Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elinde

Elinde

04-11-2013 om 08:14

Vitaminen-shakes

Zoon van 16 is begonnen met fitness. Nu adviseren ze daar dat hij meer moet gaan eten en ook om eiwitrijke shakes te gaan drinken. Deze shakes zouden blessures voorkomen en goed zijn voor de spieropbouw. Zoon zegt dat het helemaal geen kwaad kan, dat het gewoon natuurlijke eiwitten zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat moet ik er van vinden? Kan het drinken van die shakes kwaad?

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

04-11-2013 om 12:08

ik denk

van niet. Maar misschien wel als hij al aan de zware kant is.

wat raar

Blessures voorkomen? Spieropbouw? Doet die jongen aan fitness of aan bodybuilding?

Ik associeer die rare eiwittoestanden meer met bodybuilders eigenlijk, maar dat ik misschien omdat ik dagelijks langs een winkel rij waar dat soort poeders in de etalage staan, duidelijk gericht op krachtsporters, bodybuilders etc.

Vraag me af of het enig nut heeft voor wat dan ook trouwens, behalve voor de portemonnee van de fabrikant. Kan-ie niet gewoon een extra bekertje melk drinken, zeg ik dan als zuunigerd...

Groeten,

Temet

Bakje

Bakje

04-11-2013 om 12:36

over lezen

Ik zou me gaan inlezen op internet. Je zoon is nog best jong, om zelf een weloverwogen beslissing te nemen, dus het is slim als jij ook weet waar hij het over heeft. Ik zou je zoon zich ook in laten lezen trouwens. Er zijn een hoop websites, maar ook fitness en bodybuilding tijdschriften waar voeding steeds weer een terugkomend onderwerp is. De meeste sites die ik vond, zijn geschreven door producenten van die eiwitten, maar de informatie lijkt mij redelijk oke. http://www.eigenkracht.nl/nieuws/item/717/De%20vier%20fitnessfundamenten%20van%20eiwit
http://www.fitness-tips.nl/tag/eiwitten/
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/83377-eiwitdieet-zijn-teveel-eiwitten-schadelijk-of-slecht.htmlBijvoorbeeld.

Ik zou ook erop alert zijn, dat hij alleen spullen gebruikt die in Nederland legaal te koop zijn. Bij winkels dus. Op sportscholen wordt soms ook illegale troep verhandeld. Dat is wel een aandachtspunt, lijkt me.

Mijn man heeft jaren terug ook intensief gefitnest en daarbij eiwitpreparaten geslikt. Niets aan over gehouden.

groei

Zolang een kind in de groei is, wordt het sowieso afgeraden om krachtsport te doen. Is de fitness gericht op conditie dan is het prima, is het meer krachttraining dan is dat -als je zoon nog niet uitgegroeid is- niet verstandig.
Extra eiwit kan helpen voor een goed herstel na een training. Die shakes lijken mij een duur alternatief: Een bak yoghurt met fruit of wat müsli na afloop is namelijk ook prima.

Bakje

Bakje

04-11-2013 om 13:30

mwah

Ik denk dat je niet kunt stellen dat kinderen in de groei nog niet aan krachttraining mogen doen. Ik zie geen verschil met andere sporten waarbij intensief wordt getraind. Ik vond er dit artikel over.

http://archief.knsb.nl/training/Artikel_krachttraining_voor_kinderen_en_jongeren.pdf

Die begeleiding, dat is wel belangrijk. Maar geldt dat niet voor iedere sport?

bakje

Mijn zoon (12) doet aan topsport, op een topsportacademy. De leiding daar (trainers, fysiotherapeut, voedingsdeskundige) is er heel stellig in: echte krachttraining mag pas als een kind niet meer groeit.
Ik denk dan, ze zullen vast wel weten waar ze het over hebben.
Maar iedereen mag natuurlijk helemaal zelf weten wat 'ie doet.

overigens

Elinde, in je titel heb je het over vitaminenshakes, in de tekst heb je het over eiwitten. Wat is het nou? Of is het allebei?

En wie verkoopt die spullen? Toch niet de sportschool zelf? (wij van wc eend...)

Groeten,

Temet

Bakje

Bakje

04-11-2013 om 14:11

Jippox

Heb je het artikel gelezen?

Ik denk met dat 'echte krachttraining' op een sportacademy, iets anders bedoeld wordt, dan wat er in het artikel beschreven wordt.

En ik denk dat er ook een groot verschil is tussen een kind van 12 en een van 16.

Maar goed, persoonlijk zal je mij nooit sportend aantreffen. Dus laat ik er maar over ophouden.

Vind je zoon het wel leuk op een topsportacademy, met 12 jaar? Dat zou van mij geloof ik dan weer niet mogen, als mijn kinderen dat zouden willen.

Elinde

Elinde

04-11-2013 om 15:24

fitness voor tieners

Zoon is 16 en 1.90m dus al uitgegroeid (hoop ik). Hij heeft flink ondergewicht en eet/drinkt al volle melk, volvette kaas, volle yoghurt etc. Hij is gaan fitnessen om toch wat meer body te krijgen. Er gaat hier een hele groep jeugd na schooltijd naar de sportschool. Er is begeleiding en er is ook een aangepast tienerprogramma. Ik ben naar 'de Tuinen' geweest voor uitleg en daar adviseerden ze ook om na het sporten zo 'n shake te drinken. In zo'n shake zitten eiwitten en vitames. Omdat zoon al veel eet en nu ook veel sport (ook voetbal) kan het misschien geen kwaad om iets extras in te nemen. Ik ga toch nog maar even googlen voor meer info.

bakje

Denk jij dat wij onze zoon naar een topsportacademy zouden laten gaan als hij het NIET leuk zou vinden? Beetje rare vraag...
Zoon wilde het zelf heel erg graag en kwam door de selectie. Onze voorwaarde is dat het mag zolang zijn schoolcijfers goed blijven. Inmiddels combineert hij al weer voor het 2e jaar ca. 12 uur per week sporten (waarvan 8 uur onder schooltijd) met het gymnasium. Hij heeft wat vrijstellingen en mist wat lessen die hij dan zelf bij moet houden. En dan heeft hij ook nog ruim 2 uur per dag reistijd.
En weet je, hij gedijt er uitstekend op!
Waarom zouden jou kinderen dat niet mogen, als ze dat zouden willen?

Elinde

In dat geval denk ik dat het weinig kwaad kan.

Elinde

Volgens mij moet-ie gaan zwemmen. Daar krijg je behoorlijk body van (nou ja, als je het veel doet dan natuurlijk), en ook nog eens ontzettende honger . Maar ja, dan eet-ie jou weer de oren van het hoofd.

Dring erop aan dat hij dit onthoudt. Als hij straks een gestaag uitdijende veertiger is zal hij met weemoed aan deze periode terugdenken ...

Groeten,

Temet

Bakje

Bakje

04-11-2013 om 17:16

Jippox

Mijn vraag is er een van verwondering. Ik kan me gewoon absoluut niet voorstellen dat iemand dat vrijwillig zou willen. Maar als jij het zegt, zal het wel zo zijn. Je zoon heeft er veel voor over lees ik. Dat zal hij dan echt zelf moeten willen. Anders gaat het niet.

Niet iedereen is zoals ik gelukkig.

Ik heb geleerd om nooit nooit te zeggen hoor. Als ik echt een supergemotiveerd kind zou hebben, zoals het jouwe, zou ik het geloof ik wel met lede ogen aanzien, zo'n sportacademie.

Maar ik houd persoonlijk helemaal niet van sport, op alle niveau's. Ik zou dus veel weerstand moeten overwinnen.

Als ik beelden zie van professionele sporters op de tv, Zonderland bijvoorbeeld, dan denk ik: Oef, ik ben blij dat mijn kinderen die wens/drive en dat talent, niet hebben. Dan denk ik: 'Jongen, stop die energie in je studie, dan wordt je misschien wel een geweldige arts.' Ik vind sport zo zonde van al die energie. Als je bij de beste van de beste bent, haal je een medaille (wat roem en een stuk metaal). Maar de rest van de sporters investeren ook zo veel energie als jij en die hebben alleen het 'plezier' van het meedoen. "meedoen is belangrijker dan winnen.'?! Aangezien ik sport een straf vind, kan ik me altijd zo slecht voorstellen dat er mensen zijn die er van kunnen genieten, dat meedoen.

Ik vind het altijd zo zielig voor de sporters die niet winnen. Of die geblesseerd raken. Al die moeite en dan...
Ik voel er dan ook erg weinig bij, als iemand wint. Ik vind het wel knap hoor als iemand heel goed ergens in is, maar morgen is er iemand nog beter. Nog sneller, nog hoger, nog sterker...

Het is zo'n gedoe, sport. Zo'n heisa erom heen. Zoveel geklets en politieke spelletjes, commerciële belangen. Vandalisme, blessures, het kost zo ontzettend veel geld. Nee, van die wereld zou ik niet blij worden, als mijn kinderen daar hun leven willen doorbrengen. Ik ergerde mij al rot op de tennisclub van mijn zoon. Kun je nagaan.

Bakje

Bakje

04-11-2013 om 17:25

ach en sorry voor het off-topic gaan

Heb ik weer met mijn sport trauma. Het is maar goed dat Midas Dekker er al een boek over geschreven heeft, hoef ik het niet meer te doen.

Bakje (we blijven ot)

"Als ik beelden zie van professionele sporters op de tv, Zonderland bijvoorbeeld, dan denk ik: Oef, ik ben blij dat mijn kinderen die wens/drive en dat talent, niet hebben"

Leve de erfelijkheid! Soms heeft moeder natuur het best goed geregeld

Groeten,

Temet

Bakje en temet (verder ot)

Ik had zelf weinig tot niets met sport. En mijn man ook niet (dus tot zover die erfelijkheid...) We merkten wel al van heel jong af aan bij onze zoon dat hij beter in zijn vel zit als hij veel beweegt, en dat dat ook beter is voor de rest van het gezin, zeg maar.
Toen zoon (die al paar jaar op deze sport zat) hoorde van een nieuw op te starten academy, terwijl hij net in groep 8 zat, was hij meteen helemaal enthousiast. Ik zag het niet zo zitten (ook vanwege de reisafstand) en omdat ik ook niet echt zag dat zoon nou zo talentvol was, dacht ik: ga jij maar lekker naar de selectie (was een hele dag), dan hoef ik geen nee te zeggen.
Maar ja, toen bleek dus dat ze hem graag wilden hebben...
Nu zie ik dat onze zoon er dus echt op gedijt. Hij heeft een overvol programma, maar dat vindt hij fijn. Bij (te) veel vrije tijd weet hij nooit wat hij net zichzelf aan moet en dat is voor niemand in huis erg prettig. En ik zie hem ook liever druk zijn met sport, gezonde voeding, voldoende rust enz. dan met uitgaan enzo. Dus wat dat betreft zie ik er weinig nadelen aan. Hij voelt zich ook echt helemaal thuis in dat wereldje. Dat vind ik ook wel leuk om te zien.
Nog steeds zie ik hem niet de top halen (maar goed, ik moet dus niet te hard op mijn eigen oordeel afgaan, zo blijkt) maar dat hoeft ook helemaal niet. Zolang hij elke dag weer met veel plezier gaat trainen is het goed zoals het is. En zoals gezegd: school gaat wel voor. Dat diploma vind ik toch net even belangrijker!
Overigens zijn we zelf inmiddels ook steeds enthousiaster. Onze andere 3 kinderen zitten inmiddels ook op dezelfde sport. We gaan vaker wedstrijden kijken, enz. Dus ja, het is wel soort van besmettelijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.