Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Franka

Franka

01-05-2015 om 11:37

Vitamine B-100 Complex

Hoi, ik slik om bepaalde reden vitamine B-100 complex, gewoon van de drogist.
Nu heb ik een maag die door een hernia diaphragmatica voor 1/3e in mijn slokdarm gepropt zit en daardoor nogal gevoelig is.

Het probleem dat ik heb komt als de pil uit elkaar aan het vallen is.
Ik word daar redelijk misselijk van voor ongeveer een half uur, naast dat die ui-achtige lucht naar boven komt.

Zijn er toevallig mensen die weten van tabletten (zelfde sterkte of sterker) die die eigenschappen niet hebben? Ik drink er al meer bij dan normaal om hem in het onderste deel van de maag uiteen te laten vallen, maar ben daar niet altijd even succesvol in

Tabletten innemen

Ik neem tabletten in met vanilleyoghurt en heb een tijdje ook de tabletten vermalen voor ik ze innam en dan door de yoghurt (met suiker). Maar ik weet niet of dat een oplossing is als je een hernia d hebt. Maar het beschermt wel beter de maagwand door het ergens in op te lossen of met dik vloeibaar in te nemen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-05-2015 om 19:13

Supplementen innemen

Vitaminepillen kan je het beste zittend of staand nemen tijdens of vlak na het ontbijt met een heel glas lauw water. Niet met melkprodukten (Vitamine B pillen zeker niet innemen met of bij calciumhoudende producten) of sap! Een zo hoog gedoseerd supplement geeft vaak maagklachten. In jouw geval zou ik advies vragen aan je arts en/of apotheker. Misschien kan je Omeprazol (maagbeschermer) krijgen, als je dit al niet slikt. Op eigen houtje zulke hoge doseringen slikken zou ik sowieso niet doen. Bepaalde vitaminen zoals een overdosis b6 kunnen nare bijwerkingen geven.
http://www.webmd.com/drugs/2/drug-58501/vitamin-b-100-complex-oral/details#uses
http://www.everydayhealth.com/drugs/b-100-complex

Franka

Franka

02-05-2015 om 19:35

innemen

Ik neem het na het ontbijt staande in met water en ga daarna aan het werk, omeprazol slik ik dagelijks de 40 mg tablet. Bukken of liggen moet ik tot een half uur erna niet teveel doen inderdaad.
De vitamine B-100 complex slik ik op advies van een arts, omdat ik een medicijn slik dat de vitamine B in mijn lichaam versneld afbreekt en ik daar last van had. (balansklachten)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-05-2015 om 20:07

Franka

Dan doe je het allemaal zoals het hoort Misschien kun je een kwartier/halfuur na het innemen nog een glas water drinken en je zou desnoods kunnen experimenteren met verschillende vitamine B100 tabletten/capsules om te kijken of een ander merk je beter bevalt. Maar omdat het zo'n hooggedoseerd vitamine B-complex is, is de kans groot op wat misselijkheid, maagklachten en oprispingen. Zeker bij een hernia diaphragmatica. Succes!

Franka

Franka

02-05-2015 om 21:52

capsules

Capsules zijn misschien wat uit-elkaar-val-vriendelijker dan zo'n tablet die zo groot is als een omeprazol en daardoor langer aan het uit elkaar vallen is.
Je krijgt alleen zo weinig hoogte van de grootte van die dingen als er tabletten opstaat.
Ik zal eens kijken of er in deze sterkte capsules zijn, dank je wel.

Georgina

Georgina

02-05-2015 om 23:10

rare vraag Franka,

maar is het niet mogelijk om met vitamine B injecties de boel op peil te houden? Mijn moeder heeft een vitamine B te kort (leeftijd + veganistisch eten) en haalt volgens mij elk half jaar of elke drie maanden een injectie.

Franka

Franka

03-05-2015 om 06:26

het is

Het is niet zozeer een tekort, tenminste dat was het niet, maar het wordt versneld afgebroken. Net zoals ik bij antibiotica niet alle antibiotica mag en meestal de dubbele hoeveelheid.
t Is een rotgoedje, maar het werkt al zo lang zo goed.

Ik zou het eens kunnen laten prikken, ik moet toch binnenkort de bloedspiegel laten checken. thnx

Brigit

Brigit

03-05-2015 om 10:50

Welke

Je zou eens bij je arts kunnen navragen welke vitamine nu precies versneld wordt afgebroken. Er zijn veel B-vitamines die allemaal veschillende stofjes zijn met een verschillende werking en een verschillende reis door het lichaam. Als er een lichamelijk afbraakprobleem is waardoor er een tekort is dan is dat vaak niet voor alle B's maar voor eentje. Je kunt dan focussen op jouw speciale tekort en dat aanvullen, en misschien kan jouw soort per injectie zoals Georgina zegt.

Brigit

Brigit

03-05-2015 om 11:08

Nog beter

Ik bedenk me dat je nog wijzer wordt als je het aan de apotheker vraagt. Die weten nog veel beter dan artsen welke stofjes invloed op elkaar uitoefenen en welk medicijn de afbraak van een andere versnelt enzo. Als je een bepaald medicijn slikt kan die je vertellen met welke B-vitamine(s) dat in de clinch ligt.

Franka

Franka

07-05-2015 om 12:32

goeie

Goede tip, daar moet ik binnenkort toch langs en dan zal ik dat meteen even aankaarten!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.