Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tango

Tango

02-10-2014 om 11:02

Tandartsperikelen (erg lang)

Gisteren was ik met dochter van 13 bij de tandarts. De vorige keer was ze alleen gegaan, omdat ik dacht dat er alleen gesealed zou worden. Dit bleek niet zo, ze moest een behandeling aan een van de achterste kiezen ondergaan. Ze waren wat verkalkt o.i.d. Ik begreep het ook niet helemaal, eigenlijk nog steeds niet. Dochter was hiervoor verdoofd en had daarna een week last van een wondje in haar mond.
Ik dus mee, bleek ze inderdaad nu voor hetzelfde behandeld te worden, alleen een andere kies. Het werd schoongekrabt met een soort borsteltje. Dochter wilde eerst zonder verdoving proberen, maar dit was toch te pijnlijk. Dus toch verdoofd en dat ging dus helemaal mis. Blijkbaar werd de verdoving niet goed ingespoten waardoor het helemaal naar boven trok in haar wang, neus en tot aan haar oog. Dochter helemaal in paniek en de tandarts maar zeggen: rustig blijven etc. Dochter had het idee dat ze geen adem meer kon halen.
Nare ervaring dus. Daarna hebben ze de behandeling wel af kunnen ronden maar dochter wil dus nu niet meer naar de tandarts. In ieder geval niet naar deze. Nu overwoog ik toch al een overstap i.v.m. eerdere ervaring met onze zoon. We zitten net bij deze tandarts omdat de vorige naar een andere praktijk ging. Deze praktijk zit aan de andere kant van de stad maar ik heb al geinformeerd of we toch weer bij hem terecht kunnen. Met de andere tandarts hadden we namelijk prima ervaringen. Dochter heeft bij hem ook wel eens verdoving gehad, was geen probleem.
Wat me nog het meest dwars zit is dat tandarts nog geen excuses heeft gemaakt, geen sorry gezegd niets. Alleen meer dat dit kan gebeuren. Als het goed is belt ze vandaag wel om te horen hoe het met dochter gaat. Ben benieuwd wat ze zegt.
En wat ik me dus afvraag is, heeft ze nou echt een fout gemaakt? De kies die behandeld werd zat in de onderkaak. Dan klopt het toch niet dat je zo verdoofd wordt?

Nare ervaring inderdaad

Het lijkt me niet te kloppen dat de verdoving naar boven trekt. Ik heb laatst een verdoving gehad voor de voorste ondertanden en daardoor waren ook mijn onderlip en mijn kin verdoofd. Dat lijkt me logischer.

Wat een nare ervaring voor je dochter en hopelijk komt de tandarts zelf met excuses. Sterkte verder!

Groot verschil

Op basis van veel tandarts- en orthodontistenervaring kan ik oprecht zeggen dat er een groot verschil is tussen tandartsen en orthodontisten. Ik zou dus zeker een overstap maken als dat mogelijk is. Twee keer per jaar iets verder reizen weegt niet op tegen dergelijke ellende. Gisteren heb ik nog een conflict met mijn tandarts uitgesproken, ik hoop dat het helpt, want een andere tandarts zit echt veel verder weg, in een andere plaats.
Mijn grootste allergie: alle orthodontisten die lid zijn van de orthodontistenvereniging in Nederland. Een zeer vooraanstaand lid, door iedereen geroemd en gelouterd, daarvan weten de patiënten in zijn woon- en werkplaats dat het een ramp is, echt een volstrekte ramp. Een ander lid die ik vroeg om vooraf uitleg te geven: waarom is het nodig dat er een beugel komt, wat gaat die beugel doen, wat kun je ervan verwachten etc. etc. kon mij als uitleg geven: dit zijn de tanden, dit zijn de hoektanden en dit zijn de kiezen. Ik heb die man maar glazig aangekeken: wat je nu presenteert is dus het niveau van de orthondontisten in Nederland. Gelukkig is dochter de laatste en is ze ondertussen klaar. Vanaf nu kan ik de orthondontisten vermijden. Maar de tandarts, daar zit ik nog aan vast.

Tsjor

Spuitje

Spuitje

02-10-2014 om 11:56

Hier

Ook eens gehad, dat de verdoving iets te ver was ingespoten en mijn oog ging hangen. Kan een keer gebeuren, net zoals bij bv bloedafname je even door de ader heen prikt en er een grote bult ontstaat, of dat een catheter inbrengen niet in 1 keer lukt enz.
Bij een kind natuurlijk heel vervelend en de tandarts had op dat vlak misschien wat meer geruststelling kunnen geven, naast het advies van rustig blijven.
Het zegt mijns inziens niets over de kundigheid van een tandarts.
Het niet kunnen ademhalen zal misschien deels een paniekreactie zijn geweest. Wel vind ik het vreemd dat er niet duidelijk is gecommuniceerd over de verkalkingsbehandeling.
Het nabellen om te vragen hoe het gaat vind ik dan wel weer netjes en betrokken, want ook een behandelaar vindt dit niet leuk.

Tango

Tango

02-10-2014 om 12:12

Orthodontist

Met orthodontist gelukkig geen problemen hier. Is een hele fijne man. Onlangs werd zoon door onze nieuwe tandarts, na enig aandringen van mijn kant, naar de ortho doorverwezen omdat hij pijn had aan zijn tanden, die door ruimte gebrek niet naast elkaar maar achter elkaar doorkomen. Ze vond eigenlijk maar dat hij hier logopedie voor moest hebben want hij hield zijn tong verkeerd met slikken. Weken later was ik bij de orthodontist met hem. Hij vond zoon een bijzonder geval, had hij nog nooit gezien in zijn praktijk. Maar logopedie veegde hij meteen van tafel. Dat had na 9 jaar echt geen zin meer. Zoon had inmiddels ook geen pijnklachten meer en wordt in principe opgeroepen als hij 12 is. Bij eerder klachten mochten we uiteraard bellen. Ik vond dit een prima reactie. Dochter loopt al wel bij deze orthodontist en heeft ook geen problemen.
Maar die tandarts is dus een ander verhaal. Met dat logopedie-verhaal begon onze twijfel al.

mama2

mama2

02-10-2014 om 12:20

kan

Hoewel ik begrijp en ik hoop ook je tandarts dat het een vervelende gebeurtenis is voor je dochter heeft hij geen fout gemaakt met verdoven....deze reactie komt wel vaker voor.

Ik vraag altijd ouders of een volwassenen mee bij behandeling van een kind al is het maar een controle. Je kind kan, zoals nu ook blijkt, niet goed verwoorden (en logisch hoor!) wat er is gebeurt of wat er de volgende keer gaat gebeuren. Een volwassen iemand vraagt sneller door.

Ik hoop dat de tandarts nog belt en een sorry zegt voor het feit de angst niet serieus te hebben genomen. Voor de verdoving echter is geen sorry nodig....

Monique D*

Monique D*

02-10-2014 om 15:31

Verdoving gaat niet altijd zoals het de bedoeling is

Tijdens een spuit bij een zenuwbehandeling bij een vervanger van onze tandarts werd niet alleen die kies verdoofd, maar ook de helft van mijn tong.. ik voelde een soort klik en dacht, wat was dat nou? Daarna voelde ik de helft van mijn tong niet meer. Ik had dit nooit meegemaakt en dacht, dat is niet goed. Hoe kan ik nou praten en slikken? Maar alles is toch goed gekomen..

Ik denk dat bijna hetzelfde met jouw dochter is gebeurd. De verdoving is niet "gegaan" naar de plek waar het hoort te gaan.

Ik kan mij voorstellen dat jouw dochter in paniek raakte, zeker als je zoiets nooit hebt meegemaakt. De tandarts had haar wel even gerust kunnen stellen.

Monique D*

Monique D*

02-10-2014 om 15:38

Bij controle geen behandeling

Mama2:
"Ik vraag altijd ouders of een volwassenen mee bij behandeling van een kind al is het maar een controle. Je kind kan, zoals nu ook blijkt, niet goed verwoorden (en logisch hoor!) wat er is gebeurt of wat er de volgende keer gaat gebeuren. Een volwassen iemand vraagt sneller door."

Dat is een prima idee, maar bij de tweejaarlijkse controle door onze tandarts worden er geen behandelingen gedaan. Daar maakt hij altijd een nieuwe afspraak voor. Of behandelt de tandarts gelijk bij een controle-afspraak?
Naar controle-afspraken kunnen kinderen wel alleen gaan. Hij maakt een nieuwe afspraak als er wat gedaan moet worden. En dan kan je als ouder wel mee gaan.

Wat doorvragen betreft: meestal is het wel duidelijk wat de tandarts wil doen, maar als het niet duidelijk is kan je als ouder ook telefonisch contact opnemen met de tandarts.

Tango

Tango

02-10-2014 om 19:21

Niet gebeld

De tandarts heeft niet gebeld. Dat vind ik dan ook weer erg slordig. Eerst beloven dat je belt en dat dan niet nakomen.
Alleen laten gaan ga ik inderdaad voorlopig maar even niet doen. Tandarts heeft er overigens niets van gezegd dat ze de vorige keer alleen kwam. Dochter gaat ook bijna altijd alleen naar de orthodontist. Is nooit een probleem geweest. Alleen bij bepaalde handelingen wordt ons gevraagd erbij te zijn.
Ik geef toe dat het deze keer een beetje een fout van mij was, omdat ik dus echt dacht dat ze alleen voor sealen ging. Bij de laatste controle-afspraak moest ik zoveel vervolg-afspraken maken voor beide kinderen en ook partner dat ik het even niet meer wist. Vond ik ook al bijzonder want bij de vorige tandarts waren er nooit zoveel bijzonderheden.
Overigens is het me nog steeds niet geheel duidelijk wat zo´n verkalkingsbehandeling nou eigenlijk in houdt. Had er nooit eerder van gehoord. Maar goed, ik ben natuurlijk ook geen tandarts.
De aanvraag voor overstappen naar de vorige tandarts is gedaan. We worden gebeld over de verdere afhandeling.

Onprofessioneel

vind ik het dat de tandarts niet teruggebeld heeft.
En ik vind het niet fout van jou dat je niet mee bent geweest, kan het me wel voorstellen dat je je zo voelt, ben zelf ook zo. Maar ik vind dat je er vanuit moet kunnen gaan dat een kind alleen naar de tandarts kan vanaf een bepaalde leeftijd.

Ik had ook nog nooit van een verkalkingsbehandeling gehoord...

Katniss

Katniss

02-10-2014 om 22:04

13-jarige alleen?

Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe je zelf tegen een tandartsbezoek aankijkt, maar voor mij is dat best wel iets waar ik tegenop zie. Ik zou een 13-jarige dan ook echt niet alleen laten gaan. Sterker nog, bij mijn 15-jarige blijf ik erbij in de behandelkamer. 9-jarige gaat alleen de behandelkamer in maar dat is omdat ze naar een kindertandarts gaat waar dat beleid is.
Overigens is mijn tandartsangst wel een heel stuk minder sinds we drie jaar geleden een nieuwe tandarts kregen. Die heeft de praktijk overgenomen van de hork waar ik bijna 40 jaar was geweest, en de benadering van de nieuwe is echt 100% anders. Geen pijnlijk gepoer met haakjes en snauwen of mijn mond niet verder open kan, maar gewoon heel aardig een beetje kijken en met een lampje schijnen. Hij heeft me nog geen pijn gedaan en heeft toch al heel wat tandsteen verwijderd.

Monique D*

Monique D*

02-10-2014 om 22:23

Verkalkingsbehandeling bij Google op proberen te zoeken...

... en heb niets kunnen vinden hierover. Althans niets over verkalkingsbehandeling bij tanden en kiezen.
De tandarts had jou (of jouw dochter) uit moeten leggen wat dit inhoudt. Dit lijkt niet hetzelfde als sealen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-10-2014 om 23:02

Verkalking

Ik heb het ook even opgezocht; zou dit de behandeling kunnen zijn geweest? "Een ophoping van tandplak (geel) verkalkt en zorgt voor tandsteen (zwart). De tandplak onder de tandvleesrand kunt u niet zelf verwijderen. Dat zal de tandarts of mondhygiënist moeten doen. Het verwijderen van de tandplak, en eventueel ook tandsteen, uit de verdiepte pockets wordt de professionele gebitsreiniging genoemd. Zonodig wordt de professionele gebitsreiniging onder plaatselijke verdoving uitgevoerd."

Tango

Tango

02-10-2014 om 23:16

ijverig

Jullie zijn ijverig hoor, dat je het voor me opzoekt. Ik was er zelf nog niet aan begonnen. Overigens had ik verkalkingsbehandeling uit een van de voorgaande reacties gehaald en maar aangenomen dat dat het was. Ze heeft wel wat uitgelegd maar ik vond het vaag en ben het eerlijk gezegd helemaal vergeten door die heftige toestand. Ik denk dat het meer het laatste was dat Elisa noemt. Maar ze had het echt over een kalklaag. Ik weet dus ook niet zeker of ze daarna nog wat gesealed heeft want ze was ook nog met zo'n lamp en een glasplaatje bezig. Dat had ik dus vandaag willen vragen als ze zou bellen. Gisteren was ik er echt even helemaal klaar mee en wilde zo snel mogelijk de praktijk uit rennen.
Zelf ben ik overigens helemaal niet bang voor de tandarts. Heb ook zelden wat aan mijn tanden. Vandaar dat ik dochter misschien makkelijk zelf laat gaan. Als ze gewild had dat ik mee ging had ik dat uiteraard gedaan. Maar dochter doet dit soort dingen ook graag zelf.

mama2

mama2

03-10-2014 om 10:10

behandeling

Wat vervelend en niet netjes dat je tandarts of assistente niet heeft terug gebeld zeg!

Het is lastig te bedenken welke behandeling ze heeft gehad. Je schrijft "met een soort borsteltje". Dan denk ik eerder aan een polijstborstel, maar dat kan je vergelijken met een elektrische tandenborstel en zou echt niet met verdoving hoeven gaan. Is er een lamp bij geweest (die na de vulling gebruikt wordt om de vulling uit te harden) of iets anders? Bovenstaande behandeling is wel wat heftig voor een kind hoor (welke Elisa benoemd). Dit is een behandeling voor volwassenen. De ruimte bij kinderen (en zo hoort die ook bij volwassenen te zijn) is 3mm onder het tandvlees. Dat zou betekenen dat je kind een pocket (ruimte) >3 zou moeten hebben....

Monique D, jij mag het zo doen en vinden hoor. Vanuit de dagelijkse praktijk echter horen en zien we toch echt wel andere verhalen...

parodontitis

De behandeling die genoemd wordt door Elisa lijkt me inderdaad niet één die bij een kind nodig is. Deze wordt gebruikt als je parodontitis hebt, dit is een vergevorderde tandvleesontsteking.

Ik zou de tandarts nog even vragen om duidelijkheid.

Tango

Tango

03-10-2014 om 16:39

Lamp

Er werd inderdaad gebruik van een lamp gemaakt op het laatst. En eerst dus met een borsteltje wat weggehaald (kalk?). Volgens mij niet bij het tandvlees maar in de groeven van de kies. Maar nu ik al jullie verhalen zo lees lijkt het allemaal wel erg vaag te zijn. Ik ga volgende week eens bellen met de tandarts om meer uitleg. Dochter is nu ook niet thuis dus kan het haar niet vragen.
Wel fijn dat jullie allemaal zo meedenken hoor.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-10-2014 om 18:22

Sealen

Ter voorbereiding op het sealen worden de kiezen altijd zeer goed en grondig schoongemaakt met een borsteltje. Wellicht had je dochter behoorlijk wat tandsteen in de groeven zitten vlakbij of onder het tandvlees en was het dus nodig om de boel echt grondig te reinigen om daarna te kunnen sealen. Maar vraag zeker bij de tandarts na welke behandeling je dochter nu precies heeft gehad. Ik ben wel benieuwd
http://www.tandartsplein.nl/dossiers/behandelingen/sealen.html

Tango

Tango

03-10-2014 om 21:21

Vergeten

Blijkt dat ik de tandarts nu toch vals beschuldigd heb. Tijdens het avondeten vroeg ik dochter nog even naar de behandeling. Zegt man opeens: o ja, de tandarts had gisteren nog gebeld. Nou lekker dan, had hij ook wel even mogen zeggen. Mannen!
Ze had dus wel gebeld en ook haar excuses aangeboden.
Dochter vertelde inderdaad dat het schoonmaken met het borsteltje op het kauwvlak van de kiezen gebeurde. Waarschijnlijk toch ter voorbereiding op het sealen. Ik wist alleen niet dat dat zo grondig moest dat er een verdoving aan te pas moest komen. Ze is al een keer eerder geweest voor sealen en had dit toen niet. Ik ga volgende week toch maar even bellen over hoe en wat nu precies.
Intussen was ik al bezig met naar die andere tandarts terug te gaan. Maar even nadenken nog over wat we gaan doen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-10-2014 om 21:49

Tandarts

Op grond van jullie ervaringen zou ik beslist niet bij deze tandarts blijven en terug gaan naar jullie vorige tandarts. Ik zou deze tandarts echt niet meer kunnen vertrouwen en er mijn kind niet naar toe laten gaan. Raar ook dat er niet van te voren precies en duidelijk werd gezegd dat die kiezen onder plaatselijke verdoving grondig schoongemaakt zouden moeten worden voordat er geseald kon worden. Dat zien ze zo en dan kan je kind zich er op voorbereiden. In de meeste gevallen volstaat een reiniging zonder verdoving dus dan is het sealen zo gepiept. Er schort dus iets aan de informatievoorziening en communicatie, wat ook bleek uit de reactie van die tandarts tijdens het fout gaan van de verdoving. Ik vind het niet getuigen van patientvriendelijkheid en professionaliteit. En als je iets van een goede (tand)arts mag verwachten zijn het wel deze zaken. Dus fijn teruggaan naar je oude tandarts. Goede tandartsen zijn zeldzaam.

Monique D*

Monique D*

04-10-2014 om 13:56

Wat ik mij afvraag..

.. is of de tandarts zijn werk goed heeft kunnen afmaken. Dit omdat de verdoving niet helemaal werkte zoals het wel moest werken en jouw dochter in paniek raakte.

Verder ben ik het helemaal eens met Elisa Gemani.

nathalie

nathalie

05-10-2014 om 09:49

Overstappen kan

natuurlijk en als je je niet prettig voelt bij deze tandarts moet je dat zeker doen maar als ik alles zo lees denk ik niet dat de tandarts nou veel steken heeft laten vallen.
Je dochter ging voor een sealbehandeling (was jullie verteld schrijf je en dat klopte dus ook) en daarvoor moet er eerst goed worden schoongemaakt. Dat kan vaak wel zonder verdoving maar je dochter ervaarde het als te pijnlijk dus heeft de TA verdoofd. Net als een klein gaatje vullen bij de een zonder verdoving gebeurt en bij de ander met verdoving moet. Op zich niks geks en dat je dochter last ervan had nadien kan gebeuren en is pech. Net zo goed als de reactie op de verdoving de tweede keer zie ook mama2, is geen fout van de tandarts maar kan gebeuren. Dat het voor een patient zo vervelend uitpakt is naar voor patient en TA en ze belt daarna op om te vragen hoe het gaat, vind ik erg attent en netjes.

Barvaux

Barvaux

05-10-2014 om 10:55

aanvulling op kari

Je was er niet bij, jouw keus maar dat maakt wel uit dat je totaal niet tevreden bent over de gang van zaken maar ja, je wás er niet bij dus of de informatie die je hebt gekregen klopt weet je ook niet. Je kreeg een waslijst aan afspraken dus je hebt ook niet alles begrepen: met andere woorden: wat is precies jouw aandeel dat er wat fout is gegaan?

Staat los van het feit dat je natuurlijk terug kunt gaan naar die andere tandarts en wellicht moet je dat ook doen maar in mijn ogen ligt niet alles wat er gebeurd is aan de nieuwe tandarts.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-10-2014 om 14:27

Informatie

Dat zo'n verdoving misgaat kan gebeuren. Maar onze tandarts zou na zo'n nare ervaring heel anders hebben gereageerd en meteen haar excuses hebben aangeboden; niet pas na twee dagen. Ik laat mijn zoon van 13 absoluut nog niet alleen naar de tandarts gaan. Nu gaan wij samen op voor de halfjaarlijkse controles maar ook als dit niet zo was zou ik mee gaan. Ik vraag precies wat er moet gebeuren; ook op een volgende afspraak. Net als toen hij nog een beugel had bij de orthodontist. Ik zit er als een havik bovenop en laat mij goed informeren. Niemand (zeker kinderen niet) gaat uiteindelijk voor zijn lol naar de tandarts/orthodontist. Je moet er wel vertrouwen in hebben en goede informatievoorziening komt van beide kanten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.