Gezondheid
nolly
25-04-2013 om 14:37
Verzorgingshuis/bejaardenhuis etc?
M'n schoonmoeder heeft al jaren COPD, zit 24 uur per dag aan de zuurstof. Ze kan weinig zelf, maar gelukkig doet mn schoonvader een heleboel.
Nu heeft m'n schoonvader van de week een hersenbloeding gekregen en zal hij zeer waarschijnlijk niet meer veel kunnen doen in huis.
We (kinderen en schoonmoeder ook) zitten nu te denken aan een andere woonvorm.
Wat voor woonvorm zou het beste voor hun zijn.
Wel dat ze hun eigen ruimte(n) hebben, maar wel met veel verzorging. (zichzelf wassen/douchen/aankleden kan m'n schoonmoeder nog wel - weet niet hoe dat met mn schoonvader gaat straks).
Het gaat voornamelijk om de huishoudelijke taken.
Ik weet niet zo goed wat de verschillen zijn tusen bejaardenhuizen/verzorgingshuizen/aanleunwoningen etc.
Ook zou het fijn zijn dat als een van beiden weg zou vallen dat de ander dan wel gewoon daar zou kunnen blijven wonen, zodat ze niet weer hoeven te verkassen.
Wie kan het een en het ander uitleggen?
amk
25-04-2013 om 14:52
Nou
waar ze terecht komen beslis je tegenwoordig niet meer zelf maar dat wordt gedaan door een centraal indicatie orgaan op basis van hun beperkingen en mogelijkheden.
Dit indicatie traject loopt via CIZ. http://www.ciz.nl/
Wil je dit traject niet in kom je in particuliere zorg die volledig zelf betaald moet worden.
Rafelkap
25-04-2013 om 16:58
Serviceflat
Mijn ouders wonen in een serviceflat. Een eigen (koop-) woning, met elke dag avondeten en een werkster (eens in de 2 weken). Ook wordt de vuilnis bv buiten gezet.
Thuiszorg kan indien nodig, dat moeten de mensen daar zelf regelen.
Leen13
25-04-2013 om 21:26
Serviceflat
Die staan momenteel nogal leeg en zijn een molensteen voor familie die achterblijft als de ouderen er niet meer zijn. Het zijn vaak dure koopflats met de gedwongen hoge servicekosten vanwege de verleende diensten is het niet echt een aanrader.
wil40
25-04-2013 om 21:43
Wmo
Het beste kan je contact opnemen met het WMO in de gemeente waar je ouders wonen. Er komt dan iemand bij hun thuis om te kijken hoeveel hulp ze nodig hebben en op welke manier. Hieronder een link met wat uitleg.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wet-maatschappelijke-ondersteuning-wmo
Ik weet niet hoe je ouders wonen en of het noodzakelijk is dat ze gaan verhuizen. Hulp bij wassen/aankleden, huishoudelijke hulp enz. kan allemaal via de thuiszorg geregeld worden. Tenminste, als de bezuinigingen en ontslagen in de thuiszorg niet te dramatisch worden.
Misschien kunnen ze op de wachtlijst voor een verpleegtehuis, maar dan moeten ze beide een indicatie daarvoor hebben.Persoonlijk zou ik eerst proberen of ze met thuiszorg nog zelfstandig kunnen blijven wonen.
100%mama
26-04-2013 om 13:32
Service flat huur
Mijn opa en oma woonde in een service flat welke niet koop, maar huur was. Alarm instalatie door het hele huis heen en 1x per week huishoudelijke dienst. Via thuiszorg kon extra hulp ingekocht worden. Na het overlijden van mijn opa heeft mijn oma er nog 10 jaar aleen gewoond.
albana
27-04-2013 om 09:04
Uitleg
Een verzorginshuis=een bejaardenhuis (bejaardentehuis is de ouderwetse benaming, maar is hetzelfde) om daar te gaan wonen moet je een indicatie hebben van CIZ en wel een behoorlijke al (minimaal 3 momenteel en eigenlijk wel 4 anders sta je behoorlijk lang op de wachtlijst).
Wat je dan allemaal niet meer moet kunnen kun je vinden bij de linken hier genoemd. Maar voor alleen huishoudelijke hulp kan je dat wel vergeten.
Verpleeghuis is voor nog hogere indicaties, voor mensen dus die nóg meer hulp nodig hebben. Ook daarvoor zullen ze zoals jij het omschrijft nog lang niet in aanmerking komen.
Blijft over dus alleen iets wat je zelf kan huren of kopen. Een serviceflat. Misschien een 'aanleunwoning' (zijn er nog maar zeer beperkt dus weet niet of dat er is in jullie omgeving?) een 'aanleunflat' (flat naast een verzorgingshuis waar je tegen betaling gebruik kan maken van de voorzieningen in dat verzorgingshuis b.v. de maaltijd kan gebruiken).
Voor de huishoudelijke hulp kan je een indicatie aanvragen daarvoor maakt het niet uit waar je woont. Als je zelfstandig woont kan dat ook.W.s. moet je schoonvader ook een revalidatietraject in. Dan heeft hij ook hulp nodig. Ik denk dat de CIS vanzelf op jullie pad komt via de opname van je schoonvader en de revalidatie en dat je schoonmoeders afhankelijkheid dan vanzelf wordt meegenomen, je kan naar de gemeente voor meer informatie, zorgloket heet het meestal. Daar kun je info krijgen, dan weet je een beetje wat je te wachten staat
groeten albana