Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lynn

Lynn

19-03-2014 om 12:29

Tablets in de zorg

Ik lees net in de Metro "Patiënt communiceert straks in zorginstelling via tablet met verpleger".

Dit in het kader van efficiency. Zodat verzorgers niet, na gebeld te zijn, naar iemand toelopen om te horen wat diegene wil drinken. En ook kunnen zien hoe spoedeisend het is.

Ik kom nog wel eens bij oude dametjes in een verzorgingstehuis. Ik kan me daar niets bij voorstellen, al die oudjes met tablets .

Maar het zal wel niet voor die doelgroep bedoeld zijn?

Wat denken jullie ervan? Goed idee, praktisch? Duur of juist kostenbesparend (personeel is natuurlijk ook duur)? En handig met de vergrijzing en te weinig personeel?

Intercom werkt denk ik beter!

Haha, dan kennen ze mijn moeder nog niet....

Daar moeten we regelmatig de klokwekker opnieuw zetten en de radiozender opnieuw opzoeken.

May

May

19-03-2014 om 12:34

Prima idee!

Heb het laatst in de praktijk gezien en was onder de indruk

Hortensia

Hortensia

19-03-2014 om 15:25

ligt aan de personen

Mijn vader wordt binnenkort 80 en die is behoorlijk computernerd

Lynn

Lynn

19-03-2014 om 15:36

Hortensia

En zit hij in een verzorgingstehuis?

Vanzelfsprekend zijn er computerende 80-ers, maar degenen die in een verzorgingstehuis zitten?

lijkt me handig

Dat niet iedere oudere het zal kunnen neemt niet weg dat de meesten het vast gaan doen en daarmee de communicatie kunnen verbeteren en de efficiency. Whatsappen met je zorgverlener, lijkt me prima.
Daarmee wordt natuurlijk ook de receptie wegbezuinigd die nog weleens, met name in verzorgingshuizen de bellen 'opvangt' en daarmee de hulpvraag doorkrijgt en doorgeeft.
De ouder moet dan geduldig wachten tot de hulp tijd heeft voor een antwoord.

chipkaart

Bij de invoering van een chipkaart in een verzorgingshuis bleek dat de meeste ouderen dat zonder problemen aanleerden. Er zijn natuurlijk altijd mensen die het dan niet lukt. Maar omgaan met geld en portemonnee kan ook al een probleem zijn. En dan zijn er ook mensen nodig die daar voor moeten zorgen.
Dus die enkele die niet om kan gaan met een communicatiemiddel daar zul je iets anders op moeten verzinnen en in elk geval in de gaten houden zonder communicatie.

Hortensia

Hortensia

19-03-2014 om 18:06

Lynn

Nee, maar als mijn moeder onverhoopt weg zou vallen zou hij niet meer voor zichzelf kunnen zorgen.

hangt van de patient af

Ouderen die een telefoon met grote toetsen gebruiken, en niet zo vast ter hand zijn, krijgen onverhoopt gedoe met lichtgeraakte digitale apparatuur. Dan gaan er constant onbedoelde signalen de wereld in.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2014 om 00:45

Nu nog niet

De generatie ouderen (boven de 70/80 jaar) van nu is hier nog niet klaar voor. Een deel wel natuurlijk, maar gemiddeld genomen merk je gewoon dat de echt wat oudere mensen computers maar gedoe vinden. De generaties daaronder, waaronder ik ook mijn generatie reken, zal al stukken handiger zijn met 'de computer'. De zorg kan nu al wel voorzichtig tablets invoeren, maar ik zou het niet handig vinden als ze nu al helemaal zouden overschakelen op dat systeem. Wat ook een risico is, leer mij grote bedrijfssystemen kennen, is dat bij storingen meteen een probleem ontstaat. Het lijkt me dus wel zo prettig als de tablet niet de enige weg naar contact is.

Voor mensen die wat grotere toetsen nodig hebben zijn vast wel mogelijkheden op een tablet. Grote aanraakvlakken voor een onderwerp, zodat bibberhandjes er niet naast kunnen prikken.

Ik heb overigens de indruk dat ouderen minder moeite hebben met tablets dan met bijvoorbeeld een laptop. In die zin vind ik het een slim idee.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

24-03-2014 om 14:38

in veel situaties niet

Ik werk met verstandelijk gehandicapte jongens die hier absoluut niet mee om zouden kunnen gaan.
Mijn dementerende schoonmoeder zie ik het ook absoluut niet doen.
Het gaat sowieso maar voor een beperkt deel in de zorg op!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.