Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zeetakje

Zeetakje

02-07-2019 om 20:00

Vraagje over merk HPV-vaccin

Onze dochter krijgt binnenkort haar eerste HPV-vaccinatie. Nou zie ik net dat in het rijksvaccinatieprogramma Cervarix gebruikt wordt. Die beschermt tegen 2 virustypen. Er zijn ook 2 soorten Gardasil. Die beschermen resp. tegen 4 en 9 types. Is dat niet raar? Weet iemand de gedachte daarachter?

De Prijs

https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/inkoop-cervarix-tegen-het-licht.htm

"Klinisch onderzoek naar deze vraag, waarvan het beantwoorden de patentperiode waarschijnlijk overschrijdt, is geen eis in de aanbesteding. De keuze werd volledig gebaseerd op de ‘economisch meest voordelige aanbieding’ en niet op het toezeggen van klinische onderzoeken naar deze vragen. Zowel in 2012 als in in 2008 is de keuze gevallen op Cervarix van GlaxoSmithKline, en niet op concurrent Gardasil van Sanofi Pasteur MSD."

Zeetakje

Zeetakje

03-07-2019 om 07:28

Maar...

Is het dan niet verstandig om buiten het vaccinatieprogramma om, via de huisarts die uitgebreidere vaccinatie te laten geven? Dat ze gevaccineerd gaat worden staat buiten kijf. HPV staat in de planning voor volgende week, maar ik ga nu toch twijfelen of we haar niet liever uitgebreider laten beschermen als die mogelijkheid er is.

Zijn er forummers die voor de andere vaccinatie gekozen hebben?

Ad Hombre

Ad Hombre

03-07-2019 om 09:07

G-9

Ik wil mijn jongens vaccineren, maar die vaccins zijn niet goedkoop. Er ligt nu een advies om jongen ook op te nemen maar natuurlijk nog geen actie. Je kunt je afvragen of je als 'consument' keus hebt in deze.

(oh ja, AnneJ's vaccinatieadviezen moet je maar met een korreltje zout nemen, ze is nl. nogal antivax al ontkent ze dat zelf)

Prijskaartje

Als je als ouder je kind wilt beschermen, kan een prijskaartje toch niet een reden zijn om het niet te doen?

Onze kinderen vielen jaren geleden, door omstandigheden, buiten het meningococcen C programma terwijl hun buurkinderen en klasgenoten de vaccinatie gratis kregen. We hebben de vaccinaties zelf betaald omdat we wilden dat de kinderen beschermd waren. We gingen niet wachten tot de RIVM hun beleid gingen bijstellen.

@Ad Hombre, is het niet hypocriet om kritiek te hebben op een ander terwijl je zelf het vaccineren van je zonen het liefst uitstelt tot het gratis is? Je hebt een keus; gezondheid kind voorop. Je zal alleen de portemonnee open moeten trekken.

Mensen maken in kader van veiligheid relatief gemakkelijk de keus voor een grotere en ongetwijfeld duurdere auto, vanwege de botszone. Maar de kosten voor een vaccinatie lijkt vaak een drempel te hoog.

@Zeetakje, als het je geruststelling geeft, ga je toch voor beide vaccinaties. De keus van het RIVM, staat los van jouw koers.

Flavia

Flavia

03-07-2019 om 10:16

Flanagan

een prijskaartje kan wel degelijk een reden zijn om iets niet te doen.
Als je moet kiezen tussen een week eten voor je hele gezin of 1 vaccinatie is dat niet eens een heel moeilijke keuze.

Kies je voor de behandeling in de US of niet zit ook een prijskaartje aan is het prijskaartje wel een reden om iets niet of wel te doen. Met een inkomen van € 20.000 per jaar is die beslissing anders dan wanneer je € 100.000 per jaar verdient.

Dus het prijskaartjes argument telt ook als het om lagere bedragen gaat. Iedereen kan een euro maar 1x uitgeven.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-07-2019 om 10:26

Flanagan

"@Ad Hombre, is het niet hypocriet om kritiek te hebben op een ander terwijl je zelf het vaccineren van je zonen het liefst uitstelt tot het gratis is? Je hebt een keus; gezondheid kind voorop. Je zal alleen de portemonnee open moeten trekken."

Ik zou niet weten wat het een met het ander te maken heeft. Daarnaast zijn ook op individueel niveau kosten van preventieve maatregelen wel degelijk relevant. 900 EUR weggooien terwijl ik er wel belasting voor betaal lijkt me zonde.

Voorlopig zijn mijn kinderen niet seksueel actief, met name de oudste moet er helemaal niks van hebben. Van wie hij dat heeft? Geen idee...

Meer redenen

https://www.rivm.nl/veelgestelde-vragen-over-wijziging-in-vaccinatieschema-hpv-vanaf-januari-2014

Cervarix wordt inmiddels beperkt tot 2 injecties. Gardasil is nog met drie injecties.
"Geldt voor zowel Cervarix® als Gardasil® dat twee prikken genoeg zijn?
Nee, dat geldt alleen voor Cervarix®. Bij gebruik van Gardasil®, buiten het Rijksvaccinatieprogramma om, blijven vooralsnog drie prikken nodig."

Dat scheelt ook nog eens geld want zijn campagnes met zoveel hulperleners is niet gratis. Bovendien is het prettiger om minder dan meer prikken te halen. Dus ook een voordeel voor de patient.

ik heb ook nog ergens op een overheidssite gelezen dat het bij de door Gardasil extra te bestrijden ziektes gaat om minder ernstige ziektes en/of minder vaak voorkomende ziektes. Maar die site kan ik even niet terugvinden.

Zeetakje

Zeetakje

03-07-2019 om 10:32

Flanagan

"@Zeetakje, als het je geruststelling geeft, ga je toch voor beide vaccinaties. De keus van het RIVM, staat los van jouw koers."

De Gardasil beschermt tegen dezelfde 2 virussen als de Cervarix, dus als we ervoor kiezen om de Garsadil te doen, is die vanuit het rijksvaccinatieprogramma niet nodig.

Ben er inmiddels achter dat een deel van de extra bescherming in de Garsadil tegen laag risico virussen is. Dus goed behandelbaar. Ik kan niet alle virussen vinden, dus ik bel morgen even met mijn huisarts om e.e.a. verder helder te krijgen.

De GGD gaf in een gesprek aan dat er met de Gardasil in het verleden iets aan de hand zou zijn geweest en dat het RIVM daarom voor de Cervarix heeft gekozen, maar vertelde ook dat de huisartsen momenteel vnl. met Gardasil werken. Misschien bel ik vd week ook het RIVM nog wel even.

Ik vind het gewoon niet logisch om nu een beperkte vaccinatie te laten geven en over 2 jaar te horen dat iedereen terug moet komen, om de rest er ook bij te laten prikken.

En ik heb destijds inderdaad mijn oudste ook tegen meningokokken c laten vaccineren, omdat hij er net buiten viel. De anderen vielen er wel binnen.

Zeetakje

Zeetakje

03-07-2019 om 10:46

Kosten

"een prijskaartje kan wel degelijk een reden zijn om iets niet te doen.
Als je moet kiezen tussen een week eten voor je hele gezin of 1 vaccinatie is dat niet eens een heel moeilijke keuze."

Klopt zeker. Het zou voor ons ook een rib uit ons lijf zijn. Eigenlijk kan het niet, maar toch...

Een van onze kinderen is heel ernstig ziek geweest. Was niet te voorkomen geweest met een vaccinatie, maar alles wat we kunnen voorkomen, willen we voorkomen. Je gunt niemand de onzekerheid, de pijn, het verdriet en de nasleep van zo'n ziekte. Vandaar dat we toch overwegen om wat onderhoud aan het huis achterwege te laten en onze dochter zelf te laten vaccineren.

Morgen eerst de huisarts maar eens bellen.

Bijwerkingen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5489300/

Ad heeft gelijk in zoverre dat ik me meer zorgen maak over bijwerkingen dan gemiddeld. Omdat ik denk dat het bij mijn kinderen, met autisme, meer stress kan veroorzaken en vanwegen een andere neurobiologie in de ontwikkeling ook heftiger kan aankomen. Geen reden om niet te vaccineren. Maar wel om nog scherper te zijn op de condities. Uitstellen bij koorts, ziekte of stress.
Dat is overigens ook een normaal advies hoewel de waarde daarvan door sommigen onderschat wordt want ach ja, kindjes zijn zo vaak snotterig toch?

In dit onderzoek, beperkt want uiteindelijk maar 190 respondenten, worden de mogelijke bijwerkingen van Gardasil en Cervarix vergeleken.

Gardasil is namelijk met name in het nieuws geweest als er bij ouders en hulpverleners zorgen waren over gezondheidseffecten, die overigens in herhaalde onderzoeken niet of nauwelijks gesubstantieerd bleken.

Waarbij ik dan wel denk, hopelijk worden de meisjes die het betrof wel medisch goed geholpen in deze zaken als moeheidssysndromen en neurologische syndromen of vaatsyndromen. Blijkbaar gaat er, ook zonder vaccinaties, nog heel wat om op de puberleeftijd, dat niet gelinkt zou zijn aan vaccinatie maar wel medische begeleiding behoeft.

Uit dit onderzoek blijkt dat Gardasil zelfs wat minder bijwerkingen heeft, op het gebied van gevoeligheid na het prikken, roodheid/zwelling, hoofdpijn e.d., dan Cervarix. Terwijl Gardasil aanvankelijk de 'boosdoener' zou zijn.

Maar goed, het is een indicatie want niet zoveel respondenten. Er zijn vast al meer onderzoeken in middels na grootschalige invoering van beide merken.

Teuntje

Teuntje

03-07-2019 om 12:25

Ho zeetakje

Je schrijft ik ben er inmiddels achter dat een deel van de extra bescherming in gardasil tegen laag risico virussen is. Dus goed behandelbaar.
Nee, de behandelbaarheid van eenmaal opgelopen bmkh is even goed of slecht welk virus er ook maar aan ten grondslag ligt. De twee virustypen in cervarix zijn de twee hoogst risico typen, dwz zorgen samen voor 2/3 van de gevallen van bmhk. De resterende 1/3 komt van de hele groep andere virussen. De twee die extra in gardasil zitten zorgen voor ietsje meer becherming dan die 67%.
Met behandelbaarheid heeft dat niets te maken.

Teuntje

Teuntje

03-07-2019 om 12:37

Laag risico

Wat al met al wel maakt dat je je moet afvragen of je die hele kleine vermindering van kans op bmhk van gardasil t.o.v. cervarix het geld waard vindt. Onze beleidsmakers vonden van niet. Landen waar gardasil gebruikt wordt doen dat niet vanwege de hele kleine aanvullende waarde w.b. bmhk maar vanwege de bescherming tegen genitale wratten. De 2 extra virussen in gardasil beschermen nl. vooral daar tegen. Dus als je dat een punt vindt kun je gardasil wel overwegen.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-07-2019 om 13:17

Teuntje

Af en toe kun je hier nog wel eens een goede analyse vinden en dan nemen we die roze titel er maar bij op de koop toe...

Zeetakje

Zeetakje

03-07-2019 om 13:31

Reactie op #12 en #13

Dat zeg ik toch met de laag-risico virussen. Die genitale wratten!? Daarnaast is er ook een Gardasil 9 vaccin die tegen 9 soorten virussen beschermt en dat is degene die ik evt. zou laten geven. Waarom gaan voor bescherming tegen 2 of 4 virussen als er ook een vaccin tegen 9 is?

Flavia

Flavia

03-07-2019 om 13:36

Zeetakje

omdat 100% bescherming niet gegarandeerd is. De kans wordt kleiner, niet 0, hoeveel is de kans kleiner maken van 0.0001 tot 0.00001 je waard?

je gaat dan van 67% naar 67,1% waarschijnlijk, is dat de investering nog waard? De beleidsmakers vonden van niet. De sprong van 0 naar 67% vinden ze het wel waard.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-07-2019 om 13:41

Flavia

Als er iets is waar mensen slecht in zijn is het wel dit soort kans-afwegingen maken. Maakt niet uit wat de echte kans is, als de buurvrouw het heeft gehad schat je het onherroepelijk als veel waarschijnlijker in. En misschien ook wel enigszins terecht, wat als de overheid het verkeerd heeft ingeschat?

Flavia

Flavia

03-07-2019 om 13:49

Ad: persoonlijk vs grote groep

Het is de afweging op persoonlijk niveau of voor de grote groep.

En dat is heel lastig en ik ben blij dat ik 'm niet hoef te maken.

Je persoonlijke inschatting hangt sterk af van wat je allemaal al is overkomen, of wat er in je omgeving gebeurt. idd, en dat is meer een buikgevoel dan statistiek. Hoewel statistiek ook manipuleerbaar is.

Zeetakje

Zeetakje

03-07-2019 om 14:21

Maar...

Maar die Gardasil 9 beschermt toch tegen virussen waar die Cervarix niet tegen beschermt? Onze zoon had een zeer zeldzame vorm van lymfklierkanker. Kleine kans, maar hij had m wel.
Maakt dat ik gevoelsmatig mijn kind liever laat vaccineren met een zo breed mogelijk vaccin.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-07-2019 om 14:27

Zeetakje

"Kleine kans, maar hij had m wel.
Maakt dat ik gevoelsmatig mijn kind liever laat vaccineren met een zo breed mogelijk vaccin."

Ik ga je geen ongelijk geven. Hoop dat hij er helemaal vanaf is.

Zeetakje

Zeetakje

03-07-2019 om 15:19

"Hoop dat hij er helemaal vanaf is."

Vorige maand op controle geweest en hij mag voor het eerst 6 maanden wegblijven. Hij moet nog het e.e.a. drinken en slikken om op gewicht te komen en om diverse vitamines op peil te houden, maar verder gaat het goed.

Studie is weer grotendeels opgepakt inmiddels.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.