Gezondheid
Headache
08-05-2013 om 12:55
Triggers voor migraine
Tot hoever voor een migraineaanval moet je terugkijken voor eventuele triggers?
Kan werken bij 30 graden met veel bukken een trigger zijn?
Anneque
08-05-2013 om 16:32
Headache
Je eerste vraag kan ik niet beantwoorden - geen flauw idee.
Je voorbeeld (werken in hitte) zou voor mij zeker een trigger kunnen zijn. Ik krijg hoofdpijn of soms een migraineaanval in ruimtes met een slechte atmosfeer. Bijv. als ik lang in een warme sporthal moet zijn, waar geen daglicht is en wel veel mensen op elkaar gepakt. Andere triggers bij mij zijn stress en menstruatie.
Ben je onder behandeling?
Fiorucci
08-05-2013 om 16:33
Ik weet het niet
Ik las eens een interessante theorie: wat men verstaat onder een trigger, kan vaak een voorbode zijn geweest. Dus mensen denken migraine te krijgen van chocolade, maar eigenlijk was de zin in chocolade een voorbode van de aanval. Een symptoom van een aankomende aanval dus.
Headache
08-05-2013 om 17:40
Behandeling
Ik ben nog erg zoekende, ik heb al eerder gepost. In februari was mijn vierde aanval, met pasen de vijfde en nu ben ik net klaar met de zesde. In september was mijn eerste en begin september ben ik met een nieuwe baan begonnen.
Deze aanval had ik niet goed door omdat die minder erg pijnlijk was dan de vorige twee. Ik dacht dus dat ik door de hitte en een vochttekort hoofdpijn had gekregen maar pas vanmorgen realiseerde ik mij dat het toch migraine moet zijn geweest. Het begon namelijk midden op mijn voorhoofd maar later trok het toch weer iets opzij naar mijn voorkeursplek.
Een collega krijgt medicatie uit Italië, zij heeft het voor en na de menstruatie en met die medicatie is er in een half tot een heel uur af maar zij denkt dat er iets in zit wat in Nederland verboden is. Het is hier niet te krijgen.
Ik denk inderdaad dat ik nu verder moet gaan en een afspraak moet gaan maken met de huisarts. Ik ben zo zwaar als het maar kan erfelijk belast (alle vrouwen in eerste, tweede en derdegraads hebben het) alleen begon ik dus pas na mijn veertigste.
Polletje Piekhaar
08-05-2013 om 19:43
Mijn triggers....
Kunnen tot enkele dagen voor de aanval hun 'werk' doen zeg maar. Ik ben gevoelig voor chocola, koeienkaas (de 2 ergsten), drop, pinda's, banaan,kokos en nog zo wat dingen. Een hele duidelijke is bij mij ook de E 621: een smaakversterker die in veel soepen en suazen zit en kant en klaar pakketten en bewerkt vlees.
Nou is het bij mij ook zo dat ik niet direct van een vliedertje direct een migraineaanval krijg. Maar ik heb wel gemerkt dat als ik verspreid over dagen, steeds een heel klein beetje van het foute spul binnenkrijg (dat kunne verschillende dingen zijn) dat het dan ineens daarna mis gaat.
Een ander ding wat ik merk is dat als ik maar een beetje van een of ander heb binnengekregen; in combinatie met een aankomenende menstruatie toch flink last kan krijgen.
Inmiddels ben ik niet meer ongesteld en dat scheelt dus wel. Allerlei andere dingen kunnen ook trigger zijn , maar ik heb het gevoel dat het er dan toch al een beetje aan zat te komen. Dat kan dus inderdaad veel bukken en warmte zijn en ook stress speelt een rol. Er is dus vaak sprake van een combinatie van triggers.
Moppeke
09-05-2013 om 17:35
Luchtdruk
Is niet een antwoord op je vraag, maar misschien iets om te overdenken:
Mijn trigger voor hoofdpijn is verandering van luchtdruk. Als het bv gaat sneeuwen, of onweren, een drukkende warmte op een zomerse dag die eindigt in onweer, dat soort dingen.
Tarte Tatin
09-05-2013 om 19:55
Ja weersomslag
Dat is bij mij een van de triggers. Ik voel het aan mijn hoofd als het gaat sneeuwen, ineens regenen na droge periode, ineens droog wordt na regenperiode etc. En inmiddels ben ik erachter dat teveel lactose innemen ook migraine bij mij veroorzaakt.
Mare
15-05-2013 om 21:47
En bij mij
Is suiker overduidelijk een hoofdschuldige.
Sinds ik daar echt op ben gaan letten gaat t stukkenbeter en heb ik veel minder van die echte erge aanvallen. Overigens gebruik ik al jaren Imigran; eerst neem ik een spuitje en soms blijkt de aanval zo heftig dat ik er ook nog n Imigran pil achteraan moet nemen. Daar ben ik wel nog n dag van aan t bijkomen, met diarree etc. Maar het legt wel n redelijk dekentje over de aanval heen.
Ik heb vroeger, zo'n 30 jaar geleden toen ik door de hele medische molen ging, ook eens door een homeopaat uit laten zoeken wat triggers waren. Toen kwam er oa kaas, banaan en chocolade uit.
Mare
Brianna F
16-05-2013 om 09:08
Suiker
Is bij mij zo duidelijk de trigger. Ik had zware aanvallen die drie dagen duurden waarbij ik niks binnen hield. Sinds ik suikerloos door het leven ga, heb ik geen migraine meer. Als ik al eens een paar dagen de teugels laat vieren, moet ik dat meteen bekopen met migraine. Nou dan laat je het wel. Ook heel fijn voor de lijn trouwens.
Headache
17-05-2013 om 20:21
Nou moe
Vandaag voor het eerst er mee naar de huisarts geweest en die wil dat ik voor de zekerheid eerst langs de neuroloog ga. Een nieuw soort hoofdpijn na je veertigste moet eerst langs de neuroloog.
Ik heb nu 2 stuks sumatriptan gekregen om te testen. Als de eerste na 2 uur nog niet werkt de andere in nemen en als die nog niet veel doet heeft ze nog 8 andere mogelijkheden om te testen
Ze vertelde dat haar man twee soorten gebruikt. Een soort neusspray voor als hij thuis is en meteen naar bed kan en iets wat hij kan innemen op het werk als hij nog naar huis moet rijden.
Nu ben ik nog vergeten te vragen hoe het zit met de pil doorslikken en of het zin heeft om daarmee te stoppen maar dat vraag ik dan wel aan de neuroloog (moet nog een afspraak maken).
Brianna F
17-05-2013 om 23:00
Hier ook
Voor alle zekerheid even langs de neuroloog, ct scan gehad, en daarna aan de sumatriptan (imigran). Die alleen hielpen als ik ze bij de eerste tekenen innam. Succes.