Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elise

Elise

16-05-2013 om 13:22

Tandartsvraag

Toch nog even een vraag in verband met het overgaan naar een nieuwe tandarts. Bij de nieuwe die ik op het oog heb is het gebruikelijk een intakegesprek te hebben (als nieuwe patient) waarbij dan standaard een foto met zo'n modern apparaat (dat rondom je hoofd gaat, of zo?) gemaakt wordt waarmee ze een overzichtsfoto maken.

Is natuurlijk van alles goed op te zien, vast zinvol, maar wel duur: iets van 70 euro! Intakegesprek is daardoor ca 150 euro zeggen ze (incl. controle neem ik aan). Ik ben er niet voor verzekerd, dus vind het wel veel. Ik snap wel dat ze zo'n duur apparaat eruit moeten halen...

Nu vraag ik mij af: wat is jullie ervaring met overstappen op nieuwe tandartsen, het (verplicht?) maken van die (dure) overzichtsfoto's etc.

En wat vinden jullie ervan?
Denken jullie: hartstikke goed of overdreven al die dure apparaten (en zeker als het verplicht is) - de tandartscontroles zijn immers jaaaarenlang zonder die overzichtsfoto's gedaan....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lastig

Bij het laatste bezoek begon mijn tandarts opeens over het sealen van mijn kiezen. Dat was echt nodig! Nou ben ik 41 en heb ik om precies te zijn 1 'zwakke' kies. Voor de rest nog nooit een gaatje gehad. Dus waarom het dan nu opeens nodig zou zijn om mijn kiezen te sealen?!
Dus tjsa, is zo'n overzichtsfoto nodig, ik weet het niet. Feit is natuurlijk wel dat hoe meer apparaten (technieken/materialen) er beschikbaar zijn, hoe sneller ze gebruikt zullen worden.
En verplicht is het natuurlijk al zo niet. Uiteindelijk bepaal je toch zelf wat er wel of niet gedaan wordt. Ik heb dat sealen trouwens ook niet laten doen.

100%mama

100%mama

16-05-2013 om 14:32

Goed, maar....

Zoals ik al boven aangaf, indien je foto's van je oude tandarts hebt niet ouder dan een jaar is het niet nodig.

Met alle respect, ik vind het overdreven maar het gebeurt veel op deze manier (helaas). Wat mag hij declareren:
C11 €20,52 consult
X21 €64,79 Kaakoverzichtfoto
X10 €15,12 kleine rontgenfoto (keer 2)
En eventueel:
C22 €20,52 indien je een afwijking in je gezondheid hebt. Dit is een schriftelijke medische anamnese, deze mag enkel gebruikt worden indien de afwijking van dien aard is dat de behandelaar hiervan op de hoogte moet zijn (denk aan HIV, bloedziekte, bloedigneiging, flauwvallen ed)

In het ergste geval ben je dus €136,07 kwijt, maar let echt op de C22 hoor! De foto's mag een tandarts als "eis" stellen omdat hij graag wil weten wat er bijvoorbeeld onder het zichtbare gedeelte is gedaan (wortelkanaalbehandelingen ed).

Het bestaat gelukkig al die moderne techniek en al jaren overigens. Wij hebben zo'n kaakoverzicht foto apparaat al ruim 13 jaar staan. En die jaaaaaarenlang...de meeste van onze ouders hadden op hun 20e al een kunst gebit kweenie of ik daar nou weer op zit te wachten....Nee serieus, je kan hiermee echt vroegtijdig problemen mee zien welke anders pas ontdekt worden op een punt waarmee het meerstal al te laat is. Dus onzin is het zeker niet om de juiste diagnose te stellen of het voorkomen dat je een diagnose moet gaan stellen die niet leuk is....Overigens, de bedragen zijn weer vast gesteld he, dus het "eruit halen van zo'n apparaat" staat er echt los van.

Merel

Merel

16-05-2013 om 14:37

Lastig

Ik ben wel verzekerd voor de tandarts en krijg geloof ik 75% vergoed maar ben er wel achter dat de tandarts waar ik nu ben zeer commercieel is. Ze willen al gauw dingen aanpraten heb ik gemerkt en een vriendin van mij ook die daar loopt. Dus ik vraag altijd door of het echt nodig is en of er goedkopere alternatieven zijn. Mijn man had echt een grote behandeling nodig en hij heeft toen eerst maar eens een offerte aangevraagd en een second opinion bij een andere tandarts. (we hebben een slechte ervaring bij een tandarts vandaar)

Elise

Elise

16-05-2013 om 16:32

100% mama

Begrijp ik dat jij in een tandartsenpraktijk werkt?
Dat is dan goede info!

Maar nog even: hoewel de kosten per behandeling vaststaan, halen ze een apparaat er natuurlijk sneller uit als ze het apparaat vaker gebruiken en dus in rekening brengen.
Hetzelfde geldt voor andere fotootjes: hoe meer ze die maken, hoe meer ze verdienen (er zal toch een winstmarge op zitten).

Mijn ervaring is ook dat tandartsen in tegenstelling tot vele huisartsen, veel commerciëler zijn (meer aandacht daarvoor in de studie? ...)

Maar de belangrijkste vraag is: kan die tandarts het VERPLICHT stellen?

Dat ze het standaard gewoon toepassen of het ook adviseren vanwege de voordelen (ik begrijp dat ze dan de tandwortels goed kunnen zien, wat op die losse fotootjes niet het geval is) is prima, maar kunnen ze je echt ertoe verplichten?

Verplicht

Nee, natuurlijk kunnen ze je niets verplichten. Je bepaalt toch altijd nog zelf wat er met jou gebeurt. Ze kunnen hooguit iets aanraden of adviseren, maar jij bent baas over eigen mond

Tand- vs huisarts

"Mijn ervaring is ook dat tandartsen in tegenstelling tot vele huisartsen, veel commerciëler zijn"

Maar volgens mij kan de huisarts ook niet zoveel doen op dit terrein. Hij verkoopt geen medicijnen vziw, foto's maken doet een huisarts ook niet, bij mijn weten kunnen er alleen consulten worden gedeclareerd. Nou ja, en oren uitspuiten etc misschien maar je gaat natuurlijk niet zo snel even oren uitspuiten als even een foto maken. Dus ik denk niet dat huisartsen per se minder materialistisch oid zijn dan tandartsen.

Groeten,

Temet

100%mama

100%mama

21-05-2013 om 16:34

Elise

Klopt, ik ben werkzaam in een tandartsenpraktijk

Nee, ze kunnen het je niet verplichten, maar....in veel gevallen dien je dan wel een verklaring af te geven waarin je de tandarts niet aanspakelijk kan stellen als er een te late diagnose gesteld wordt welke voorkomen had kunnen worden door rontgenonderzoek. Bijvoorbeeld, jij hebt aan de wortelpunt van je kies een ontsteking zitten. Daar hoef je niet van te voelen, die kan lekker sudderen. Doe je daar niets aan dan kan het zo zijn dat de ontsteking ook je andere kies aantast en je dus met dubbele kosten zit of in het ergste geval het verliezen van kiezen. Dat is de reden dan, wij dan, iedere 2 jaar nieuwe foto's maken.

Er zit geen marge op foto's. De kosten worden rechtstreeks gedeclareerd en 1 op 1 betaald aan de tandarts. Dus wat jij betaald, verdiend de tandarts. Daarmee zullen er echt wel tandartsen zijn die te pas en te onpas foto's maken om welke reden dan ook. Als je dat gevoel hebt zou ik om uitleg vragen waarom het nu precies noodzakelijk is. Voor een 1e consult is het vrij normaal dat er foto's genomen worden, maar als je foto's hebt niet ouder dan een jaar hoeft het niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.