Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

MamavanSenH

MamavanSenH

17-02-2015 om 18:06

Te weinig groei baby 6 weken

Kunnen jullie zo de curve zien of moet je daarvoor ingelogd zijn? http://www.borstvoeding.com/groeicurve/growthcurve/curve_weight/72585/-1/1

Dit is de gewichtscurve van onze zoon van morgen 6 weken oud. Hij is geboren met 36 weken en woog toen een hartstikke mooi gewicht van 3210 gram. Vandaag woog hij op het CB 3580 gram. Echt veel te weinig. Zie ook de curve, die loopt bijna vlak.

Hij groeit erg weinig. Dat merkten we in het begin al op en om die reden hebben we hem thuis al wat vaker gewogen. Toen hij 4 weken was waren ze op het CB bezorgd over zijn groei en kregen we het advies om bij te voeden en een week later terug te komen voor extra wegen. Vorige week konden we niet terug omdat we allemaal de griep hadden dus vandaag ben ik alsnog voor het extra weegmoment gegaan. Helaas dus weer erg weinig aangekomen.

Hij krijgt borstvoeding en krijgt nu na elke voeding 50 cc gekolfde melk. Dat gaat nooit op. Hij lijkt na de borst al vol te zitten en zit echt tegen die fles aan te hikken. Volgens de lactatiekundige drinkt hij goed en effectief. We passen inmiddels ook borstcompressie toe. We zijn bij een osteopaat geweest en bij de huisarts. Tot nu toe niemand die weet waarom hij zo weinig aankomt.

Hij is een hartstikke vrolijk en alert mannetje. Hij kan nog niet lachen maar we krijgen regelmatig complimenten over zijn heldere stralende oogjes waarmee hij laat zien dat hij heel graag zou willen lachen. Hij huilt zelden en is makkelijk te troosten wanneer hij wel huilt. Hij plast en poept genoeg.

Het CB wil nu dat we flesvoeding bij gaan geven. Maar onze dochter groeide als een speer op dezelfde borstvoeding dus ik denk niet dat het daaraan ligt. Als ik zo naar hem kijk is het een gezonde baby waar niets mis mee is. Hij komt alleen erg weinig aan. En ik probeer me er maar bij neer te leggen dat hij misschien gewoon niet zo'n grote baby is en het positieve ervan in te zien: hij past nog steeds in al die leuke kleertjes in maat 50 .

Maar ja, de zorgen verdwijnen niet helemaal. Ik weet niet precies wat ik zoek, misschien enkel een plek om het even van me af te typen. Maar misschien is er hier iemand die dit herkent? Of nog advies heeft waar we niet aan hebben gedacht? We blijven in ieder geval gekolfde melk bij geven en gaan volgende week terug naar het CB voor een nieuw weegmoment.


MamavanSenH

MamavanSenH

17-02-2015 om 18:07

Typfoutje

Niet 3210 maar 3120 was zijn geboortegewicht.

Prema

Prema

17-02-2015 om 18:29

curve, kinderarts

De curve kan ik helaas niet zien.

Jullie kind is geboren met 36 weken. Alle curves etc. beginnen normaal met 40 weken.
Ik ben er een voorstander van om bij dit soort curves uit te gaan van de werkelijke biologische leeftijd.
Jullie curve zou dan beginnen met - 4 weken en na 4 weken bij 0 zijn. Je schuift de curve dus vier weken naar links. Kijk dan eens hoe het er uit ziet.

Een platte curve, bij welk punt je ook begint, is waarschijnlijk niet goed.

Je zou raad kunnen vragen bij borstvoeding.com, Stefan Kleintjes, of op het borstvoedingsforum, er zitten daar lactatiekundigen.

Als er zorgen zijn, zou ik via de huisarts naar een kinderarts gaan. Ik zou niet afgaan op het consultatiebureau, die hebben slechts een signalerende functie. Het probleem is nu gesignaleerd, voor verdere diagnose en hulp moet je echte hulp inroepen, dus naar de huisarts en dan naar een kinderarts.
Goed dat jullie wel al hulp krijgen van een lactatiekundige. LIjkt me goed om mee door te gaan. Een goede lactatiekundige kan ook goed hulp en advies geven voor het eventueel combineren van borst- en kunstvoeding. Er gaan verhalen rond dat dit niet kan, maar dat is niet waar, borst- en kunstvoeding kunnen goed gecombineerd worden als dat nodig is. Begeleiding van een lactatiekundige is daarbij wel handig.
Bijvoeden met kunstvoeding hoeft dus zeker niet het einde van de borstvoeding te zijn! (Ik kon niet volledig borstvoeding geven en heb borst- met kunstvoeding gecombineerd. Ik heb zo vier jaar jaar borstvoeding gegeven.)

Met 36 weken is jullie kind op het randje van prematuur geboren trouwens. Is er nooit een kinderarts bij betrokken geweest?

Kolven

Als je kolft kan je pas echt zien hoeveel je baby drinkt. Dus ga over op kolven, dan kan je partner ook de fles geven. Nog een voordeel; als je kindje voelt dat jij gespannen bent, drinkt het ook minder. Door je partner de fles te laten geven, kan de mogelijke spanning opgeheven worden.

Als de voeding niet 'rijk' genoeg is, krijgt een baby groene poep. Dan moet je over op aanmaakmelk.

Succes met kolven.

Barvaux

Barvaux

17-02-2015 om 18:41

vaker aanleggen

Kun je niet beter ipv een flesje na geven vaker aanleggen of dat flesje tussendoor geven (ook niet bevorderlijk voor de borstvoeding maar goed)?

Wat gebeurt er als je hem 1,5 na een voeding weer aanlegt of slaapt hij zoveel?

Krijgt hij wel genoeg van de inhoud van één hele borst binnen?

Mijntje

Mijntje

17-02-2015 om 18:41

griep

Ik kan me ook goed voorstellen dat als jullie griep hadden (de moeder ook?) er even minder voeding was. Dit herstelt zich nu weer, als het goed is.
Bij blijvende zorgen zal je wel naar een kinderarts worden verwezen. Maar ik zou eerst de tips hierboven (lactatiekundige) volgen. Kolven is wel een gedoe, maar je kan een goede huren.

MamavanSenH

MamavanSenH

17-02-2015 om 18:56

Tussendoor

Hij krijgt al droomvoedingen, overdag soms tussendoor als hij langer doorslaapt dan normaal en standaard 's avonds voor we naar bed gaan. Maar hij komt ook uit zichzelf al vrij vaak voor een voeding, als hij er 2 uur tussen laat is het veel. Enkel 's ochtends slaapt hij wat langer, een uurtje of 3 à 3,5.

Die griep was overigens maar 1 week, voor de griep groeide hij ook al slecht. In het begin ging het goed, toen hij nog in het ziekenhuis lag. Hij was niet de snelste groeier maar bleef wel binnen de grenzen (ook met afvallen, hij is maar 40 gram afgevallen en ging snel weer groeien). Na 2 weken begon het op te vallen dat hij weinig aankwam.

De fles met gekolfde melk zijn we overigens pas dit weekend mee begonnen. Daarvoor hebben we eerst bijgevoed met een cupje en een spuitje maar omdat hij dat niet wilde zijn we overgegaan op de fles. Maar dat wil hij ook niet.

Ik denk inderdaad dat ik ons laat verwijzen naar een kinderarts. Sowieso hebben we begin volgende week een afspraak voor de nacontrole dus daar zal het ook wel ter sprake komen. Maar ik merk dat het me frustreert en me niet los laat. Hij groeit niet en ik breek m'n hoofd erover maar ik snap er niets van hoe een vrolijke en alerte baby die regelmatig drinkt zo weinig aankomt.

Bettie

Bettie

17-02-2015 om 19:56

Prematurencurve

Er zijn ook prematurencurves, google er maar op. Je kunt dan kijken bij de curve voor jongens die met 36 weken zijn geboren. Een gemiddelde jongen van 36 weken weegt zo'n beetje 2750 gram en met zes weken 4000 gram dus 1250 gram erbij.
Lijkt me wel goed om uit te zoekn waarom die van jullie zoveel minder groeit, raakt hij ergens energie aan kwijt? Kan best dat er niks aan de hand is en gewoon een trage starter maar voor de zekerheid zou ik dat wel willen weten.

Angela67

Angela67

17-02-2015 om 20:03

Flanagan

Flanagan,

wil je alsjeblieft geen ouderwetse borstvoedingspraatjes verspreiden . . Er zijn genoeg plekken waar betrouwbare info te verkrijgen is dus dit is niet handig om te typen:

Als je kolft kan je pas echt zien hoeveel je baby drinkt." Goed kunnen kolvne is een kunst apart, niet iedere moeder gegeven. Dus om die reden zegt het al niets. Daarbij is een kind veel effectiever met drinken dan een kolf met kolven.

Als de voeding niet 'rijk' genoeg is, krijgt een baby groene poep. Dan moet je over op aanmaakmelk. >> nonsens.Groene poep is vaak een teken van teveel voeding.

gr Angela

groene poep

http://www.kraamsupportonline.nl/faq/id325-Als_een_moeder_een_grote_melkproductie_heeft_dan_kan_de_baby_groene_schuimige_ontlasting_hebben,_hoe_komt_dit.html

Is geen graadmeter voor teveel of te weinig borstvoeding. Volgens mij is niet goed bekend hoe het komt en wordt er een onjuist gewicht aan gegeven terwijl het gewoon natuurlijk is.

Ik zou weleens willen weten wat het anders is dan onrijpe gal of veel bladgroenten in het dieet van de moeder of zoiets.

Maar ik zou het beslist niet gebruiken als maatstaf voor te weinig voeding. Ik zou een onafhankelijke lactatiekundige inschakelen en in mijn familiegeschiedenis speuren naar verhalen over lichtgewichtjes in de familie, die eindigden als goed gevulde volwassenen.

Zuiver eigen ervaring

Als baby bleek ik te zijn uitgedroogd omdat de voeding te matig van voedingswaarde was volgens de dokter. Mijn moeder werd aanbevolen over te stappen op kunstmelk. Ze had het niet gemerkt dat ik tijdens het drinken te weinig dronk maar ik had wel groene poep. Dus geen ouderwets fabelachtig voedingspraatje maar zuiver eigen ervaring.

Zo ook het kolven. Mijn baby was in de eerste weken te moe om te drinken. Met een electrische afkolfapparaat heb ik een paar weken gekolfd en later ben ik weer overgestapt op gewoon aan de borst. Met het voeden aan de fles hoefde de baby minder krachtig te zuigen en zag je wat gebeurde.
Electrisch kolven is niet ideaal maar onzekerheid ook niet.

Met het afkolven heb ik niet eens op een lactatiedeskundige gewacht. Op een vrijdagmiddag was ik die onzekerheid zat en zaterdagmorgen gaf mijn man de fles. Heerlijk even die stress kunnen loslaten.

Katniss

Katniss

17-02-2015 om 20:53

Groene poep

Volgens de consultatiebureau-arts wordt groene poep veroorzaakt doordat het eten niet goed verteerd wordt. Heeft niets te maken met onvoldoende bv dus.

Angela67

Angela67

17-02-2015 om 21:19

Flanagan

Als baby bleek ik te zijn uitgedroogd omdat de voeding te matig van voedingswaarde was volgens de dokter. Mijn moeder werd aanbevolen over te stappen op kunstmelk. Ze had het niet gemerkt dat ik tijdens het drinken te weinig dronk maar ik had wel groene poep. Dus geen ouderwets fabelachtig voedingspraatje maar zuiver eigen ervaring.

A. het is niet jouw ervaring, jij was baby
B. Die dokter had het verkeerd. En jij herhaalt het. Niet doen.

Wat kolven betreft: dat is jouw ervaring. Er zijn heel veel andere ervaringen en verklaringen over hoe borsten functioneren en hoe subtiel borstvoeding werkt. Juist daarom moet je zo breed mogelijk de opties, voor- en nadelen van dit soort suggesties belichten. Juist niet eigen ervaringen noemen, behalve dan als puur eigen ervaring zonder enige verklaring erbij te geven.

gr Angela

Ha , de mysterie van de groene poep (ot)

Na de link van AnneJ on #10 ook maar even gegoogeld. Over het algemeen dus geen alarm bij groene poep. Toch wordt in de link hieronder aangegeven dat donkergroene poep een signaal is van onvoldoende voeding. Ik zal eens aan mijn moeder vragen hoe donker die groene poep dan was.-

Trouwens ik ben niet anti bv; alle kinderen kregen 6 mnd bv waardoor ze in de winter niet ziek waren. Ik ben wel anti onduidelijkheid over hoeveel een kind naar binnen kreeg omdat ook hier het gewicht achter bleef.

http://borstvoeding.aardig.be/borstvoedingstips/stoelgang/

Moni

Moni

17-02-2015 om 22:14

Je kunt ook de baby wegen voor en na de voeding

Dan weet je precies hoeveel voeding naar binnen gaat.
Heb je wel een babyweegschaal nodig.

Is een stuk makkelijker dan kolven en dan die melk in de fles geven.
En natuurlijker ook.

Mina

Mina

17-02-2015 om 22:16

donkergroene poep

Mijn baby heeft heel lang eens in de paar dagen een grote hoeveelheid donkergroene ontzettend stinkende brei gepoept. Volgens de kinderarts kon dit geen kwaad; babypoep kon volgens hem allerlei kleuren hebben, dat maakte niet uit.
Zelf denk ik dat het kwam door de ijzerdrank (ferrofumaraat) die baby maandenlang moest slikken. Dat is niet zo best voor de darmen. Overigens was baby vrolijk en gezond en groeide goed.
Ook na het stoppen met de ijzerdrank bleef de poep heel lang "vreemd". Kind is nu 7 en heeft inmiddels wel al jarenlang bruine poep, maar wel altijd diarree-achtig, met veel gespetter. Schijnt ook geen kwaad te kunnen, want kind is vrolijk, gezond, eet en groeit goed en klaagt niet over pijn.

MamavanSenH

MamavanSenH

17-02-2015 om 22:18

Groene poep

H ugo produceert gele poep dus die hele groene poep discussie is niet van toepassing

Overigens doen we dus wel kolven (tenminste, mijn vrouw dat dat, daar hoef ik niet bij te helpen ) maar dat is dan voor na de borst want hij drinkt op zich prima aan de borst. En dat is nu juist het probleem. Hij drinkt hartstikke goed, maar groeit niet.

Als we nu een baby hadden die moeilijk aanhapte, veel huilde, weinig plaste en poepte en niet kon slapen dan had niet groeien een duidelijk gevolg van een probleem geweest. Maar nu hebben we een baby die heerlijk zonder problemen zelfstandig kan slapen, als hij huilt binnen een halve minuut getroost is, perfecte luiers produceert en op alle punten bijna een soort voorbeeldbaby is, en daarom is het gebrek aan gewichtstoename juist zo opvallend.

MamavanSenH

MamavanSenH

17-02-2015 om 22:21

Wegen

Ik had altijd begrepen dat wegen voor en na een voeding niet zoveel zegt? We hebben wel een babyweegschaal dus we kunnen het altijd een keer proberen. Maar wat is dan het verschil wat we zouden moeten zien tussen voor de voeding wegen en na de voeding? Hoeveel moet het verschil zijn om "goed" te zijn?

Moni

Moni

17-02-2015 om 22:26

Ik ben niet meer thuis in de hoeveelheden

Je kunt vast ergens vinden hoeveel een baby van 6 weken zou moeten drinken.
Desnoods kijk je naar de aanbevolen hoeveelheid flesvoeding. Maar je lactatiedeskundige weet vast meer.

Maar als je zoon zoiets ongeveer drinkt, dan zou ik gerust zijn ook al komt hij niet aan.

thea

thea

17-02-2015 om 22:26

is heel lastig

Als de weegschaal precies genoeg is kun je zo bepalen hoeveel je baby gedronken heeft. Maar mijn ervaring is dat dit juist heel lastig is om precies te doen. Ik heb het in het ziekenhuis moeten doen omdat ze toen vonden dat mijn kind bijvoeding nodig had.

Een andere optie is het wegen van luiers, dan heb je een indruk van hoeveel eruit gaat, dat geeft ook een idee van hoeveel erin gaat, en is veel gemakkelijker te wegen.

Moni

Moni

17-02-2015 om 22:32

Thea, vochtverlies gaat toch ook via de huid?

Gewoon een vraag hoor.
Iedereen zweet toch? Ook baby's.

Madelief

Madelief

17-02-2015 om 22:32

voedingsstoffen

In sommige gevallen komt het voor dat de moeder wel genoeg melk heeft maar dat er in de melk te weinig voedingsstoffen zitten.
Het kind drinkt dan wel goed maar komt door te weinig voedingsstoffen niet (goed) aan in gewicht.
Baby's kunnen daar dan ook heel rustig van worden en zich 'dus' voorbeeldig gedragen.

noname

noname

17-02-2015 om 22:33

knuppel

ik gooi de knuppel. Een hele rustige baby die lekker doorslaapt kan ook wijzen op te weinig voeding ( niet de voedingswaarde). Hij meldt zichzelf binnen de 2 uur en drinkt ook 's nachts met die regelmaat?

Een duit in het zakje betreffende de groene poep. Hier veeeeel te veel voeding en een moddervette baby met groene spuitpoep met "kaasstukjes" . Waarschijnlijk veel slecht verteerde voormelk.

Angela67

Angela67

17-02-2015 om 22:34

madelief

Kan niet.

gr Angela

Angela67

Angela67

17-02-2015 om 22:35

oeps

rest vd tekst weggevallen.

https://www.borstvoeding.com/artikelen/kindjeaandeborst/kraamtijd/de-kwaliteit-van-moedermelk.html

Uit onderzoek blijkt dat de voedingswaarde van moedermelk zeer constant is. Ook in moeilijke omstandigheden, in situaties van honger en oorlog is en blijft moedermelk prima van kwaliteit. Opmerkingen zoals: 'Ik kon geen borstvoeding geven, want mijn melk was te waterig', 'Er zaten niet genoeg voedingsstoffen meer in de melk' of 'Ik had blauwselmelk', kunnen we straffeloos naar het rijk der fabeltjes verwijzen.

Waar komt dat verhaal eigenlijk vandaan?
Dit verhaal werd vroeger veel aan vrouwen verteld. In de jaren vijftig mochten vrouwen niet vaker dan vijf keer per etmaal de borst geven. Of er werd gezegd dat ze iedere borst hooguit tien minuten lang mocht aanbieden. Als de baby dan niet goed aankwam zei men: je melk bevat niet genoeg voedingsstoffen. Ik denk dat 'men' dan even in de borst kneep, een druppel melk bekeek en zei: "Zie je wel, de kleur is blauw, er zit niet genoeg voedingswaarde in!" Echter, die blauwige kleur die moedermelk soms heeft, zegt niets. Moedermelk ís blauw, net zoals kangoeroemelk roze is.

Wat kan er echter wel aan de hand zijn geweest?
De baby kreeg niet genoeg melk, omdat de baby niet vaker dan iedere vier uur gevoed mocht worden;
Of de melkproductie was niet goed op gang gekomen omdat in het kraambed de baby niet vaak en niet lang genoeg aan de borst mocht drinken;
Te weinig achtermelk, omdat de moeder niet langer dan tien minuten mag voeden. De eerste melk die uit de borst komt bevat vrij veel water, en is een goede dorstlesser. Hoe leger de borst wordt, hoe vetter de melk die er uit komt. De laatste druppeltjes die een baby drinkt, zijn erg vet. De vettere melk die later uit de borst komt noemt men achtermelk. Daarom is het belangrijk dat een baby zo lang mag drinken als hij wil. Dan zal hij genoeg binnenkrijgen en ook genoeg vette achtermelk. De tijd aan de borst beperken tot tien minuten zorgt er soms voor dat de baby niet genoeg achtermelk binnenkrijgt en niet zo hard groeit;
Verkeerde aanlegtechniek, waardoor de baby de melk niet goed uit de borst krijgt. De moeder heeft het gevoel over te lopen van de melk , maar de baby blijft honger houden. In feite krijgt hij niet genoeg. Als de baby goed is aangelegd, kan hij de borst makkelijk leegdrinken en zorgt hij er zelf voor genoeg binnen te krijgen. Goed aanleggen is ook belangrijk om zere tepels te voorkomen.
'Niet genoeg voedingswaarde in de moedermelk' is dus een fabeltje. Maar, dat wil niet zeggen dat er niets aan de hand is als je kind niet voldoende aankomt. Neem in dat geval contact op met een van de borstvoedingorganisaties, VBN of LLL. De vrijwilligers die je te woord staan zoeken samen met jou naar de oorzaak en een oplossing.

gr Angela

thea

thea

17-02-2015 om 22:54

ja ook

Baby's verliezen ook vocht door zweten, en natuurlijk doordat ze een deel van wat ze binnenkrijgen nuttig gebruiken. Ik zei ook dat het alleen een indicatie gaf. Na eerst wegen van voedingen in het ziekenhuis en wegen van luiers (moest daar alletwee namelijk) was wel duidelijk dat er een duidelijke correlatie zat tussen inname en uitscheiding. Thuis zijn we daarom alleen luiers gaan wegen, veel gemakkelijker en geeft een goede indicatie.

(probleem met wegen is vooral voorafgaand aan de voeding. Probeer maar eens een hongerige baby rustig op de weegschaal te laten liggen... (en dan diezelfde baby die je eerst frustreert door eerst te wegen daarna goed te laten aanhappen).

thea

thea

17-02-2015 om 22:55

overigens

In het ziekenhuis ging dat wegen nog wel, toen was ze zo ziek dat ze niet tegenstribbelde bij het wegen.

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 08:20

achtermelk

Was al bang dat de achtermelk na 12 jaar ook al een fabeltje was...

Ik las dat de moeder na de voeding kolft en ik begrijp dat die melk als bijvoeding wordt gegeven of toch kunstmelk? Wat wordt er met die laatste melk gedaan want dat is dus de vettere melk?

MamavanSenH

MamavanSenH

18-02-2015 om 08:47

Ze kolft na de voeding en dat wordt inderdaad als bijvoeding gegeven. Maar omdat hij dat bijna niet drinkt en misschien toch de vettere melk mist gaan we het nu eens anders proberen. Vanmorgen begonnen: vóór de voeding kolven en dat bewaren en pas daarna voeden zodat hij hopelijk wat vettere melk uit de borst haalt. Een week proberen, dan kijken of hij wat meer aankomt. Niet dat ik weet of dat een goed idee is maar je moet iets...

Marie

Marie

18-02-2015 om 08:58

lastig zeg

In je eerste bericht schrijf je:

"Volgens de lactatiekundige drinkt hij goed en effectief. We passen inmiddels ook borstcompressie toe. We zijn bij een osteopaat geweest en bij de huisarts. Tot nu toe niemand die weet waarom hij zo weinig aankomt."

Hoe vaak is de lactatiedeskundige geweest en wanneer? Misschien nog een keer (een ander) laten komen? Wellicht is er toch wat veranderd?

Jullie wonen toch in dat koude huis? Misschien heeft jullie zoontje het gewoon koud? Kost het zichzelf warmhouden zoveel energie dat hij daarom niet goed kan groeien? Het is maar een theorie hoor.

Verder heb ik ook wel eens gehoord dat een te kort tongriempje problemen kan geven.

In elk geval sterkte

noname

noname

18-02-2015 om 09:04

dagboek

Ik denk dat jullie goed bezig zijn. Ik zou ook een dagboekje bij gaan houden met luiergewicht, drinkmomenten en gedrag. Mocht je geen verbetering zien, dan heb je daarmee al een begin bij een kinderarts.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.