Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

hypochonder

hypochonder

04-03-2014 om 09:44

tetanus??

Ik heb me zaterdag geprikt aan een kaarsenstandaard, zo'n ding met een vrij scherpe punt, waar dan de kaars op kan. Het ding is niet roestig. Het was in mijn duim, bloedde aardig en ik heb er jodium op gedaan.
Aangezien ik nogal hypochonderig ben, denk ik weer meteen aan tetanus... hoe groot is dit risico? Ik lees dat het vooral van bv prikwond van een roos of splinter (van buiten) maar hoe groot is het risico van binnen-spul?

Celine

Celine

04-03-2014 om 09:48

Tjee

Ik zou niet op het idee van tetanus komen. Ik zou me geen zorgen maken. Prima toch met jodium. Geneest het goed?

krin

krin

04-03-2014 om 09:55

Vaccinatie

Kun je je herinneren wanneer je voor het laatst een tetanusprik hebt gehad? Ben je een keer gehecht, of geopereerd? Een vaccinatie beschermt 10 jaar.
De kans dat de tetanusbacterie zich op die kaarsenstandaard bevindt, lijkt me trouwens behoorlijk klein. Over het algemeen loop je die buiten op.

"U kunt tetanus krijgen door besmetting met de tetanus-bacterie. Deze komt voor in aarde, straatvuil en mest van dieren. De bacterie kan via een verwonding in het lichaam komen en zich daar gaan vermenigvuldigen. Dat gebeurt vooral in kleine, diepe wonden en bij dierenbeten." (http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/tetanusvaccin.aspx?mId=10698&rId=736)

Tegen hypochondrie in het algemeen helpt informeren. Zoek eens het aantal sterfgevallen aan tetanus op, per jaar. Dat zal je vast geruststellen Of juist niet, natuurlijk. Facultatief, dus: http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/infectieziekten-en-parasitaire-ziekten/ziekten-in-het-rijksvaccinatieprogramma/tetanus/omvang-en-trends

hypochonder

hypochonder

04-03-2014 om 10:01

ja, geneest goed

voel het nog een beetje.
alleen een rood puntje te zien.
ik heb natuurlijk ook al het eea gelezen maar ja, dat stelt niet altijd gerust
ik snap niet waarom ze mensen niet eens in de 10 jaar vaccineren maar dat alleen bij 'risicogevallen' doen, mensen prikken zich toch wel vaker aan een naald, houtsplinters en een roos???

amk

amk

04-03-2014 om 10:16

omdat

de kans heel klein is dat je een tetanus infectie op loopt. Dat risico is bij kinderen veel groter. En als je je zwaar verwond dan krijg je bijna automatisch een vaccinatie.
Daarbij heb je van de vaccinaties in je kindertijd ook nog bescherming die voldoende is voor huis tuin en keuken verwondingen.

Hoe vaak hoor je dat iemand tetanus heeft opgelopen?

Boeren, tuinders en slagers, die dagelijks met aarde, mest en rauw vlees te maken hebben laten zichzelf regelmatig inenten.

Zo'n bacterie leeft alleen op een kaarsenstandaard die buiten in de drek op op een vuilnisbelt ligt.

hypochonder

hypochonder

04-03-2014 om 20:23

haha ja daarom noem ik me ook hypochonder

ok ik ben al weer wat 'normaler' aan het denken

maar dan doe je het toch zelf?

Hypochonder, je kan je desgewenst eens in de tien jaar tegen tetanus laten inenten, en dat is helemaal niet zo duur. Tenminste niet toen ik het deed. Een vriendin van mij (verpleegkundige) had een prik gehaald toen ze na een valpartij bij skeeleren lelijke schaafplekken had opgelopen. Zij vertelde van die 10 jaar, en toen besloot ik dat het, met mijn onhandigheid (en mijn getuinier) misschien wel handig was om ook zo'n spuit te laten zetten.

Naar de GGD (zo gaat hier in Amsterdam, elders mogelijk de huisarts), verzoek gedaan, zo gepiept. En nogmaals, niet eens duur.

Groeten,

Temet

Puck

Puck

10-03-2014 om 14:38

PRecies Temet

Ik hou tetanus ook bij. Wij geocachen en dan loop je nog al eens met je blote handen in de grond te wroeten en op de manege bij de paarden is het ook niet altijd even schoon en een keer een wondje oplopen is zo gebeurd. Ik krijg van mijn huisarts gewoon eens in de 10 jaar een DTP-booster en volgens mij krijg ik die gewoon vergoed van de verzekering, ben ik ook gelijk weer beschermd tegen difterie en polio, wel eens handig als je naar verre oorden op vakantie wilt gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.