Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kelly

Kelly

20-04-2015 om 08:45

Veel emotie bij ongesteld worden...

Hallo,

Ik ben 45 jaar en ik vrees dat het begin van de overgang er nu wel aan komt. Ik ben nog steeds regelmatig ongesteld, maar ik merk dat ik, wanneer ik ongesteld moet worden, heel emotioneel ben. Of boos, of verdriet, zomaar huilen om niks, ruzie zoeken wat nergens over gaat etc. etc.

De huisarts geeft als oplossing de pil aan, maar dat wil ik eigenlijk zelf niet. Heeft iemand hier ervaring mee en goede tips wat helpt??? Want ik heb er veel last van en herken mezelf gewoon niet.

Bedankt, ook namens man en kinderen

Kelly

Thura

Thura

20-04-2015 om 08:57

ook

Ik ben nu 43 en heb dit ook sinds een jaar of 2. Ik ben vooral gedeprimeerd en angstig (niet doodsbang maar een hinderlijk gevoel van naderend onheil), en vaak ook agressief. Kan om niets echt woest worden, erger me snel. Ik voel er ook weinig voor om (weer) de pil te gaan gebruiken. Ik heb geen oplossing, alleen: het helpt mij wel dat ik het steeds beter herken. Wéten dat het gewoon door de hormonale schommelingen komt, maakt het gevoel minder zwaar. Als ik me weer eens zo onverklaarbaar doodongelukkig voel, kijk ik even in mijn agenda, en als het idd zo ongeveer weer tijd is, helpt het om me dat te realiseren. Het gaat immers ook na een paar dagen weer over.

Had ik ook last van

een jaar of vier geleden toen ik ergens rond de 44 was. Inmiddels word ik nog steeds ongesteld elke maand. Volgens mij is mijn reden dat ik met de pil gestopt ben. Dus de pil hoeft niet te helpen en als je de pil al slikt kan het zijn dat je er juist mee moet stoppen. Maar iedere vrouw is anders, dus wat mij hielp, hoeft een ander niet te helpen, maar misschien ook wel...!

Thura

Thura

20-04-2015 om 09:37

loskoppelen

Het helpt om jezelf los te koppelen van je gevoel. Klinkt vaag, I know, maar ik weet het niet goed te omschrijven. Alsof je jezelf even van een afstandje bekijkt, met mededogen: bezien hoe rot zij zichzelf voelt (jij dus), hoe onredelijk ze zich gedraagt en dat dat allemaal alleen maar komt door de hormonen. Het helpt je om jezelf niet te verliezen in dat gevoel. Ondertussen probeer je je dagelijkse bezigheden op routine uit te voeren. En een paar dagen later is het over.

Truus

Truus

20-04-2015 om 10:40

hier

Hier ben ik vanaf 43 jaar wat aan het rommelen met de hormonen, maar bij mij neemt het momenteel juist wat af. Voorheen was ik bijna in staat tot moorden bij wijze van en had ik veel last van pre-menstrueel syndroom.
Ik ben nog steeds elke maand ongesteld (48), maar wel bijna een week eerder dan voorheen en ook langer dan voorheen, heviger dan voorheen.

Ik licht mijn omgeving in: het is weer zover, laat me maar met rust, trigger me niet (onmogelijk bijna), het gaat wel weer over.

Alleen als ik dan van vrouwen van begin 60 hoor dat bepaalde symptomen nooit echt overgaan, dan, dán vind ik het leven echt oneerlijk, maarja, de pil mag ik niet, dus accepteren dan maar.

dr vogel

Van Dr vogel is er Famosan Balans speciaal voor dat soort klachten (helpt goed volgens een vriendin)
mediteren
of/en zorgen dat er die dagen meer rust en minder stress is (dus geen druk weekend, moeilijke gesprekken et cetera, uiteraard is dit niet altijd te plannen)

Succes

Katniss

Katniss

20-04-2015 om 14:55

Ze hebben het er maar mee te doen

Soms ben ik gewoon minder helder en minder gezellig, en het is dus maar goed dat ik geen rechter of chirurg ben van beroep. Zelf heb ik er niet heel veel last van, hoewel ik tijdens 'die periode van de maand' wel tegen veel dingen opzie en loop te mopperen als er iets tegenzit.
Ik herken ook wat Thura zegt. Soms heb ik niet in de gaten dat het er weer aan zit te komen en dan ben ik zo onverklaarbaar narrig. Als ik dan besef waardoor het komt is het ineens toch wat minder erg

Barvaux

Barvaux

21-04-2015 om 08:27

Mirena

Neem een Mirena en laat die minstens zeven jaar zitten... advies van mijn huisarts. Rond de veertig Mirena nemen en rond 45 de laatste.

Theekopje

Theekopje

21-04-2015 om 10:49

Magnesiumcitraat

Ik heb dezelfde klachten. Breek me de bek niet open.

Ik begon met teunisbloemolie en dat soort dingen, maar iemand zei tegen me dat Magnesiumcitraat (uitdrukkelijk -citraat, en niet -oxidaat oid) beter helpt. Er zou een verband zijn tussen oestrogeenbalans en magnesiumbalans.

N=1 is geen onderzoek natuurlijk, maar bij mij lijkt het wel te helpen.

Thura

Thura

21-04-2015 om 11:12

Magnesium

Mij heeft ook iemand datzelfde advies gegeven: magnesiumcitraat (met de nadruk op citraat idd). Ik heb het ruim een maand geslikt, dus in elk geval één cyclus. Ik merkte er helaas niets van. Maar N=2 is ook nog niks

Kelly

Kelly

21-04-2015 om 12:39

Reactie

Bedankt voor jullie reactie.
Mirena heb ik aan gedacht, maar ik hoor van collega's zulke dramatische verhalen daarover dat ik van de regen in de drup kom volgens mij.

Ik ga toch maar voor Dr vd Hoog en/of magnesiumcitraat. Ik probeer het los te laten, maar heb er zoveel last van en kan er niet luchtig over denken. Al doe ik dan maar iets voor mijn gevoel, dan is het goed.

Ik ga ermee aan de slag, nog meer tips, van harte welkom!

Barvaux

Barvaux

21-04-2015 om 12:47

Kelly

Mijn huisarts heeft honderden van die dingen geplaatst en weet dat alle ellende na 3-6 mnd bij vrijwel iedereen over is. Probleem dat je nooit iemand hoort bij wie het goed is gegaan.

Progesteroncreme.

Gebruik zelf progesteroncrème. Zo richting de overgang zakt het oestrogeen maar het progesteron nog harder. Had een gigadip voor de menstruatie maar nu niet meer. Bepaalde voedingssupplementen kunnen ook helpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.