Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nyntje

Nyntje

04-03-2014 om 10:40

vervroegd stoppen met bezoek aan Ortho

hallo
ik heb een vraag,slotjesbeugel van kind is er nu 1 jaar uit.
In de tussentijd is ze nog een keer of 3 a 4 op controle geweest.
Alles is steeds in orde. Er gebeurt verder niets spannends meer.
Nu moet ze in augustus nog een keer terugkomen en daarna nog over een jaar geloof ik.
Is dit nu echt nodig. Er zit een draad achter haar voortanden beneden ( volgens mij is die blijvend)En ze he heeft haar nachtbeugel nog.

De reden dat ik het vraag is omdat ik het nogal geldklopperij begin te vinden, ze ligt welgeteld 1 minuut in die stoel.
Zit de draad nog goed, staan je tanden nog recht, past je nachtbeugel nog, ok dan kun je weer gaan. En Kassa ping, wij maar betalen...Zo duurt het al met al na verwijderen beugel nog 1 a 2 jaar voordat je uitbehandeld bent.

Iemand ervaring mee met eerder stoppen. Heb je dit wel of niet gedaan, zo ja/nee waarom.

En kan een tandarts niet bepalen tijdens halfjaarlijkse controle hoe het er voor staat?

Hadewich

Hadewich

04-03-2014 om 12:44

gewoon gaan

Een neef van mij was niet meer op controle geweest na een jaar, en blijkbaar was er toch iets niet goed, want zijn tanden staan weer bijna hetzelfde als voor het beugelen. Zeker omdat je dochter nog een nachtbeugel heeft, lijkt het me logisch om te controleren of alles nog goed is en of die beugel nog nodig is.

Niet gaan

Als het draadje nog op zijn plaats zit en de nachtbeugel nog past gaat (gemakkelijk in- en uit gaat en niet te los of te strak zit) dan gaat alles gewoon goed en is een controle inderdaad geldverspilling.

skik

Evanlyn

Evanlyn

05-03-2014 om 10:00

vakantie in Mongolië?

Toen ik de titel las, dacht ik dat je op vakantie was in Mongolië en je afvroeg of daar misschien een negatief reisadvies voor was .

Mijn tandarts zegt dat hij zelf ook wel kijkt naar het permanente draadje en de stand van het gebit bij de halfjaarlijkse controle. Maar als er nog een nachtbeugel is, dan is de behandeling toch nog niet afgelopen? Moet je dan zelf bepalen wanneer je daarmee stopt?

Annet

Annet

05-03-2014 om 10:26

De controle kan de tandarts ook doen

Onze tandarts heeft met de plaatselijke ortho ook de afspraak dat de tandartsen in het dorp de controle doen, gelijk met de gewone halfjaarlijkse controle.
Oudste had ortho buiten dorp. Die deed wel moeilijk toen wij zeiden dat de tandarts de controle zou doen. Maar behalve de eerste (maand na plaatsing) zijn wij niet meer terug geweest.
Vraag het aan je tandarts, vooral of dit met de nachtbeugel ook kan.

Puck

Puck

05-03-2014 om 11:12

Zo vaak?

Als bij onze ortho de beugel eruit is krijgen ze een draadje achter de ondertanden en een hoesje voor s nachts voor de bovenkand. Die moeten ze 2 jaar dragen en als het in die tussentijd kapot gaat kun je een nieuwe bestellen. Controle is maar 2x in die 2 jaar.

Wat

Wat

07-03-2014 om 20:56

wel doen

Net als bij Hadewich staan mijn dochters tanden bijna weer als voorheen. Dus nu weer een slotjesbeugel boven, maar ze is al boven de 18 dus ping kassa.
Het draadje wat de tandarts erachter had geplaatst hielp niets en bleek veel te meebewegend dus was totaal nutteloos.
Beter nu extra gaan dan straks weer overnieuw beginnen en je "de tandjes" betalen.

Boven 18 kassa?

Hoe bedoel je?

Dalarna

Dalarna

09-03-2014 om 10:26

dirksmama

Daar kun je je niet meer tegen verzekeren, dus inderdaad: kassa...

Wat

Wat

09-03-2014 om 10:37

dat

de beugel niet meer werd vergoed. Ik heb dik 2000 euro zelf moeten betalen. De verzekering "dreigde" dat ze een uitbreiding van pakket hierom bij ons zou weigeren toen ik vroeg of ik haar aanvullend kon verzekeren (beugel kwam vrij onverwacht door omstandigheden). Onder de 18 was ze door vaders aanvullende verzekering verzekerd voor de beugel. Hierna had ze zelf geen aanvullende verzekering voor de tandarts. Haar aanvullende verzekering had 115 euro gekost. Wilde ze 500 euro vergoed krijgen per jaar dan kwam er maandelijks bijna 60 euro bij. Ook grappig trouwens, als je je alleen voor de beugel zou bijverzekeren, betaal ik 12 keer 56 euro = 672 euro, om een vergoeding van 500 te krijgen.

Wat

Wat

09-03-2014 om 10:40

Zoon wilde niet meewerken

Ondanks dat alles vergoed werd, toch gestopt.
Zoon *verrekte* het om beugel overdag te dragen, en 's nachts wipte hij hem er ook steeds uit.
Hij heeft een authentiek gebit nu, ijzersterk, nooit gaatje maar geen otho-smile-rijtje
Heb je zelf voor het zeggen, of je doorgaat of niet.

(Ik heb een aanvullende verzekering die uit de handel gehaald is door de maatschappij omdat deze bijna alles 100% vergoed, bestaande cliënten mochten hem onder deze voorwaarden houden)

Tja, hier ook

Was klaar met behandelen, nachtbeugel blijven dragen. Daar kwam de klad in. En ja de tanden zijn weer wat richting stand van ooit teruggekeerd. Jammer dan hoor. Het is beter dan het was, er zijn destijds wegens ruimtegebrek wat elementen getrokken dus volslagen zinloos was het niet. Maar er nu opnieuw geld in steken, nee. Er zijn dringender zaken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-03-2014 om 14:43

Controle na beugelbehandeling

Aangezien tanden en kiezen na een beugelbehandeling de rest van je leven de neiging hebben om zich terug te verplaatsen is het dragen van zo'n spalkje/retainer en/of nachtbeugel echt nodig. Regelmatige controle blijft noodzakelijk om te beoordelen of de retainer/nachtbeugel nog goed past. In het algemeen wordt het eerste jaar na het verwijderen van de vaste beugel om de drie maanden door de ortho gecontroleerd; daarna kan eventueel de tandarts een keer per jaar de controle van de spalkjes overnemen. Bij een nachtbeugel moet dit door de ortho worden gedaan.
Die controles zijn geen geldklopperij maar voor het behoud van een goede stand van de tanden. Het zou toch zonde zijn als dat mooie resultaat van die dure beugelbehandeling teniet wordt gedaan...
Mijn zoon is sinds vorig jaar augustus van zijn beugel af en draagt nu zowel boven als onder een spalkje. Hij gaat nu nog om de drie maanden voor controle naar de ortho en straks wordt dit eens per jaar.

Monique D*

Monique D*

10-03-2014 om 15:35

Geldklopperij?

Mijn dochter (17) is sinds een maand van haar slotjesbeugel af. Zij heeft een draadje gekregen achter haar voortanden en een hoesje (nachtbeugel) ontvangen die ze elke nacht voor een jaar moet dragen.

Er is voor april een afspraak gemaakt om een röntgenfoto te maken met het doel te controleren hoe de stand van haar tanden en kiezen is. Ook de stand van de verstandskiezen wordt beoordeeld en er wordt gekeken of ze getrokken moeten worden.
Mijn dochter heeft nooit problemen gehad met haar verstandskiezen, ze zijn alle vier doorgekomen, dus ik zie niet de noodzaak ervan in om ze te laten verwijderen.

Deze foto kost ongeveer 80 euro. Dat laatste consult heb ik zelf moeten betalen omdat de vergoeding "op" is. Net op tijd, dus. Anders had ik het zelf moeten betalen..

We weten niet wat voor afspraken na die foto gemaakt zullen worden. En of ze dan ongeveer 1 minuut in de stoel moet zitten. Anders kan haar tandarts dat ook zelf doen, wat door onze zorgmaatschappij vergoed wordt.. dit wordt anders voor ons een dure grap!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.