Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Noor

Noor

24-08-2017 om 08:55

tekenbeet

Mijn dochter heeft vorige week met een tekentang een teek op de juiste manier verwijderd en daarna ontsmet. Ze heeft dat al vaker gedaan. Nu, bijna een week later, is de plek wat rood, geen kring. Wat zouden jullie nu doen?

specht

specht

24-08-2017 om 09:44

huisarts

Naar de huisarts gaan, al was het alleen maar om gerustgesteld te worden.
Toevallig zelf een paar maanden geleden precies hetzelfde meegemaakt, inclusief rode plek.

Noor

Noor

24-08-2017 om 10:12

al gebeld

Meteen nadat ik dit had getypt, heb ik de huisarts gebeld. Ze kan morgen terecht.

Vogel

Vogel

24-08-2017 om 18:36

Melden

Voor nu kan dat niet meer, maar een volgende keer melden bij de tekenradar.
https://www.tekenradar.nl/
Dan kun je de teek opsturen en wordt hij onderzocht op borelia. Bovendien word je ten bate van wetenschappelijk onderzoek al dan niet ingeloot voor een antibioticastoot.

Noor

Noor

25-08-2017 om 09:08

specht en vogel

(lol)
Ze gaat zo naar de huisarts.
Hoe is het bij jou afgelopen, Specht?
Goede tip, vogel. Ik zal hem onthouden. Toevallig heeft ze een paar weken ook eentje verwijderd maar daar zie je niets meer van. Kennelijk trekt ze ze aan (nee hoor, ze loopt wel eens tussen de struiken op zoek naar de kippen en ze heeft onlangs op een soort boscamping gekampeerd).

Teken

Niet bij elke Lyme besmetting krijg je een kring. Een jeukende rode vlek (een beetje als een muggenbult) rond een beet is trouwens heel gebruikelijk en zegt niets over al dan niet een besmetting.
Weet ze hoelang de teek vastgebeten heeft gezeten, ongeveer? Als dat korter is dan 24 uur is de kans op een besmetting met Lyme klein (maar niet nul).

Daarnaast komt er sinds kort ook een andere tekenziekte voor in Nederland: tekenencephalitis. Daarmee kun je al in de eerste minuut na vastbijten besmet worden en de gevolgen kunnen ernstig zijn. Er is ook geen behandeling voor. Als je vaak teken opdoet (bijvoorbeeld door waar je woont of omdat je vaak in het bos bent) kun je overwegen je hiertegen te laten vaccineren (een kostbare grap dat wel, je moet hiervoor 3x een prik halen die niet wordt vergoed).

specht

specht

25-08-2017 om 10:16

Noor

Bij mij is het goed afgelopen.
De teek had ik opgelopen in een natuurgebied, en ik heb hem daar bij het informatiecentrum laten verwijderen.
Zelf had ik dit nog nooit gedaan, en die vrouw die het daar deed was er erg handig in.
De teek liep gelijk weg, en het was volgend die vrouw een jonge teek.
Ik was er snel, binnen twee uur bij.
Na een paar dagen zag de grote plek doorsnede van zo'n 5 centimeter er uit zoals Jipbox omschrijft, en hij bleef wel minstens een week zichtbaar.
De huisarts heeft niets gedaan, maar vond het verstandig dat ik langs was gekomen.
Ik geloof niet dat het opsturen waar Vogel het over heeft nu nog kan, wel kun je melden waar je de tekenbeet hebt opgelopen.

Noor

Noor

25-08-2017 om 10:43

specht

Mijn dochter kreeg precies hetzelfde verhaal te horen. En dat ze het de komende weken nog goed in de gaten moet houden. Gelukkig maar dat het bij dochter en jou goed lijkt te zijn afgelopen.

Vogel

Vogel

25-08-2017 om 19:50

@specht

Nee, als hij weggelopen is kun je hem inderdaad niet meer opsturen, dat moet je direct na het verwijderen doen. Met een plakbandje op een kaartje of ander papiertje. Vond mijn zoon, de grote dierenvriend, nog heel zielig voor de teek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.