Gezondheid
Suze
24-09-2013 om 11:30
Therapie volledig gedekt door verzekering?
Even een vraag: kan het zijn dat als je heel veel (psyco of relatie)therapie (of iets dergelijk, dus geen fysio) hebt in een kalenderjaar, dat dat allemaal gedekt wordt door de ziektekostenverzekering?
Ik weet uit eigen ervaring dat fysio onder mijn aanvullende verzekering valt en dat het ca. 8x gedekt is en daarna moet ik het zelf betalen. Dus ik vraag me af of dat met bovengenoemde therapie anders is of dat dat onder bepaalde verzekeringen (aanvullende?) wel volledig gedekt is (maakt niet uit of je het wekelijks hebt) en bij anderen niet.
wizzer
24-09-2013 om 12:04
Ja dat kan
Maar het hangt er wel van af wat voor therapie en waar. Tweedelijns psychologische zorg is volledig gedekt door de basisverzekering.
Maar waar je precies recht op hebt hangt wel af van de diagnose die je hebt.
Realatietherapie zal meestal niet vergoed worden (tenzij het op de een of andere manier valt onder de tweedelijns zorg).
Suze
24-09-2013 om 13:19
vragen
Wizzer, dank voor je snelle antwoord.
Ik zit niet zo in deze materie. Wat is tweedelijns psychologische zorg?
Wat voor therapie: waar hangt het van af?
En hoe bedoel je "het hangt er vanaf waar"?
En het hangt af van de diagnose schrijf je. Wie stelt de diagnose? En wat voor diagnose(s) moet je dan hebben om wel gedekt te zijn?
wizzer
24-09-2013 om 13:26
Je kunt onderscheid maken tussen eerstlijns en tweedelijnszorg, waarbij tweedelijns de zwaardere zorg is.
Indicaties waar je aan kunt denken bij tweedelijnszorg zijn bijvoorbeeld ADHD, ODD, depressie, borderline etc.
Het komt regelmatig voor dat hulp voor bijvoorbeeld ADHD aangeboden wordt door bijvoorbeeld psychologen die niet de kwalificaties hebben om tweedelijnszorg te mogen bieden. De verzekeraar zal dan niet vergoeden.
Suze
25-09-2013 om 22:01
Wel eigen risico?
Bedankt.
Begrijp ik dat je in geval van die -wel gedekte - therapie onder de basisverzekering dus wel 350 euro per jaar eigen risico moet betalen?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.