Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zyra

Zyra

20-11-2013 om 21:51

vermoeden van Pfeiffer bij dochter, heeft het zin om dit te weten

Dochter van 11 heeft al 3 weken rare klachten. Wat begon met erge hoofdpijn en daarna ook last van buikpijn. Toen ook keelpijn en koorts. Nu heeft ze een heel dikke klier in haar nek (hele nek is opgezet aan de linkerkant. Verder moe en niet lekker. Momenteel geen koorts. Boven haar borst is het ook opgezet. Zou dit pfeiffer kunnen zijn? en zo ja, is het handig om dit te weten, ik bedoel er is toch niets aan te doen, behalve uitzieken.

Zyra

Zyra

20-11-2013 om 21:53

nog even....

Natuurlijk zijn we al bij de huisarts geweest.....maar ik denk nu pas aan pfeiffer door die dikke nek

Wat zei de huisarts?

Heeft hij/zij geadviseerd om bloed te prikken? Of het zin heeft om te weten hangt er ook vanaf hoe ziek je kind is. Als je weet dat het pfeiffer is kan je andere dingen uitsluiten en ben je minder ongerust. Ik heb een zoon met bijna dezelfde klachten, functioneert ook op halve kracht sinds enige tijd. De klachten klinken bij jou dochter erger dan bij mijn zoon. Hier ook een vermoeden van pfeiffer, uitgesproken door de huisarts.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

21-11-2013 om 08:08

ik vond van wel

Ja, ik vond het wel zinvol. Mijn dochter is 6, en heeft vorig jaar pfeiffer gehad. We kregen het vermoeden omdat ik zelf erg ziek geweest ben van de pfeiffer en zij dezelfde verschijnselen kreeg (moe, wit). Ook de rest van het gezin (man en zoon) hadden klachten. Man en zoon hebben we niet getest (man had relatief weinig klachten en heeft een broertje dood aan bloedprikken, zoon was 2.5 en wilden we de prik niet aandoen). Maar dochter hebben we wel getest omdat we vonden dat we dan een legitieme reden hadden om naar school te kunnen communiceren als er sprake was van schoolverzuim. Ja, ze moest gewoon uitzieken en eigenlijk is ze al die tijd grotendeels naar school geweest, maar omdat we het wisten konden we wel afspraken maken met school dat ze thuisbleef. We hebben het ook aan de directeur gecommuniceerd - naast natuurlijk de juffen - zodat hij ook ervan wist en we geen problemen met de leerplicht zouden krijgen. En daar hebben we ook echt een aantal keer gebruik van gemaakt (dan lieten we haar uitslapen of 's middags een keer thuis om bij te komen). Daarnaast kun je rekening houden met het programma naast school en keuzes maken in wat wel en niet belangrijk is en daarop anticiperen.

En of het pfeiffer is, dat weet ik niet, maar ik zou alsnog de huisarts bellen, je vermoeden uitspreken en vragen om uitgebreid bloed te prikken. Bij mij is toen naast pfeiffer ook geprikt oa op vit. b12 tekort (al wisten we bij mij vrij zeker dat het pfeiffer zou zijn, omdat ik een antibioticakuur kreeg voor een keelontsteking die niet aansloeg en alleen uitslag opleverde).

Sterkte ermee,

Sneeuwitje

Puck

Puck

21-11-2013 om 11:20

Sowieso is het prettig als je weet waardoor de klachten veroorzaakt worden en dat er geen andere zaken spelen. Verder is er denk ik met een diagnose op school meer begrip voor minder goed functioneren dan wanneer ze "alleen maar moe is"

Bianca

Bianca

21-11-2013 om 12:53

Ja tuurlijk

Want bij Pfeiffer kunnen ook dingen mis gaan, en dan is het handig om te weten dat je kind Pfeiffer heeft en je daar op bedacht bent. Of in ieder geval de dokter.
Het gebeurt niet vaak, maar er kan ook iets acuuts gebeuren met je lever of milt. En dat kan ronduit gevaarlijk zijn. Dus hou haar ook goed in de gaten.
En als je test weet je ook of het echt Pfeiffer is, en niet een andere infectieziekte.

Zyra

Zyra

21-11-2013 om 12:57

verder....

De huisarts weet ook niet wat het is. Waarom de klachten steeds terugkomen. Inmiddels is er vanmorgen bloed geprikt en donderdag weten we meer. Nu heeft dochter weer 39 koorts dus vanmiddag weer naar de huisarts. De huisarts is er vandaag niet dus gaan we naar haar praktijk in een andere stad. Wel vervelend voor dochter weer in de auto, ze voelt zich al zo slapjes en ziek. Bedankt voor jullie reacties! Ik ben best wel bezorgd om dochter, hoop dat ze snel weer de oude is.

Bianca

Bianca

21-11-2013 om 14:10

Beterschap

Hopelijk knapt ze snel weer op!

Sneeuwitje

Sneeuwitje

02-12-2013 om 12:26

en weet je al meer?

Hoe is het nu? Heb je al meer duidelijkheid wat er is? Hopelijk is ze wat opgeknapt inmiddels!

Sneeuwitje

Zyra

Zyra

02-12-2013 om 22:03

Ze is inmiddels.....

Ze is inmiddels gelukkig opgeknapt. Het bloedonderzoek gaf aan dat er een infectie was. De antibiotica deed snel zijn werking. We wachten nog af of er nog meer uit het bloedonderzoek komt. Wacht op telefoontje van huisarts. Ik vermoed dat alles goed is want anders had ik het volgens mij al gehoord. Dus gelukkig is alles weer goed. Ha,ha het is ook verleidelijk om op internet te zoeken op symptomen en dan zelf je conclusie te trekken. Het ziek zijn duurde ook zo lang en dan ga je toch ongerust worden.... Bedankt voor het meedenken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.