Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Violetta

Violetta

18-06-2015 om 18:07

Tijdelijk zonder kiezen, wat mee voor lunch?

Mijn partner laat binnenkort al zijn kiezen trekken omdat deze niet meer zijn te redden door ernstige parodontitis. Na 6 weken komt daar een onder- en kunstgebit voor in de plaats. Heftig maar er is geen andere oplossing mogelijk.
's Ochtends gaat hij pap eten, en 's avonds malen we het eten voor hem. Maar hij luncht op zijn werk in de kantine en wil graag iets mee wat hij dan gemakkelijk kan eten. Behalve brood zonder korst hebben we nog weinig ideeën. Iemand nog een goede tip?

yoghurt oid

Ik had een periode afsluitbare bakjes vanilleyoghurt met fruit mee. Of een restant warme hap - even in de magnetron.
Overigens kun je best veel eten zonder kiezen of ondertanden. Alle soorten fruit. En zeker als je mes en vork hanteert. Dan kun je ook gewoon brood met korst eten.
Behalve appels en noten eet ik zo'n beetje alles, zelfs als ik mijn gebit niet in heb.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-06-2015 om 18:16

Vla

Ik heb een tijd vla of yoghurt meegenomen. Brinta of havermout erdoor, geprakte banaan of ander zacht fruit erdoor. (Bij mij was het in de winter, maar in deze tijd van het jaar is er veel zacht zomerfruit) of geraspte appel, misschien kleine zaadjes, gemalen dadels, abrikozen... Kun je van te voren klaarmaken, of alles los meenemen en ter plekke door elkaar husselen.

Kiesje

Kiesje

18-06-2015 om 18:30

kan best

Je kunt inderdaad zoals gezegd best veel eten zonder kiezen, behalve bijvoorbeeld een biefstukje omdat je niet kunt malen.

Brood at ik gewoon met korst, behalve de eerste week omdat de wond dan nog gevoelig is. De totale genezing duurt 6 weken, maar je kunt al veel eerder belasten. Ik at eigenlijk gewoon mee, maar dan geen appel, stokbrood (scherpe deeltjes doen wel pijn) of echt vlees. Kip gaat dan wel weer gewoon als je het maar klein snijdt, evenals tartaar/gehakt.

Je krijgt vanzelf een soort eeltlaagje en goed je tandvlees blijven poetsen. (die eerste week kijk je vanzelf wel uit, maar erna bedoel ik)

Wat neemt hij normaal mee naar zijn werk? Als dat brood is is het toch voldoende de korst er af te snijden?
Pannenkoekjes, poffertjes, kwark, zacht fruit zoals banaan, druiven, frambozen.

Geen zaadjes, dat gaat in die eerste week in je wond zitten en ruiken en dat is ook pijnlijk.
Verder is mijn ervaring dus echt dat op die eerste week na je bijna alles gewoon kunt eten en dat aanpassingen dus maar een paar keer nodig zijn. Goed naspoelen na het eten is ook wel een tip.

Rick

Rick

18-06-2015 om 18:54

drinkontbijt?

wellicht?

Violetta

Violetta

19-06-2015 om 08:28

Dank

je wel voor het meedenken. Normaal neemt mijn partner alleen maar brood mee naar het werk Kiesje, maar vooral de eerste week zal dat toch iets vloeibaars moeten zijn.

(groene) smoothie

Ik heb een tijd ontbeten met een groene smoothie. Er zijn veel verschillende recepten, maar ik maakte meestal een smoothie van 1 banaan, wat vers sinaasappelsap en flink wat bladgroente. Wat ik maar in huis had: andijvie, sla, spinazie. Lepel chia- of ander zaad erdoor, staafmixer erop tot het echt vloeibaar is geworden. Ik kon er best een tijdje mee vooruit.

Soep of de populaire noodles

Noodles worden steeds populairder.
Bekijk test vara/kassa.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/welke-noodles-zijn-het-lekkerst/speel/1/

Zelf gebruik ik geen instant-noodles, maar het probleem met de kaak is maar tijdelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.