Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lena

Lena

16-03-2015 om 23:03

stram

Ik ben altijd behoorlijk lenig geweest en voor een groot deel nog steeds. Mijn handen op de grond zetten is geen probleem en de lotushouding ook niet.
Nu merk ik dat ik (42) steeds meer moeite krijg met dingen als over mijn schouder kijken en mezelf op mijn rug krabben, maar ook opstaan uit een stoel of uit bed, of iets oprapen... het kost me allemaal gewoon moeite en is ook pijnlijk soms. Het zijn vooral mijn schouders en mijn onderrug die vast lijken te zitten.

Is dat nou normaal op deze leeftijd? Nee toch?
Ik beweeg vrij veel, lopen en fietsen, maar ik sport niet. Ben wel net weer aan yoga begonnen, want ik vind het heel irritant.

Katniss

Katniss

16-03-2015 om 23:17

Nou

Ik ben even oud als jij en ook een stuk minder soepel dan vroeger. En als ik dan een tijdje in een rare houding heb gezeten (neem kleermakerzit), dan heb ik daarna pijn in mijn knieën. Ik denk niet dat het abnormaal is. Je bent vooral in je hoofd nog jong, je lijf is al bijna middelbaar.

oh ja hoor

Ik ben 43, moet je me eens overeind zien komen als ik in de tuin heb gewerkt! Ik vrees dat het toch gewoon de ouderdom is. Wen er maar aan

Suze

Suze

17-03-2015 om 09:03

Iets ouder, zelfde probleem

Ik ben een paar jaar ouder dan jij, maar heb er al jaaaren last van. En dat terwijl ik toch 2-4 x per week sport en dan gewoon vrolijk "rondren".

Het is vooral van vaste houding (uit bed, lang op (bureau)stoel zitten dat tot stramheid leidt. Als ik weer eenmaal beweeg gaat het weer prima.

Voel me op dat soort momenten echt een oude vrouw! Maar ja, dat ben ik ook volgens mijn kinderen .

En een jonge geest helpt daarbij niet .

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2015 om 11:36

Helaas

Spreekwoorden ontstaan niet voor niets: ouderdom komt met gebreken. Mijn man en ik maken er grapjes over als 'de lamme leidt de blinde' en man drijft ook wel eens de spot met mijn krakkemikkige lijf, waar ik op antwoord 'tja... krakende wagens rijden het langst...'. Mijn man wil graag 104 worden om de een of andere reden, dus ik moet nog even om dat waar te maken)

Yep, ook ik

Ik doe aan fitness, "hard"lopen en veelfietsen maar dat geloof je niet als je me ziet opstaan als ik een poosje op mijn knieen heb gezeten, of 's ochtends uit bed rol. Veel sporten zorgt wel dat ik wat sneller soepel word, maar de stjfheid is er echt altijd. Jammer genoeg heb ik een zittend beroep en ik moet ook altijd eerst de leden strekken als ik van mijn werkplek opsta, anders doet het zeer in mijn knieen als ik de trap afloop.
Bij de fitness wordt regelmatig mijn conditie gemeten en die was "uitstekend", maar zo voelt het niet.
Ik ben trouwens 48. Ik kan me niet anders herinneren of mijn moeder had ook altijd stijve knieen (ze was 39 toen ik geboren werd).
Mijn man hoor ik er niet zo over. Is het een vrouwendingetje?

Ja hoor.

Vooral mijn benen en rug.Buigen, bukken, alles gaat wat strammer. Niet kreunen en steunen hoor, dan lijk je nog ouder, draag het in stilte

Niet te fanatiek...

En waar ik tegenwoordig ook stram van word is te fanatiek sporten. Vroeger had ik dan gewoon lekker spierpijn, zo'n pijn van he, ik heb flink gesport. Tegenwoordig ben ik na te hard te keer gaan in de fitnesszaal of een te lang achter elkaar hardlopen zo stijf als een plank.

Tine Winkel

Tine Winkel

22-03-2015 om 12:40

phpd

Tjsa, je komt op de leeftijd van phpd.
Nee, niet een soort van adhd, maar Pijntje Hier Pijntje Daar.
En ja, ik herken het dus - dat je echt even op gang moet komen als je lang in één houding hebt gezeten. En dat van die spierpijn/stramheid na sporten (van MoederMop) is voor mij helaas ook herkenbaar.
Hoewel ik afgelopen week van een collega hoorde, die het heel extreem had en ook erg moe was. Die vond het op een gegeven moment echt te erg worden en heeft via de HA bloed laten prikken. Bleek ze vitamine D tekort te hebben. Nu ze dat bijslikt (behalve in juni, juli en augustus of zo) heeft ze beduidend minder last.

amk

amk

23-03-2015 om 10:18

Vit D en B12

zijn echte sluipers en grote delen van de bevolking, vooral vrouwen hebben hier een tekort aan. De minimumwaarden zijn in 2005 naar boven bij gesteld. Het inzicht is dus veranderd over waarde die je minimaal moet hebben.

bertje1

bertje1

26-03-2015 om 10:01

ah wilde ik net schrijven

laat je vit. D eens testen!

Lena

Lena

26-03-2015 om 10:20

Hmmm...

Mijn man had ook een tekort vitamine D. Misschien toch een supplementje gaan gebruiken...
Overigens doe ik nu door de dag heen wat rek en strek oefeningen en ik merk wel alweer een klein beetje verschil.
Bedankt trouwens voor alle reacties. Toch wel fijn, die herkenning, al is het voor jullie natuurlijk ook niet leuk

Jee

Ik dacht ook al dat het aan de leeftijd lag, maar vond wel dat het erg vroeg toesloeg (ben 43) Als ik opsta, moet ik echt op gang komen, alles (vooral mijn liezen) doen zeer en zijn megastijf. De trap af 's ochtends is een bezoeking, ik zak zowat door mijn enkels en liezen heen. En na een lange autorit kom ik amper de auto uit!
Ik sport wel veel, zeker 5x per week. Dat gaat verder prima.
Maar loop je echt zo gauw een vitamine D-tekort op? Ik loop dus zo'n 3x per week hard (buiten), kom sowieso elke dag buiten.

Hadewich

Hadewich

26-03-2015 om 12:00

vriendin van mij ook

Een vriendin van mij heeft het ook, ze is 43. Volgens haar huisarts heeft het al met de overgang te maken, ook al merkt ze daar verder nog niet veel van. Ik ben net zo oud, heb nergens last van, leg nog rustig mijn been in mijn nek.

Rugpijn

Bij fitness ben ik nu bezig met buikspier oefeningen om mijn "core" te versterken (nederlands spreken ze niet bij fitness), zodat mijn rug het minder te verduren krijgt. Volgens de "personal trainer" zal ik dan minder stijf & stram zijn. Ik hoop dat-ie gelijk heeft.
Ik slik overigens al vitamine D+calcium. En glucosamine. Ik geloof er erg in, zodat het placebo-effect ook nog meehelpt. Eigenlijk had mijn huisarts zijn witte jas aan moeten trekken en het op een receptje schrijven, dan werkt het nog beter.

Marjoleine64

Marjoleine64

03-04-2015 om 14:31

Ja herkenbaar

Ik ben 50, maar had al 15 jaar geleden een periode dat ik bij de fysio liep vanwege verregaande stijfheid en vervelende pijn in nek en schouders. Een soort van RSI vanwege een drukke kantoorbaan en te weinig beweging. Ik heb daar oefeningen aangeleerd die ik mezelf echt moet dwingen te doen als ik dezelfde stijfheid weer voel opkomen, en dat is helaas steeds vaker. Daarnaast doe ik ook nog aan 'hard'lopen (1x per week, 7 km) en fitness (een uur per week groepsles). Verder doe ik niets aan sport, ik probeer op kantoor regelmatig de trap te nemen en dan ook omhoog en ook als het 3 of meer verdiepingen zin. Alle beetjes helpen tenslotte.

Jasmijn

Jasmijn

04-04-2015 om 22:21

Teveel sporten?

Ik hoor veel klachten van mensen die ook nog eens veel sporten, zouden jullie het misschien wat rustiger aan moeten doen? Als je veel sport en rent verslijt je ook meer toch eigenlijk? Niet dat je helemaal niet moet sporten, maar wellicht is een tandje rustiger beter?
Zelf sport ik niet, beweeg wel gedurende de dag, ben 45 en heb ook wel eens wat stramheids klachtjes, maar niet heel erg in ieder geval.

Fijn dat je kan bewegen de hele dag

Ik zit de hele dag achter mijn computer voor mijn werk en daarom ga ik regelmatig sporten. Alleen vroeger kon ik sporten en als ik te enthousiast bezig was geweest had ik gewoon spierpijn. Tegenwoordig moet ik opletten wat ik doe, want ik krijg niet gewoon spierpijn maar word stram. Tijdens het het sporten word ik door mijn lijf gewaarschuwd dat het teveel is.

Vitamine D

Heb vandaag mijn eerste extra portie vitamine D genomen (10 mcg). Weet iemand wanneer ik verbetering zou moeten kunnen merken, vooropgesteld dat het werkt?
Een week, een maand, twee maanden?

Moni

Moni

13-04-2015 om 20:10

Ik dacht ook aan te veel sporten

"Ik hoor veel klachten van mensen die ook nog eens veel sporten, zouden jullie het misschien wat rustiger aan moeten doen? "

Ik ben boven de 50 en herken de klachten van stramheid niet. Ik kan in de ochtend normaal bewegen na een beetje rekken en zo. Ik merk wel dat ik niet meer zo makkelijk op mijn knieën kan zitten. Die gaan dan pijn doen zonder dat ik daar een blessure of een blauwe plek heb.
Ik ben geen sporter.

Bellefleur

Bellefleur

14-04-2015 om 11:19

Teveel sporten?

Word je daar stram van?
Ik 'sport' 2 uur per dag: fitness, wandelen, fietsen, zwemmen en tai chi. Ik ben 50, en voel me totaal niet stram. Ook 's ochtends niet. Wat is 'teveel'?

Diejee

Diejee

14-04-2015 om 14:56

dat komt

Dat komt omdat ieders lijf anders is aangelegd en je dat niet kunt vergelijken.
De ene 50-jarige legt nog met gemak een been in de nek, de andere komt na bukken amper overeind.
Intens sporten voor een stramme kan overbelasting veroorzaken.
Een soepeler iemand kan daarmee meer sporten aan zonder klachten.

Mijn expartner heeft zijn hele leven intens gesport en nog steeds, maar ook hij merkt nu dat het herstel na een marathon iets langer gaat duren, hij sneller last krijgt van kleine blessures, de spierpijn soms wat langer aanhoudt, hij langer moet opwarmen, blessures minder snel herstellen enz.

Wat is teveel?
Dat je klachten krijgt op het niveau waar je die voorheen niet kreeg.

Ik ben stram door een aandoening, hoe stram ik "normaal" zou zijn (49) dat weet ik dus niet.
Als ik buk kijk ik meteen of er nog meer op de grond ligt dat ik met die ene buiging kan pakken en inspecteer vervolgens de omgeving of er iets is waaraan ik me kan optrekken om weer overeind te komen.
Nogmaals, het ene lijf is het andere niet, geniet ervan dat het nog kan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.