Gezondheid
Jeannette45
18-01-2025 om 22:31
Verwijderen eileiders
Even een vraag aan de dames die hun eileiders (niet de eierstokken en de baarmoeder) hebben verwijderd vanwege een hoge risico op kanker. Ik vroeg mij af of jullie ook verschil ervaren in jullie menstruatie, gewicht, sexualiteit en het krijgen van een orgasme?
wil40
19-01-2025 om 11:58
Zover ik weet heeft het verwijderen van de eileiders geen enkele invloed, net zoals een sterilisatie. Natuurlijk wel het herstel van de operatie op zich.
In de eierstokken vindt de hormoonhuishouding plaats, dus die verwijderen brengt je vervroegd in de overgang. Hoeft op een bepaalde leeftijd ook geen drama te zijn. Baarmoeder verwijderen is wel een zwaardere operatie en kan wel wat gevolgen hebben, ook qua herstel is het een pittige ingreep.
Maar ik ben geen ervaringsdeskundige of dokter, het is wat ik hoor van vrouwen in mijn omgeving.
Schemerlampje
19-01-2025 om 12:44
wil40 schreef op 19-01-2025 om 11:58:
Zover ik weet heeft het verwijderen van de eileiders geen enkele invloed, net zoals een sterilisatie. Natuurlijk wel het herstel van de operatie op zich.
In de eierstokken vindt de hormoonhuishouding plaats, dus die verwijderen brengt je vervroegd in de overgang. Hoeft op een bepaalde leeftijd ook geen drama te zijn. Baarmoeder verwijderen is wel een zwaardere operatie en kan wel wat gevolgen hebben, ook qua herstel is het een pittige ingreep.
Maar ik ben geen ervaringsdeskundige of dokter, het is wat ik hoor van vrouwen in mijn omgeving.
Dat dacht ik ook, maar toen ik ging googelen las ik dat het wel degelijk zin heeft om alleen de eileiders te verwijderen. Blijkbaar begint een groot deel van de eierstokkankers in de eileider.
Voor TO: ik denk dat het verwijderen van de eileiders geen invloed heeft op de dingen die jij noemt, aangezien eileiders geen hormonen produceren.
wil40
19-01-2025 om 13:47
Schemerlampje schreef op 19-01-2025 om 12:44:
[..]
Dat dacht ik ook, maar toen ik ging googelen las ik dat het wel degelijk zin heeft om alleen de eileiders te verwijderen. Blijkbaar begint een groot deel van de eierstokkankers in de eileider.
Voor TO: ik denk dat het verwijderen van de eileiders geen invloed heeft op de dingen die jij noemt, aangezien eileiders geen hormonen produceren.
Maar ik schreef dat het geen invloed heeft, ( dus op de problemen waar TO zich zorgen over maakt) ik heb zeker niet geschreven dat het "geen zin" heeft.
Ik zou dat nooit durven zeggen, omdat kanker idd vaak begint in de eileiders.
Schemerlampje
19-01-2025 om 14:16
wil40 schreef op 19-01-2025 om 13:47:
[..]
Maar ik schreef dat het geen invloed heeft, ( dus op de problemen waar TO zich zorgen over maakt) ik heb zeker niet geschreven dat het "geen zin" heeft.
Ik zou dat nooit durven zeggen, omdat kanker idd vaak begint in de eileiders.
Oh excuus, ik heb je verkeerd gelezen. Komt vast omdat mijn eigen eerste reactie op de vraag was dat het toch helemaal geen zin heeft om alleen eileiders te verwijderen. Tot ik dus verder ging zoeken, ik wist dit niet.
Saar76
19-01-2025 om 14:48
Geen ervaring met het verwijderen van de eierstokken, maar ik ben door bestraling in het gebied van de eierstokken wel direct in de overgang geraakt. Ik vermoed dat de effecten vergelijkbaar zijn.
Plotselinge overgang door een ingreep kan heftiger zijn dan wanneer de overgang geleidelijk verloopt. Dat is bij mij in elk geval wel zo: ik werd van het een op het andere moment niet meer ongesteld, kreeg veel opvliegers, stramme gewrichten, en was emotioneel heel prikkelbaar. Ik maakte me zorgen over dingen waar ik me normaal helemaal geen zorgen over maak, ik voelde me echt niet mijzelf. Ik ben vlot gestart met hormoontherapie, en dat helpt erg goed.
Wat ik wel nog steeds heel duidelijk merk is vaginale droogheid, en dat mijn clitoris kleiner is geworden en minder gevoelig. Ik heb niet het idee dat de hormoontherapie daar iets in helpt. Bij verwijderen van eierstokken vanwege verhoogd risico op kanker weet ik niet of je ook hormoontherapie mag?
Ik was 47 jaar toen ik bestraald werd en had al beginnende kenmerken van menopauze.
Dit betekent natuurlijk niet dat de overgang voor een ander zo heftig hoeft te zijn, maar bij mij was het wel zo.
Wat ik bijzonder vond om mee te maken, is dat ik precies wist waar mijn klachten van kwamen en dat dit door de overgang kwam. Dat vond ik in zekere zin een voordeel. Ik snap nu dat vrouwen die geleidelijk in de overgang komen, vaak onterecht met burnout bestempeld worden en gaan twijfelen aan hun eigen mentale gesteldheid.
Saar76
19-01-2025 om 14:51
Oh en wat betreft gewicht: ik doe krachttraining omdat bekend is dat je stofwisseling verandert in de overgang waardoor je sneller vet opslaat. Door krachttraining kan je dit tegengaan. Ik ben nu sterker en fitter dan 10 jaar geleden.