Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Uitdroging

Goede avond,
Mijn zoontje van 1.5 braakt (en zure spuitluiers )sinds 1.5 week.
Eet zeer weinig, drinkt minimaal ( ook geen ORS).
De huisarts in opleiding heeft ons weer naar huis gestuurd, met lichte uitdrogingsverschijnselen.
Via diverse websites hebben we uitdrogingsverschijnselen bij jonge kinderen vergeleken.
Echter komen wij uit op een mix van licht/ernstig. Het enige wat mee lijkt te vallen is de terugtrek van de huidplooi als je er in hebt geknepen.
Huisarts schuift het af op lactose intolerantie, echter lijkt niets van zijn klachten hierop.
Heeft iemand een idee wat ik kan doen ?
Vriendelijke groet,
Lianne

Mijntje

Mijntje

07-02-2017 om 18:31

suf

Wat vervelend. Misschien heb je hier al gelezen?
https://www.thuisarts.nl/uitdroging/ik-wil-uitdroging-bij-mijn-kind-voorkomen

M.n. als je kind suf wordt zou ik meteen weer aan de bel trekken, desnoods de doktersdienst. Beterschap! (er heerst van alles, is het geen buikgriepje?)
Als je je zorgen blijft maken gewoon weer bellen en hopen dat je je eigen huisarts krijgt. Werd er niet gezegd wat je moest doen of bij welke klachten je weer moest bellen?

angel3

angel3

07-02-2017 om 18:31

Terug

En eisen dat hij door je eigen arts gezien wordt. Een belangrijk symptoom is ook sufheid en apathisch. Hoe gedraagt je zoontje zich?

Opvolgen

Heeft de vervangende huisarts een doorverwijzing gegeven voor de kinderarts? Die kan testen of lactose intolerantie of een allergie, kan ook koemelkeiwitallergie zijn, aan de orde is.
Het zou me overigens niets verbazen als zoiets wel aan de orde is.
Voor nu zou ik zoveel mogelijk vocht aanbieden, lust je kind misschien wel soep of bouillon? Of cola zonder bubbels? Dat is ook goed, in plaats van ORS wat de meesten gewoon vies vinden.

Kelfly

Kelfly

07-02-2017 om 18:58 Topicstarter

Reacties

Wauw, bedankt voor de reacties!

Mijntje : buikgriepje was uitgesloten want koorts is wat hij niet heeft.
Nou dat is het 'm dus. Om 1700 is de praktijk dicht, ze heeft overlegd met een andere arts, maar omdat die nou net vandaag niet heeft overgegeven was de tip om naar huis te gaan.
Maar, vorige week hadden we ook een dag dat we dachten van he eindelijk het gaat weer beter, en de ochtend spuugt fie zn eigen nog net niet binnenstebuiten.

Angel3 : die beste meneer had pas overmorgen tijd.
Suf en apatisch gelukkig niet, wel heel onstabiel in lopen en evenwicht verliezen en misgrijpen naar een potlood. ( normaal is het een blok beton met precisiehandjes haha !)

AnneJ : nee dat heeft ze niet gedaan, omdat de kinderarts het zelfde zou zeggen als zijzelf en vond het dus niet nodig.
We moeten het déze nacht en morgenochtend even zonder lactose doen inderdaad, en daaraan kon zij bepalen of het daaraan lag ( kan dat na 1 dag?) goeie trouwens om dat eens verder te onderzoeken, hij is gek op melk dus in mijn ogen is het gewoon maf dat een lichaam er opeens genoeg van heeft.
Cola zonder bubbels oja die van Raak.
We hebben de oude vertrouwde roosvice rozebottel gehaald dat wilt nog wel.
Nouja, vorige week vrijdag kreeg hij die ors, en vond het geweldig als je er nu mee aankomt smijt die de fles weg.

Ik leer hier wel weer van om gewoon wat strenger voor de huisartsen te worden, hun zien de kinderen op het moment en wij natuurlijk de rest.
Echt ontzettend bedankt voor deze reacties al

Gek op melk

Ik ben ook gek op melk maar ik heb wel vanaf mijn geboorte een koemelkeiwitallergie. En zo'n allergie komt op latere leeftijd bij mij niet meer zo precies, maar bij mijn kinderen die dat ook hebben, heb ik gemerkt dat het heel precies komt, vooral als het even allemaal in de war is. Dan is elk spoortje melk foute boel.
Als je echt absoluut zonder fouten lactosevrij geeft kun je dat snel merken. 1 Dag vind ik wel wat kort, bij mijn kinderen was het met een paar dagen over. De een had constante diarree, de ander schilferend vochtig eczeem. Na het absoluut weghalen van koemelkeiwit, zit ook in veel andere producten als brood en beleg of bakboter, koekjes e.d. dus let daarop, was het wel over.

40er

40er

07-02-2017 om 19:25

Ijsjes?

Misschien een ijsje proberen? Of iets anders dan normaal. Thee ipv water bv.

En morgen gewoon terug gaan, of vanavond als het nodig blijkt

Kelfly

Kelfly

07-02-2017 om 19:38 Topicstarter

Scrable

Jeetje wat een woord koemelkeiwitallergie.
Goh, ik heb hier totaal 0% verstand van.

Ja, 1 dag.. Haha.
Ik dacht ook een week ofzo.

Maar is dat nou genetisch bepaald of heb ik hem dat meegegeven
Of is dat net als hooikoorts dat het er opeens kan zijn ?
Kun je eten kopen waar dat echt niet inzit ?
Ik haal steeds lactose en eiwit doorelkaar.
( wat onozel kun je afentoe zijn haha)

Ijsjes, goeie !

lactose en eiwit

Dat zit allebei in melk en kan allebei problemen geven.

Voedsel zonder melk

Natuurlijk is er ook voedsel zonder melk maar je leest de etiketten. Wajang margarine is zonder melk en olie. rijstwafels. Zelfgekookte groenten en vers vlees, geen potjes en worstjes.
Je kunt googelen op lactosevrij en koemelkeiwitvrij. Maar voor een paar dagen zou ik gewoon vers geven en etiketten lezen.

Milcham

Milcham

07-02-2017 om 22:12

Bel de HAP

Bel de HAP voor advies. Misschien moet je langskomen, misschien niet. Ik zou proberen zo veel mogelijk vocht in je kind krijgen, dat lijkt me nu belangrijker dan alles uitvogelen over een dieet.
Koemelk zit in ontzettend veel:
duidelijke dingen als boter, kaas, vla, yoghurt en kwark. Maar ook: broodverbeteraar (koop biologisch brood en vraag er expliciet naar!), vleeswaren, sommige merken crackertjes, diverse vruchtensapjes (dan het het 'wei'), melkchocolade (hagelslag, vlokken), nutella, witte chocolade, koekjes, ijs, snoepjes zoals ik meen apenkoppen en het is toegevoegd aan veel eten in pakjes en zakjes.
En morgen weer de huisarts bellen. Een kind dat nog zo jong is pas over twee dagen willen zien als het uitgedroogd is lijkt mij op zijn minst wat slordig.
Hou je ons op de hoogte?

Kelfly

Kelfly

07-02-2017 om 23:15 Topicstarter

Milcham

Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte,
Bedankt voor je berichtje.
Heb er nooit op hoeven letten dus 't is best maf.

Morgen moeten we sowiso al terug,
Vind het gewoon raar dat een kind met dit soort verschijnselen gewoon naar huis word gestuurd.
Hij heeft alle symptomen van uitdrogen, behalve dan het apatische gedrag en dat zn huid niet lang in een plooi blijft.
Moeten ze eerst écht uitdrogen om vervolgens te horen krijgen tjah mevrouw u had veel eerder moeten komen.
Omdat die daar reuze nieuwsgierig was naar alles waar die niet aan mocht komen.
Daar op heeft zij beconcludeerd dat er geen reden is tot zorg.
Tuurlijk scharrelt hij thuis een béétje rond, maar het is precies het tegenovergestelde van wat die normaal is en doet.
Misschien pak ik het ook wel erg zwaar op,( ze hebben in t begin gigantische fouten gemaakt, en ben echt benauwd dat ze het nu wéér afwimpelen)
Maar na één nachtje kunnen ze toch niets zeggen of hij nu wel of niet allergisch is ?

Dan erbij ook heel fijn, ik werk in de nacht.
Mijn moeder is mijn au pair, nu heeft ze dus eigenlijk geen vervoer wat ze wel verwachten bij de HAP.
Ze appte me net dat ze nog wat te drinken ging brengen, en zou me zo meer laten weten.

Koemelk op het etiket

https://wegmetkoemelk.wordpress.com/benamingen-van-melk/

Dit kun je mogelijk tegenkomen en is allemaal melk

"Benamingen van melk
Soms is het lastig om te zien of een product melk bevat, omdat er andere termen worden gebruikt. Een product bevat koemelk wanneer een van de volgende termen als ingrediënt wordt genoemd:

magere melkbestanddelen, droge melkbestanddelen
wrongel, wei, weipoeder;
melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder, melkderivaat;
caseïne, caseïnaat, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit;
lactose, melksuiker;
boterconcentraat, boterolie, boeter(poeder), melkvet, melkzout;
lactalbumine, β-lactoglobuline, lactoferrine, lactoperoxidase, lactoval, recaldent, transglutaminase en nisine (E234).
Bij de ingrediënten kun je `melkzuur` en `lactaat`aantreffen. Het gaat in beide gevallen om benamingen van chemische stoffen die verder niets met koemelk te maken hebben.

Soms staat er op de verpakking: eiwit . . gram of proteïne . . gram. Met dit eiwit wordt de voedingsstof eiwit bedoeld en niet speciaal koemelkeiwit. In bijna elk voedingsmiddel komen verschillende soorten eiwit voor, dit kan dus geen kwaad."

Vesta

Vesta

08-02-2017 om 08:25

melk

melk is een allergeen dat verplicht gemeld moet worden op het consumenten product. Niet alleen als het als grondstof gebruikt wordt maar ook als het ergens in de productieketen gebruikt wordt en in homeopatische verdunning aanwezig is.
Er is in de wet geen uitzondering dat als je het niet kunt aantonen je het niet hoeft te vermelden.
Dat is er bv voor gluten wel, bij <20 ppm gluten mag je iets gluten vrij noemen.

AnneJ: Nisine is geen melk product, het is een fermentatief gemaakt antischimmelmiddel dat geblend wordt op zout (veel zout) in het fermentatieproces wordt in de meeste gevallen geen melkbestanddelen gebruikt, als e wel gebruikt worden dan worden ze afgebroken in het fermentatieproces. Nisine wordt geproduceerd door een melkzuurbacterie. Het wordt gebruikt als antischimmelmiddel op kaas en ook in drankjes is het toegestaan.

Kelfly

Kelfly

08-02-2017 om 11:16 Topicstarter

Huisarts

Gister avond en vanmorgen heeft hij alles keurig binnen gehouden,
Bij de huisarts zelfs een knikker in zn luier.

Mn moeder vertelde dat hij gister echt niets wou,
Misschien slecht maar toch een klein beetje koekjespap gegeven.
Hij heeft niks meer bij te zetten.
Dus, de huisarts weet het nu niet aan de melk.
Vandaag was het een bacterie of virus die hij zelf uit zijn lijfje heeft gewerkt ( want omdat hij 2 plasjes vanacht had en alles binnen hield is hij weer gelijk kerngezond verklaard )
ZUCHT.
Had de eerste huisarts ( waar hij met mijn oma mee was) toch gelijk waarschijnlijk.

Goed, hij heeft meer van deze goeie dagen gehad.
En dat was niet van lange duur, hoop nu van wel.
Wat ik wel zeker weet is dat we met kelvin absoluut niet meer naar die dame gaan, moeders is een keurige vrouw en die zei zelfs : wat een eigenwijs mens die vrouw.

Zijn hartslag is echter wel weer wat gedaald,
Van 140 naar 133.
Ja duh hij was net wakker en een stuk alerter.
Ze vind verder onderzoek absoluut niet nodig,
Tenzij ..... ( omdat we er op aandrongen ) hij nog een diaree broek krijgt.
Want het was nu toch wel erg lang die 2 weken, ja hehe dat zeiden we goster ook.
We wachten af, hoe het met de kleine burgemeester gaat.
Dan gaan we gewoon door wat hierboven al werd gezegd naar de hap oid.

Ass

Ass

08-02-2017 om 12:38

eigenwijs

Ze heeft er ook voor geleerd natuurlijk. Misschien is haar persoonlijkheid niet prettig, maar de kennis heeft ze in huis.

Diarree, veroorzaakt door een virus kan zomaar 7-10 dagen duren en dat zeg je op weg te zijn; dat is nog prima. Het enige waar je op moet letten, naast die huidplooi, is dat ze niet suf worden een koorts op retour krijgen, een ineens stijgende koorts krijgen, zich ineens accuut veel zieker gaan gedragen, het langer duurt dan die 10 dagen.
Een kind dat suf is is apatisch, reageert niet. Het ligt niet in coma, maar het reageert amper, kijkt niet op, praat niet. Dat herken je als ouder. Alleen moet je het niet verwarren met een kind dat zich gewoon naar voelt en daardoor veel ligt. Dat is iets anders.

Al het vocht dat je naar binnen krijgt is meegenomen, of het nu een papje is of vocht uit iets anders, water, ors, melk (ja, vocht is vocht, allergie komt later wel).
Een kind dat lopend binnenkomt, nog nieuwsgierig is naast het ziekzijn, is een niet-ziek ogend kind. Een arts ziet daar door ervaring en kennis vaak al heel wat aan af. Het hoeft in elk geval niet direct op dit moment aan een infuus.
Het wil niet zeggen dat het kind niet ziek is, maar niet zo ziek dat het nu op dit moment in gevaar is en er direct actie nodig is als in opname/antibiotica(antibiotica helpt niet tegen een virus, dus dat wordt ontlasting op kweek zetten om te kijken of er een bacterie bij zit en dan ben je ook al weer dagen verder zonder dat er iets gebeurt).

De arts had af kunnen spreken aan het eind van de dag nog even contact te hebben om jullie gerust te stellen of alsnog een behandeling in te zetten. (bij uitdroging is dat opname in het ziekenhuis, want het virus krijgt de arts ook niet weg.)
Beterschap

Mijntje

Mijntje

08-02-2017 om 14:06

geen vrijbrief

Zie deze reacties nou niet als vrijbrief om voortaan meteen naar de hap te rennen. Die is er echt voor spoed.
Als ik in een later berichtje dit lees: "Omdat die daar reuze nieuwsgierig was naar alles waar die niet aan mocht komen. Daar op heeft zij beconcludeerd dat er geen reden is tot zorg."
Ja, dan denk ik ook, dat kan even worden aangezien, aangezien je peutertje nog erg ondernemend is. Als een kind futloos wordt, afwezig, dat is geen goed teken bij uitdroging en dan moet je wel aan de bel trekken.

Milcham

Milcham

08-02-2017 om 15:05

Vrijbrief?

Nergens staat dat ze naar de HAP moet rennen hoor. Wel dat ze even kan bellen voor advies.

Kelfly

Kelfly

09-02-2017 om 20:01 Topicstarter

Pfff

Hoihoi !
Wou even melden dat kelvin weer helemaal de oude is,
En in 1.5 dag heeft die álle streken en gekkigheid weer ingehaald.

Bedankt voor alle tips !

Wilgenkatje

Wilgenkatje

10-02-2017 om 08:30

Fijn!

Succes met je ondernemende persoontje !

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.