Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jo Hanna

Jo Hanna

10-09-2020 om 19:02

Vliegje in luchtpijp?

Dochter heeft gisteren op de fiets een vliegje in haar luchtpijp gekregen en ze heeft het gevoel dat hij er nog steeds zit. Kan dat zo lang blijven zitten? Kun je daar zelf iets mee of moet je daarmee naar de dokter? Het vervelende is dat ze morgen een examen heeft op een locatie ver weg en dat er geen tijd is voor een bezoekje aan de huisarts. Wat doe je in zo’n geval?

Emmawee

Emmawee

10-09-2020 om 19:52

HAP bellen

En de vraag voorleggen.
Zij kunnen goed uitvragen wat er nodig is. Ze zitten er voor, bellen mag.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-09-2020 om 19:58

Indien mij zoiets zou overkomen?

Dan zou ik uitproberen of het nuttigen van een ijsje - dan wel een flinke portie ijs uit een bakje - soelaas zou bieden.

Rode krullenbol

Guera

Guera

10-09-2020 om 20:19

luchtpijp?

Ik denk dat het psychisch is of dat het anders de slokdarm is. Als iets in je luchtpijp komt ga je hoesten en hoest je het weg. Ik denk eerder dat het nog lijkt alsof er iets zit of dat beetje geïrriteerd is. Als het slokdarm is kan ijsje wellicht helpen maar dat helpt niet voor je luchtpijp.

Tessa

Tessa

10-09-2020 om 21:46

Peperkoek/Ontbijtkoek

Een paar plakken peperkoek neemt meestal alles mee wat op z'n pad zit. Ervaring met visgraatje. Succes

Jo Hanna

Jo Hanna

10-09-2020 om 22:17

Guera

Ik denk eigenlijk ook dat het irritatie is en dat ze er op de een of andere manier haar aandacht niet af kan halen. Ze heeft ook soms een periode een oppervlakkig, geïrriteerd hoestje, wat ze volgens mij zelf, door het hoesten, in stand houdt. Kan ze niet helpen verder, wordt een gewoonte.

Ik heb haar eerder laten stomen. Ze dacht dat het wel iets had gedaan. Straks nog maar een keer doen. En eventueel morgenochtend toch de huisarts maar even bellen. Misschien kan ze in de loop van de middag nog even langskomen. Als de dokter zegt dat het geen groot probleem is, vermindert dat de spanning ook al.

Veer

Veer

10-09-2020 om 22:19

Een banaan

Redelijk rap opeten, die nam mijn visgraatje ook mee, gelukkig.

Kopzorg

Kopzorg

11-09-2020 om 07:48

Ooit op de eerste hulp geweest met een "graatje"

Daar heb ik veel geleerd. Ze hebben met zo'n cameraatje in mijn keel gekeken slang ingebracht vis de neus.
De graat was al lang door naar verder in het maagdarmkanaal door mijn plak ontbijtkoek.
De plek waar het graatje gezeten had was echter nog niet genezen. Doordat ik maar door bleef gaan met het weg krijgen van de geïrriteerde plek met ontbijtkoek bleef ik de boel irriteren.
Ik kreeg een "dieet" mee.
Eerste dag koud vloeibaar en glad. Geen pitjes in de smoothie.
Tweede en derde dag koud vloeibaar/ gemalen. Geen korsten van brood wel zachte stukjes dus een bak huzarensalade zonder garnering kon wel.
Vierde dag pas warm maar nog steeds gemalen. Op geleide van de pijn mocht ik daarna steeds wat grovere stukjes gaan eten.
Toen ging de pijn weg.
Dus ik zou zeggen laat haar stoppen met het wegkrijgen van de irritatie het wordt zo alleen maar erger.

Triva

Triva

11-09-2020 om 09:18

Waarom hebben jullie het over ijs en ontbijtkoek voor de luchtpijp?

Kopzorg

Kopzorg

11-09-2020 om 10:10

Waarschijnlijk

Zit/zat het beest niet in de luchtpijp. Als je iets in de luchtpijp hebt ga je hoesten en hoest je het er uit. Eventuele kleine restjes die blijven zitten worden door de trilharen naar boven gewerkt en slik je in.
Zolang je blijft proberen om het weg te krijgen door kuchen, ontbijtkoek eten enzovoorts blijf je de aangedane plek irriteren en hou je er laat van.

Stoppen dus en om de plek te ontzien dus eventueel vloeibaar eten.

Flavia

Flavia

11-09-2020 om 10:57

waarschijnlijk

meest waarschijnlijk is dan niet haar slokdarm geirriteerd maar de luchtpijp en dan helpt eten helemaal niet.

Dat kuchen is lastig te onderdrukken, maar overleg met de huisarts, misschien hoeft ze helemaal niet langs te komen. Een paar codeine tabletten kunnen bv de hoestprikkel dempen, nadeel is dat je er slaperig van kunt worden. (heerlijk na dagen blafhoest 's nachts)

rode krullenbol

rode krullenbol

11-09-2020 om 12:15

De kou van ijs

De gedachte achter mijn tip om het eens te proberen met het nuttigen van flink wat ijs was dat de kou ervan de hoestprikkel mogelijk zou dempen door het keelgebied te koelen.

Rode krullenbol

Emmawee

Emmawee

11-09-2020 om 14:20

Ik moet juist altijd hoesten van ijs.

Jo Hanna

Jo Hanna

13-09-2020 om 00:25

Huisarts geweest

Ze kon gisteren toch nog even naar de huisarts gaan. Die zag niks. Hij gaf ook aan dat ‘zoiets snel een beetje een obsessie kan worden’. Ze mocht wel over een paar dagen terugkomen als ze het nog voelde. Ze neemt nu hoestdrank voor kriebelhoest (met codeine idd). Volgens mij heeft ze er minder last van want het klagen is gestopt. Toen ik informeerde had ze wel nog last. Ik ga maar eens even een paar dagen niet informeren, er geen aandacht aan besteden en dan maar weer verder zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.