Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Katniss

Katniss

18-02-2015 om 19:48

Vroeg beugelen (er is hier toch een deskundige?)

Mijn dochter (10) heeft een kleine kaak en de groei van de onderkaak blijft achter bij die van de bovenkaak. Dat leidt tot ruimtegebrek en een lichte overbeet omdat haar onderkaak dus korter is. We zijn vorig jaar voor een adviesgesprek geweest bij de orthodontist en hij wil wachten totdat ze is uitgewisseld (nog 1 kies en 3 hoektanden te gaan). Dat om de kaak de kans te geven zoveel mogelijk te groeien, maar ook omdat vroeg beugelen volgens hem leidt tot langere behandeling (de eindtijd blijft dan hetzelfde). Ik zie nu echter in de klas (groep 6) wel de eerste kinderen met een beugel, ook vanwege ruimtegebrek.
Zou een second opinion nog zin hebben, of is het best zinvol wat onze ortho heeft gezegd?


Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 20:33

katniss

Er zijn bepaalde behandelingen die je vroeg kunt doen waarna je een poosje kunt wachten voor je verder gaat. Mijn neef had ook bijvoorbeeld al vroeg een beugel en later nog een keer, dus niet één lange periode. Het kan dat die kinderen in de klas dat ook hebben.

Mixer

Mixer

18-02-2015 om 20:42

Klopt

Vroeg beginnen kan betekenen dat ze langer bezig is. Als ze een Activator zou krijgen dan werkt dat het beste in een periode waarin ze snel groeit, mijn zoon kreeg hem toen hij 11,5 was en hij was zeker niet de eerste in de klas. De ortho wilde hier inderdaad ook wachten tot zoon uitgewisseld was, dus misschien wisselden z'n klasgenootjes eerder? Ze liepen in elk geval allemaal bij dezelfde ortho-praktijk

Samen met de vaste beugel die hij later kreeg heeft hij trouwens precies 2 jaar gebeugeld (flink schots en scheef, en 7mm overbeet).

Ook overbite,

Hier een 14 jarige met 0,9cm overbite. De afdruk van het ondergebit stond in het tandvlees achter de voortanden. Wegens wachttijd kon het niet eerder beginnen. Kind is eerst begonnen met een plaatje om de tanden naar achteren te duwen. Want voor het plaatsen van slotjes moesten eerst de kiezen door.

Ik ken nog een meisje met een nog grotere overbite (1,2cm) dat vanaf haar 12e begon en net klaar is. Een overbite is vaak een langdurig proces en niet te vergelijken met tanden die extra ruimte nodig hebben.

Ik ben geen orthodontist, maar een overbite kan je niet vergelijken met een ruimtegebrek. Het is wel een langdurig proces van 2-3 tot 4 jaar kan zijn, misschien kan de ortho met een plaatje beginnen als ze 11 is. Het punt met overbite is dat de tanden doorgroeien omdat ze niet door de tegenoverstaande tanden 'geremd' worden in groei.

Wij kozen voor een ortho die een goede naam had. Dat geeft een vertrouwd gevoel. Als jullie ortho door jullie tandarts wordt aanbevolen, geeft dat een vertrouwen.

Maar probeer wel zo snel mogelijk te beginnen. Met een plaatje ben je minder afhankelijk van de doorbrekende hoektanden en kiezen. (Misschien nu nog wat te vroeg.)

neteret mut

neteret mut

18-02-2015 om 20:45

mijn zoon

heeft ook een te kleine onderkaak in verhouding tot de bovenkaak. Hij moest wachten totdat hij volledig uitgegroeid was voordat hij mocht beginnen met beugelen en pas na toestemming van de kaakchirurg. Hij is nu 15 en mag beginnen, heeft goedkeuring en dat is al vroeger dan eerste verwacht werd. Komende maand verstandskiezen trekken en volgend jaar kaak breken en verzetten.

Katniss

Katniss

18-02-2015 om 21:03

Geen overbeet?

Het is niet zo dat haar voortanden naar voren staan. Die wijzen keurig recht naar beneden, maar er is dus wel een ruimte (ca. 4 mm, dus niet veel) tussen de onder- en boventanden. Dat heet toch ook een overbeet? Verder is de bovenkaak ook te klein. Haar nieuwe voortanden (4 stuks) nemen nu alle ruimte in, dus ook de ruimte die de hoektand die eruit is daar heeft achtergelaten. Wat nu nog door moet komen gaat waarschijnlijk een plek zoeken waar het niet hoort.

Moni

Moni

18-02-2015 om 21:09

Mijn zoon had net zoiets

Tussen 10 en 12 jaar is zijn kaak flink gegroeid. Geen idee of dat bij jongens meer gebeurt.
Toen we bij de ortho kwamen,vond hij dat er geen behandeling noodzakelijk was. Er was nu voldoende plek en de overbeet was klein genoeg om zo te laten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-02-2015 om 21:18

Beugel

Mijn zoon had/heeft ook zowel een te kleine onder- als bovenkaak waardoor er te weinig was voor alle doorkomende blijvende tanden en kiezen; hij had ook een milde overbeet. Op zijn 9e verwees de tandarts hem door naar de orthodontist om te zien of een behandeling al zinvol zou zijn of niet. Dat bleek nog niet het geval te zijn; ook omdat hij nog wat moest wisselen. Dus een jaar later wederom naar de ortho; idem maar toen werd er wel gezegd dat hij een jaar later wel aan de beugel zou kunnen. Zoon had toen al bijna alles gewisseld. Uiteindelijk kreeg hij toen 11 was een slotjesbeugel en krap een jaar later was hij al klaar. De orthodontist had zelden meegemaakt dat het zo snel ging Achter zijn boven- en ondertanden heeft hij een spalkje om retentie tegen te gaan. Zoon heeft nu een prachtig, recht gebit met genoeg ruimte.
Of het zinvol is om zo vroeg mogelijk te beginnen met welke behandeling dan ook is ter beoordeling van de ortho. Ieder gebit is anders en met name foto's zijn belangrijk om goed te kunnen beoordelen wat nou wijsheid is. Overigens had ik hetzelfde probleem als zoon maar ik had een veel grotere overbeet. Ik kreeg pas met 12 jaar een beugel en heb uiteindelijk bijna vier jaar moeten beugelen; inclusief buitenbeugel. Bij mij moesten ook meerdere tanden worden getrokken. Leuk detail: mijn orthodontist was de vader van de orthodontist van mijn zoon

hetzelfde

Hier ook een zoon van 9, groep 6, met een te kleine kaak en een (kleine) overbeet. Gelukkig zie je wel dat er beetje bij beetje ruimte komt, want tanden die eerst half achter de voor- en hoektanden stonden lijken er steeds beter tussen te passen.

Onze tandarts gaf ons in december het advies om een afspraak met de ortho te maken omdat hij een 'voorbeugel' adviseerde. Dit zou nu (nog niet uitgewisseld) ruimte maken in de kaak waardoor er later minder goede kiezen hoeven worden getrokken. Zijn vader had vroeger hetzelfde probleem en moest voor zijn beugel vrijwel al zijn kiezen laten trekken, dit wil ik natuurlijk voorkomen.

En idd, er zijn in zoon's klas al een stuk of 3 kinderen met een beugel dus vreemd is het kennelijk niet. Maar ik moet de afspraak met de ortho nog maken en zal dan nadere details horen. Ik lees in elk geval met interesse mee!

Oh en..

Onze tandarts beweerde dat als je vroeg begint, je dan ook eerder klaar zou zijn. Dat zou natuurlijk mooi zijn.

Hoektand eruit?

Moeten die andere drie hoektanden er dan ook niet uit.
Dan kan ik begrijpen dat de ortho nog even wilt wachten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-02-2015 om 21:38

Vroeg

"Orthodontie is voor alle leeftijden. Toch is het soms beter een orthodontie behandeling al vroeg te laten beginnen. Zo kunnen wij bij jonge kinderen nog goed de kaakgroei begeleiden en kunnen wij sommige problemen makkelijker verhelpen als ze vroeg ontdekt worden.

Zelfs wanneer tanden en kiezen recht lijken te staan, kan er op latere leeftijd een orthodontie probleem achter schuil gaan. Daarom adviseren wij je kind rond zijn zevende jaar voor de eerste keer te laten controleren bij TOP. Wij kijken dan naar de beet en de stand van het gebit.

Een controle hoeft niet te betekenen dat een orthodontist meteen tot behandeling overgaat. In veel gevallen wacht hij af om te bekijken hoe de tanden, kiezen en kaken zich verder ontwikkelen.
Het is belangrijk een kind regelmatig te blijven controleren op de ontwikkeling van zijn gebit. De orthodontist kan zo goed in schatten wat het juiste moment is om met een eventuele behandeling te beginnen. Vooral wanneer kinderen in de groei zijn, kan er veel profijt uit een behandeling worden gehaald." (www.beugel.nu)

Tango

Tango

18-02-2015 om 22:36

Hier ook zo eentje

Zoon van 10 hier heeft ook heel veel ruimtegebrek. Hij heeft zowel boven als onder een dubbele rij tanden. Tanden waar geen plek voor is komen achter de anderen door. Een tand staat zelfs overdwars in zijn onderkaak. Ik moet er eerlijk gezegd nog niet aan denken wat ze hier allemaal aan moeten doen.
Zoon heeft een tijdje last gehad van de tanden die op elkaar gingen drukken. We zijn toen naar de orthodontist doorverwezen door de tandarts (met moeite trouwens, want onze toenmalige tandarts dacht dat logopedie nog wel uitkomst zou kunnen bieden). Orthodontist gaf toen aan dat hij zoiets nog nooit was tegengekomen. Daar ben je dan echt blij mee natuurlijk
Zoon had toen inmiddels geen pijn meer en de orthodontist zei dat we zouden worden opgeroepen als zoon 12 wordt. Hij moest nog heel veel wisselen en de kaak kan nog gaan groeien. Logopedie vond hij overigens geen mogelijkheid.
Wij wachten dus af. Onze ervaringen met de orthodontist zijn prima, dochter loopt er ook, dus nemen we maar aan dat hij het wel weet.

Barvaux

Barvaux

19-02-2015 om 03:50

tango

Bedoel je dat de volwassen tanden doorkomen voor de melktanden uitvallen? Waarom trekt in dat geval je tandarts die melktanden niet? Mijn zonen hadden dat ook heel erg en bij jongste wees een nieuwe kies helemaal naar opzij. Bovenkant was dus zijkant geworden. Bij jongste zijn er zeker vijf tanden getrokken. Binnen twee wk stond de nieuwe tand dan op zijn plaats en beide kinderen hoeven nu geen beugel.

mama2

mama2

20-02-2015 om 12:08

Er wordt vaak gewacht

tot de welbekende groeispurt er is. In deze periode is de kaak makkelijker te manipuleren en zo verkort je dus inderdaad de beugeltijd. Het is absoluut zinvol wat je ortho jullie heeft verteld hoor. Je kan het helaas niet vergelijken met andere kinderen en ruimte gebrek. Er komt meer bij kijken of het zinvol is dan enkel ruimte gebrek. In de groeispurt groeit namelijk ook de kaak en als je daarmee rekening houdt dan is het verloop veel natuurlijker. Kijk, je zou nu een beugel gaan nemen, de melktanden laat je eruit trekken en je start....dan gaat de kaak groeien, want je kind groeit...en dan heb je plots ruimte tussen je tanden en kiezen, want ze zijn recht gezet op de huidige kaak op dat moment.

Hier ook een zoon van 10 waarmee de ortho nog echt een jaar gaat wachten. Hij mist 2 ondertanden (zijn nooit aangelegd) en heeft een overbeet. Bovenkaak voldoende ruimte, onderkaak niet. Nu zit ik iets dichter bij het vuur natuurlijk, maar juist om deze reden zegt de ortho: wachten.

voorbeugel?

Maar heeft iemand hier ervaring met een voorbeugel zoals onze tandarts voorstelde? Ik moet afspraak met ortho nog maken, maar tandarts stelde voor hier net na zoons 9e verjaardag mee te beginnen. Deze voorbeugel zou de kaak al iets oprekken zodat er later minder kiezen hoeven worden getrokken. Over melktanden trekken heeft hij het helemaal niet gehad.

Marjoleine64

Marjoleine64

20-02-2015 om 13:47

Net als Mixer

Onze zoon werd toen hij net elf was doorverwezen naar de ortho omdat hij een flinke overbeet en een te krappe onderkaak had. De ortho vond het nog te vroeg, we moesten maar terugkomen over een jaar of zo als de groeispurt een beetje zou beginnen. Wij zijn na 6 maanden teruggegaan, omdat zoon toen plotseling echt begon te groeien (2 schoenmaten in een half jaar). Omdat wij zo aandrongen zijn ze met de behandeling begonnen. Hij kreeg toen eerst (eind groep 7) een blokbeugel (activator) om zijn onderkaak extra te laten groeien, dag en nacht (behalve bij eten). Bij een controle na een paar maanden kreeg hij de opmerking dat hij wel flink gegroeid was... ja duh, daarom hadden we dus ook op dat moment die behandeling gestart. Na ongeveer een jaar een slotjesbeugel eerst boven en later ook onder om de boel netjes recht te zetten. Totaal heeft bijna 2.5 jaar geduurd (tot begin 2e klas). Ik had wel het idee dat het eind erg lang duurde, misschien omdat ik toen zelf niet meer mee ging (hij kon vanuit VO erg zelf naartoe.

mama2

mama2

20-02-2015 om 13:51

In sommige gevallen kan dit nodig zijn ja. Je manipuleert de kaak hiermee, een slotjes beugel bijvoorbeeld manipuleert de elementen. Hou er wel rekening mee dat in de meeste gevallen de premolaren getrokken gaan worden, het is dus niet te zeggen dat dit niet gebeurt, maar het is natuurlijk lastig zo even te zeggen wat de reden van iets is zonder het gezien te hebben....

Katniss

Katniss

20-02-2015 om 15:32

Kiezen trekken

Ik dacht dat het achterhaald was om kiezen te trekken, juist omdat er nu zoveel meer mogelijkheden zijn om een kaak 'op te rekken' (maar mama2 zal het beter weten). Bij mij zijn vroeger de eerste kiezen (premolaren) en verstandskiezen getrokken, maar dan houd je dus niet veel over voor later.
Volgens mij is de groeispurt nog niet echt begonnen bij mijn dochter. Hoe merk je dat ze daarin zit?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-02-2015 om 10:15

Katniss

Onze tandarts keek naar de groei van de voeten om te bepalen of dochter in haar groeispurt kwam.

Barvaux

Barvaux

21-02-2015 om 12:13

Dendy

Interessant gezien het feit dat een meisje soms maar tot maat 36 komt en een jongen wel eens de 46 gaat halen... Hoe weet je hoeveel de voeten nog gaan groeien en of dat al klaar is?

Katniss

Katniss

21-02-2015 om 12:46

Voeten

Ze heeft nu maat 36/37 dus ik hoop dat daar niet al teveel bij komt Verder nog totaal geen beginnende puberteitsverschijnselen. Komt de groeispurt daarvoor of tijdens die eerste verschijnselen?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-02-2015 om 13:57

Voeten

Dendy dat meen je niet? Die tandarts had waarschijnlijk een voetenfetish Naar de voeten kijken en een groeispurt bepalen is net zoiets als naar de schedel kijken en te zien of iemand slim is... Katniss ga gewoon maar af op het advies van de ortho. Iedere gebitsafwijking is anders; zelfs de ene overbeet is anders dan de andere. Je hebt kennis en ervaring nodig en röntgenfoto's om te bepalen wanneer welke behandeling nodig is. Soms zal het beter zijn om wat langer te wachten met een gebitsbehandeling, soms is het beter om eerder te beginnen. Er zijn teveel factoren die een rol spelen zoals wisselen en groei.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-02-2015 om 14:06

Groei

Trouwens, mijn zoon is in die drie jaar maar drie schoenmaten "gegroeid" terwijl zijn kaken en gebit zich kennelijk relatief heel snel ontwikkeld hebben. Zolang een kind in de groei is kunnen kaak en gebit heel goed gemanipuleerd worden voor een correcte stand.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-02-2015 om 14:55

Jawel

Onze tandarts keek naar de voeten van dochter, vroeg haar schoenmaat en besloot toen dat haar groeispurt eraan kwam. Hij zei erbij dat dat erg idioot klonk, maar dat het echt waar was. Het ging trouwens om de lengtegroei, niet om de groei van de rest.

Dat was het ook trouwens. Maar ik denk niet dat hij het wetenschappelijk had kunnen onderbouwen

Barvaux

Barvaux

21-02-2015 om 17:37

Dus hij vraagt naar 1 getal (1 maat) en daarmee weet hij of de groeispurt er aan komt? Wat een onzin zeg. Zoals ik al zei: het ene meisje blijft uiteindelijk steken op maat 35/36 en het andere groeit door naar 42. De ene jongen blijft steken op maat 39 en de andere groeit door naar 47. Wat moet je nu met 1 getal op een bepaalde leeftijd?

Wat een kwakzalver...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-02-2015 om 18:38

Het is natuurlijk volkomen flauwekul van die tandarts. Ik ken kinderen met een groeiachterstand of die "gewoon" relatief klein zijn maar wel schuiten van voeten hebben en andersom. Door naar voeten te kijken en een schoenmaat te weten kan je NIET een groeispurt voorspellen. Echt volslagen nonsens. Ik zou die tandarts niet vertrouwen en zo iemand ook niet als tandarts willen hebben. Echt, mijn onderkaak ligt nu zo ongeveer op de grond...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-02-2015 om 18:40

ACTA

Ik heb trouwens bij de ACTA gewerkt dus ik ben wel enigszins op de hoogte van dit soort dingen Als ik dit aan een van mijn oud-collega's zou vertellen zouden die me vierkant uitlachen maar het ook een kwalijke zaak vinden dat een tandarts dit soort onzin verkondigt...

Barvaux

Barvaux

21-02-2015 om 19:10

overigens

Overigens heb ik meer belang bij weten of de voeten van mijn oudste zijn uitgegroeid. Hij wil graag berg/wandelschoenen voor nu en voor de zomer maar hij staat al een poosje stil met die voetengroeierij... stel dat hij toch opeens weer een maat groeit. Zou zonde zijn

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-02-2015 om 19:14

Barvaux

... even langs die tandarts van Dendy gaan?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-02-2015 om 20:10

Lol

Ik ben bijzonder tevreden hoor, met mijn tandarts. Ik denk ook niet dat je het heel zwart-wit moet zien. Ik heb het ook niet bijzonder serieus genomen verder.

Hoort een bepaalde voetmaat ook niet bij een bepaalde lengte? En dan bedoel ik bij kinderen zonder groeistoornissen oid.
Ik ben 1,56 en heb maat 37. Mijn buuf is net zo groot en heeft ook een kleine voet. Mijn buurmeisje is een lange slungel en heeft maat 43.
Mijn dochter is ook niet zo groot. Toen zij begon met haar beugel had ze maat 32 schat ik. Nu zijn we bijna 2 jaar verder en heeft ze maat 37.

Bestaan er lange mensen met hele kleine voeten?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.