Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Even zo

Even zo

17-08-2013 om 16:44

Te nauwe voorhuid

Mijn zoontje is nu 7,5 jaar en heeft een te nauwe voorhuid. De huisarts zegt dat smeren met een hormoonzalfje geen zin heeft omdat de eikel helemaal nog niet zichtbaar is. De zalf kan de eikel dus niet bereiken. Hij is ook een zgn. ballonplasser, oftewel voordat zijn plan uit zijn piemel komt vormt zich een klein ballonnetje en pas dan komt zijn plas eruit. Dit is kenmerkend voor een te nauwe voorhuid. Hij heeft overigens geen klachten.

Gisteren zijn wij doorverwezen naar de uroloog voor een besnijdenis. Ik ben daar nogal van geschrokken en vraag mij af of er echt geen alternatieven zijn. Ik ben op zich niet tegen besnijden, maar alleen als het echt nodig is. Mijn jongste zoon is bijv. al vroeg besneden vanwege een hypospadie maar dat was dus echt noodzakelijk. De zoon om wie het gaat heeft al een medisch verleden en nog wat belastende ingrepen voor de boeg, dus als het even kan wil ik hem deze ellende (pijn) besparen. Daarnaast is hij al een beetje anders en wil ik hem niet meer anders maken. Tot slot heeft hij een epilepsie verleden waardoor een narcose ook risico's met zich meebrengt.

Mijn vraag is eigenlijk of anderen ervaring hebben met het later volledig loskomen van de voorhuid. Heeft het zin te wachten, met het risico dat de ingreep nog belastende wordt. Heeft oefenen met oprekken zin? (Volgens de huisarts niet). Hoeveel van de eikel moet je op deze leeftijd kunnen zien?

Kortom, veel vragen die mijn huisarts negatief beantwoordde en waarbij ik (misschien tegen beter weten in) toch hoop op een positiever antwoord. Of wellicht kunnen jullie mij overtuigen dat het toch beter is om voor een besnijdenis te kiezen...

Besnijden

Je zoon heeft een te nauwe voorhuid. Je bent doorverwezen naar een uroloog. Blijkbaar maak je je erg zorgen over de wenselijkheid of onwenselijkheid van het hebben van een voorhuid?
ik heb er zelf geen ervaring mee maar er circuleren op het net wel alternatieven. Een oprekapparaat, de creme. in een besnijdenisklniek wordt niet gewerkt met narcose maar met een roesje, daar is ook meer ervaring omdat het dan 'productiewerk' is.
Als je er echt moeite mee hebt dan zou ik toch wat zelf proberen voor je toegeeft aan een besnijdenis.
Natuurlijk is het ook weer een ingreep maar als het nodig is is er toch niets aan de hand.

Kari1

Kari1

17-08-2013 om 17:16

Niet besnijden

Je huisarts is niet up-to-date. Besnijden bij een nauwe voorhuid is niet meer de behandeling van keuze, sterker, bij een nauwe voorhuid zonder klachten is de beste behandeling gewoon niets doen. Jij zegt "te nauw', maar ook "geen klachten". Dan mag dat "te" er af. Ballonnetjesplassen werd vroeger gezien als een probleem waar iets aan moet gebeuren, maar het blijkt dat dat niet nodig is.
http://medischcontact.artsennet.nl/archief-6/tijdschriftartikel/114916/besnijden-meestal-niet-beste-therapie.htm
Als je iets wilt, is toch echt de eerste optie smeren met een hormoonzalfje. En dat hoeft helemaal de eikel niet kunnen raken. Een ander idee, behalve besnijden, is een oprekkingsingreep. Maar nogmaals, zonder klachten is niets doen het beste! Als je een uroloog wilt raadplegen ga dan naar een KINDERuroloog, in een kinderziekenhuis. Die hebben verstand van kleine-jongens-piemeltjes, algemeen urologen lang niet altijd.
Kari

Hombre

Hombre

17-08-2013 om 20:17

De natuur

Die van mij was ok nogal nauw op die leeftijd maar het is wonderbaarlijk hoeveel rek jongensvingertjes in de pubertijd kunnen bewerkstelligen

Kari1

Kari1

17-08-2013 om 20:50

Exact hombre

De combi van jongensvingertjes en hormoonspiegels doen een hoop, in de puberteit. Vandaar dat de behandeling vóór die (puber)tijd bestaat uit, jawel, hormoon per zalf en retractie. Je kunt natuurijk ook gewoon die puberteit afwachten, dan gaat dat helemaal vanzelf en zonder ouderlijke inbreng.
Kari

Had zoon ook

Ook op dezelfde leeftijd als van jou zoon werd mij verteld dat zoon een te nauwe voorhuid had en dat ik dat in de gaten moest houden. Zoon had totaal geen problemen met plassen, geen pijn. Ik heb zoon geadviseerd met douchen de boel lekker schoon te houden, doucheschuim goed afspoelen en aan de bel te trekken als hij ook maar iets vreemds, pijnlijks voelde. Nooit meer over gehad en nooit een klacht. Hij is nu 14 en ik denk er pas weer aan door jou draadje. Ik vermoed dat "het probleem" op de Hombre manier is opgelostEen totaal afgesloten voorhuid of extreem nauw is een ander verhaal, dat zal niet aan de orde zijn, dan had je zoon zeker klachten. Ik zou, als ik erg twijfelde, een bezoekje brengen aan een kinderarts voordat ik toestemming gaf tot opereren.

Lekker laten

Ik zou het gewoon lekker laten als hij 1) geen infecties krijgt (sommige jongetjes met dit probleem blijven continue huidinfecties krijgen) 2) hij er zich geen zorgen om maakt of anders last van heeft. Ik zou ook niet gaan klooien met oprekken/zalf, dat komt vanzelf wel. Als het niet komt kan hij op latere leeftijd zelf helpen een beslissing te maken en voordeel van later is dat het besnijden gewoon onder lokale verdoving kan, daar is een kind van 7 te jong voor.

Mariel (doet regelmatig besnijdenissen bij kleine jongetjes maar in een cultuur waar ouders dat wensbaar vinden)

Niet besnijden

Mijn zoon had dit ook. Hij was iets jonger toen en had een behoorlijke ontsteking. De uroloog zei dat hij besneden moest worden. Omdat ik dit nogal een ingreep vond ben ik naar de huisarts gestapt. Zei vond het belachelijk dat ze mij niet op de hoogte hadden gebracht van alternatieven. Eeen paar sneetjes plaatsen waardoor de voorhuid losser kwam te zitten. Nooit meer een probleem gehad, hij is nu 14. Ik kreeg de indruk ,maar kan dit niet verifieren dat besnijden gemakkelijker is, dan een paar incisies zetten.

Niet meteen besnijden

Als je zoon al 7,5 geen last heeft van het ballonnetjesplassen, dan is er in feite geen probleem toch?
Je huisarts is denk ik niet op de hoogte van wat tegenwoordig gedaan wordt. Hormoonzalf kan de voorhuid wel degelijk soepeler maken, en tegen de puberteit gaat alles groeien en komt het meestal vanzelf goed.

Mijn zoon

Mijn zoon

19-08-2013 om 11:07

Zelfs met klachten

onze zoon had wel klachten, vanwege een nauwe voorhuid. De ruimte was zo klein, dat er een ruimte van 2-3 mm was, waar de plas doorheen kon. Als het stijf werd, voelde het echt vervelend, volgens hem. Heel strak. Tja, wat wil je, als het normaliter uit dat huidje kan floepen en het blijft er nu in opgesloten...
De hormoonzalf heeft hij zelf tot wonderzalf gebombardeerd, want na enige tijd smeren (ik weet niet meer hoelang) kon hij de voorhuid nagenoeg helemaal over de eikel schuiven. Alleen aan 1 zijkantje is het nog steeds niet helemaal los (hij is nu bijna 11), maar daar heeft hij geen last van.
We zijn ook nog een keer bij een (grote mensen) uroloog geweest en die zei dat wat hem betreft besnijden pas om de hoek komt kijken als iemand echt sexueel actief wordt en dan last houdt, bijvoorbeeld dat de voorhuid niet meer goed teruggeschoven kan worden.

Hombre

Hombre

19-08-2013 om 12:36

@mijn zoon

"Alleen aan 1 zijkantje is het nog steeds niet helemaal los (hij is nu bijna 11), maar daar heeft hij geen last van."

Dat zal het zgn 'toompje' wel zijn (google er maar op), dat scheurde bij mij in toen ik sexueel actief werd. Na genezen heb ik er verder geen last meer van gehad.

Het schijnt dat ze daar ook wel eens chirurgisch iets aan doen. Of dat nuttig is weet ik niet.

Even zo

Even zo

19-08-2013 om 21:25

Dank!

Dank voor jullie reacties, ik voel me alweer een stuk beter. Ik denk dat ik wel naar de kinderuroloog ga om er nogmaals naar te laten kijken en hoop dat hij net zo'n afwachtende houding aanneemt als jullie. En over meer actuele kennis beschikt. Ik ben er alleen wel bang voor dat hij er liever het mes in wil zetten, maar dan ligt de uiteindelijke beslissing alsnog bij ons.

Ik wil alleen niet later spijt krijgen van mijn keuze, hoewel je nooit kan voorzien wat de toekomst brengt. Het lijkt mij dat een besnijdenis op pakweg 14 jarige leeftijd nog belastender is. Goed om te horen dat jullie ervaring is dat het vanzelf vaak alsnog goed komt.

Belastend

Ik denk dat het voor een schoolkind juist belastender is dan voor een tiener. Een tiener kun je toch meer uitleggen!

Fiorucci

Fiorucci

20-08-2013 om 07:49

Dirksmama

Ja, je kunt meer uitleggen, maar tieners generen zich waarschijnlijk behoorlijk.

Kari1

Kari1

20-08-2013 om 08:38

Afwegen

Het is jullie keuze, maar wat ben je aan het afwegen? Aan de ene kant een kind dat nergens(!!) last van heeft een ingreep aandoen, omdat er aan de andere kant een hele (echt miniem) kleine kans is dat hij anders in de tienertijd een ingreep moet ondergaan?
Het zou me overigens verbazen als een kinderuroloog hier het mes in wil zetten. Een nauwe voorhuid bij een 7-jarige is normaal en wordt bijna altijd voor/in de puberteit wijder. Als er door ouders erg wordt aangedrongen dat er toch echt nú iets moet, dan zal een zalfje + oprekken (= kunstmatig vervroegde puberteit met hormonen + friemelen) de eerste behandeling zijn.
Kari

even zo

even zo

20-08-2013 om 22:54

Kari1

Je hebt gelijk, maar als je hierop googled lijkt het wel of alle jongens die besneden moeten worden dit al voor hun zesde verjaardag ondergaan. Maar afgezien van die ene keer dat we naar de huisarts moesten voor een licht ontstoken piemeltje ( en waardoor dit balletje ging rollen) heeft hij inderdaad geen klachten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kari1

Kari1

21-08-2013 om 08:02

Ja even zo

Dat klopt hoor. Maar dat komt omdat tot een paar jaar geleden de trend was voor alles en nog wat te besnijden. Tegenwoordig is bekend dat dat besnijden in bijna alle gevallen overbodig is en staan kinderurologen op het standpunt dat je die ingreep niet vrijwel standaard moet uitvoeren. Huisartsen maar ook nog wel algemeen urologen zijn niet altijd al zo "bij". En google ook niet.

even zo

even zo

18-09-2013 om 21:37

hoe het afliep...

Ik wilde toch even laten weten hoe dit is afgelopen.. voor het geval iemand anders er misschien ook iets aan heeft.

Wij zijn vandaag bij de kinderuroloog geweest en hij zei nog voor hij zoons piemel bekeek: besnijden, daar doen we niet meer aan. Toen bekeek hij zoons piemel en concludeerde dat de voorhuid idd te nauw is maar dat dit wel degelijk nog te verhelpen is door de smeren met een hormoonzalfje. Onze huisarts zat er helemaal naast dus. Ook beweerde onze huisarts dat de zalf door het gaatje op de piemel moest komen, terwijl de uroloog zei dat het om het 'slurfje/tuutje' moet.

Conclusie: voorlopig 6 weken smeren en dan terugkomen over 2 maanden. Mocht het echt niet goed komen dat is voorhuidplastiek een optie, maar besnijden is gelukkig niet aan de orde.

Inderdaad het tuutje!

Want dat moet wijder worden.
Het is juist niet de bedoeling dat er zalf op de eikel komt.

Wij hebben verdeeld over een jaar of 6 een keer of 4 moeten smeren, op eigen initiatief als het weer nauwer dreigde te worden. Zoonlief is nu 14 en alles is dik in orde, nooit een mes bij nodig geweest (en sinds 3 jaar geen klachten meer ).

Ik zou huisarts nog wel even feedback geven. Als het goed is staat er op de huisartsensite ook een protocol waar de juiste procedure uitgelegd wordt.

even zo

even zo

19-09-2013 om 22:48

huisarts

Huisarts beweerde zelfs dat je de zalf met een spuitje door het gaatje op de plek van de eikel moest krijgen waar de huis vastzat??!!! En dat dit bij zoon geen zin had omdat er geen klein stukje eikel zichtbaar werd.

Ik hoop niet dat hij meer jongens met dit probleem in zijn praktijk krijgt.. hormoonzalf op de eikel lijkt me ook niet heel goed.

Tegengeluid

Onze zoon is toen hij 3,5 besneden. Zijn voorhuidje was veel te nauw en daarnaast had hij vaak last van ontsteking, schimmel en pijn. Als ik zie hoe zoon daarvan is opgeknapt ben ik blij dat die ingreep is gedaan. Hij was met 5 dagen weer volledig hersteld en heeft nooit meer last gehad. Dus ja, wellicht wordt er te snel besneden, maar in sommige gevallen is het gewoon echt nodig en kom je er niet met een zalfje...
Ik hoop natuurlijk van harte dat het bij jouw zoon goedkomt met een zalfje!
Sanneke*

even zo

even zo

20-09-2013 om 18:24

niks tegen besnijden

Ik heb niks tegen besnijden. Sterker nog, mijn jongste is met 15 maanden besneden i.v.m. een hypopadie. Dus toen was het echt nodig. Als mijn oudste regelmatig ontstekingen zou hebben, zou de keuze voor mij niet moeilijk zijn. Maar hij heeft nergens last van.

Natuurlijk doe je dat om hem veel pijn en ellende te besparen. Maar in dit geval betwijfelde ik de noodzaak ervan en bovendien heeft hij andere, onontkoombare ingrepen voor de boeg. Dit 'lulligs' wilde ik hem dan ook liever besparen, tenzij het echt moet.

Brrrr

Ik zou echt even feedback geven aan huisarts!

Even zo

Even zo

17-11-2013 om 00:02

Vervolg

Ik wilde het vervolg ook nog even delen, mocht iemand er nog iets aan hebben. We zijn deze week voor nacontrole bij de kinderuroloog geweest. Ik dacht van te voren we zullen nog wel een periode moeten smeren want ik zag maar een kleine verbetering, maar hij bekeek het zaakje en gaf er een ruk aan(zoontje kermde van de pijn) maar ik zag voor het eerst zijn eikeltje en toe zei de uroloog dat het goed was. We hoeven niet meer terug te komen. Een beetje lompe gang van zaken, maar wel met een positief resultaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.