Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

wolk

wolk

16-10-2020 om 08:12

Vitamine D

Hallo forum !
Ik vraag me af of het erg is, als je de sterkte vitamine d pilletjes hebt gekocht ( 2 keer aanbevolen dosis) of het uitmaakt of je .,,,
Er om de dag 1 neemt of elke dag een halve. Ze zijn zo klein dat een halve wat rommelig wordt.

Misschien stomme vraag maar wie weet ?

Groetjes Wolk

Tessa

Tessa

16-10-2020 om 08:54

Overdosering

Je bent echt wel even bezig eer je teveel vitamine D binnen krijgt dus dat pilletje kun je gewoon elke dag nemen.
Sowieso hebben de meeste mensen een tekort.

Nee, helemaal niet erg

De aanbevolen dosis is 10 microgram. Die aanbevolen dosis is gebaseerd op onderzoek naar botziektes (met name osteoporosis). De aanbevolen dosis is voldoende om botziektes te voorkomen in 97% van de mensen.

Maar onderzoek dat verder kijkt dan alleen botziektes, vind consequent 'hoe meer hoe beter' resultaten voor vitamine D. https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-d-dosage#TOC_TITLE_HDR_3

De maximum dosis (zonder doktersvoorschrift) is 100 microgram.

Paasei

Paasei

17-10-2020 om 21:53

Geeft niet

Mijn vitamine D gehalte is ooit getest in mijn bloed. Bleek veel te laag. Ben inmiddels een kuur met elke week een capsule op recept verder. Slik nu iedere maand zo'n capsule. Plus elke dag een multivitamine met extra vitamine D (mocht van huisarts). Laatst weer getest; het gehalte in mijn bloed is nu voldoende -binnen de norm- maar nog steeds niet erg hoog. Kun je nagaan hoeveel je mag/moet slikken voor een acceptabel niveau!

Trouwens, volgens mij wijzen er steeds meer onderzoeken uit dat een hoger gehalte vitamine D in je bloed je minder vatbaar voor of minder ziek van corona maakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.