Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vitamine B12 bloedprikken na slikken vitamine b complex

Ik kom net terug van de huisarts. Ik heb maagklachten (pijnlijk, vol gevoel, hartkloppingen na het eten). Nu wil mijn huisarts een aantal onderzoeken laten doen o.a. bloedprikken op Vitamine B tekort (b1, b6 en b12).
Nu slikte ik net (sinds een dag of 5) een vitamine b complex, omdat ik ook zo moe ben.
Heeft het dan wel zin om bloed te laten prikken? Ik kan nergens een antwoord hierop vinden.
Ik heb de vitamine pillen maar een dag of 5 geslikt en ben gister weer gestopt omdat ik her idee heb dat mijn maagklachten er juist erger van worden. Vandaar dat ik ook maar een afspraak heb gemaakt met de huisarts.

Iemand een idee?

Yeti

Yeti

13-07-2015 om 10:03

Huisarts

Dat lijkt me noubij uitstek een vraag om aan je huisarts te stellen.

Bellefleur

Bellefleur

13-07-2015 om 10:26

opname

Het lichaam slaat vitamine B op in vet. Daardoor duurt het lang voor je een goede spiegel hebt. Dus is het wel slim om bloed te laten prikken.

Moeder

Moeder

13-07-2015 om 10:41

Goede informatie

vind je bij de B12 Stichting http://stichtingb12tekort.nl/ 5 Dagen is kort. Ik denk niet dat het invloed heeft maar voor alle veiligheid kun je het bloedprikken een weekje uitstellen.
Over de maagklachten. Ik nam een multi met B vitaminen er in en verging van de maagpijn. Nu heb ik een andere met minder B vitaminen er in en heb ik nergens meer last van.
Uit nieuwsgierigheid: laat de huisarts alleen je B12 nakijken of nog andere zaken?

Dop

Dop

13-07-2015 om 14:16

Ik zou

Ik zou inderdaad even stoppen voor een zo objectief mogelijke uitslag.
Verder heb ik van mijn bit B complex ook altijd maagklachten, het duurt even eer zo'n tablet uit elkaar gevallen is en ik word daar misselijk van.

Heb je ook last van brandend maagzuur? Ik bleek een middenrifbreuk van 5 cm te hebben dat alle klachten van de maag veroorzaakte. Maar daar is weer een maagonderzoek voor nodig.

Juulia

Juulia

13-07-2015 om 14:21 Topicstarter

re: moeder

De huisarts laat ook andere dingen nakijken: oa heliobacter bacterie, ijzer en foliumzuur.
Ik heb echt last van mijn maag. Zodra ik iets gegeten heb, heb ik het idee dat ik een hele citroen aan zuur in mijn maag heb zitten inclusief een baksteen. De maag is ook heel gevoelig. Ik ben inmiddels hierdoor ook al wat kilo's kwijt.

Moeder

Moeder

13-07-2015 om 15:48

Kom ik net tegen

https://b12researchgroup.wordpress.com/valkuilen-bij-behandeling-vitamine-b12-deficientie/

Over het bloedprikken, check of er ook naar de schildklier gekeken wordt. Kan ook vaak een boosdoener zijn.
Hoe is je gewicht? Als je heel dik bent kun je ook veel last krijgen van je maag omdat het vet overal op drukt. Nadat ik 45 kilo was afgevallen waren mijn heftige maagklachten weg, behalve dan toen ik met die B tabletten begon.

Dop

Dop

13-07-2015 om 19:48

in elk geval

niet opgeven tot je weet waar je klachten vandaan komen, want het is heel naar je zo te voelen in dat gebied. Desnoods als na deze onderzoeken blijkt dat daar niets uitkomt vragen of een maagonderzoek zinvol is (maagzweertje, middenrifbreuk oid). Sterkte

Jamie

Jamie

13-07-2015 om 20:06

bellefleur

Alleen vit B12 kan worden opgeslagen in het lichaam, die andere Bvitamines niet maar B12 wordt in lever en spieren opgeslagen, niet in vet. Kan ook niet want het is een wateroplosbaar vitamine. Alleen E, D A en K zijn vetoplosbaar.

Bellefleur

Bellefleur

14-07-2015 om 09:53

Dat is dom!

Ik had echt in mijn hoofd zitten dat vitamine B vetoplosbaar was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.