Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Terugkerende heftige hoofdpijn (5)

Mijn zoontje (5) heeft ongeveer om de maand heftige hoofdpijn. Het komt binnen 5 minuten opzetten en gaat van super vrolijk naar een hoopje ellende wat alleen maar huilt omdat het zo'n pijn doet. Heel sneu! Onze ervaring heeft geleerd dat gelijk naar bed gaan helpt en dat het dan na een poos slapen weer over is. Nu was het vandaag weer aan de hand en de periodes worden dus steeds korter. De laatste keer was 11-7  Wij gaan vrijdag op vakantie en die week we na wil ik sowieso naar de huisarts. Maar heeft iemand hier ervaring mee? Migraine lijkt hij me nog zo jong voor maar hij wil zelf op dat moment ook alleen maar naar bed zonder prikkels (geen nachtlampje aan en dergelijke)

Ik zou toch op z'n minst morgen even naar de huisarts bellen. 

Puglove

Puglove

28-07-2021 om 20:27 Topicstarter

Heb even een de kalender nagekeken. Hij had er al eerder last van anders was ik niet gaan noteren uiteraard.
Data zijn;

23-04
06-05
05-06
11-07
28-07

Waarschijnlijk komt de vraag waarom ik geen dokter heb gebeld. Voor nu werkt direct  gaan slapen prima. Maar het wordt nu wel heel vaak. 

Moet hij ook overgeven en heeft hij ook verhoging?
 Hier kind die vanaf 4 jaar wel eens last had van migraine; dan kreeg kind plotseling hevige hoofdpijn. Na overgeven zakte het wat af, maar daarna een paar uur slapen. Bij eerste keer ook paar dagen koorts. We dachten zonnesteek. Later programma aan gepast aan level kind; niet te veel op één dag plannen. Kijk dus ook naar zijn dagbesteding rond die dagen voor de hoofdpijn optreedt.
Hier zit  migraine in de familie.

De huisarts zal je misschien ook doorsturen naar een oogarts, of is hij daar al eens geweest? Oogafwijkingen kunnen ook flinke hoofdpijn veroorzaken.

Puglove

Puglove

29-07-2021 om 09:05 Topicstarter

Hij heeft er 1x bij moeten overgeven. Ogen is wel een optie, heb niet het idee dat hij slecht ziet maar kan maar zo natuurlijk!

De dokter gaat hem bekijken. Maar ook de dokter zal vragen of er een trend is; aantal drukke prikkel dagen vlak voor de dag van hoofdpijn? Koorts? Snel gezakt na overgeven?
Je kan er vanaf nu op gaan letten zodat je de dokter op die vragen antwoord kan geven. 
Bij een bezoek aan kno-arts doen ze vaak druppels in ogen zodat pupil verwijd wordt. Kinderen kunnen daar misselijk van worden. Maar dat is na een paar uur over. Vraag de dokter wat je mag verwachten van bezoek kno-arts zodat je niet verrast wordt en je je zoon kan steunen.

Puntje over die druppels: daardoor worden de ogen extra gevoelig voor fel licht. Het is handig om een petje/zonneklep mee te nemen als je kind naar de oogarts moet. En een jong kind niet zelfstandig laten fietsen. Er wordt inderdaad niet altijd voor gewaarschuwd.

Groeten,

Temet 

Puglove

Puglove

29-07-2021 om 09:56 Topicstarter

Bedankt voor de fijne tips wat betreft de oogarts. Het lijkt terugkijkend op de laatste 3 keer wel steeds als er iets leuks of onverwachts is hij zo'n aanval krijgt. De eerdere keren weet ik niet meer. We gaan morgen op vakantie dus misschien nu een soort "vakantiestress" Hopelijk blijft het in de vakantie rustig

Puglove schreef op 28-07-2021 om 20:27:



Waarschijnlijk komt de vraag waarom ik geen dokter heb gebeld. Voor nu werkt direct gaan slapen prima. Maar het wordt nu wel heel vaak.

je kunt minstens ook paracetamol geven. Slaapt hij ook meteen en is het over bij wakker worden? En op welke tijden van de dag? Ja ik was toch naar de huisarts gegaan vóór de vakantie, alleen al om informatie te vragen over welke medicatie je kunt geven. Migraine komt echt gewoon voor bij jonge kinderen. 

Alles over hoofdpijn bij kinderen - Alles over hoofdpijn

Klinkt toch als migraine. Mijn zoon, nu bijna 12, kreeg het al op peuterleeftijd. Erge hoofdpijn, bleek worden, overgeven. De enige remedie: direct naar bed in een donkere kamer. Teiltje erbij en slapen. Als hij dan weer wakker werd, na een paar uur of de volgende ochtend, was het over. S Zomers was het erger dan in de winter, dus bij zonnig weer altijd zonnebril en petje op. We zijn ermee naar een neuroloog geweest, die kon er verder ook niet zoveel mee. Zei dat het bij jongens, in tegenstelling tot bij meisjes, het meestal vanzelf overging als ze richting puberteit gaan. Hier klopt dat. Zoon heeft heel af en toe nog een aanval, maar dat wordt steeds minder. 

C92

C92

16-11-2021 om 12:32

 Ik zit er momenteel net zo bij met mijn zoontje van 5,5. Hij heeft nu 2x een aanval in een week tijd gehad! Inderdaad echt een hoopje ellende dat alleen maar kan huilen van de pijn.  De dokter denkt inderdaad aan kindermigraine en vooral rond deze tijd van het jaar, de spanning laat naar bed vroeg op, veel afspraken met vriendjes. Is er bij jullie nog veder onderzoek gedaan ? En hoe gaat het nu ? 

Mijn zoon (inmiddels 13) heeft het ook, de eerste aanval had hij op zijn 2e al. Plotseling heftige hoofdpijn, last van fel licht, spugen. Ik wist toen nog niet dat kindermigraine bestond, maar het was wel waar ik direct aan dacht ("Het lijkt wel migraine, maar dat kan natuurlijk nog niet") 
Op z'n 5e heeft hij een MRI-scan gehad, voor de zekerheid, waar gelukkig niks uit kwam.
Hier kunnen de triggers zijn: fel zonlicht, veel snoep, spanning (elk jaar bij de Sinterklaasintocht), weersverandering. Pcm helpt een beetje (als hij die binnen houdt), en slapen hielp ook altijd goed.
Ellendig he, als ze zoveel pijn hebben en je kunt niks doen...

C92

C92

16-11-2021 om 16:45

ja het is vreselijk ze zo te zien!
Hij wil zelf inderdaad ook meteen naar bed! Van mama ik heb een beetje hoofdpijn binnen een half uurtje echt niks meer kunnen 😢
Het is fijn om te lezen dat ze er toch echt zo jong al zo last van kunnen hebben. Heeft je zoon er nu nog last van ? 

Ja, maar het lijkt wel minder vaak, misschien voelt hij het beter aankomen en kan hij er op inspelen. Hij heeft bijvoorbeeld echt een hekel aan fel zonlicht en doet de gordijnen daarom vaak dicht (gezellig)
Hij heeft nog wel vaak lichtere hoofdpijn trouwens (zonder spugen, maar komt er wel voor uit school)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.