Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vraag over blauwe plekken

Een dom fietsongelukje heeft mij onder andere een blauw oog en een blauwe knie opgeleverd. En nu vraag ik mij af: waarom zakt die blauwe plek op mijn gezicht naar beneden terwijl een blauwe plek op je knie gewoon blijft zitten waar-ie zit?

Groeten,

Temet

tante Sidonia

tante Sidonia

25-08-2014 om 13:42

doordat

Het weefsel daar zachter en dikker is, denk ik dat het gemakkelijker gaat?

Puck

Puck

27-08-2014 om 09:35

Dacht ik ook tante Sidonia, maar klopt ook niet

Dat was ook mijn gedachte tante Sidonia, maar volgens mij kan het niet kloppen. Ik heb een blauw plek op mijn bovenbeen en dat is echt heel lekker zacht en dik weefsel haha, maar toch zakt het daar niet en blijft gewoon zitten waar ie zit. Mmmm.... daar gaat onze logica.

grootte van de bloeding?

Ik denk dat het afhangt van de grootte van de bloeding. En hoe diep/oppervlakkig die bloeding is. Een heel oppervlakkige bloeding (alleen wat hele kleine haarvaatjes kapot) zal zich niet zo verplaatsen, maar een wat grotere bloeding wel, zeker als 'ie op een plek zit waar ruimte is tussen de huidlagen. Op je scheen is bijvoorbeeld weinig ruimte, dus zo'n blauwe plek blijft wel zitten, bij je enkel zit meer ruimte en zal de plek sneller gaan zakken. Zo is er ook verschil tussen midden op je knie of aan de zijkant (in dat laatste geval kan ie prima gaan uitzakken, ik spreek uit ervaring).

Hoe is het nu Temet? Veel commentaar gehad op je blauwe oog?

Temet

Temet

27-08-2014 om 12:32 Topicstarter

Jippox

Nou, het blauwe oog is zodanig spectaculair dat ik eigenlijk al meteen begin met uitleggen, dus dan komt er geen commentaar meer.

Op mijn werk (kleine groep mensen) hebben we de afgelopen jaren al meer mensen gehad met blauwe ogen en ander leed, dus wat dat betreft sloot ik me aan in een kantoortraditie. En kom ik er nog genadig af: een collega van mij werd na een fietsongeluk wakker in het ziekenhuis, met niet alleen een blauw oog maar ook serieuze gebitsschade. Onder andere.

De blauwe plek op mijn knie - en het is een hele flinke - zit inderdaad precies voorop, op de knieschijf en daaromheen, en blijft keurig zitten. Mijn blauwe oog zakt gestaag en neemt ondertussen alle kleuren van de regenboog aan . Behalve mijn oog is nu ook mijn wang verkleurd.

Als het nou een beetje snel wil zakken komt die plek volgende week bij mijn nek uit, doe ik een colletje aan, ziet niemand er meer wat van!

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

27-08-2014 om 15:39

Blauw oog

Ik heb ooit eens vrij onzacht de punt van een duploblokje tegen mijn oog gehad. Dat was direct een klein blauw puntje, en twee dagen later was mijn halve gezicht paars/blauw. Weer wat later werd het viezig groen. Ik denk dat je in je gezicht eerder vochtophopingen krijgt om de een of andere reden.

Meer bloed?

Als je een wond of snee in je gezicht hebt, bloed je als een rund. Misschien bloeden blauwe plekken onderhuids wel langer door, en omdat je gezichtshuid dunner en slapper is dan de huis op je benen zakt het dan naar beneden.

Mijn moeder is vorig jaar gevallen met de fiets, die had een gebroken oogkas, jukbeen, neus en een paar kaakfracturen. Spectaculair, die blauwe plekken die zij had. Duurt nog best lang voordat dat helemaal weggetrokken is, je loopt er zo een paar weken mee.

Beterschap!

skik

Hazeltje

Hazeltje

29-08-2014 om 21:16

arm

Ik kan uit ervaring vertellen dat een flinke bloeduitstorting op je arm ook gaat zakken. Begin vorig jaar een naar ongelukje met een dialysenaald, en dus een fikse onderhuidse bloeding (je prikt in feite in een slagader dus dat gaat heel hard), en een gezwollen arm die behoorlijk donkerpaars/blauw werd. Daar kreeg ik ook de nodige opmerkingen over, het was ook best spectaculair.

Een week of 4 later had ik geen blauwe bovenarm meer maar een blauwe pols, en zakten er nog steeds vlekken in allerlei kleuren naar beneden

Marjoleine64

Marjoleine64

29-08-2014 om 21:45

En op de rug

Bij mijn man na zijn hernia operatie was het rond de operatiewond ook helemaal bont en blauw. En na 10 dagen was de blauwe plek helemaal naar zijn billen gezakt en meer groenig geworden. Nog een week later was het weg.
En inderdaad, blauwe ogen kunnen spectaculair wegzakken en mooi () groen worden. Jongste zoon was daar erg goed in op de basisschool...

waarom?

De zwaartekracht.

Temet

Temet

31-08-2014 om 13:46 Topicstarter

AnneJ

Het punt is: die zwaartekracht werkt op andere lichaamsdelen ook. Mijn benen bijvoorbeeld. En ik nu heb ik dan een blauwe knie, maar ik heb heel vaak blauwe plekken op mijn benen - die zijn gelukkig wel kleiner - en die zakken nooit. Vandaar mijn vraag: waarom op je gezicht wel, en je been niet?

Maar dat laatste klopt dus kennelijk niet altijd. Als je een forse blauwe plek aan de zijkant van je been hebt kan die kennelijk wel gaan zakken. Ik hoop het nooit in de praktijk uit te vinden, maar vrees dat ook dat wel een keer zal gebeuren, motorisch uitgedaagd als ik ben

Groeten,

Temet

jivo

jivo

31-08-2014 om 18:03

en wel hierom

De antwoorden in de link van Barvaux kloppen ten dele, flink uitzakken of niet heeft het meest te maken met het soort weefsel waar de blauwe plek zit. Zit de inwendige wond in losmazig weefsel dan kan het bloed zich goed verplaatsen en dat doet het dan oiv de zwaartekracht gemakkelijk. Het sijpelt tussen de cellen door als water tussen zandkorrels, een groot gedeelte van het zand wordt nat. Tot het een kleilaag tegenkomt, een damwand etc. Dan kan het niet verder. In het lichaam is dat b.v. een peesplaat, een kapsel oid.
Spierweefsel is weefsel in een stevig verband en spieren zitten ingepakt in een kapsel. Een blauwe plek in een spier vormt zich wel maar blijft redelijk lokaal. Rond je ogen zit veel losmazig weefsel en daar kan het bloed zich makkelijk verspreiden en uitzakken.
Je kunt het verschil in weefsel vaak goed zien bij een verstuikte enkel. De blauwe plek verspreidt zich en zakt omlaag, maar wordt dan tegegehouden door de peesplaat die onder de voet zit. Daarom is de onderste rand niét blauw. Op dit plaatje is dat duidelijk te zien. (de voet dus hè, niet de ijsberg)
http://henriette-nol.reismee.nl/fotos/119564/uitgepakte-enkel/1843565/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.