Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Freya

Freya

12-10-2016 om 15:53

Tand zit dwars

Hoi,
We hebben net de jaarlijkse controle bij de tandarts achter de rug, en uit de controlefoto blijkt dat twee kiezen bij mijn oudste zoon dwars in de kaak zitten (hij moet deze tanden nog wisselen). De tandarts wist zelf niet zo heel goed wat ze hiermee moest had ik de indruk, en ze ging de foto's doorsturen naar een orthodontist.
Kent iemand van jullie dit probleem? Zoon is pas twaalf, dus ik zou het niet zo leuk vinden als er al gesneden of getrokken moet worden.
Bedankt voor jullie ervaringen!!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-10-2016 om 16:08

Afwachten

Je kunt ze niet behoeden voor al het (klein) leed. Bij mijn dochter zijn net twee tanden getrokken omdat ze in de weg zaten en haar blijvende gebit verkeerd ging groeien. Niet fijn, maar gelukkig kunnen ze tegenwoordig veel doen om mooie en functioneel gezonde gebitten te creëren.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

12-10-2016 om 16:19

ja, hier.

Het is iets erfelijks volgens mij. Zoon heeft het met enkele tanden en kiezen, ik had het alleen met kiezen. Bij mij zijn ze eruit gesneden toen ik 14 was (zes stuks, volledige narcose), zoon is volwassen en heeft ze nog, heeft er ook weinig last van al is zijn gebit niet goed ontwikkeld. Hij kon destijds geopereerd worden en daarna aan de beugel (die heb ik zelf nooit gehad, ondanks wat scheve elementen, men dacht daar vroeger makkelijker over), maar mijn verzekering was niet voldoende. Ondanks schriftelijk verzoek van de tandarts vond de verzekeraar het niet nodig om toch een vergoeding toe te kennen want hij had er geen last van (dat de kans groot is dat het vroeger of later toch opspeelt was geen onderwerp voor ze). Gelukkig tot nu toe nog geen problemen.

Het is dus mogelijk niet alleen snijden en trekken niet voldoende is, maar dat er ook een beugel in moet. Check je verzekering dus!

Wilgenroosje

Wilgenroosje

12-10-2016 om 16:21

Freya

Er zijn meerdere manieren waarop kiezen dwars in een kaak kunnen liggen. Liggen ze wel boven de melkkiezen of zitten ze helemaal op de verkeerde plaats? Zijn het de kleine kiezen, of de grote? Zitten de kiezen onder of boven?

Er kan veel zonder snijden of trekken, maar het hangt er wel vanaf waar ze zitten en op welke manier ze dwars in de kaak zitten.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

12-10-2016 om 16:25

Ortho

En inderdaad kijken of je verzekerd bent voor orthodontie. Klinkt, los van het feit of er getrokken of gesneden moet worden, als een potentiele beugeldrager. Tanden en kiezen komen vaak niet, of heel scheef door, door ruimtegebrek in de kaak en dan is de kans wel heel groot dat er een beugel aan te pas gaat komen.

Olita

Olita

12-10-2016 om 16:25

Hier ook

Zoon heeft dit gehad. Zijn hoektand zat dwars in de kaak en daardoor wisselde die tand maar niet. In de brugklas is hij doorverwezen naar de orthodontist. Deze verwees hem door naar de kaakchirurg. Deze heeft onder lokale verdoving de melktand getrokken en aan de volwassen melktand een kettinkje bevestigd.
Zoon heeft toen een aantal maanden moeten wachten, de orthodontist heeft na die periode een beugel geplaatst waarbij de melktand via dat kettinkje op de juiste plaats is gekomen. Dat duurde 2 a 2 1/2 jaar. Nu is de beugel weg en het ziet er prachtig uit.
Zo'n ingreep klinkt eng maar in de praktijk viel dat reuze mee.

Ha Olita,

Hier exact hetzelfde verhaal. Doordat de hoektand zo schuin lag, kon deze nooit uit zichzelf de bocht maken. Maar ondertussen liep kind wel het risico dat de wortels van de andere tanden zouden beschadigen als de melktand eruit werd gehaald en de dwarse tand in verkeerde stand zou zakken. Kind viel wel onder vergoeding want het kreeg pijn van de druk in de kaak. Daardoor kreeg het ook voorrang bij de ortho.

Ook 2,5 jaar beugel.

Schrijf je in ieder geval alvast in; menig orthodontist kent een lange wachtlijst van min. half jaar.

Freya

Freya

12-10-2016 om 18:48

bedankt voor de reacties!

fijn, zoveel reacties!
het valt dus nog heel erg af te wachten waar we voor staan, besluit ik als ik jullie ervaringen lees.
beugelen moet hij alleszins, dat weten we al een tijdje. de tandverzekering is al opgestart, want ook de jongere broer moet hoogst waarschijnlijk aan de beugel. die wachtlijsten is blijkbaar een typisch nederlands fenomeen, want hier in vlaanderen kennen we dat totaal niet. als je doorverwezen wordt door je tandarts kan je vaak al de volgende week bij de orthodontist terecht.

Freya

Freya

13-10-2016 om 17:02

Aiaiai

Verslag van de tandarts is binnen.

De melktanden moeten zo snel mogelijk getrokken worden. Dan zes maanden wachten om de tanden de kans te geven uit zichzelf recht te komen. De kans is klein dat dat gebeurt. In dat geval orthodontist. Daar worden de tanden vrijgelegd (= tandvlees open snijden tot op de tand) en met een beugel rechtgetrokken.
Zoon is in alle staten: 'ik wil dat niet. het zijn mijn tanden en als ik zeg dat je er niet aankomt, dan kom je er niet aan' ... hmmm, dit wordt nog een moeilijk gevecht

Olita

Olita

13-10-2016 om 17:16

zoon

Mijn zoon stond er ook zo in want het klinkt zo eng: trekken, snijden, openliggen. Hij ging uiteindelijk toch overstag en het is hem allemaal erg meegevallen. Nu doet hij alsof het helemaal niets was. Laat je zoon even aan het idee wennen en laat de tandarts en orthodontist uitleggen dat het allemaal heel eng klinkt maar dat het wel meevalt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-10-2016 om 17:18

Kindertandarts

Ik zou op zoek gaan naar een jeugdtandarts of kaakchirurg die hier ervaring mee heeft. Mijn dochter was bij de reguliere tandarts niet behandelbaar en gaat nu naar Poetz in Haarlem. Daar ondergaat ze ontspannen alle behandelingen. Hopelijk is het trekken van de tanden voldoende.

Even aan kind gevraagd..

Ik vond het toen ook best eng hoe er gesneden zou moeten worden om een kettinkje aan de hoektand te kunnen plakken omdat ik zelf ook niet van tandheelkundige zaken zoals boren, gediend ben. Maar kind legde uit er niets van gevoeld te hebben. De melktand heeft geen wortel, dus die is er onder verdoving zo uit. En van de rest heeft kind ook geen nare herinneringen en het was eigenlijk zo gebeurd. Week later gingen we gewoon op vakantie..

Sukke

Sukke

16-10-2016 om 12:35

Melktand heeft gewoon een wortel hoor

Anders valt hij uit je kaakbot. De wortel lost bij een normale wisseling gewoon op en daardoor valt hij normaalgesproken uit. De wortel zal bij trekken misschien niet of halverwege dat proces zijn, maar zonder wortel had de tandarts niet hoeven trekken.

Nagenoeg zonder wortel

De tand was slechts een kapje; de verwijdering was zo gebeurd alsof het geen wortel had...
Niet te vergelijken met het verwijderen van een verstandskies. Echter heb ik daar niets van gevoeld ondanks de lange gekrulde wortels.

Miijn reactie slaat op het feit dat de zoon van TS zo bang is voor het verwijderen van de tand.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.