Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

vraagje over pinda allergie

Op de school van mijn kinderen komt na de zomer een nieuw kind in groep 1. Dit kind heeft een ernstige pinda en noten allergie. Nu hebben we een brief gekregen van school met daarin de vraag (aan alle kinderen, dus van groep 1 t/m8) om geen pindakaas, hazelnootpasta, mueslibrood, mueslirepen enz. meer mee te geven voor lunch of 10 uurtje (er is een continurooster, dus alle kinderen blijven 3 of 4 dagen per week over). Ook wordt gevraagd of als je kind 1 van die producten bij het ontbijt eet, het kind goed schoon te maken en de handen te laten wassen.

Ik vind het ook nogal wat om te vragen. Ik heb een behoorlijke pindakaas-verslaafde, die de komende 4 jaar 4 dagen per week geen pindakaas mag eten bij de lunch, ivm een kind dat 4 klassen lager zit en waar hij waarschijnlijk zelfden tot nooit enig direct contact mee zal hebben.
Kijk als het echt noodzakelijk is, tuurlijk, maar is dat echt zo? Komt dat zo nauw?

Wie kan er iets zinnigs over zeggen?


Hanne.

Hanne.

04-07-2014 om 13:36

overdreven

Ik vind het lichtelijk overdreven.

Ja een allergie kan heftig zijn en ja zelfs een spoortje pinda/noten binnen krijgen kan verstrekkende gevolgen hebben. Maar je kan het nooit helemaal uitbannen.

Wat verwachten ze dat de kinderen gaan doen. Elkaar uitgebreid knuffelen? Elkaars vingers aflikken. Ik zou niet weten hoe de pindakaas/muesli anders in de mond van het allergische kind kan komen. Tenzij het allergische kind een hap van een ander zijn boterham neemt. Maar als jij 's morgens een boterham pindakaas smeert en met dat zelfde mes een boterham met kaas smeert zitten er ook sporen pindakaas op. Net zo gevaarlijk.

Door te doen alsof je alle gevaarlijke producten uit de school verbant creeer je mi. schijnveiligheid. Want naast de genoemde producten zijn er nog veel meer producten waar noten in zitten.

Bij mijn kind in de klas zit ook een kind met een pinda allergie. In de tijd dat mijn zoon naast hem zat nam hij (op eigen verzoek) geen brood met pindakaas mee naar school. Verder hoeven we er als ouders niets mee te doen.

Hanne.

Hanne.

04-07-2014 om 13:40

nu ik er verder over denkt

Nu ik er verder over denk.

Bij mijn kleuterkind zit blijkbaar iemand in de klas die een heftige allergie voor appels heeft. Heb ik vanuit school nooit wat van gehoord. Maar mijn kleuter wist me wel te vertellen dat als je een appel hebt gegeten je eerst je handen en gezicht moet wassen voordat je met Pietje kan gaan spelen.

Ook bij de kleuters kan je kinderen prima aanleren dat ze rekening met een kind moeten houden.

Zoals Hanne

Ik heb er eerlijk gezegd geen verstand van, maar het lijkt me inderdaad veel handiger dat je kinderen aanleert om goed gezicht en handen te wassen, dan dat je nu alle gevaarlijke etenswaren op school uitbant. Volgens mij is dat echt niet vol te houden. Misschien het eerste jaar nog, dat iedereen alert is. Maar daarna??

Melle

Melle

04-07-2014 om 13:54

Ver

Zou het kind bij mijn kinderen in de klas komen, dan zou ik me zeker aan de regels van school houden. Maar álle kinderen, op de hele school? Nee, dat gaat mij wel wat ver. Ik vermoed zomaar dat je niet de enige ouder bent die dat niet ziet zitten...

amk

amk

04-07-2014 om 14:43

niet overdreven

de allergie voor pinda's en noten is zo ongeveer de heftigste uit het rijtje grote allergenen. (Je kunt tenslotte overal allergisch voor zijn)

Dus ook via de lucht zullen pinda deeltjes zich verspreiden in een school. Dit wil je zo veel mogelijk voorkomen.

Laatst ook een wetenschappelijk artikel gelezen over een jongen die een shock kreeg na een bloedtransfusie. Bleek dat de donor voor het bloedgeven pindaas had gegeten en die allergenen waren in het bloed gekomen en daar reageerde de ontvanger dus op.
https://www.radboudumc.nl/OverhetRadboudumc//NieuwsEnMedia/archief/Nieuwsarchief%202011/mei/Pages/Patientmetpindaallergiekrijgtallergischereactienabloedtransfusie.aspx

Zo gevoelig kun je dus zijn.

bibi63

bibi63

04-07-2014 om 14:54

amk

Ik weet dat het zeer heftig kan zijn. Dat is wel degelijk een echt probleem inderdaad.
Anderzijds: er zijn tal van producten (lees op de etiketten) die in aanraking geweest kunnen zijn met noten ('worden in een fabriek gemaakt waar ook noten aanwezig zijn'). Dit is een waarschuwing voor de betreffende allergie patienten.
In die zin kan een allergie kind dus op 1000 en 1 manier hiermee in aanraking komen op school. Dus niet alleen via een spikkeltje pindakaas of een kruimel muesli. Maar die laatsten zijn wel aannemelijker en een groter risico.

Lijkt mij een lastige kwestie. En inderdaad: even hou je er rekening mee, dan vergeet je het weer.

Bibi

Mijntje

Mijntje

04-07-2014 om 15:02

geen probleem

Ik zou er zelf geen probleem van maken door mijn kind appelstroop of kaas mee te geven, als dit het leven van een klasgenoot kan redden.
Ik kan me voorstellen dat alle beetjes helpen (dus ook leren handen wassen).

Ik ken ook via via iemand die er aan dood is gegaan, elke volgende aanval wordt weer heftiger. Het kan echt levensbedreigend zijn.

amk

amk

04-07-2014 om 15:18

bibi

bij ons op school worden daarom alle allergische kinderen van een jaargang bij elkaar in 1 klas gezet en indien mogelijk zelfs in 1 combigroep voor 2 jaar.

Jippox

Jippox

04-07-2014 om 15:21 Topicstarter

maar

Het gaat niet om een klasgenoot. Het gaat om een groep 1 kleuter terwijl mijn kinderen (na de zomer) in groep 4 en groep 5 zitten. En het gaat ook niet om een keertje wat anders mee op de boterham, maar 4x per week en dat dan dus 4 of 5 jaar lang. Dat vind ik best veel gevraagd.

Als het inderdaad zo nauw kan komen (dat als je in een andere klas iets eet, je handen wast en dan nòg een dodelijke bedreiging vormt) ja dan houd ik daar uiteraard rekening mee. Maar als het zo heftig is, dan lijkt mij dat de bedreigingen overal op de loer liggen. Kan zo'n kind dan bijvoorbeeld nooit naar openbare gelegenheden (bieb, zwembad, winkel, pretpark, speeltuin, enz. enz) dan? Want daar lopen toch ook geheid mensen rond die net pindakaas of hazelnootpasta gegeten hebben?

alle beetjes helpen

Ik denk dat als een keer iemand zich er niet aan houd dat het risico nog wel meevalt maar ik ben wel blij dat de school het zo serieus neemt door een waarschuwing mee te geven.
Het is echt geen hype of een grapje. Ik heb een nichtje die dat heeft. Gelukkig is het haar op school nooit gebeurt dat ze in shock raakte, maar wel bij mijn eigenwijze moeder die vond dat elk kind wel een janhagel mocht eten, en in Spanje waar zo'n beetje alles in pindaolie gebakken wordt. Gelukkig is het beide keren goed afgelopen maar het hoeft maar een fractie van een fractie te zijn.
Gelukkig ga je niet zomaar dood maar je moet wel snel zien te reageren als het fout loopt. En dat wil je toch voorkomen.

vroeger

Vroeger was zoiets reden om naar een medisch kleuterdagverblijf te gaan.

Inanna

Inanna

04-07-2014 om 16:20

ik vind het overdreven

Ik heb een kind met een ernstige pinda, noten en kiwi allergie. In de kleutergroep is inderdaad verzocht om klasgenoten geen pindakaas en hazelnootpasta mee te geven (kiwi wisten we nog niet). Tegelijk heb ik mijn dochter geleerd niks in haar mond te steken en geen kusjes te geven, ze gebruikte ook niet de handdoek die de rest gebruikte, maar papieren handdoekjes en bovendien hingen door de hele school postertjes met haar foto en hoe te handelen in het geval van een allergische reactie.
Dat kinderen in andere klassen wel pindakaas aten vond ik totaal onbelangrijk, sterker nog, mijn zoon die toen in 4 zat at juist op school zijn boterhammen met pindakaas.
In groep 3 vond de leerkracht het heel eng als andere kinderen pinda, noot of kiwi aten in de klas, dus er is op zijn verzoek weer een brief meegegaan naar klasgenoten.
Vanaf groep 4 niet meer, de kinderen die iets eten dat voor dochter gevaarlijk is mogen niet vlak bij dochter zitten, maar moeten met hun eten naar de andere kant van de klas en na het eten goed hun handen wassen en het tafeltje afdoen waar ze aan gegeten hebben.
Ik vind dat mijn dochter moet leren om te gaan met haar allergie en de wereld is nou eenmaal niet vrij van pinda's, noten en kiwi. Dat kun je natuurlijk niet van een kleuter verwachten, dus als een lage groep vrij gehouden wordt van allergenen vind ik dat een goede zaak hoor, maar een hele school vind ik echt overdreven.

eens met Inanna

Mijn zoon is allergisch voor sommige noten en bepaalde soorten fruit. De notenallergieën zijn (mede door zijn astma) van het ernstige soort.
Ik denk dat het kind in kwestie er veel meer baat bij heeft zelf goed te leren omgaan met zijn allergie en zo vroeg mogelijk verantwoordelijkheid daarvoor te leren dragen. Dat is én haalbaarder én logischer dan zijn hele leefwereld erop aanpassen. Bovendien vind ik de vraag aan de héle school echt buiten proportie. Eigen klas kan ik me in elk geval nog voorstellen.
Maar: ik weet ook hoe het is als je net hoort dat je kind een levensbedreigende allergie heeft. Ik weet hoe ongelofelijk kwetsbaar je je opeens voelt en hoe bedreigend de buitenwereld aanvoelt. Ik weet ook dat je in het begin álles doet om risico's uit te bannen, en ik heb inmiddels ook geleerd (van andere ouders) dat je langzaamaan leert piepkleine aanvaardbare risico's te namen. Wie weet zitten die ouders nog helemaal in het begin van het proces.
Kortom: buiten proportie maar wel invoelbaar.

dc

dc

04-07-2014 om 20:39

Hier op school nootvrij

Wij hebben zo'n 850 leerlingen die de kantine delen. En er zijn een paar kinderen met nootallergie met shock in het ziekenhuis beland (2 de afgelopen 3 jaar door een incident op school). Juist met kleine kinderen is de overdracht erg makkelijk.

Je kunt ongelukken niet helemaal voorkomen, maar gewoon geen nootproducten mee naar school nemen lijkt me nou niet echt zo'n grote moeite om een aanzienlijk risico te verminderen. Mijn kinderen eten graag nutella, maar nemen dat gewoon niet mee naar school.

En kinderen kun je nog zo leren voorzichtig te zijn, op een gegeven moment kan het toch mis gaan.

Een van de kinderen is inderdaad zo allergisch dat het door overdracht in shock kan raken. De laatste keer dacht de moeder dat hij het niet zou overleven. Ik snap dan echt niet dat je dan moeilijk wil doen over je recht op pindakaas. Het kind moet er inderdaad mee leren leven, maar op school moet het vooral veilig zijn.

elsje78

elsje78

04-07-2014 om 22:20

zelf gezien

tijdens een provocatietest voor mijn zoontje (toen baby) zat in dezelfde ruimte een peuter die een pinda allergie had en (onvoorstelbaar) getest moest worden met een dubbelblinde test.

Toen ze het pinda koekje in de buurt van zijn mond hielden en iets de lip raakten, zwol hij bijna meteen helemaal op, liep blauw aan en werd met spoed afgevoerd. Dit was in de speelkamer, gewoon aan tafel, wij zaten er allemaal gewoon bij.

Dus ja het kan heel heftig zijn, ik zou er zelf geen probleem mee hebben hier op deze manier rekening mee te houden. Als zo'n kind zo'n aanval zou krijgen omdat anderen pindakaas op hun brood hebben, dat wil je toch zelf niet als ouder?

Inanna

Inanna

04-07-2014 om 22:51

ja maar

Ik zou juist bang zijn voor een situatie van schijnveiligheid. Je denkt dat iedereen er rekening mee houdt en dus ben je minder voorzichtig.
De meeste mensen zullen hun kinderen inderdaad geen noot meegeven of denken dat niet te doen, maar mensen snappen het gewoon niet altijd en ik verwacht ook niet dat iedereen alle etiketten zal lezen. Ik maak zelf ook wel eens fouten, heb een keer in plaats van Lotus speculoospasta die van de Lidl gekocht, thuis pas het etiket gelezen en daar blijkt noot in te zitten, gewoon als ingrediënt. Dat had ik helemaal niet verwacht en ik kan me voorstellen dat anderen dat ook niet verwachten en hun kind dit meegeven op brood. Iedereen denkt dat de school nootvrij is en dat is dus niet zo. Weet je hoeveel mensen een mes meerdere keren gebruiken? Eerst pindakaas en dan boter met hetzelfde mes, dan is je boter dus besmet met pinda.
Kruisbesmetting is iets dat heel veel mensen niet begrijpen. We werden een tijdje terug uitgenodigd voor een feest in een zaaltje waar ook eten zou zijn. Dan ga je dus bellen over het eten en of er iets is voor dochter. Nou, dat was geen enkel probleem, want het was een buffet dus er was vast wel iets wat ze mocht hebben. Zo denken veel mensen en dan kun je honderd keer uitleggen dat je kind NIETS van een buffet mag eten als er 1 item bij zit waar ze allergisch voor is omdat er allerlei mensen aan al het eten zitten en er dus bijna zeker sporen van de satésaus bij het overige eten komen, maar dat snappen ze dus niet. Hoe kan ik er dan op vertrouwen dat al die ouders van de 230 leerlingen op school toevallig mensen zijn die het wel snappen en serieus genoeg nemen?
Wat wil je doen met brood van de bakker? Dat ligt gezellig onverpakt in de winkel naast allerlei producten met noten, mag dat wel? Het is niet 100% zeker nootvrij.
Wat doe je met het ontbijt? Ik heb ooit gelezen dat sporen van pinda tot 24 uur in je mond blijven (kan helaas geen bron vinden), dat wil dus zeggen dat een kind bij het avondeten iets met pinda eet en de volgende dag op school nog steeds met pindasporen rondloopt en zeker jonge kinderen die nog geregeld met hun vingers in hun mond zitten en dan materialen aanraken of elkaar, kan dat een risico zijn.

dc: Ik denk dat de situatie bij ons op school niet te vergelijken is met die bij jullie op school, we hebben minder leerlingen en ze eten allemaal in hun eigen klas en bij het buiten spelen zijn de groepen 1/2 altijd alleen op de speelplaats, de kans dat een kleuter een kind uit hogere groepen tegenkomt is ontzettend klein.

Ik vind het overigens wel heel lief van de mensen die bereid zijn het eten van hun kind aan te passen aan allergische kinderen.

vlinder72

vlinder72

04-07-2014 om 23:28

vriendje

Vriendje van mijn zoon is allergisch voor pinda's. Hij draagt altijd een tasje met spuit bij zich. wij hoeven niets speciaals te doen of te laten. Behalve dan dat ik de etiketten uitpluis voordat hij bij ons iets eet.

geen pindakaas in groep 4 lijkt mij overdreven.

Jippox

Jippox

05-07-2014 om 08:54 Topicstarter

nou nou dc

Beetje vervelende opmerking hoor: "Ik snap dan echt niet dat je dan moeilijk wil doen over je recht op pindakaas"
Gelukkig heb je het niet tegen mij, want ik vraag nou juist of het echt zo nauw komt. En bovendien heb ik al 2x aangegeven dat als dat zo is dat we er dan uiteraard rekening mee houden.

Maar ik vraag me dus nog steeds af of het echt zo nauw komt. Is het zo dat als kind x in klaslokaal x een boterham met pindakaas eet, zijn handen en mond wast en dan buiten speelt op een ander tijdstip dan kind uit klas y, dat dit dan nog een levensbedreigende situatie op kan leveren voor kind y?
Als dat zo is, dan betekent dat toch dat zo'n kind in feite door het leven zou moeten verpakt in een plastic bubbel? Die kan dan toch ook nooit in bijv. in een bus, trein, vliegtuig. Over een station lopen, door een winkel, naar een willekeurig restaurant, of naar alle andere openbare gelegenheden die ik al eerder noemde?
Zijn er echt kinderen die zo door het leven moeten? Dat lijkt me echt verschrikkelijk dan!

Wat Inanna zegt lijkt me ook een punt. Het is schijnveiligheid. Als ik vanavond borrelnootjes eet en er eentje mors op het kleed, dan loopt daar de andere dag misschien een kind doorheen met zijn sokken en die gaat dan op die sokken naar school. Ik noem maar even wat.

In de brief staat dat dit kind 1x toen hij 1 was een pinda heeft gegeten. En dat ze sindsdien alle voedselallergische reacties hebben weten te vermijden. Ook staat er dat hij allergisch is voor pijnboompitten, zonnebloempitten en sesam. Het is niet duidelijk of dit ook allemaal niet meer mee mag naar school...

Mijntje

Mijntje

05-07-2014 om 09:23

voor de 1 of de ander

Voor de 1 is het overdreven, of lijkt dat zo voor de omgeving, maar voor een ander kind wil je zoveel mogelijk contact met pinda's uitsluiten omdat het levensbedreigend is. Een of 2 missers en het kind is dood. Het gaat hier vast niet om een beetje allergisch, iedereen kent wel iemand met een beetje allergie, maar er bestaan ook zwaardere gevallen.
Waarom moet iedereen erover oordelen zonder kennis van het medische dossier en zonder dat het je eigen kind is, waarvan je bang bent dat vroegtijdig kan overlijden? Ik denk juist dat de ouders er juist wel ervaring mee hebben dat ze deze (kleine) medewerking vragen.

Natuurlijk blijft het risico er altijd, maar als de omgeving (school dus) meewerkt kan dit wel een of meerdere aanvallen schelen en daarmee kan heel erg veel gewonnen zijn.

Angela67

Angela67

05-07-2014 om 09:39

de kunst is, denk ik . . .

dat ouders van het kind + in dit geval school een verzoek doen aan medeouders dat 'acceptabel' is en daardoor ook nageleefd wordt. Ik ben bang dat als je hele stringente eisen stelt, dat men het niet echt 'gelooft' en dus minder nauwkeurig wordt (of, als men echt niet nadenkt, alles flauwekul vindt, maar die ouders hoop je niet op school te hebben).
Als je door middel van uitleggen (per klas! per mail desnoods aan individuele klassenouders whatever) kunt duidelijk maken wat een gulden middenweg is dan heb je meer kans dat mensen zich eraan houden.

Andere kant: als je hele strenge eisen stelt en een deel houdt zich eraan, dan win je misschien ook veel. Want degene die zich er niet helemaal aan houden zijn misschien nog altijd wel oplettender dan wanneer je het niet zou proberen.

gr Angela

Noot vrj

Ik geloof dat het in het buitenland gebruikelijker is om als school noten te verbieden. Mijn jongste heeft een pinda allergie en ziin peuterspeelzaal is nootvrij en de basisschool ook. Dat vind ik toch wel geruststellend. Dat wil niet zeggen dat er nooit iets gevaarlijks is. Als ze een of ander iets bakken op school zou ik niet zeker weten of de chocola die ze gebruiken vrij van sporen is. En bij de twee wekelijkse snoeptafel is er ook wel eens iets met noten geweest. Als ouder ben je je daarvan bewust dus ik koop alleen voorverpakte dingen waarvan ik weet dat ze veilig

Fiorucci

Fiorucci

05-07-2014 om 09:50

Angela

De vraag is natuurlijk of er in dit geval een gulden middenweg is. Bij zeer zware allergieen is dat niet altijd mogelijk. Los daarvan, als men soepeler is, neemt de kans op fouten gewoon toe. Dit is veel duidelijker.

maar toch

Dan leer je je kind dat school min of meer veilig is, en dan moet die knop na groep 8 plotseling alsnog om? Want dit krijg je op het VO niet voor elkaar (eh, neem ik maar even aan). Ik leer mijn kind liever zelf verantwoordelijkheid te nemen, _altijd_ zelf de etiketten napluizen, nooit iets van een tafel of erger, de grond oprapen et cetera. Nou is hij al 11 dus dan gaat dat makkelijker. Kan me voorstellen dat je bij een kleuter meer van de omgeving vraagt inderdaad.
Jippox, het kan inderdaad vrij nauw luisteren, dat voorbeeld van die sokken zou zomaar mis kunnen gaan. Maar: daarvoor heb je dan ook je adrenalinepen. Onze allergoloog verloor vorig jaar en patiëntje, aan "sporen van noten". Even niet opgelet. Dat was al erg, maar waardoor het verkeerd afliep was dat er niet op tijd een adrenalinepen ter plaatse was. Gruwelijk, daar moet je niet aan denken. Daar slaap ik dus ook nog wel eens slecht van ja. Betekent dat je erop moet blijven hameren dat je kind die pen bij zich heeft. Oók als het een brief gaat posten.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-07-2014 om 10:27

Wat een waanzin

Als het zo levensgevaarlijk is hoort zo'n kind niet op een gewone school.

Ik heb weinig zin om mijn kind ook nog eens met afgeleide voedselparanoia op te voeden omdat iemand anders' kind allergisch is.

Waar gaat dat straks naar toe? Voeg een kind met (echte of ingebeeld) gluten of koemelkallergie toe en je mag geen brood of melk meer nuttigen op school? Oh, en ook geen varkensvlees jongens, want dat vinden de moslimouders niet leuk. Wat mogen onze niet-allergische en niet-religieuze kindjes dan straks nog wel eten?

Mijntje

Mijntje

05-07-2014 om 10:46

school voor allergische kinderen

Wat is dat nou voor moeite om Geen Pindakaas te smeren. Ik gun een klasgenootje een zo lang mogelijk leven. Een paar aanvallen die anders voorkomen kunnen worden, op jonge leeftijd helpen daarbij. Kleine moeite groot plezier.

Het kind zal verder geen leer- of gedragsprobleem hebben en er bestaan nu eenmaal geen scholen voor allergische kinderen.

Mijntje

Mijntje

05-07-2014 om 10:52

Pindakaas

"Wat is dat nou voor moeite om Geen Pindakaas te smeren."

Als dat alles was, maar heel veel producten bevatten pinda's, of zijn 'volgens de fabrikant' gemaakt in een fabriek waar ook pinda's worden verwerkt. Voedselhypes zijn aan de orde van de dag. Prima als ouders zichzelf en hun kinderen gek willen maken maar ik doe niet mee. Een mens hoeft zijn dieet niet aan te passen omdat *iemand anders* daar een probleem mee heeft.

Melle

Melle

05-07-2014 om 11:09

Mijntje

Bij ons gaan er twee grote potten pindakaas doorheen per week, door alleen de kinderen. Dus ja, dat zou voor ons een grote moeite zijn. Voor 'n klasgenootje snap ik het risico en werken we heus wel mee. Voor 'n random kind ergens op school (zoals bij TS) wil ik graag weten of zo'n offer van mijn kinderen noodzakelijk is en het écht niet op een andere manier kan worden opgelost.

amk

amk

05-07-2014 om 11:11

mijntje

het gaat in dit geval om leven of dood, niet een beetje buikpijn voor een dag.

Dus als er kinderen bij jou komen spelen met een ernstige gluten allergie moeten ze maar gewoon brood eten en dan een paar dagen ziek zijn? Of melk drinken want dat moet jou kind ook, terwijl ze lactose intolerant zijn?

Ben blij dat deze school zijn verantwoordelijkheid neemt en een veilige leeromgeving voor alle, kinderen probeert te creeeren. Zo houd je kinderen zonder leer of ernstige fysieke beperkingen binnen het gewone onderwijs. Chapeau voor de school juist!

Angela67

Angela67

05-07-2014 om 12:56

overdreven

toch vind ik het overdreven dat de ouders denken dat ze op deze manier alle klassen op die manier volledig nootvrij krijgen.
Daar moet meer realisme bij zitten. Al was het maar zodat Jippox niet op een forum dit hoeft te gaan vragen. Als die ouders en school slim zijn proberen ze juist dit soort discussies binnen school te krijgen zodat je daarmee mensen laat nadenken en meekrijgt. Daar win je meer mee dan het als een (hoe heet dat? oekaze uit te vaardigen. Want dan gaat de discussie niet over waar grenzen liggen en wat je daar concreet als medeouders aan kunt doen, maar over 'je wilt toch niet dat dat kind doodgaat? waarom trek je het in twijfel' ? Dan gaat het over dat ouders het niet serieus zouden nemen en als ik Jippox zo lees dan vind ik dat terechte vragen. Die zouden op school met elkaar besproken moeten worden.
Gr Angela

Mijntje

Mijntje

05-07-2014 om 12:59

Hee nog een MIjntje

met een hele andere mening. Apart.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.