven wachten op het afkoelen voor de asbak buiten geleegd kan worden. Gewoon op de stopknopen drukken en naar bed.

We hebben ook een gas-bbq, ook zo fijn. De buren hebben geen last van de irritante spiritus aanmaakblokjes of de langere opwarmtijd en minder stank. Gas kan goed gedoseerd worden; minder snel zwarte plekken op de drumsticks. En het smaakt net zo lekker als op een kooltjes-bbq. Nog een voordeel; na afloop hoeven geen kooltjes uit de bak geleegd te worden.

vlinder72

vlinder72

30-08-2016 om 12:10

vragen

Wat doe je eigenlijk zelf? Blijkbaar is het een missie van je om mensen te waarschuwen voor houtrook.

Persoonlijk heb ik er geen last van. Wij doen het zelf niet maar als onze buren barbecuen, een vuurtje willen maken, de open haard aan willen zetten, moeten ze dat vooral doen. Leven en laten leven. Liever dat dan de hele avond tot diep in de nacht herrie in de tuin (muziek en hysterisch gelach)

Jeanne

Jeanne

30-08-2016 om 13:50

Buren die stoken

Ook wij hebben buren die hout stoken en ik heb er last van, mijn neus gaat gelijk dicht en ik word benauwd, zo ook mijn zoon met longproblemen. Van het najaar tot aan de zomer wordt de houtkachel 's ochtends om 7 uur aangezet, de buren gaan naar hun werk en komen rond 18 uur weer thuis. De hele dag brandt de kachel zodat ze in een warm huis thuis komen, zij hebben er geen last van, maar de hele buurt wel en dan vooral met windstil en of vochtig weer. Het is ook niet allemaal schoon hout, geïmpregneerd tuinhout, geverfde blokken hout en hardhout, het gaat er allemaal in. Nu in de zomer staat bijna elke avond de houtkachel buiten aan, de vonken vliegen er vanaf, de kachel wordt opgestookt en de buren gaan weg. De barbecue wordt opgestookt, een half uurtje barbecueën en de buren gaan weg, maar de barbecue blijft wel roken. Wij en andere buren zijn al met de ze in overleg geweest, maar ze zeggen gewoon dat ze doen wat ze willen, pech voor ons, we kunnen er helaas weinig aan doen, maar slecht voor onze gezondheid is het helaas wel.
Dat buren af en toe 's avonds hun vuurkorf aan doen, daar heb ik geen moeite mee, ik heb er wel last van, maar dan ga ik binnen zitten. Zo ook met het opstoken van de barbecue, als die eenmaal goed heet is komt er ook geen rook meer vanaf.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2016 om 13:56

Vlinder

Niet om het een of ander, maar waarom is lawaai erger dan rook/stank?

Ad Hombre

Ad Hombre

30-08-2016 om 14:08

Kaaskopje

Dat zal Vlinder zo vinden... Ik heb persoonlijk ook *veel* vaker last van lawaai dan van rook of stank. Ik kan me nauwelijks de gelegenheden herinneren dat ik last had van rook. Dus, ja, ik stem ook voor (of liever tegen) lawaai.

vlinder72

vlinder72

30-08-2016 om 19:08

kaaskopje

Dat vind ik. Ik heb veel meer last van geluid dan stank. Ik erger mij dood aan heel veel herrie. Blaffende honden op vakantie. Van die veel te hard met een uithaal lachende mensen in de tuin. Harde muziek (muziek op het strand, in de tuin, tijdens de avondvierdaagse, op een camping). Praten in een stiltecoupé. Allemaal dingen die ik vervelend vind. Ik dus.

Sigaretten, rook, barbecue dat doet mij weer niets.

Niet dat ik er ook iets van ga zeggen of zo. Ik ga dan maar naar binnen of ik ga ergens anders zitten.

M

M

30-08-2016 om 20:14

Stank

Wij hebben erg veel stankoverlast, sinds een tijd een buurman die de hele dag joints rookt. De geur hangt in het trappenhuis maar komt ook echt onze woning binnen. Ik vind het erger dan elke geluidsoverlast die ik ooit heb gehad.

vragen

vragen

31-08-2016 om 10:55 Topicstarter

geimpregneerd hout

Jeanne,

Het verbranden van geïmpregneerd hout verbranden is verboden. De ggd waarschuwt hier ook voor zie http://geimpregneerdhout.info/

Maar hoe moet je dat bewijzen? Het maken van foto's geldt niet als bewijs. En als een gemeente gaat contolreren hoe iemand stookt, dan kondigen ze van te voren dat aan zodat de stoker de tijd heeft om schoon hout te gaan verstoken. De wetgever beschermd te stoker en niet de gedupeerde. In Alkmaar wordt zelfs gestookt op plastic. Onlangs was in in het nieuws dat er bij Alkmaar vele kankerdoden zijn. Binnenkort wordt de verantwoordelijke wethouder hierover vragen gesteld.

Wanneer je medische klachten krijgt door houtrook is het van belang dit te melden bij de GGD. Kijk op www.ggd.nl voor de GGD in uw regio. Net als bij roken, zie je dat de geschiedenis zich herhaald. Mensen worden vaak niet serieus genomen omdat zij zelf geen hinder hebben van rook. Het belang van een gezellig vuurtje is dan ook groter dan onze gezondheid. Een mevrouw in Amsterdam had haar buren gevraagd of ze de vuurkorf uit willen doen omdat de rook verdwijnt in de babykamer. En de baby moet niet in de rook slapen. De buren gaven aan dat de baby maar in een andere kamer moet gaan slapen. Dit terwijl er geen andere kamer is. Zij heeft alle ramen potdicht maar dan nog ruikt het naar de rook. Weer een ander geeft aan dat hij woont in een appartement. De onderburen laten de pijp van de terrashaard uitkomen bij de slaapkamer op 2 meter afstand. Hele slaapkamer blauw van de rook. De betreffende buren kan het niets schelen.

Door het neoliberale beleid moet er vooral geen regels gaan komen waarvoor de GGD pleit.

Jeanne

Jij schrijft: "..de buren gaan naar hun werk en komen rond 18 uur weer thuis. De hele dag brandt de kachel zodat ze in een warm huis thuis komen, .."

Wat is dat voor wonderkachel? Ik moet er steeds hout bij gooien om m te laten branden, anders gaat ie uit.

Groetjes Carole

GS

GS

31-08-2016 om 14:12

stoken

Hihi, vragen, volgens mij zit je zelf hier een beetje te stoken!

vragen

vragen

31-08-2016 om 20:32 Topicstarter

Houtrook

Nee dit is beslist niet waar. Wilma Mansveld heeft zelfs gezegd dat je houtstook beter kunt gaan verbieden voor de luchtkwaliteit. Maar er is geen draagvlak.

de VVD denkt dat wijn helpt tegen houtrook:

http://www.alkmaarcentraal.nl/nieuws/19138293-vvd-alkmaar-glas-wijn-beschermt-tegen-houtrookoverlast

Jeanne

Jeanne

31-08-2016 om 22:55

Carole

Ik weet niet precies hoe ze het doen, maar ze doen het, volgens mijn man doen ze de haard vol met hardhout en knijpen ze de luchttoevoer dicht, zodat er maar weinig zuurstof bij komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.