Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

40er

40er

26-01-2019 om 09:12

Tips om aan te komen

Een cliënt van me is heel ziek geweest en flink afgevallen. Nu weegt ze nog maar 47 kilo en is heel mager. Eigenlijk wil ze wel wat aankomen. Nu gaf ik haar het advies om naar een diëtiste te gaan, maar dat wil ze niet. Ze eet vrij weinig, heeft geen zin in eten. Dus het aankomen is lastig. Nu had ik zitten denken om bv roomboter op het brood te doen. Maar misschien hebben jullie ook nog goede tips. Waar ze hopelijk wat mee doet, want ik ben ongerust zo (en zij is nogal eigenwijs)

Hangkous

Hangkous

26-01-2019 om 10:18

Flink ziek, dokter erbij geweest?

Dan zou de huisarts dit soort producten kunnen voorschrijven:

https://www.nutriciamedischevoeding.nl/Catalogue/Nutridrink/Nutridrink%20Compact

Zijn verschillende varianten van, aanvullende voeding of zelfs vervanging van hele maaltijden.

laura

laura

26-01-2019 om 10:30

Eet ze alleen?

Gewoon even een leken antwoord hoor, maar woont en eet ze alleen? Het is denk ik belangrijk dat ze samen eet met mensen, het moet een gezellige activiteit worden. Weet je wat ze voorheen heel lekker vond? Dan kan je op die maaltijden voortborduren en variaties maken. En dat er (mocht ze alleen wonen) toch voor haar gekookt gaat worden een tijdje, de geur van het bereiden eten zorgt denk ik wel dat je er wat trek in krijgt. Moet het helemaal alleen uit haar komen, dan zal ze denk ik niets maken en voor een snelle hongerstiller gaan (gok ik)
Die flesjes nutricia had mijn vader ook, die zijn wel een hele goede aanvulling.

Dees

Dees

26-01-2019 om 10:33

Kwark

Volle kwark, zeker als je geen trek hebt in eten lijkt kwark lekker weg te werken.

Lente

Lente

26-01-2019 om 11:03

Bouwsteentjes

Dat zijn kleine porties toetje, bedoeld om aan te sterken / niet af te vallen.
Ze verkopen ze in ieder geval bij de Jumbo in het vriesvak. Maar vast ook op meer plekken.

En als aanvulling op de kwark, vette griekse yogurt. De emmers bij de Lidl vind ik het lekkerst, naturel. Maar ze zijn er ook met vruchten en zo.

40er

40er

26-01-2019 om 11:33

Fijn

Hier kan ik al wel wat mee. Ik ga vanmiddag wel even kijken bij de Jumbo!
Ze eet niet alleen, samen met haar man. Ze kookt ook nog wel zelf, maar heeft weinig trek. Sinds de bestraling is haar eetlust weg kun je wel zeggen. Maar die bouwsteentjes lijkt me wel wat.

Milcham

Milcham

26-01-2019 om 11:49

Shakes

Shakes van Jimmy Joy. Geen ervaring mee, maar ze claimen dat het een volwaardige maaltijd is qua vitamines, calorieën en mineralen speciaal voor mensen met bijvoorbeeld weinig tijd. Het is niet bedoeld om af te vallen. En via de arts kan je inderdaad die drinkpakjes van Nutricia krijgen, ook een volwaardige voeding. Die gebruikte mijn vader destijds ook. Na chemo kan je smaak erg veranderen.
Als je moeilijk eet en moet aankomen moet je uitkijken met het, dat verzadigt snel.

https://jimmyjoy.com/?gclid=EAIaIQobChMI5PKImKKL4AIVzsqyCh2kHQENEAAYASAAEgKhu_D_BwE

Mabel Pines

Mabel Pines

26-01-2019 om 14:43

Medische fitness en genieten

Ik weet niet of er vanuit de behandelaars nog nazorg wordt geboden. Soms is het daarmee treurig gesteld.

Na de chemotherapie stopt de behandeling vaak, terwijl er veel mogelijk is om herstel te bevorderen. Eiwitrijk eten, inderdaad. Maar ook zoiets medische fitness. Daarmee bouw je spiermassa op en conditie, onder begeleiding van een fysiotherapeut. Als bewegen makkelijker wordt neemt vaak ook de eetlust weer toe.
Maar zelfs het controleren van bloedwaarden hoort niet in het standaard aanbod, terwijl chemo daar best invloed op kan hebben. Mijn schoonzus vroeg er na een jaar zelf maar eens om en bleek een ijzer- vitamine D- en B12-tekort te hebben.
Het lijkt me belangrijk om breder te kijken dan het ondergewicht. Kan ze alweer wat ontspannen? En genieten? Doet ze alweer dingen die ze leuk vindt?

40er

40er

26-01-2019 om 15:06

3 jaar

Het is inmiddels 3 jaar geleden, ze heeft geen chemo gehad, alleen bestraling. Gezien haar leeftijd is het logisch dat ze minder zin heeft in dingen (dat zie ik ook bij andere cliënten van die leeftijd). Maar het afvallen blijft doorgaan. Ze gaat bijna niet naar de huisarts. Haar man is vitaal en actief, zij wat minder. Ze heeft bijna 2 jaar fysiotherapie gehad, daar moest ze ook bewegen ed. Het weer is momenteel niet geschikt voor haar om weg te gaan, straks in de lente gaat ze wel weer wandelen.

Ik ben inmiddels bij de Jumbo geweest, heb van die toetjes en gebakjes gekocht (bouwstenen). Kijken wat ze daar van vind.

Ga naar nog wel vragen of onlangs haar bloed nog is getest op die tekorten.

Guppie

Guppie

28-01-2019 om 15:43

Darmen

Darmflora en darmwand raken ontregeld door bestralingen. Beter zou zijn als er probiotica bij gegeven zouden worden. Je kan ook eens googlen op lekkende darm ofwel leaky gut. Onder ander bottenbouillon is goed voor je darmen.
Denk verder aan stofjes als glutamine en taurine. Glutamine zit onder andere in een middel als permeability factors. Boter is op zich goed maar denk vooral aan wat extra eiwit, in de vorm van wei-eiwit, zonder zoetstoffen.
Belangrijk ook om langzame koolhydraten te combineren met eiwitten, vetten en vezels bij elke maaltijd.
Gebrek aan eetlust in het algemeen door tekort aan magnesium, zink en vitamine B. Bloedonderzoek zegt niet zo heel veel over tekorten en er wordt maar op een paar stofjes getest. In edelgistvlokken zit onder andere zink en vitamine B.
http://www.praktijkvanas.nl/artikel/Glutamine.htm

Mijntje

Mijntje

28-01-2019 om 16:28

huisarts

Ik vind dat ze beter naar de huisarts kan gaan voor advies. Nog steeds afvallen; dan zou ze toch misschien even moeten worden onderzocht lijkt mij.

40er

40er

28-01-2019 om 17:53

Mijntje

Helemaal met je eens, maar dat gaat ze dus echt niet doen! Dus vandaar dat ik tips zocht.

Gelukkig vind ze de gebakjes en toetjes van de bouwsteentjes lekker!

Bo

Bo

29-01-2019 om 13:12

huisarts

Lief van je, maar het afvallen kan ook een gevolg zijn van een onderliggende oorzaak. Zeker als ze al kankerpatiënt is geweest zou ik terug gaan. Afvallen kan een symptoom zijn dat ze ziekte weer terug is.

Verder: volle melkproducten, bouwsteentjes en ipv 3 grote maaltijden elke 2 uur een kleinere maaltijd/flink tussendoortje eten. Slagroom door de vla, etc.

Hanne.

Hanne.

29-01-2019 om 14:05

heel herkenbaar

Heel herkenbaar, mijn moeder had het zelfde. Vanaf het moment van de bestraling tot jaren er na (inmiddels bijna 4 jaar) was eten een probleem. Had zij alleen de mazzel dat ze met 120 kilo begon en nu op 60 zit, dus dan lijkt het minder urgent, maar ondervoed was ze zeker.

Wat heel erg meespeelde dat de geur/smaakbeleving veranderd was en eten (dus) niet lekker meer smaakte. Gekookt werd er wel, maar alles leek veel, dus werd veel te weinig gekookt. Een 1 persoonsportie voor z'n tweeën zeg maar. Maar dan wel vol overtuiging roepen dat er netjes gekookt en gegeten werd. En m'n vader ging er in mee, want die at al 40 jaar wat er op zijn bord werd gelegd en vulde tussendoor blijkbaar aan met koek en andere minder gezonde meuk, maar m'n moeder niet en die viel dus af.

Wat hier hielp was enerzijds om aan te geven dat eten niet optioneel was maar echt een verplichting. "De bestraling vond je niet leuk maar deed je om beter te worden, beetje zonde om dat nu te ondermijnen door structureel te weinig te eten". Niet dat ze tegen heug en meug moest gaan zitten eten, maar 3 maaltijden en 3 tussendoortjes werd 'verplicht'. Geen koffie zonder koekje (of een andere snack) meer dus.

Verder ben ik een paar keer per week gaan koken (later lieten we via het lokale zorgcentrum maaltijden aan huis laten bezorgen) en toen zag ze ineens ook dat m'n vader dan veel meer at en dat de porties die ze zelf serveerde wat minimaal waren.

De bouwsteentjes werkten hier, de flesjes nutricia hebben we wel voorgeschreven gekregen maar werden niet opgedronken (ja, 2 slokken en dan zat ze 'vol').

Mijntje

Mijntje

29-01-2019 om 18:16

40-er

Nog steeds afvallen, na kanker.. dan gaan bij mij alle alarmbellen af. Ik zou toch nog een keer op je vriendin inpraten. Ik snap dat ze bang is dat de kanker terug is.
Stel anders een limiet: proberen aan te komen en nog 1 kg er af: toch naar de huisarts en niet zelf dokteren. De huisarts geeft veel betere tips qua voeding en kan haar nakijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.