Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stickertje

Stickertje

16-01-2017 om 13:34

Vraagje voor thuiszorg medewerkers (geen onderzoek voor opleiding)

De laatste 10 jaar is mijn schoonmoeder (inmiddels 80 +) vanalles gaan mankeren, waardoor ze de activiteiten dagelijks leven niet meer zelf kan. Eerst hielp schoonvader haar met wassen en aankleden maar dat werd voor hem te zwaar, zijn gezondheid is ook niet top. Dus schoonvader en de kinderen hebben thuiszorg geregeld, schoonmoeder wordt nu geholpen met douchen en aankleden door iemand van de zorg.
Ik heb al gegoogeld maar kan het niet vinden. Daarom stel ik de vraag hier:

Het aantrekken van een BH hoort dat niet bij het pakket van wassen en aankleden?

Schoonmoeder zegt dat de zusters dat niet doen en dat ze daarom tegenwoordig zonder BH loopt.

Ik kan mij zo slecht voorstellen dat het aandoen van een BH niet bij pakket van wassen en aankleden hoort. Zusters weten toch ook dat een grote cupmaat klachten gaat geven als je geen BH draagt. Denk aan rugklachten en smetplekken. Zijn er thuiszorg medewerkers die mijn vraag kunnen beantwoorden?
Schoonmoeder kan er zelf voor kiezen om geen BH te dragen, als zij het een knellend onding vind dan mag ze daar van mij voor kiezen maar ze moet niet die hardwerkende zorgmedewerkers de schuld geven en zo klinkt het wel.

Suze

Suze

16-01-2017 om 15:13

Haha

Je vraagt je dus af of je schoonmoeder liegt?

Joh, wat maakt het uit of ze liegt (om zoiets onbenulligs)?

Ik zou vragen of ze het vervelend vindt om zonder BH rond te lopen.

Als ze NEE zegt, dan is het toch prima?

En als ze JA zegt, dan adviseer je haar, met hulp van schoonvader, om het met de thuiszorg te bespreken. Hoef jij toch niet uit te zoeken? Tenzij ze natuurlijk beiden (ook je schoonvader!) zeggen dat ze het echt gevraagd hebben, en de thuiszorgster het blijft weigeren.

En dan zou mijn advies zijn: schoonvader, bel even de thuiszorgorganisatie om het na te vragen. En als hij dat niet kan (te oud) en ze vragen jouw hulp, dan bel jij even die organisatie.

En als je gewoon nieuwsgierig bent, kun je sowieso bellen, maar ik zou er met schoonmoeder geen discussie over voeren dat ze liegt en anderen de schuld geeft. Zonder van je energie.

Suze

Suze

16-01-2017 om 15:54

Schoonmoederdraadje

Dus dit is eigenlijk een schoonmoederdraadje ?

Stickertje

Stickertje

16-01-2017 om 16:14

nee geen schoonmoeder draadje

Ik ben bezorgd. Door wat schoonmoeder allemaal mankeert gaat herstel langzaam. Ik hoop gewoon voor haar dat daar geen smetplekken bijkomen. Nog meer pijn, nog minder kwaliteit van leven. Schoonvader en moeder hebben beide moeite met het vragen om zorg, alsof ze de dokter de zuster te veel belasten als ze iets vragen wat niet in het "pakket" zit. Wij hebben geen zicht op wat er is afgesproken. Wij moeten het doen met wat schoonmoeder zegt. Dit zusters foen geen BH aan. Ook niet als je het vraagt? Nee dan ook niet. En dat kan ik mij dus niet voorstellen.
Schoonmoeder lijkt er weinig moeite mee te hebben,schoonvader geneert zich denk ik wel een beetje als hij zo met haar weg moet dat dachtbik van de werk te zien. Hij heeft zich daar niet over uitgesproken.
Ik wil dus echt weten of het er wel bij hoort of niet.

Stickertje

Stickertje

16-01-2017 om 16:30

sorry

Voor de typefouten.

Hoort erbij.

Een bh aantrekken hoort er gewoon bij, ook de slip en de steunkousen

Koop een stevig voorgevormd hemd voor haar. Probleem smetplekken is dan opgelost en de borsten zitten toch een beetje waar ze horen te zitten.
Een bh is vaak namelijk wel een drama om aan te trekken op een vochtig lijf dat niet soepel mee kan bewegen.
Ook lopen oudere dames vaak al 20 jaar in hetzelfde model en dezelfde maat. Pasvorm is vaak knudde.
Taak is ook om eventuele smetplekken te signaleren en in te smeren met crème. Ja, vooral onder zware borsten kan dat snel gebeuren.

Ef

Ef

16-01-2017 om 20:59

Smetten

Een beetje goede wijkzuster zal bij het afdrogen echt wel opletten of er smetplekken ontstaan, en als je schoonmoeder geen bh aan wil zijn er nog andere oplossingen te verzinnen, zoals zalf en een beetje ruim hemd wat je onder de borsten vouwt. of lekker ouderwets: Engels pluksel, een soort flanel wat je bij de apotheek kan kopen en waarvan je repen knipt en onder de borsten doet.

Teuntje

Teuntje

16-01-2017 om 21:58

Excuus

Is dit een excuus van je schoonmoeder om die BH te skippen? WIL ze nog wel een BH aan? Mijn eigen bejaarde moeder en schoonmoeder hebben dat kledingstuk zelf verbannen, zit niet lekker, niet meer nodig, gewoon een hemd als ondergoed.
Als je schoonmoeder wel een BH aan wil maar niet krijgt dan kun je zelf de thuiszorg best vragen waarom niet. Ze zijn gewoon te bellen hoor, ook voor overleg met de familie. Misschien kunnen er misverstanden uit de weg worden geruimd, als zij denken dat je schoonmoeder niet wil terwijl dat wel zo is.

Marie

Marie

16-01-2017 om 22:27

talkpoeder

Nog een tip om smetplekken te voorkomen en te behandelen. Gewoon talkpoeder erop! Werkt veel beter dan zalf (hier jarenlange ervaring met smetplekken onder de borsten).

Sally MacLennane

Sally MacLennane

16-01-2017 om 22:51

geen talk!

Ik heb huidoverschot na stevig gewichtsverlies dat een garantie is voor smet, en heb hiervoor eerst een tijdje talkpoeder gebruikt, maar de dokter raadde Sudocrem aan, omdat dat bij lang gebruik wat minder goed voor je huid is en van die vieze klontballetjes vormt. Nadeel van Sudocrem is wel dat het vlekt in je ondergoed, maar het werkt als een speer, veel beter dan talk.

Marie

Marie

17-01-2017 om 00:26

Maizena

Bijna vergeten. Deze tip kreeg ik van verpleegkundige in ziekenhuis. I.p.v. talkpoeder kun je ook maizena gebruiken.
Persoonlijk vind ik zalf niet zo prettig, omdat het vochtig blijft en dus weer gaat broeien en smetten. En om nou elke keer na het douchen en zwemmen eerst alles te drogen met de föhn.... Heb wel wat anders te doen.
Voordeel van beetje talkpoeder/maizena vind ik dat het aantrekken van de bh ook een stuk gemakkelijker gaat.

Triva

Triva

17-01-2017 om 07:44

Teuntje

'Ze zijn gewoon te bellen hoor, ook voor overleg met de familie. Misschien kunnen er misverstanden uit de weg worden geruimd, als zij denken dat je schoonmoeder niet wil terwijl dat wel zo is.'

Precies, net of je kind weer in de kleuterklas zit en thuis komt met een raar verhaal. Ga daar niet te veel in mee maar vraag eerst de juf hoe het zit.

Dikke kans dat ze gewoon tegen die 'zusters' zegt dat ze geen bh aan wil.

Stickertje

Stickertje

17-01-2017 om 08:56

Bedankt voor de reacties

Ik kon op internet niet vinden of het aantrekken van een BH er gewoon bij hoort, schoonmoeder zegt dat de zusters het niet doen en dat is voor ons dan de enige informatie die we hebben. Schoonmoeder heeft liever geen bemoeienis van buitenaf. Schoonvader en de kinderen hebben zorg geregeld, omdat wij als (schoon)kinderen zagen dat schoonvader als mantelzorger overbelast raakte. Verdere bemoeienis van ons wordt niet op prijs gesteld, dat mijn man of ik zouden bellen met de zorginstantie is uitgesloten. Wij mogen niets weten verder. Schoonzusje weet sinds kort wie het aanspreekpunt is, omdat schoonvader even in het ziekenhuis lag en er iets geregeld moest worden.

Triva die kleuterklas is wel een treffende vergelijking alleen kan en mag ik de juf niet bellen. Ik weet niet eens welke organisatie de zorg levert.

10 jaar geleden bij mijn opa lag de zorgmap altijd op tafel, ter inzage voor iedereen. Met daarnaast een schrijfblok waar de familie in schreef wie er geweest was en wie wat gedaan had. Er waren 2 dochters aanspreekpunt waaronder mijn moeder. Tijdens haar vakantie verving ik haar en heb ik eens iets geregeld tot grote woede van een aantal tantes. Als kleindochter had ik eerst moeten overleggen met de kinderen voordat ik de maaltijden "anders" liet leveren. Opa kon vlees niet meer snijden en dat heb ik toen gesneden besteld. Ik was er toch en ik kende de kok (mijn buurman) dus ik dacht dat snel en efficiënt op te lossen.

Nu wil ik mij er niet mee bemoeien om te voorkomen dat er weer veel mensen boos worden. Als nu het gesprek weer eens gaat over kleding en als schoonmoeder zelf zegt dat haar nieuwe trui niet zo mooi staat vanwege de hangende voorgevel kunnen wij haar aansporen nog eens te vragen of die BH aangetrokken wordt, omdat het gewoon erbij hoort.
Hoewel ik dus niet weet of het een smoes van schoonmoeder is om geen BH te dragen, daar zullen we nooit achter komen.

Astrid

Astrid

17-01-2017 om 11:27

dan laat je

schoonzus toch even anoniem bellen?

Ef

Ef

17-01-2017 om 22:37

Ik zou het gewoon laten,

als ze geen bemoeienis willen, en er op vertrouwen dat je schoonmoeder en de wijkverpleging er zelf samen wel uitkomen wat betreft bh's en smetplekken. Het is in ieder geval is het niet zo dat het niet tot het takenpakket zou horen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.