Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bessie

bessie

09-07-2016 om 00:48

trucje pil slikken

weet er nog iemand een trucje om een pil door te slikken? Het probleem is eigenlijk niet het slikken zelf maar dat er een naar gevoel in de keel achterblijft. Branderig; alsof er íets'zit.
Kent iemand diten zijn er trucjes voor?

Vogel

Vogel

09-07-2016 om 10:42

Als je je hoofd voorover buigt bij het slikken is er meer ruimte in je keel. Klinkt onlogisch maar werkt wel. Misschien dat dat helpt?

En als je langdurig moet slikken en het echt vervelend blijft kun je tabletjes vergruizen, capsules open maken of bij de apotheek vragen of er ook een vloeibare vorm van je medicatie bestaat.
Succes!

Sukke

Sukke

09-07-2016 om 13:22

hoeveel

water drink je? Klinkt alsof je pil een beetje blijft hangen. Misschien helpt het om er nog even een half glas meer achteraan te drinken dan je nu doet.

Pirata

Pirata

09-07-2016 om 15:06

vla

Bij kinderen glibbert een pil vaak makkelijk naar binnen met een lepel vla. Maar dan moet je het wel met zuivel of voedsel mogen innemen, lees dus even de bijsluiter.

40er

40er

09-07-2016 om 17:31

appelmoes

Cliënt van me neemt een vervelend tabletje altijd met een lepel appelmoes. Dan proeft ze het nare smaakje niet. Misschien een idee?

Vergruizen of openbreken.

Capsules hebben vaak een beschermingslaagje die je niet zomaar moet openbreken. Even navragen bij de apotheek is beter.

Een lepel vla kan dat branderige gevoel voorkomen inderdaad.

bessie

bessie

10-07-2016 om 10:12

ah gelukkig

het scheelt al als de pil genomen wordt met yoghurtdrank. Zoon heeft toch al een hekel aan het feit dat hij iets moet slikken. Nu scheelt het al als dat redelijk makkelijk kan.

Klein beginnen

Puber had tot voor kort ook moiete met pillen zoals paracetamol vanwege de afmeting. Door midden breken hielp ook niet want dan had zo'n halve tablet weer hoekige randen. (Gelukkig bestaan er voor paracetamol of ibuprofen ook sachets).

Ondertussen is de moeite met het slikken van grote tabletten verdwenen, sinds ze gewend is aan het slikken van de pil.
Door te wennen aan het slikken van kleine pilletjes, neemt je sliktechniek voor grotere pillen toe.
Altijd maar vermalen is geen optie; wanneer je op een dag maagresistente tebletten krijgt voorgeschreven zult je toch moeten slikken.

Je kunt ook oefenen met de chocoladevariant van mini-m&m's! En daarna een maatje groter..

Tine Winkel

Tine Winkel

10-07-2016 om 21:14

gloup

dat is een soort gel, die je op een eetlepel doet, je drukt de pil erin (of andersom: pil op de lepel, gloup er overheen) en dan schijnt het slikken van die pil heel makkelijk te gaan. Het spul is niet heel lang houdbaar als het eenmaal open is, maar voor bv. een tiendaagse antibioticakuur heel handig (voor pillen die je dus niet mag openmaken/vermalen). Te kopen bij de apotheek.

Ijsvogeltje

Ijsvogeltje

10-07-2016 om 22:20

Appelmoes oid

Zoon slikt al jaren zijn medicijnen met appelmoes. En voordat hij ermee begon (hij was toen 8 of 9) heeft hij geoefend met smarties. Eerst kleintjes, verpakt in een stukje banaan. Ook smeerworst geprobeerd, vla etc. Toen dat lukte, heeft hij geoefend met grote smarties. Pas daarna ging hij over op de echte medicijnen. Met appelmoes/fruitmoes dus.

Liever met water

Ik lees de trucs met appelmoes en gel. Maar een mimi-m&m of smartie is klein, glad en rond genoeg om met water te oefenen.
Soms vinden kinderen pillen vies smaken en wordt de appelmoes erbij gehaald. Maar als een kind bedreven wordt in het snel doorslikken met een slok water, heb je geen 'camoufleerders' meer nodig.

Ik zou geen pillen in smeerworst stoppen. Grote kans dat een kind dan juist gaat kauwen en de smaak van mediicijnen proeft.

Sommige kinderen zijn gewoon bang dat een pil blijft steken. Ze weten niet hoe ruim hun slokdarm is. Ze hebben altijd gehoord dat ze heel goed moeten kauwen.
In mijn kindertijd schoot een 'vers' Rang-snoepje in de slokdarm. Ik werd bang maar merkte dat ik wel kon ademen. Langzaam voelde ik het snoepje met een diameter van 2cm dalen. Zodoende raakte ik ook minder bevreesd voor het slikken van medicijnen. De angst voor het blijven steken moet weg genomen worden, dan is er ook geen gedoe meer met de smaak.

Puck

Puck

11-07-2016 om 09:35

Waarom liever met water Flanagan

Ik snap dat het praktischer is om medicijnen gewoon met een slok water te nemen maar wat is er mis met innemen met appelmoes, vla of speciaal daarvoor ontwikkelde gel. Hoewel ik zelf totaal geen moeite heb met pillen slikken ken ik genoeg mensen die er wel heel erg veel moeite mee hebben en houden. Dan kan je wel zeggen dat ze moeten oefenen met een smartie maar wat is er op tegen om alernatieve slikmethoden te gebruiken?
Ben wel met je eens dat verpakken in "kauweten"zoals banaan en leverworst niet echt geschikt is, inderdaad te veel risico op kapotbijten

Vloeibaarder

Water is vloeibaarder dan vla of appelmoes. Makkelijker voor de slikbeweging op zich.
Zoals op een vertikale plaat; water zakt sneller naar beneden dan vla. Door het verschil in snelheid wordt, bij een goede slikbeweging mbv water, een pil sneller naar de slokdarm geleid..

Geen kritiek op het gebruik van appelmoes ed. maar dan wel de vraag waarom iemand moeite heeft met slikken.
Zit het tussen de oren of doen de spieren een goede slikbeweging? Als die mensen zichzelf 'blokkeren' , waarom dan niet oefenen om zo minder blokkade te ervaren.

Missing letter

' of doen de spieren geen goede slikbeweging?'

bessie

bessie

11-07-2016 om 11:37

flanagan

Er zit soms een soort filmpje om de tablet lijkt wel, wat ervoor zorgt dat er een branderig naar gevoel in je keel achterblijft, soms tot wel een uur na het slikken of zo. Juist iets dikkers zoals appelmoes of vla, smeerworst of zo zorgt ervoor dat dit fimpje de keelwand niet raakt. Zo voorkom je de klacht.

Bessie

Als de keelwand zo op de omhulsel reageert, waarom vraag je je huisarts dan niet om een ander medicijn?
Een uur na slikken nog irritatie houden, vind ik een mate van overgevoeligheid voor een bestanddeel in dat medicijn. Een reden om een vervanger aan te vragen.

bessie

bessie

11-07-2016 om 14:06

oke

dat is wel een goede tip. Misschien zijn deze tabletten wel op andere manier verkrijgbaar. Ik ga inderdaad overleggen met de behandelaar!

Puck

Puck

11-07-2016 om 14:21

Bessie

Een uur irritatie zou zeker niet mogen, met Flanagan eens dat je dat t beste kunt melden bij de behandelaar. Overigens herken ik dat niet, nog nooit ervaren.

Puck

Puck

11-07-2016 om 14:23

overigens

Het kan ook nog zo zijn dat je ervaart dat het branderig en geïrriteerd is maar dat er in werkelijkheid niets aan de hand is. Met verslikken gebeurt vaak hetzelfde, dan heb je het gevoel dat er nog steeds iets zit maar dan zit er toch niets. Heel vervelend, maar gelukkig wel onschuldig.

Puck

Puck

11-07-2016 om 14:25

Zelf trouwens laatst bewust antibiotica geslikt met vla ipv wate

Een paar weken geleden kreeg ik een antibiotica-kuurtje en ik werd best misselijk van de pillen, ondamks dat ik ze volgens de bijsluiter na het eten innam. Toen tipte iemand me om ze dan met vla in te nemen. Ik had er eigenlijk weinig vertrouwen in want wat voegt vanillevla toe aan een toch al gevulde maag? Maar zowaar, het hielp wel degelijk.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-07-2016 om 14:42

Enorme capsules

Ik kreeg vorig jaar een antibioticakuur met echt belachelijk grote capsules. Twee cm lang en minimaal een halve cm dik. Waar is dat goed voor, en kan dat medicijn dan echt niet in een kleiner hulsje?

Vesper Lynd,

Misschien bestaan die wel maar zijn die duurder

Sukke

Sukke

11-07-2016 om 16:06

de enige

pil die bij mij tot zeker een uur na het slikken een akelig gevoel blijft geven en die ik voel zitten in mijn maag/slokdarm is de vit B12 complex pil. Geen moeite met slikken, maar die blijft dus echt hangen en voel ik langzaam uit elkaar vallen. Heul langzaam.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

11-07-2016 om 16:56

Melk

Dat antibiotica niet samengaat met zuivel is niet altijd zo, hoor. Bij mijn kuurtje staat in de bijsluiter: "innemen met wat voedsel, melk of yoghurt. U wordt dan minder snel misselijk." Het zal dus wel per soort verschillen.

Puck

Puck

11-07-2016 om 20:36

Flanagan

Ook in de bijsluiter van de antibiotica die ik had stond expliciet dat je het mocht innemen met water, frisdrank, yoghurt of vla. Geeft wel aan dat het altijd verstandig is om de bijsluiter te lezen of er restricties zitten aan medicijnen zoals uit de zon blijven, niet innemen met grapefruitsap, etc.

Medische encyclopedie

Oeff,
Een veelgerbuikt antibiotica is nitrofurantoine; tegen blaasontstekingen. In de link hieronder mag het wel met melk doorgeslikt worden.

Even later staat dat alkalische middelen de werking van de antibiotica verminderen. In de tweede link wordt melk als zwak alkalische neergezet. Melk is dus geen probleem.

https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren-volgens-boek/preparaatteksten/n/nitrofurantoine

Maar in de tweede link staat een tabel met o.a. een kolom sterk alkalische verbindingen waaronder een ui.
Toch even handig om dat te weten voordat je hachee op tafel zet.

http://www.devoedingsdokter.nl/Tabel%20zuur%20basische%20voeding.pdf

Puck

Puck

12-07-2016 om 00:09

Ach Flanagan,

Dan neem je bij die hachee gewoon gekookte aardappelen en wat augurkjes... is dat probleem ook weer opgelost. Ik vind het persoonlijk wat overdreven, als het echt zo nadelig voor de werking was staat heus in de bijsluiter dat je geen uien mag eten tijdens het gebruik van het middel.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2016 om 09:05

Als het om ná het slikken gaat

Ik lees allemaal tips voor tijdens het slikken, maar het gaat voor zover ik begrijp over het moment ná het slikken. De pil moet naar de maag, zodat het niet bovenin blijft hangen. Daarvoor lijkt het mij een goed idee om de pil eerst met iets in te nemen waardoor het makkelijk slikt, als je daar moeite mee hebt en vervolgens iets te eten. Al is het maar 1 druif. Het gaat om iets wat de pil mee kan nemen in de slokdarm.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.