Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Oud wijf (ff andere nick)

Oud wijf (ff andere nick)

05-05-2016 om 00:08

stram lijf weer op krikken

Nou ja, de titel dekt zo'n beetje de lading. Ik kruip elke morgen stijf en stram van de pijn uit mijn bed. Het rare is, zolang ik lig voel ik niks, maar zodra ik draai of probeer op te staan begint de pijn in rug en heupen, mijn hele romp eigenlijk. Met moeite kom ik tot zit en kan ik gaan staan, en dan doen ook mijn benen en knieën pijn. De hele dag heb ik pijn bij veel gewone bewegingen: als ik probeer voorover te buigen lijkt het of mijn rug 'breekt', zo'n gevoel en vanuit hurkzit kom ik nauwelijks meer omhoog. Het lijkt of alle bewegingen behalve achter de computer zitten (me pijn doen en loodzwaar zijn (zoals was oppakken van de grond bijv.). Ik ben al naar fysio geweest en die heeft me oefeningen gegeven die ik braaf elke dag doe, maar ze lijken niet echt te helpen. Is dit nou normaal voor een vrouw van 50+ die -oke, ik geef het eerlijk toe- niet echt meer sportief bezig is? Gaat je lijf echt zoveel pijn doen als je ouder wordt?

Wie weet wat echt helpt om van de pijn af te raken? Pilates? Wandelen/fietsen? En na hoelang zou je daarvan resultaat moeten merken? Ik begin me een beetje zorgen te maken of er niet iets ernstigers aan de hand is eigenlijk.

50+

50+

05-05-2016 om 00:37

Het stramme lijf

Ik heb zeker twee jaar vergelijkbare klachten gehad, vooral gewrichten en spieren, stijf en pijnlijk. Ook veel fysiotherapie en sporten en oefeningen die niet hielpen. Uiteindelijk ben ik bij een orthomolecular theapeut terecht gekomen die ook overgangsconsulente is.
Zij bespreekt uitgebreid met je hoe je hormoonhuishouding in deze fase in elkaar zit en wat jij nodig zou kunnen hebben. En dan gaat het over misschien een ander leef/eetpatroon, voedingssupplementen, hormoonpillen. Ligt eraan wat jouw wensen zijn en wat bij jou past.
Ik heb bepaalde voedingssupplementen gekregen en ik voel me nu een stuk prettiger en fitter. Ik heb geen pijn meer. Laat je goed voorlichten door zo iemand en ga niet in het wilde weg zitten googelen en van alles proberen. De overgang doet meer met je dan alleen wat opvliegers en slechte nachten. Neem geen genoegen met arsten die zeggen dat dat er allemaal bij hoort en dat je er maar mee moet leren leven. Maar ik weet natuurlijk niet of jij dat al allemaal hebt gehad.

En ja, je wordt ouder, dus je lijf krijgt wat gebreken en het gaat allemaal een beetje hangen zeg maar, maar je hoeft op je 50e echt geen pijn te lijden hoor! Vergeet niet te oefenen en sporten, want dat heb je echt wel nodig. Een jaar lang niks doen hakt er aardig in op deze leeftijd.

Marjoleine64

Marjoleine64

05-05-2016 om 14:06

Yoga

Je zou eens kunnen proberen of yoga iets voor je is. Er is yoga in heel veel verschillende soorten, en er zijn er ook die heel laagdrempelig zijn en je met een boekje of video ook thuis kan doen. Ik zou wel een paar keer naar een klasje gaan om de bewegingen/houdingen goed aan te leren, want van verkeerd rekken wordt het niet beter.

Koba

Koba

05-05-2016 om 20:55

Huisarts

Ben je daar al geweest? Want het kan best natuurlijk, dat er iets is. Als je de oefeningen van de fysio braaf doet en het helpt niks dan zou ik het eerst eens een keer met de HA bespreken, wie weet is het iets reumatisch-achtigs.

Marie

Marie

06-05-2016 om 09:45

Matras?

Kan natuurlijk ook komen, omdat het matras van je bed minder wordt.

Oud wijf

Oud wijf

07-05-2016 om 22:11

reacties

Bedankt voor alle reacties. Mijn matras heb ik idd om die reden niet zo lang geleden vervangen. Hielp niets, nou ja, ik ben van de beenkrampen 's nachts af
Yoga zou ik idd ook kunnen overwegen, maar dan is pilates denk ik beter voor mij. Ik zie er alleen vreselijk tegenop om elke week een verplicht uurtje massaal bezig te zijn.
Het advies over orthomoleculair therapeut vind ik goed bedoeld, maar ik begrijp uit je verhaal 50+ dat niet alleen voeding maar ook het bewegen een groot onderdeel is van jouw herstel? Dan vraag ik me af waarom bewegen alleen dan niet helpt?
Eerst maar eens naar de HA denk ik. Maandag zijn de kinders weer naar school en zal ik een afspraak maken.

Stenna

Stenna

07-05-2016 om 22:58

herkenbaar

hier ook 50plusser met precies hetzelfde. Vroeger was ik zo soepel, zucht. Maar als je ziet hoe ik nu mijn bed uitkom...ongeveer zoals jij beschrijft. En moet mezelf echt remmen om niet de hele dag bij opstaan, bukken, etcetc te zuchten of steunen. Oud wijf, voel ik me.

50+

50+

07-05-2016 om 23:03

Bewegen

Bewegen en sporten alleen hielp bij mij niet voldoende tegen stramme spieren en gewrichten. De combinatie met het slikken van magnesium heeft goed geholpen.
Er bestaan ook voedingssupplementen die oestrogeen en progesteron beter in evenwicht houden. Bij mij hebben ze erg geholpen tegen extreme pms, stemmingswisselingen en slapeloosheid. Maar dat zijn jouw klachten niet.
Yoga is heel prettig om te doen. Ik heb ook jarenlang Pilates gedaan. Het voelt prettig, maar voor mij was dat niet voldoende dus.
Als je Yoga ziet als wekelijks een verplicht uurtje massaal bezig zijn zou ik er niet aan beginnen

Yura

Yura

09-05-2016 om 14:20

Vitamine D

Ik voel me ook al maanden stram en kan niet snel op staan enzo. Bij mij was het vooral een continue soort kramp in mijn been, vooral kuit. Maar een paar maanden geleden schoot het ook in mijn onderrug, ik kon 1,5 week niet eens opstaan, moest omhoog getrokken worden, daarna ging het wel weer, maar het is nooit helemaal weg geweest. De fysio vond dat ik bloed moest prikken, want inmiddels sportte ik al bijna helemaal niet meer, omdat het eerst op overbelasting leek (ik sportte dus juist wel veel), maar uiteindelijk schoot het al in mijn kuit als ik een sprintje naar de telefoon trok ofzo. Daaruit kwam dat ik een vitamine D tekort had. We zijn nu bezig met supplementeren, dus ik kan nog niet met zekerheid zeggen dat dat de boosdoener was, maar mijn rugpijn is wel helemaal over inmiddels, de pijn in mijn been speelt af en toe nog op.

Oud wijf

Oud wijf

10-05-2016 om 16:10

paracetamol

Wat fijn te horen van anderen met soortgelijke klachten. (sorry, heel vervelend natuurlijk!) Ik dacht aan iets ernstigers zoals reuma of zo, maar door jullie reacties zie ik dat het ook iets 'simpelers' zou kunnen zijn (hormonen, vitaminegebrek oid) en dat lucht wel op.
Ben vandaag voor het eerst paracetamol gaan slikken tegen de pijn en dat helpt ook al iets. Bij de drogist zag ik idd vitaminetabletten met vit D en magnesium. Ik wacht even het onderzoek van de HA af. Kijken wat daar uit komt.
Yura, vroeger was ik ook heel sportief, veel getennist. Had juist het plan opgevat om dat weer te gaan doen (ipv pilates of fitness waar ik van gruwel). Maar na 3 balletjes tegen de garagemuur kreeg ik last van m'n elleboog!
Ik dacht dat kuitkrampen kwam door slechte doorbloeding, maar als jij zo sportief bent, dan kan dat natuurlijk niet. Fijn dat de rugklachten over zijn door de vitaminepillen.

Stenna, wat doe jij aan jouw klachten?

Julia

Julia

10-05-2016 om 16:42

Ik ook, verschrikkelijk

Als ik een stukje met de auto rijd, kom ik ik er amper meer uit zonder hulp. Stijf, pijnlijke liezen, gewrichten. 's Ochtends hetzelfde verhaal. Ik sport regelmatig, doe ik al jaren. Lijkt geen invloed te hebben. Integendeel, ik struikel tegenwoordig van belssure naar blessure
Ben net begonnen aan duivelsklauw (ik sta niet open voor alternatieve geneeswijzen, maar wel voor geteste voedingssupplementen/fytotherapie). Duivelsklauw is niet onomstotelijk bewezen, maar er zijn wel wat aanwijzingen dat het kan werken. Ik ben 44 trouwens.

Stenna

Stenna

10-05-2016 om 23:38

wat ik er aan doe

niks, momenteel. Behalve proberen niet hardop te steunen en klagen (nou ja niet in het bijzijn van jongere mensen dan). Niet klagen maar dragen zeg maar
Bijzonder is wel, trouwens, dat er heel recent bij mij ook vitamine D tekort is gevonden (bij toeval, eigenlijk). Krijg nu al een paar weken een hoge supplementatie van de HA maar merk geen verschil in stramheid ofzo. Had er ook nog totaal niet aan gedacht dat het daar te maken mee kon hebben, lees dat hier nu net pas. Dacht toch gewoon aan oud worden en hormonen enzo.

Marie

Marie

10-05-2016 om 23:47

Magnesium balans

Deze tabletten helpen mij heel goed bij spierpijn. Magnesium balans van Bloem:

https://www.bloem.net/magnesium-balans

Statine

Statine

11-05-2016 om 08:21

Cholesterol vit d

Ik had als bijwerking van statines pijnlijke spieren, stijfheid en tintelingnen inhanden en voeten. voor dat ik een andere statine mocht proberen moest ik eerst het vit. D gehalte laten bepalen. Deze bleek 25 en dalende te zijn. Inmiddels is deze door een stootkuur van 10 weken weer opgekrikt en ik ga nu braaf in de zon en gebruik supplementen. Over een paar maand ga ik weer bekijken of ik opnieuw een statine wil proberen. Het schijnt dus dat je cholesterol nodig hebt voor de omzetting / opslag ?..... Van vit d.
Ik wil eerst uit die negatieve cirkel van steeds minder bewegen komen. Ik kan al weer een boodschap op de fiets doen, zonder dat ik uren daarna mijn benen nog voel.

Oud wijf

Oud wijf

09-06-2016 om 23:37

update

Inmiddels naar ha geweest en ik blijk dus ook een laag vit D gehalte te hebben. Verder was alles in orde. Geen reuma of artritis, dat is ook al onderzocht. Heb nu een doorverwijzing naar orthopeed.
Ben nog steeds benieuwd of er anderen zijn met spier/gewrichtsklachten en wat die er aan doen/hebben gedaan.

@Emma

@Emma

10-06-2016 om 07:42

Vitamine D en magnesium.....

......hebben mij eindelijk van mijn gewrichtsklachten afgeholpen. Ik ben daarvóór eindeloos bij de fysiotherapie geweest maar het hielp niet (echt helemaal niet, geen moer), hoewel ik altijd zeer succesvol behandeld ben bij de fysiotherapeut. Maar voor die klachten dus niet.
Yoga vind ik zelf fijn om te doen en het ontspant, maar voor mij is het geen wondermiddel tegen allerlei fysieke klachten.
Goed dat je huisarts eerst eventueel vitaminentekort controleert en je doorstuurt naar een orthopeed om eea uit te sluiten.

Goudvis

Goudvis

10-06-2016 om 07:51

Reuma

Ik heb een vorm van reuma die je niet kunt terugvinden in het bloed. Artritis Psoriatica. Lang niet onderkend omdat ik nauwelijks huidklachten heb. Inmiddels kon ik af en toe nauwelijks meer lopen van de pijn. Totdat een slimme arts het eindelijk doorhad en me aan de methotrexaat zette. Nu ben ik, hoewel overgwvoelig en snel geblesseerd, klachtenvrij.
Ik hoop niet dat jij dat nodig hebt maar hou het in je achterhoofd!

Diverse oorzaken

Kan met diverse oorzaken te maken hebben. Zo kan bijvoorbeeld verzuring van je lichaam spelen, iets wat veel mensen hebben. Kan je bijsturen met meer alkalische voeding en middelen die het urinezuur helpen af te voeren. Koffie zorgt er trouwens voor dat het urinzuur dat je 's ochtends uitplast in plaats daarvan weer de cellen ingejaagd wordt.
Verder is het belangrijk om te zorgen voor een gezonde slaap-, woon- en werkomgeving. zo is metaal in je bed of matras niet zo gunstig. Dan kan je minder goed aarden namelijk, iets wat ook nodig is om je spanningen te late afvloeien naar de aard. en dingen als een electrische wekker is ook niet zo gezond.

Stenna

Stenna

28-07-2016 om 22:17

verzuring, cellen, metaal en aarden??

Tsjonge wat een nonsens zeg

oud wijf

oud wijf

25-09-2016 om 17:24

update

Nou ja, niet dat iemand het misschien interesseert, maar goed

Ben naar ha geweest en heb diverse onderzoeken gehad, foto, mri scan. Ben vit D gaan slikken en zelfs glucosamine. Merk daarvan niet echt resultaat.
Uit het onderzoek bleek dat mijn rug slijtage heeft (artrose) en een hernia met beknelde zenuw.
Start binnenkort met oefentherapie. Hopelijk gaat dat helpen want anders zat er volgens orthopeed niets anders op dan een operatie.

Pink

Pink

25-09-2016 om 17:34

Operatie

Mijn man geeft een hernia maar het beleid is afwachtend. 8 weken rust en pijnstilling.
Eerst orthopeed, bij een hernia maar de neuroloog, indien geen verbetering dan naar de neurochirurg.
En kun je maar een beetje rondscharrelen in huis dan opereert die niet. Dit omdat 80% van de hernia's met rust en pijnstilling geneest.

Artrose is ook erg pijnlijk, weet er alles van. In elk geval sterkte en ik duim dat je er met de lange adem en rust vanaf komt.

Brianna F

Brianna F

25-09-2016 om 18:45

bij mij

hielp glucosamine

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.