Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Uitslag uitstrijkje

Hallo,

Bij de uitslag van mijn uitstrijkje staat bij de letter k van kopac het volgende:

K4: endocervicale cylindrische- en squameus metaplastische cellen aanwezig.

Ik kan niet wijzer worden wat dat betekent. Weet iemand wat dit inhoudt?

Annemarie

Annemarie

10-09-2020 om 14:34

Huisarts

Huisarts bellen?
Overigens even ter zijde, maar Ik wordt altijd na uitstrijkje door assistent van de huisarts gebeld.
Van een collega begreep ik dat zij ook een brief had ontvangen met uitslag, dit vind ik toch gek. Juist omdat je dan dit soort vragen voorkomt.

Aanonime

Aanonime

10-09-2020 om 14:42 Topicstarter

Uiteraard

Uiteraard, er staat een telefonische afspraak gepland over 2 weken. Maar de uitslag Kon ik online al inzien, en ben nu dus benieuwd naar de betekenis.

Tine Winkel

Tine Winkel

10-09-2020 om 14:58

toevallig

is gister op een ander forum die vraag ook al gesteld:
https://www.dokter.nl/forum/vagina-baarmoeder-en-eierstokken/1835770-uitslag-uitstrijkje/

Even opzoeken?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bethesdasysteem

Uitslag: mogelijk licht afwijkend, mogelijk advies om uitstrijkje na een aantal maanden te herhalen. Beoordeling arts. Dus die zou ik het vragen wat het in jou geval betekent.

Endocervicale cellen: Cellen die het kanaaltje van de baarmoederhals bekleden en slijm maken; ook wel cilindercellen genoemd

squameus cellen: "ASCUS is een Engels letterwoord dat staat voor "Atypical Squamous Cells of Undetermined Significance" ("atypische squameuze cellen van onbepaalde betekenis"), waarbij squameuze cellen platte cellen zijn zoals schalies. In dat geval is een selectie van de cellen een beetje abnormaal, maar de betekenis van deze bevinding is niet bekend. Meestal wordt een ASCUS veroorzaakt door een lichte ontsteking of irritatie rond de baarmoederhals. Dit zorgt ervoor dat de cellen enigszins abnormaal, maar niet abnormaal genoeg zijn om te worden verward met de vroege tekenen van kanker. Als er sprake is van een ASCUS kan de arts vragen om een de test na een aantal maanden te herhalen. Bij een ASCUS kan ook een colposcopie worden aanbevolen. Daarbij wordt de baarmoedermond geïnspecteerd met een 10-20x vergrotende microscoop. "

Lexicon: Squameuze cel

Type van dunne en platte epitheelcel dat lijkt op een vissenschub.
Squameuze cellen zijn aanwezig in de buitenste laag van het epiderm (of de opperhuid), de binnenbekleding van de holle organen (zoals de urinebuis en de nier) en de wegen van het respiratoire systeem (of het ademhalingsstelsel), het digestieve systeem (of het spijsverteringsstelsel) en het genito-urinaire stelsel (of het urogenitale stelsel, het reproductieve systeem en het urinaire stelsel).

Squameuze cellen worden ook plaveiselcellen of malpighiaanse cellen genoemd.

Metaplastische cellen: "De metaplastische epitheel ligt op de kruising (midden van de afbeelding) en heeft een intens eosinophilic (fel roze) cytoplasma. H & E stain . Metaplasie ( Grieks : "vormverandering" ) is de omzetting van een gedifferentieerd celtype naar een ander gedifferentieerd celtype.

https://www.ntvg.nl/artikelen/medisch-beleid-ten-aanzien-van-de-uitslag-van-cytologisch-screening-onderzoek-van-de/ingezonden-mededelingen

"Indien in de uitstrijk voldoende plaveiselcellen, eventueel squameuze metaplastische cellen en geen afwijkende cellen worden aangetroffen, dan wordt een Pap-klasse 1-uitslag afgegeven, met een herhalingsadvies van 1 jaar."

Annemarie

Annemarie

10-09-2020 om 17:39

2 weken

Is er zoveel veranderend de afgelopen 2 jaar. Ik vind 2 weken wel lang. 2 jaar geleden uitstrijkje en 2 dagen later belde assistente, ik had hpv positief en direct afspraak gemaakt voor half jaar later. Ook weer binnen 2 dagen gebeld.

Overigens snap ik dat je graag wilt weten wat dingen betekenen hoor daar niet van.
Ook zou ik nu niet direct ongerust worden na bovenstaande reacties.

Jasmijn

Jasmijn

10-09-2020 om 17:58

en wat als je morgen belt?

Ik weet niet of ze daar heel zwaar aan tillen hoor, maar als je nu morgen eens naar de huisarts assistente belt en vraagt of je wat eerder informatie mag, ik zou zelf 2 weken ook wel lang vinden. Aan de andere kant, als het blijkbaar 2 weken kan wachten, zal het vast niets ernstigs zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.