Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Egel

Egel

07-04-2014 om 08:48

tandartsvraag

Eind januari waren mijn kinderen bij de tandarts. Alles was goed zoals gebruikelijk. Ik zei nog tegen de tandarts dat ik blij was dat mijn kinderen nooit gaatjes hadden. Reactie tandarts: 'o maar je zoon heeft wel een gaatje hoor' (of zei hij nou 'wel eens een gaatje'?), maar het zit in een kies van zijn melkgebit. Ik ga het niet vullen'.
Ik was erg verbaasd, want ik dacht altijd dat het belangrijk was, ook bij melkgebit, dat het wel gevuld wordt. Dat het zelfs eventueel de toekomstige kies zou kunnen beschadigen.
Sinds een aantal jaar weet ik ook dat niet ieder gaatje direct hoeft te worden gevuld (als het oppervlakkig is kan het herstellen, of zo) maar de reactie van de tandarts vond ik vreemd. Maar ja ik ben geen tandarts en misschien zijn de inzichten veranderd.
Sinds een paar weken (dus vanaf enkele weken na tandartsbezoek) rook zoon (10 jaar) apart uit zijn mond. Zaterdag vertelde hij dat hij telkens bloed had bij het poetsen en ook een wondje. Ik keek, met lamp. Zie ik dat ongeveer 1/3 kies weg is. Een groot gat, met veel vuil erin (half onder de kies). Met tandenstokers heb ik veel vuil weggehaald en dat doe ik nu 's ochtends en 's avonds na het poetsen (en dan laat ik spoelen met een of ander mondspul). Hij ruikt nu dus niet meer uit zijn mond.....
Uiteraard moet ik nu de tandarts bellen want er moet nu zeker wat gebeuren.

Heeft onze tandarts nu te laks gedaan? Of kan dit gewoon gebeuren, kan zoiets erg snel gaan?
Zal ik aan een andere tandarts nog advies vragen? Ik denk erover om over te stappen (tandarts is aardig, lijkt wel erg sloom) vanwege dit, maar misschien is dat overdreven. Hopelijk reageert er (ook) een tandarts hier!
Groeten, Egel

Melle

Melle

07-04-2014 om 09:37

Inzichten

Onze tandarts heeft de melkkies van zoon (toen 6 of 7) ook niet gevuld, dat schijnt gebruikelijk te zijn bij kleine gaatjes in verder harde kiezen. Een paar maanden later is de kies afgebroken en gevuld met speciaal vulmiddel met extra fluoride. Wij hebben een jonge, moderne tandarts die zelf ook jonge kinderen heeft.

Zij vertelde dat gaatjes kunnen remineraliseren, maar dat ontstekingen wél gevolgen kunnen hebben voor het blijvende gebit. Die moeten worden voorkomen.

Het goede nieuws: zoon is nu 14 en hij heeft een perfect gebit, (weer) zonder gaatjes

tandenfee

tandenfee

07-04-2014 om 09:55

niet raar

Volgens mij is het zeker niet raar dat een klein gaatje niet direct wordt gevuld. Vind het dan stiekem wel een beetje raar dat de tandarts daar niet actief iets over heeft gezegd. Tenminste, zo begrijp ik het uit jouw bericht. Onze tandarts attendeert ons daar wel op, en benadrukt om extra grondig te poetsen en het goed in de gaten te houden. Zolang het bij een pijnloos klein gaatje blijft, is het de moeite waard om te wachten tot de kies er vanzelf uitgaat met het wisselen. Ook al hoeft boren niet veel pijn te doen, sommige kinderen schijnen er erg angstig van te worden.
je schrijft dat je al een paar weken geleden hebt ontdekt dat er een stuk van de kies is afgebroken. Waarom heb je nog steeds de tandarts hier niet over gebeld? Je vraagt je af of de tandarts niet te laks was, maar ik vind jou eigenlijk ook wel laks overkomen...

Rafelkap

Rafelkap

07-04-2014 om 10:09

tandenfee

Volgens mij staat er geschreven dat zoon al wekenlang slecht rook uit zijn mond en dat ze afgelopen zaterdag een kapotte kies ontdekte. Geen verwijten dus naar de moeder, het is nu maandag en nu pas kan ze bellen.

Egel, ik hoop dat je zoon snel terecht kan bij je tandarts en vraag maar: had dit voorkomen kunnen worden. Ik heb geen idee.

Egel

Egel

07-04-2014 om 10:14

Melle en tandenfee

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!
Goed om te horen dat het beleid bij jullie ook bekend is.
Tandenfee: nee klopt niet, ik weet niet een paar weken dat er een stuk kies zou zijn afgebroken, maar sinds zaterdagochtend dat eenderde kies volgens mij is weggerot. Waar lees je dat ik dat al eerder wist? Dat zou zeker laks zijn.
Misschien bedoel je dat ik hem een paar weken vreemd vond ruiken. Ik dacht helemaal niet aan zijn tanden, maar meer iets vanuit de maag of iets anders. Ik vroeg me wel af wat het kon zijn en misschien is het dom dat ik niet in zijn mond keek, maar goed, weer wat geleerd.
Melle: onze tandarts is ook best jong (midden 40 of zo?) een heeft ook kinderen tussen de ± 6 en 14.
Inderdaad tandenfee, beetje raar dat hij er uit zichzelf niets over zei, dat zoon een gaatje had en we extra alert moeten zijn.

Egel

Egel

07-04-2014 om 10:16

Rafelklap

Inderdaad Rafelklap. En goed idee dat ik kan vragen of het voorkomen had kunnen worden, dat is verstandig. Ik ga nu bellen voor een afspraak voor een dezer dagen!

tandenfee

tandenfee

07-04-2014 om 11:27

sorry!

Oh sorry, ik heb gewoon niet goed zitten lezen. Je was er pas zaterdag achtergekomen.

Onze tandarts boort trouwens wel als hij het nodig vindt. En dat is bij een van onze kinderen nogal eens het geval. Pijn, zwellingen of een groot gat betekent direct ingrijpen. Maar een klein gaatje dus niet automatisch.

mama2

mama2

07-04-2014 om 11:29

het ligt eraan

Hier vullen we geen gaatjes die Klasse I cariers noemen. Dat zijn gaatjes wel zichtbaar, maar nog niet door het glazuur heen. Enkel deze gaatjes kunnen remineraliseren of te wel door goed poetsen kan het proces gestopt worden. eenmaal door het glazuur heen vullen wij wel. Kinderen poetsen vaak nu eenmaal niet altijd even goed en juist zeker in de wisselfase is het belangrijk dat de cariers niet door kunnen slaan en uitmonden in ene ontsteking.

Is je tandarts laks geweest, geen idee. Het kan zijn dat het een klein gaatje was aan de buitenkant te zien, maar dat er onder een krater van bacterien zaten. Wellicht had de tandarts even een foto kunnen maken om zo te beoordelen wat er onder zit. het melkgebid is erg belangrijk goed te onderhouden om juist het volwassen gebit te begeleiden. Met cariers bereik je dit dus niet... Hij had wel meer uitleg mogen geven of jullie meer uitleg mogen vragen.

Ik zou ook niet gelijk aan tanden denken hoor als mijn kind slecht uit zijn mond zou ruiken dus zo raar is het niet dat je die link niet hebt gelegd.

Succes, ben benieuwd wat de tandarts er aan gaat doen!

Marieke

Marieke

07-04-2014 om 11:37

soms wel, soms niet

Onze tandarts is een voorstander van gaatjes vullen als je kinderen vrij jong zijn, als de tand op wisselen stond, werd er niet gevuld, maar er snel uitgehaald. Ook een optie.

mama2

mama2

08-04-2014 om 09:02

Gebid

= gebit natuurlijk....whahaha enorm slorig!

Maar inderdaad, als ze bijna op de wissel staan kan je er ook over denken de kies te laten trekken. Weet je al wat meer?

Egel

Egel

09-04-2014 om 22:05

morgen

Maandagochtend belde ik en voor morgen hebben we een afspraak. Dat is ook wel tijd want iedere dag haal ik 2x zijn halve ontbijt/diner uit de krater (OK, bij wijze van spreken). Ik ben ook al een keer een kleine tandsplinter tegengekomen. Inmiddels gebruik ik zelfs al een omgebogen paperclip, die tandenstokers breken telkens. Ik voel me een halve tandarts(assistente), haha!
Ik ben wel benieuwd of de kies getrokken moet worden. Maar ik vermoed dat hij het liever vult. Ik laat het wel weten. Nog bedankt voor de reacties!

tandenfee

tandenfee

09-04-2014 om 22:55

vullen of trekken

Ik begrijp van onze tandarts ook dat vullen op zich de voorkeur heeft. Dat schijnt ermee te maken te hebben dat als je een kies trekt, de positie van de ander tanden en kiezen kan veranderen, de boel zou kunnen gaan schuiven zeg maar.
Daar staat tegenover dat hij in de praktijk toch regelmatig trekt, bijvoorbeeld omdat een kind te angstig is of niet goed stil kan liggen. Of omdat het gat te groot is en vullen geen optie meer is. Wij hebben beide mee gemaakt. Een van onze kinderen heeft een lastig gebit, en er is al zo'n 7 keer geboord, 1 zenuwbehandeling en uiteindelijk ook een paar keer getrokken. Kind blijft gelukkig heel goed liggen en heeft (gelukkig) nog geen tandarts-fobie opgelopen. Onze tandarts is dan ook erg goed met kinderen.

Egel

Egel

10-04-2014 om 15:50

geweest; twijfel blijft

Ja tandenfee, het grote gat is inderdaad gevuld. Wat goed dat jouw kind ondanks al het gedoe rond gebit zo goed blijft liggen en geen angst heeft opgebouwd.
Mijn zoon bleef vandaag ook prima liggen en was geheel niet bang. Maar over de tandarts blijf ik wat twijfels houden. Vriendelijk (vroeg bijv. naar een belangrijke hobby van kind) en heel rustig en relaxed.
Ik vroeg zoals jullie advies: 'hij had vorige keer een gaatje vertelde je, en nu is het zo'n groot gat geworden. Had dit toch voorkomen kunnen worden?' Antw: 'cariës kunnen door bijvoorbeeld snoepen komen of niet goed poetsen'. (ja hèhè, dat weet ik sinds mijn kindertijd ook). Ik vroeg toch nog even: 'kan het geen kwaad voor de kies eronder?' Antw: 'nee, dat denken mensen altijd en vragen ze, maar dat is niet zo hoor'. (OK, zeiden jullie ook al). Ik vroeg: 'maar de ontsteking die erop volgde, is dat dan niet schadelijk?' Antw: 'nee hoor, geen probleem. En ik vul hem nu wel zodat er geen etensresten meer in achterblijven'. Dit was anders dan iemand hier zei (Melle).
Tandarts liet wel zien dat het tandvlees bij die kies al wat los zat dus dat het wisselen nog maar max. 1 of 2 jaar zou duren.
Een advies bleef verder uit, en poetsadvies hebben mijn kinderen ook nog nooit gehad. Ja, van mij, omdat ik het belangrijk vind en ik in mijn kindertijd een goede tandarts had.

OK, dat was de oplossing voor het probleem van zoon, waar ik dus niet geheel tevreden over was (zoon is wel blij met het gladde gevoel trouwens).
Ik had nog een vraag over mezelf vandaag. Het kleine tandje naast een voortand, daar was sinds kort aan de achterkant ineens een barst/scheurtje of zo. Raar gevoel en ik vroeg hem of hij even kon kijken: misschien komt er wel sneller een probleem daardoor. Hij keek en zei even later dat dit een normale tandgroef was, net als in mijn andere tanden. Maar nee dus! Het zat er plotseling, sinds een paar weken! En ik kan het goed voelen met tong, en met een nagel. Reactie: OK, zal ik het dan even polijsten?
Ik vond het goed. Ging naar huis met zoon en voelde even later dat het polijsten niets uit heeft gemaakt. Is misschien ook niet erg (behalve dat er vast weer een rekening van zeker 30 euro komt voor die halve minuut polijsten).

Ik heb natuurlijk totaal geen conflict met deze tandarts en er is ook niet iets groots fout, maar het is het allemaal net niet. Ik voel me niet zo tevreden maar om nu meteen te switchen naar een ander....ik denk er dus nog steeds over. Iemand nog gedachten daarover?
Groeten van Egel

Rafelkap

Rafelkap

10-04-2014 om 19:45

Egel

Mijn gedachte: het is niet uit nalatigheid van de tandarts, niet alles is te voorzien. Artsen worden vaak gezien als een soort heilige die alles kunnen voorkomen. Dat niet. Maar het gaat mij er wel om dat JIJ je veilig bij hem moet voelen. En dat doe je niet. Dus dat lijkt mij op zich een goede reden om te switchen, ook al is het dan weer spannend wie je dan weer aantreft (tip: vraag rond)

Ik ben ook verwend met een hele goede tandarts, de opvolger van de tandarts die ik had sinds dat ik tanden heb. Hij is verhuisd en het is elk half jaar een mijl op zeven, maar ik blijf bij hem. Ik snap goed dat je bang bent voor beunhazen na die fijne tandarts vroeger, ik durf dus ook niet te switchen naar een tandarts in mijn woonplaats.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.