Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Syndroom Tietze dochter 13 jaar

Mijn dochter heeft al 3 jaar last bij haar hartstreek, onder haar arm ook een tijd. Het gaat soms een week goed en dan is het er weer. Nu al maanden en na vele malen huisarts vorige week naar kinderarts. Zij heeft gekeken en zegt het syndroom van Tietze. En dan wordt je naar huis gestuurd en slik maar paracetamol. Maar iedere dag heeft ze pijn. Nu geeft ze aan dat het rommelt bij jaar hartstreek. Ik vraag me af of ze 100 procent zeker weten dat het Tietze is. Ik geloof ook niet dat er iets aan haar hart is, maar kan het ook niet wat anders zijn. En ik weet niet zo goed wat nu te doen. Iedere dag met die pijn laten zitten?
Iemand hier ervaring mee?


Bij twijfel

Terug naar de kinderarts en vragen om verder onderzoek en/of uitleg en begeleiding.

Als je je niet prettig (gezien/gehoord) voelt hij deze kinderarts kun je ook om een seconde opinion vragen via je huisarts.

Dit

Waarom laat je geen second opinion doen? In zon geval zou ik stad en land afrijden naar de beste internist of kinderarts!

Mijntje

Mijntje

09-07-2020 om 09:02

pijnbestrijding

Ga eerst naar je huisarts ivm pijnbestrijding en een gesprek. Dat gaat sneller dan dat je een second opinion hebt.
Ik weet niet hoe de diagnose aan je is uitgelegd, wat voor onderzoek er is gedaan. 100 procent zekerheden kunnen ze nooit geven. Mensen verwachten vaak teveel wonderen van artsen. Het is vaak meer een kwestie van uitsluiten van wat het niet is waardoor ze tot een diagnose komen. Maar ze moeten je wel uitleggen hoe ze tot hun conclusie kwamen. Als ze dat niet goed doen komt anders iedere ouder terug en al die second en meer opinies zorgen voor te lange wachttijden.
Je zou ook moeten weten met welke klachten je waar aan de bel zou moeten trekken. Maar er bestaat zeker meer dan paracetamol dus ik zou vandaag nog naar de huisarts gaan.

Flavia

Flavia

09-07-2020 om 09:41

Ervaring

ik heb hier ervaring mee, helaas.

Paracetamol helpt bij mij niet, wat nog het beste helpt is koelen mbv een coolpack (uit de koelkast, die dingen horen niet in de vriezer, dan is het temperatuursverschil ook met een theedoek er tussen te groot) of de andere keer juist verwarmen met een hittepit of warm water zak.

Of, maar dat is wat rigoreus vonden zowel de assistente van de huisarts als ik zelf, stoppen met ademhalen want bij mij doet ademhalen als ik een 'aanval' heb enorm pijn zodat de aanhechting rust krijgt.

Triggers, bij mij is het een terugkerend iets en ik weet inmiddels wat de triggers zijn: rust na stress, of acute stress dan is het of het er in schiet.

Verder sluit ik me bij Mijntje aan: ga in overleg met de huisarts en bel desnoods de kinderarts en vraag of ze nog een toelichting kan geven omdat je nog met vragen zit. Je hoeft niet gelijk voor een second opinion te gaan.

Kikki39

Kikki39

09-07-2020 om 09:53 Topicstarter

Haar

Hart is het niet, dat sluiten ze uit. Dus dan kwam dit eruit.
Tja, is er dan niet meer rondom de hartstreek wat er kan zijn?

Als ik het zo internet lees is ze er nog niet klaar mee, of het moet een keer verdwijnen.

Flavia, wat erg voor je zeg.
Mijn dochter beschreef het gisteren weer heel anders, rommelen bij haar hartstreek, net zoals je soms in je buik hebt. En dan denk ik hoort dat ook bij Tietze?

Flavia

Flavia

09-07-2020 om 10:17

rommelen herken ik niet

Het rommelen herken ik niet.

Bij mij is het echt een constant zeurende pijn bij de aanhechting van mijn ribben aan mijn borstbeen. Kan hoog zitten aan de sleutelbeen kant kan ook laag bij de onderste ribben. Als ik op de aangedane plek druk doet het nog meer pijn dan het al doet, druk ik op andere aanhechtingen voelt het niet anders dan anders.

Maar omdat ik het niet herken, betekend dat nog niet dat het dan ook geen Tietze is. Daarvoor moet je echt via de huisarts en de kinderarts. Je hebt nog vragen, je dochter heeft nog pijn en die pijn wil je echt kwijt, daarom de huisarts of de kinderarts bellen.

Tessa

Tessa

09-07-2020 om 11:57

Plank mis slaan

Ik heb er totaal geen ervaring mee of verstand van dus ik zal de plank wel enorm mis slaan maar ik wil het toch gezegd hebben omdat je twijfelt aan de diagnose.
Ik had vroeger geregeld last van pijn in de hartstreek. Steeds was er niks aan de hand met mijn hart. Uiteindelijk bleek maagzuur de boosdoener te zijn en werden de klachten minder door maagzuurremmers.
Het frappante was dat ik nooit last had van oprispend maagzuur. Ook nooit misselijk of maagpijn. Daarom heeft de diagnose ook zo lang geduurd. Niemand die aan het maagzuur dacht.
Veel sterkte met en voor je dochter

Kikki39

Kikki39

09-07-2020 om 12:12 Topicstarter

Daar heb ik ook al aan gedacht, maar huisarts zei meteen dat je dan geen last daar had. Had je het altijd na het eten? Want mijn dochter heeft niet last speciaal na het eten.

Vroeger als baby had ze reflux, vandaar dat ik ook hieraan dacht.

Wat was je leeftijd?

Kikki39

Kikki39

09-07-2020 om 12:12 Topicstarter

Hoe hebben ze dat bij je ontdekt?

Kikki39

Kikki39

09-07-2020 om 12:17 Topicstarter

Flavia

Is dat dan precies op je borst?

Flavia

Flavia

09-07-2020 om 13:10

locatie

Het kan op alle plekken zitten waar je ribben aanhechten aan je borstbeen.

Ik weet niet wat je bedoeld, met 'precies op je borst'. Bij mij is het echt de aanhechting van de rib, aan het borstbeen. Dus links en rechts van het midden (=borstbeen) En dan kan het aan de bovenste ribben zijn (iets onder het kuiltje onder je kin), of juist aan de onderkant (bij het kuiltje waar je ribben naar boven lopen als je vanuit de onderkant voelt.) Daar zit het pijnpunt, de pijn straalt wel helemaal uit. Maar de pijn kan ook zijn door zwelling waar je ribben aan je ruggegraat hechten ook daar zit kraakbeen.

Ik kan meestal heel specifiek aangeven welke rib aan welke kant het is, maar ik heb dan ook al een jaar of 20 bij tijd en wijle last.

heb je de website van de patientenvereniging toevallig al ontdekt?
https://tietze.nl/tietze-en-costochondritis/signalen-en-symptomen/

Daar zie je ook dat het een heel divers beeld is dat deze aandoening kan geven.

Kikki39

Kikki39

09-07-2020 om 18:09 Topicstarter

Sorry, ik bedoel precies op haar hart, op de borst.

Kikki39

Kikki39

09-07-2020 om 18:10 Topicstarter

Als

Ze erop drukt, doet het geen pijn.

Pluk

Pluk

09-07-2020 om 18:18

Brandend maagzuur

Daar heb ik ook wel eens flink pijn van gehad. Het voelde ook alsof het bij mijn hart zat, best een beetje eng. Kwam in golven, maar de pijn was behoorlijk. Ik had ook geen oprispingen of zo, alleen die pijn.

Tessa

Tessa

10-07-2020 om 00:00

Kikki

Niet speciaal na het eten, ik had gewoon op onverwachte momenten last. Dat was overdag en 's nachts. Pijn zat meestal iets onder de linkerborst maar ook wel meer naar links of rechts. Dus meer richting oksel of andere borst en dan ook nog wel eens wat hoger of lager. Eigenlijk gewoon geen peil op te trekken. Het deed ook geen pijn als ik of de arts er op drukte of als ik in bed op die kant lag.
Het was een plotseling opkomende pijn die steeds heftiger werd, een tijd aan hield en dan langzaam weg zakte. Ik was er echt van overtuigd dat het mijn hart was.
Ik weet niet meer precies hoe het ging, het is alweer jaren geleden, maar ik meen dat de huisarts kwam met het voorstel voor maagzuurremmers. Toen die hielpen was de conclusie dat het dus maagzuur was geweest.
Blijft een gek idee. Ik ben zelfs op de eerste harthulp terecht gekomen, heb 24 uur met een apparaat rondgelopen om de hartslag te monitoren, tig keer een hartfilmpje laten maken en dan is het maagzuur.
Als het mijn dochter was zou ik de huisarts vragen om een proefbehandeling. Weet je het snel genoeg.
Ik had trouwens een middel, weet de naam niet meer, wat ik gewoon elke dag moest nemen dus niet iets zoals Rennies wat je neemt bij klachten

Kikki39

Kikki39

10-07-2020 om 09:17 Topicstarter

Was

Het misschien omeprazol?

Kikki39

Kikki39

10-07-2020 om 09:18 Topicstarter

Een of andere manier denk ik dat dit ook bij haar aan de hand is, ook omdat ze al als baby reflux had. Ik dacht alleen dat het na het eten niets zijn en dat heeft ze niet

Mijntje

Mijntje

10-07-2020 om 09:31

huisarts

Niet zelf 'doktertje spelen', bespreek dit met je huisarts.

Kikki39

Kikki39

10-07-2020 om 10:27 Topicstarter

Daar ben ik geloof ik al een keer of 8 geweest, ze zeggen gewoon het is syndroom tietze

Kikki39

Kikki39

10-07-2020 om 10:27 Topicstarter

Zegt is niet vd maag, dan heb je daar geen pijn. Ja, dan ben ik toch uitgepraat

Pluk

Pluk

10-07-2020 om 10:30

Eten

Ik had het ook niet na het eten, juist minder na het eten. Zelf dokteren kan in dit geval best. Geen prik, geen zure etenswaren, wel bv vla. Op internet zijn er meer tips te vinden. En ik had toen pepti, dat is Amerikaans geloof ik. Kon je zo overal kopen.

slokdarmkrampen

Ik heb last van slokdarmkrampen/spasmen. Dat voelt als hartklachten (pijn op de borst, uitstraling naar kaak etc). Erg pijnlijk. Het ontstaat vrijwel altijd aan het eind van de nacht. Het schijnt veroorzaakt te worden door maagzuur.

Angela67

Angela67

11-07-2020 om 11:18

kan zijn dat het al gezegd is

maar als je gewoon consequent een xx aantal rennies per dag geeft een paar dagen lang, dan kun je samen best bespreken of ze iets merkt ervan. Als het enige verbetering geeft, dan heb je een reden om weer naar huisarts te gaan.
gr Angela

40er

40er

11-07-2020 om 13:14

Bekende klachten..

Ik wist dat ik er een keer over gelezen had bij Rosanne. En daarin staat dat ze aan echo's konden zien dat ze geen Tietze had. Kom ik op de vraag, hebben ze bij je dochter op echo's gezien dat het wel Tietze is?? Hieronder de link naar het blogje van Rosanne erover. Misschien kun je er iets mee?

https://lifebyrosie.nl/personal/thereallife-lets-get-personal/

Kikki39

Kikki39

11-07-2020 om 13:37 Topicstarter

Nee

Ze hebben geen echo gedaan, helemaal niks.

Nu heeft ze vandaag ook pijn aan haar rug, dat had ze pas ook al in een keer. Kan dat ook v maagklachten zijn

Zou ik haar nu iedere dag een reünie kunnen geven bv een week lang?

40er

40er

11-07-2020 om 13:45

Maagklachten

Ik krijg ook een raar gevoel rond mijn hart als ik te vet heb gegeten. En een portie friet is het probleem niet, maar veel vette dingen (oliebollen, croissants, pannenkoeken enzo). Ik ben onderzocht op hartklachten, echo, fietstest en de hele rataplan.
Lees even de bijsluiter van de rennie, daar staat vast op wat mag qua hoeveelheid.
Maagklachten kunnen ook komen van bv koolsoorten.

Ik zou denk ik een weekje maagzuur remmers proberen. Helpt dat niet dan ging ik weer naar de huisarts. (Als het wel helpt ook gewoon weer naar de huisarts gaan hè, want dan moeten ze dat onderz)

Kikki39

Kikki39

11-07-2020 om 13:46 Topicstarter

40er

Ik heb haar blog gelezen. Idd blijkt het aangetoond te kunnen worden.

Kikki39

Kikki39

11-07-2020 om 13:46 Topicstarter

Eet wel redelijk normaal, dus het is niet bij bepaald eten ofzo...

Paperclip

Paperclip

11-07-2020 om 13:54

Had jij zelf ook niet zoiets?

Staat me iets van bij dat jij zelf recent ook een draadje had over je eigen maagklachten. Reflux of iets dergelijks kan ook erfelijk zijn. Dus als dat het bij jou was, zou ik zéker de rennies proberen!

Kikki39

Kikki39

11-07-2020 om 17:31 Topicstarter

Heb je goed. Maar ik heb dat nooit gehad, dit was de eerste keer, waarschijnlijk was het een maagzweer denk ik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.