Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

vreemd wondje bij kind

Mijn dochter van 8 had eergisteren een heel klein jeukend plekje onder haar oksel. Muggenbult dacht ze zelf, maar ik vond het meer een pukkeltje of blaasje lijken. Gister was het plekje open gegaan en was het een nattig wondje geworden. Vandaag is de wond een heel stuk groter met wat rode uitslag eromheen en voelt dochter zich helemaal niet lekker. Ze heeft denk ik heel ietsje verhoging (maar is zo'n kind dat nooit koorts heeft, dus ietsje verhoging is al opvallend).

Dus wat doe je dan?: je belt de huisarts. Nu blijkt echter de praktijk (met verschillende artsen) dicht. Er is geen vervanger en je mag alleen bij levensbedreigende spoed een nummer bellen. En of je voor alle andere zaken morgen maar terug wilt bellen...

Wat zouden jullie doen? Nog een dagje aanzien dan maar, of toch de huisartsenpost bellen?

Half a twin

Half a twin

23-03-2017 om 08:40

andere huisarts in de gemeente bellen?

De HAP is bij ons in de regio pas vanaf 17.00 bereikbaar (als de huisartsen dicht zijn). Ik zou een nummer opzoeken van een andere huisarts in jouw gemeente en daar even heen bellen om informatie te vragen. Als je het uitlegt kan ze misschien daar wel even gezien worden.

Ik heb zelf met dochter wel eens zoiets aan de hand gehad, bleek een variant van krentenbaard te zijn. Zalfje en goed afdekken om te voorkomen dat de besmetting zich uitbreidde. Geen idee hoe je aan krentenbaard komt onder de oksel maar het was er wel.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

23-03-2017 om 09:34

klinkt als

...staphylococ. Mijn zoon heeft het ook gehad. Een onschuldig wondje werd binnen enkele dagen een kletsnatte plek van zo'n 9 cm doorsnede en het kind was erg ziek (net griep).

Bel de huisartsenpost of het spoedeisende nummer en als ze het niet serieus nemen, zeg dan dat de wond open is, snel groeit en je kind koorts heeft.

Zo'n wond kan echt snel groeien en heeft direct behandeling met lokale en orale AB nodig.

Het is een variant op krentenbaard. Overleg even op school of ze nu welkom is, onze school had liever niet dat krentenbaard en variaties binnen kwamen.

Schrik niet: eenmaal aan de antibiotica zie je er na een week niets meer van maar het moet wel snel aangepakt worden om uitbreiding te voorkomen. Dus ja, spoed.

(Nota bene: ik ben geen dokter maar dit is erg herkenbaar voor me )

Fiorucci

Fiorucci

23-03-2017 om 09:46

Toch bellen

Ik zou toch even bellen hoor. Een huisartsenpost is er niet alleen voor levensbedreigende zaken. Sterker nog, voor levensbedreigende zaken hebben we 112....

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-03-2017 om 09:46

Dacht ik ook,- impetigo

Hebben twee van onze kinderen ook op minder voor de hand liggende plaatsen dan krentenbaard gehad. Beterschap !

Wondroos?

Sally, bedoel je misschien wondroos? Dat heb ik ooit gehad, lijkt hier ook wel wat op. Zaak is dan snel met ab te beginnen.
Ik zou bij een snel groeiende wond + koorts/verhoging beslist de HAP bellen.

Half a twin

Half a twin

23-03-2017 om 10:01

Hap is toch overdag niet open?

Onze Hap is pas open vanaf 17.00. Zo lang zou ik niet wachten, ik zou willekeurig een huisartsen praktijk bellen in mijn gemeente en de vraag daar voorleggen. Hoe groter de plek wordt hoe zieker het kind en hoe langer het duurt voor het genezen is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2017 om 10:13

Yep, klinkt als krentenbaard en

Daar moet Fuccidinecreme op....
Het is op zich niet levensbedreigend, maar wel heel besmettelijk.
Ik zou dus ook een andere huisarts bellen. Of straksjes de dokterpost.

Wat slecht van jouw huisarts....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2017 om 10:15

Muggenbult

Begint overigens vaker wel als muggenbult of ander klein wondje.

Mijn dochter heeft het twee keer gehad. Eenmaal op haar bil en eenmaal onder haar oksel.
Vooral die laatste was een megaplek.
Is allemaal binnen een paar dagen weer goed gekomen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

23-03-2017 om 10:26

Anneque

Het werd "staphylococcen, variatie van de krentenbaard" genoemd. De wond werd steeds groter en was ook open, een grote natte plek (geen bloed maar licht vocht). Het begon volgens kind "als een muggenbult".
Wondroos is toch dat de huid dicht, maar strak en rood om het kleine wondje is? Ik begrijp hier dat het om een groeiende natte wond gaat en dan gaan mijn alarmbellen meteen af.

Ik vind het nog steeds een wonder dag je er na een week slikken en smeren niets meer van ziet! Maar het heeft wel directe behandeling nodig.

Jippox

Jippox

23-03-2017 om 10:28 Topicstarter

gebeld

en toch dan maar de 'spoed' optie gekozen. Ik kan nu (op basis van de beschrijving alleen, ze hoeven het niet zelf te zien blijkbaar) zometeen fucidinezalf ophalen om er op te smeren. Als het snel erger wordt en/of ze zieker wordt dan moet ik weer bellen.

Afwachten dus maar.

Jippox

Jippox

23-03-2017 om 10:28 Topicstarter

en dank

allen voor jullie advies

Sally MacLennane

Sally MacLennane

23-03-2017 om 11:09

beterschap!

En hopelijk is het snel weer weg!

Beterschap, en Sally

Hoop dat het snel beter gaat, anders gauw weer bellen hoor!

Sally: ja dit ziet er anders uit idd. Bij mij begon het met een (fors) uit de hand gelopen brandwond, die was bepaald niet dicht. Geen standaardgeval blijkbaar.

Fiorucci

Fiorucci

23-03-2017 om 16:41

Mooi

Je kon dus gewoon bellen, fijn. Ik vermoed dat ze de criteria om te bellen een beetje opschroeven om te voorkomen dat de post wordt platgebeld om wissewasjes.

Sukke

Sukke

23-03-2017 om 17:55

HAP

De HAP bel je vanaf 17.00 uur tot 08.00 uur smorgens.
Levensbedreigende spoed voor een vervanger: nee, wel medisch dringende zaken die niet tot de volgende dag kunnen wachten, zo zijn die woorden afgesproken.

Krentenbaard is akelig besmettelijk en moet dus zsm worden behandeld. Daar mag je de vervanger dus gewoon voor bellen.

De huisartsenpost werkt ook op die manier. Het is strikt ingesproken omdat mensen die overdag geen tijd hebben ivm werk het in hun hoofd halen dan maar even naar de hap te gaan, of mensen die "al" 2 dagen hoesten, "al" 3 dagen keelpijn hebben en "onmiddelijk" gezien moeten worden. En daar is de HAP of een vervanger(voor korte tijd) dus NIET voor bedoeld, met die vragen wacht je tot je eigen huisarts weer beschikbaar is.

Fijn dat je de behandeling kan starten

Jippox

Jippox

23-03-2017 om 18:41 Topicstarter

sukke

er was geen vervanging. Alle 4 huisartsen van de praktijk waren blijkbaar tegelijk weg. Wel was er de keuze (volgens het buitengewoon vrolijk ingesproken bandje) "toets 1 voor levensbedreigende spoed" en "voor alle andere zaken verzoeken wij u morgen terug te bellen"

Vandaar dat ik het niet zo goed meer wist...

Uiteindelijk dus toch maar de optie "levensbedreigende spoed" gekozen die mij leidde naar een assistente die zonder overleg en puur op basis van mijn verhaal zorgde dat ik wat later een tube fucidinecreme op kon halen bij de apotheek.

Verder is het met dochter nog ongeveer hetzelfde. Niet beter, niet slechter.

Jippox

Jippox

23-03-2017 om 20:00 Topicstarter

ook wel bijzonder

Dochter is allergisch voor pleisters, dus ik vroeg bij de apotheek of er eventueel nog iets was wat ik erop kon plakken bij veel last, waar ze dan niet zo op zou reageren. De apotheker himself kwam aanzetten met van die witte pleisters, maar die gaan op de een of andere manier altijd heel erg vast zitten bij haar, alsof ze met de huid zijn vergroeid. Ooit heb ik zo een heel stuk vel meegetrokken bij het verwijderen.

Enfin, ik leg dat uit, en wat is het advies van de apotheker: gebruik dan maar wasbenzine om de pleister los te weken.

Serieus! Wasbenzine, bij een natte open wond, onder de oksel. Lijkt me echt een succes...

Sukke

Sukke

23-03-2017 om 21:01

Leukopor

Zijn de meest gebruikte pleisters waar geen reactie of de minste kans op een reactie te verwachten valt. Maar...Ik ben er juist allergisch voor, itt de bruine. Kan dus dat net jouw kind ook daar op reageert. In dat geval zou ik wat vet gaas en een klein rolletje verband nemen en dat om haar romp wikkelen.

Ik zit over dat bandje te denken, ik denk eerder dat het foutief is ingesproken want er is altijd een waarnemer voor medisch dringende zaken. Het feit dat je bij spoed iemand aan de lijn krijgt is een teken van waarneming. Denk echt dat er informatie moet ontbreken, het klinkt niet logisch. ( Daarmee bedoel ik niet dat jij het mis hebt overigens)

Jippox

Jippox

07-04-2017 om 09:44 Topicstarter

update

Na 5 dagen smeren met de fucidinecreme was de plek alleen maar groter geworden. Alsnog naar de huisarts, die even keek en toen zei: "je weet toch ook wel dat zoiets wel 2 weken kan duren?" En ook nog: "ach ja krentenbaard, dat gaat ook vanzelf wel over hoor"

Nog weer 5 dagen smeren later was de plek eindelijk dicht. Prompt ontstond een nieuwe plek zo'n 10 cm verderop. Ook deze begon als een klein pukkeltje/blaasje en werd al snel groter.
Stug blijven smeren zonder dat dit veel effect had.

Gisterochtend had dochter er opeens nog een klein plekje op haar vinger bij. Eind van de middag (toen ik de pleister eraf haalde) was dit uitgegroeid tot een enorme blaas vol pus. Ook bij haar neus was spontaan nog een plek ontstaan. Dochter voelde zich ook weer helemaal niet lekker.
De huisarts gebeld, maar die vond dat geen spoed (het was net iets voor vijf uur), dus we moesten de volgen de dag (vandaag) maar even langskomen.

De plekken zijn vannacht flink doorgegroeid. Vooral haar vinger ziet er echt heel naar uit (en doet veel pijn). Ik ga nu toch maar aandringen op een orale antibioticakuur, al zal de huisarts dat vast onzin vinden

mirreke

mirreke

07-04-2017 om 11:00

Jeetje

dit is heeeeel erg besmettelijk. Alleen al om te voorkomen dat je dochter ook anderen aansteekt zou een arts orale medicijnen moeten geven als fucidinezalf niet genoeg werkt.

Een ander naar iets van krentenbaard is ook dat je ook heel hygiënisch moet zijn. Dus kleding schoon, beddegoed verschonen, goed voorkomen dat plekken bv. de bank raken oid. Vergeet handdoeken en washandjes niet, na gebruik in de was...

WAt ontzettend naar voor je dochter, want het duurt al best lang en is idd heel pijnlijk. Kinderen kunnen er ook echt goed ziek van zijn. Advies is ook dat als je kind er bv. koorts van krijgt, wel orale antibiotica te geven.

https://www.thuisarts.nl/krentenbaard/mijn-kind-heeft-krentenbaard

Jippox

Jippox

07-04-2017 om 12:39 Topicstarter

gelukkig

Huisarts vond het nu ook wel tijd voor een kuur. De wond op de vinger is ook opengemaakt (wat scheelt in de pijn). En nu maar hopen dat het snel aanslaat, en inderdaad: ook dat niet de rest van de huisgenoten besmet raakt... We doen ons best!

Tijgeroog

Tijgeroog

07-04-2017 om 16:30

Andere zalf

Wij hebben ook wel eens gehad dat de fucidine niet aansloeg. Toen kregen we een andere zalf, bactroban ofzo (maar het is lang geleden), die werkte wel heel snel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-04-2017 om 19:03

Was hier ook combi

De creme met antibiotica,

Beetje behoudende arts?

Yaron

Yaron

15-04-2017 om 20:52

Onze huisarts

Onze huisarts geeft niet snel antibiotica, maar met krentenbaard wacht hij er niet lang mee. Hij heeft ons zelfs aangeraden ook in het weekend langs te komen om besmetting van anderen te voorkomen. Gelukkig wisten wij dit een gingen we met onze dochter ook in het weekend naar de huisarts, een dag later bleek het iets anders dan krentenbaard te zijn en was onze dochter levensbedreigend ziek door een staphylokokken besmetting. Sindsdien zijn wij bij elk klein plekje wat onze kinderen hebben extra alert en zodra het op krentenbaard lijkt zitten we bij de huisarts.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.