Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Karin

Karin

03-06-2017 om 15:09

vitiligo

Ik heb last van vitiligo (pigment verdwijnt) op mijn handen het ergst
Nu lees ik dat vision zonnebrand goed is voor de zon.....of heeft ienand nog andere tips ?

moeder

moeder

09-06-2017 om 11:46

Bescherming

Mijn dochter heeft piebaldisme. Bij vitiligo verdwijnt het pigment, bij piebaldisme is het er bij de geboorte al niet op diverse plekken (erfelijke dna afwijking).
Huid zonder pigment is ontzettend kwetsbaar. Dochter verbrandt bij wijze van spreken als ze even naar de bakker loopt. Goed insmeren is dus heel belangrijk. Wij hebben hier ook Vision, maar er zit een stofje in waar dochter niet heel goed tegen kan. Het voordeel van Vision is dat je het niet zo vaak hoeft te herhalen als andere zonnebrandcrème. Maar in principe is elke crème met factor 30 tot 50 prima. Bij de apotheek hebben ze ook anti allergische merken.
Als de rest van je huid bruin wordt, wordt het contrast met je witte plekken groter (even aangenomen dat je een blanke huid hebt, anders is dat contrast er natuurlijk al). Dochter heeft daarom in haar puberteit een tijdje gehad dat ze niet naar buiten wilde als de zon scheen. Daardoor liep ze een vitamine D tekort op. Let daar dus ook op.
Ik weet niet of je ook op tips zit te wachten hoe je moet omgaan met starende mensen of mensen die rare vragen stellen? Openheid blijkt het beste te werken. Gewoon uitleggen wat het is en dat het niet besmettelijk is. Hoewel ik wel eens de neiging heb gehad om iemand neer te hoeken die tegen haar kinderen zei: "kijk, dat krijg je ervan als je met chloor speelt."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.