Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

A

A

13-06-2017 om 11:13

Vraag over ontlasting...

Hallo iedereen!

Is dit misschien herkenbaar voor iemand?
Mijn zoontje van bijna 3 heeft ontzettend moeite met poepen.
Het zijn altijd zulke harde brokken/keutels, lijkt wel steen.

Aan het eten ligt het geloof ik niet

Ontbijt: boterham met boter en jam, beker optimel
Tussendoor: fruit en diksap
Lunch: boterham met boter en pasta, beker melk
Tussendoor: snoepje / koekje en pakje drinken
Diner: aard, groente, vlees en diksap
Tussendoor: toetje en diksap

Hij is gek op bananen maar die krijgt ie echt beperkt.
Hij drinkt erg veel (dat was een tip van de dokter).
We gebruiken bewust boter op het brood en bakken in olie, dat zou ook beter zijn voor de ontlasting.

Wat ons ook opvalt (en de opvang ook) is dat zijn poep ook echt super erg stinkt.
Alsof je ruikt dat er iets mis mee is...

Iemand tips of ervaringen?

Hij heeft geen last van buikpijn.

Xx


Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

13-06-2017 om 11:19

Hoe zit het met de vezels?

Krijgt je zoontje voldoende vezels binnen?
Vezels houden vocht vast en zijn belangrijk voor een goede darmwerking.
Ipv brood 's morgens zou je hem ook een bordje Brinta kunnen geven.

bloemetje

bloemetje

13-06-2017 om 11:34

al bij de huisarts geweest?

Al bij de huisarts geweest? Echt even doen!

Persoonlijk denk ik dat een broodje pap ipv brood echt het probleem niet gaat oplossen. Er moet wel wat meer gebeuren volgens mij. Geef je hem wel al iets laxerends, zoals Forlax ofzo? Zou ik ook even met de arts overleggen.

Vesta

Vesta

13-06-2017 om 11:38

brood

Een aantal vragen:
wat voor brood geef je: volkoren brood of iets anders.

Hoe geef je het fruit? Geschild of met alles er op en er aan bv bij appels of peren.

En optimel is ontwikkeld als dieet drankje voor volwassenen en niet geschikt voor kinderen. Daar kun je beter een beker gewone melk voor geven.

Drinkt hij volle melk? Want ook vetten zijn nodig voor een goede stoelgang.

Neemt/krijgt hij wel de tijd om regelmatig naar het toilet te gaan?
Wat mij ook opvalt is de hoeveelheid diksap, dat kan ook verstoppend werken. Je kunt beter gewoon water geven, of in dit geval roosvicee laxo. Het blijft in alle gevallen aangemaakte suikerstroop.

Indy

Indy

13-06-2017 om 11:45

Ja, vezels

Krijgt hij volkoren brood? Zo nee, dan zou ik daar direct op overstappen. Ik heb er zelf ooit flink last van gehad, en bij mij hielpen uiteindelijk geweekte vezels het beste. Dus wat havermout, grove zemelen oid laten weken (kan in melk, yoghurt, water vast ook maar dat lijkt me niet lekker). Wat vezelrijk spul erin: rozijnen, zaden. En dat als ontbijt.
Veel drinken is inderdaad goed (al zou ik, maar dit is een ongevraagd advies, niet steeds suikerhoudende drankjes geven: diksap, pakje drinken, optimel. Ik zou hem aan water laten wennen).
Beweegt hij genoeg?
Verder idd veel vezelrijk fruit en vooral groenten geven.
Als dat allemaal niet helpt, dan maar weer naar de huisarts.

Anneke

Anneke

13-06-2017 om 11:48

volkorenbrood en water

Ik zou zelf inderdaad de diksap en de optimel even weglaten en overgaan op water en gewone melk. Volkorenbrood (dus geen ander bruin brood (dat is vaak gekleurd brood waar geen volkoren inzit) laten eten. Verder inderdaad goed op de vezels letten.
En wat ook lekker wegkauwt en waar veel vocht in zit zijn stukjes komkommer, bijvoorbeeld als tussendoortje.

Mijn Zoontje had dit ook.

Was echt vreselijk zielig.
Een kennis bood een behandeling NAET aan en het was al na 1x verdwenen.
Dat terwijl ik het maar vaag vond en er dus niet in geloofde.
Het is nooit meer terug gekomen en het effect was onmiddellijk.

Pirata

Pirata

13-06-2017 om 12:18

Water

Ik zou sowieso al dat diksap enz. afschaffen. Geef hem water. Straks heeft hij een groter probleem dan harde keutels, namelijk tanderosie.
Een keertje of twee keertjes kan best, maar verder melk of water.

tante Sidonia

tante Sidonia

13-06-2017 om 17:50

natuurlijk, beetje anders

iedereen weet wat NAET betekent???

Indy

Indy

13-06-2017 om 18:05

tante Sidonia

Maar iedereen kan googelen

Het lijkt me een bijzonder vage kwakbehandeling. Allergieën zijn het gevolg van een emotionele blokkade, dat werk. Wat niet wil zeggen dat het kind van BeetjeAnders niet beter kan zijn geworden _na_ deze "therapie".

http://www.kwakzalverij.nl/behandelwijzen/acupunctuur/naet-therapie-nambudripads-allergy-elimination-technique/

http://www.ayurwell.nl/allergie/naet/veel-gestelde-vragen/

Sceptisch.

Ik ben enorm sceptisch wat betreft de alternatieve geneeskunde maar ik was maar wat blij dat het hielp.
Ik kreeg het gratis aangeboden, anders had ik het nooit geprobeerd.
Mijn zoontje had er al maanden last van en ik had al van alles qua dieet geprobeerd.
Iedere stoelgang was leek wel een bevalling en soms moest ik letterlijk de versteende keutels er uit pulken.
1 Behandeling en het was over. Ik begrijp er zelf ook niets van.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-06-2017 om 20:51

Geen diksap

Diksap is zoete bagger. Appelsap kan trouwens ook hele rare dingen doen met poep. Optimel is voor een jong kind ook helemaal niet nodig.
Gewoon water of wat aanmaaklimo als hij water niet lekker vindt is prima. Melk even helemaal weglaten, misschien wat yoghurt tussendoor.
Bij mijn dochter hielpen rozijntjes altijd bij harde poep.

vezels, vezels...

Héél veel vezels, dat is hier de 'truc'. Dus: volkoren brood (of havermout pap), veel fruit met schil, volkoren pasta, zilvervliesrijst en heel veel groente. En verder veel drinken, maar dan niet van die zoete zooi. Vooral ook veel water dus (kan ook in (kruiden)thee vorm).

Als het probleem -ondanks goede voeding en voldoende vocht- langere tijd blijft bestaan zou ik trouwens zeker de huisarts (weer) opzoeken.

Tango

Tango

13-06-2017 om 22:11

Vezels

Ja maar Jippox, dan moet je kind dat wel willen eten natuurlijk. Veel jonge kinderen eten nauwelijks groente, geen fruit met schil en zijn ook niet dol op volkoren brood. Proberen kan altijd natuurlijk. Dochter hier had ook vaak last met de ontlasting. Ze at eens een keer bij opa en oma yoghurt met lijnzaad. Dat werkte bij haar heel goed. Dus heb dat daarna thuis ook regelmatig gekocht. Beetje zoet maken evt. met een scheutje limonade. Roosvicee Laxo kan ook helpen. En inderdaad, mij viel die hoeveelheid diksap ook op. Hier kregen ze alleen diksap toen ze een half jaar tot een jaar waren. En dan 1 keer per dag hooguit. Daarna ging ik over op Roosvicee en gewone limonade. Water drinken was bij beide kinderen verschillend. Dochter dronk graag water en melk. Zoon beide liever niet en weer graag aanmaaklimonade. Optimel heb ik echt nog nooit gekocht. Wel yogidrink ofzo. Je kan ook karnemelk met een scheutje roosvicee of sinaassappelsap geven. Is net zo lekker.

bloemetje

bloemetje

13-06-2017 om 22:17

Vezels

Vezels kunnen twee effecten hebben: ze werken laxerend of juist stoppend.

Omdat het zo extreem lijkt te zijn (en stinkt!) zou ik echt even een deskundige laten meekijken. Huisarts eerst, daarna wellicht diëtist. Ik geloof niet dat je dit oplost met een glaasje diksap meer of minder. Beter om op gestructureerde/planmatige wijze voeding toe te voegen cq weg te laten.

Pirata

Pirata

13-06-2017 om 22:35

misschien

Misschien durft hij wel niet meer tijdig te gaan omdat het pijn doet. En daardoor wordt het probleem nog erger.
Mijn oudste had dat vroeger. We hebben het psychologisch aangepakt: hij dronk steeds een bekertje water als hij ervoor ging zitten. Dat water drinken was natuurlijk op zich al goed, en het nam de angst deels weg.
Forlax kregen we er niet in bij hem, wel Lansoyl uit Frankrijk. Hier niet te krijgen, maar het hielp goed en was volgens hem niet vies.
Inmiddels zijn alle problemen gewoon over, zonder middeltjes.

Maar ik zou dus wel degelijk direct stoppen met dat diksap en aanverwante dranken. Ook siroop of roosvicee of sinaasappelsap zijn killing voor je gebit in de mate die genoemd word in de openingspost. Elke middag een glaasje van die Laxo kan best, maar dan als extraatje.

A

A

14-06-2017 om 10:32

Bedankt voor jullie reacties

Wij hebben altijd volkorenbrood, en Brinta aten we voorheen En zijn juist overgestapt op brood ivm het problem.
Ik schrik heel erg van de reacties over diksap. Mijn zoontje lust geen water dus vandaar dat we iets hebben gekozen om het op smaak te brengen. We maken het erg licht aan, en naar mijn weten was diksap juist minder erg dan roosvice en aanmaak ranja?

Hij lust erg slecht groentes maar proberen dit wel aan te blijven bieden.
Hij is ook nog niet zindelijk.

Bedankt voor de tips, ik ga er zeker wat mee doen!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2017 om 12:34

Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, maar hier zorgden diksap, roosvicee en appelsap altijd voor poepproblrmen. Of te dun òf te dikke poep. Het is al een flink aantal jaren geleden, maar ik weet nog dat toen bleek dat dit soort "gezonde" dranken stikten van de (natuurlijke) suikers. En als op de fles stond dat er minder suiker inzat, dan bleek dat er ter vervanging zoetstoffen inzaten. Leek mij ook niet gezond voor zo'n kleintje.

Bij kind 2 heb ik dit soort zaken niet meer in huis gehaald, maar heb ik als er een smaakje in het water nodig was altijd gewone aanmaak gebruikt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2017 om 12:41

Aanvulling

Je zou ook een paar dagen even gewoon bruin brood kunnen geven. Is ook niks mis mee hoor.

Misschien maar even menu omgooien dus.
Gewoon brood. Geen melk. Water of aanmaak. Wat fruit of rozijnen tussendoor. En s avonds kwark of yoghurt toe

Diksap

Volgens mij is het het belangrijkste dat hij voldoende vocht binnenkrijgt. Dus als dat met diksap lukt, zou ik het zeker niet uit het menu halen.

De adviezen om diksap te schrappen zijn (als ik het goed gelezen heb) vooral vanwege de aantasting van het gebit. En misschien omdat suiker in de huidige opinie sowieso een grote boosdoener is.

Maar als het risico van overgaan op water zou zijn dat je zoon minder gaat drinken, zou ik het echt niet doen. Dan is het een kiezen tussen twee kwaden, waarbij de aantasting van het gebit (mits dit goed verzorgd wordt) volgens mij wel te overzien is. Zeker als je, zoals jij zegt, het water heel licht aanmaakt.

Dendy

Ik had jouw reactie nog niet gelezen toen ik de mijne verstuurde. Als diksap echt voor poepproblemen zorgt, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Dan kan TS beter voor een alternatief kiezen.

Thursday Next

Thursday Next

14-06-2017 om 13:00

banaan

kan je best geven hoor, dit zorgt niet voor verstoppingen. Banaan is juist erg goed voor de darmen, mits ze niet te groen zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2017 om 13:02

Reactie

Ik las ergens dat veel vezels ook voor verstopping zouden kunnen zorgen. Diksap is volgens mij gemaakt van fruit? Dus nog meer vezels lijkt me.

Vandaar mijn idee om even wat lichter voedsel aan te bieden.

Vesta

Vesta

14-06-2017 om 13:32

Dendy

in diksap zitten geen vezels meer. Het is een soort dunne appelstroop daat gemaakt wordt uit geraspte appels, dat voor het gebotteld wordt wordt gefilterd.
Het enige dat overblijft uit die appel zijn de suikers want het water is er uitgekookt.
Die vezels (het residu) worden dan weer verkocht als veevoer.

Pirata

Pirata

14-06-2017 om 13:36

dat residu

Dat wat naar de dieren gaat is dus het gezonde deel...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2017 om 13:44

Aha

Dus eigenlijk nadat er water bij komt een soort appelsap. Daarvan is toch algemeen bekend dat dat voor ontladtingproblemen kan zorgen

Vesta

Vesta

14-06-2017 om 13:46

Dendy

dat klopt, maar dat is dan meer de peuterdiaree. Net de andere kant op.

Jasmijn

Jasmijn

14-06-2017 om 14:36

over die banaan

Een banaan per week is denk ik niet zo'n probleem. Zelf heb ik een tijdje dagelijks een banaan gegeten tijdens mijn werkdagen, lekker en makkelijk. Tot mijn ontlasting dezelfde substantie begon te worden als banaan, dus heel plakkerig. Dit zorgde dus voor verstopping bij mij want het wilde er niet meer uit.
Vies verhaaltje, maar zo gaat dat dus met teveel banaan

Wilgenroosje

Wilgenroosje

14-06-2017 om 15:43

Melk

Melkproducten kunnen ook verstopping veroorzaken. Bij mijn inmiddels al jong volwassen zoon geven zoete melkproducten melk, vla, chocolademelk ed.) nog steeds problemen. Zeker bij regelmatig gebruik. Zuurdere producten (yoghurt, karnemelk ed.) gaan veel beter. Hoewel ook dat niet in een paar glazen per dag gebruikt kan worden.

Wieke

Wieke

14-06-2017 om 23:35

veel meer groente

Het lijkt me beter als je ook groente geeft bij de lunch en tussendoor.

Scheutje olijfolie of klontje boter door de gekookte groente schijnt heel gezond te zijn.

En misschien eens kijken hoe het gaat als je geen brood met beleg als lunch geeft, maar bijv. omelet met groente en aardappel erdoor, gebakken ei met groente en brood met mayonaise erbij, restje avondeten, tosti van volkorenbrood met groente, kaas en boter/olijfolie, etc.

Verder inderdaad water en volle melk als drinken, en volkorenbrood, volkorenrijst (zilvervliesrijst) en volkorenpasta.

Overal een gebakken gesnipperd uitje doorheen doen kan de ontlasting ook helpen.

Koekjes en andere zoetigheid kunnen verstoppend werken, daar zou ik mee stoppen en die vervangen door groente, fruit en/of volkorenbrood met boter of olijfolie.

Eten jullie veel gekookte worteltjes? Dat schijnt verstoppend te kunnen zijn, probeer eens andere groente.

Als je zoon geen water drinkt, dan maar water met een klein beetje diksap erdoor. Als hij dit drinkt tijdens/met eten, dan is het niet zo schadelijk voor de tanden. Tussendoor zou ik dan wel alleen water geven. Voor de tanden is de regel: niet meer dan zeven keer per dag iets eten of iets drinken anders dan gewoon water.

Indy

Indy

15-06-2017 om 09:07

Over diksap

A, je vraagt: ..."naar mijn weten was diksap juist minder erg dan roosvice en aanmaak ranja?"

Nee hoor, da's is allemaal één pot nat. Je kunt je kind best eens diksap geven, maar denk dan niet dat je iets gezonds geeft. Ik zou, wanneer de obstipatie is opgelost, die diksap steeds verder verdunnen. Misschien krijg je hem nog aan het water.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/dewaarheidoptafel/dranken/diksap-is-een-gezond-drankje-voor-peuters-denk-ik.aspx

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.