Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stop met friet bashen


OND

OND

01-12-2018 om 19:20

Met dank voor de adviezen

van de goed volgevreten mediaanverdieners en daarboven, die hier haarfijn uitgelegd hebben hoe het wel moet en waar het gemeen in de fout gaat.
Wou het plebs daar nog iets aan toevoegen?
Nee? Dan nu terug naar waar het hier om gaat: misnoegde frietenbakkers )).

Amstelveense

Amstelveense

01-12-2018 om 20:13

Anne J

Kan nog steeds bij de Hema voor 3.50 geloof ik; een stamppot eten, maar de keuze is zeer beperkt.
Als je het daarvan moet hebben is het wel zeer eenzijdig.

Leen13

Leen13

01-12-2018 om 20:33 Topicstarter

Friet

De HEMA kun je dan een keer afwisselen met friet.

De snackbar op een regelmatige basis lijkt me namelijk wel minder gezond.

Leen13

Leen13

01-12-2018 om 20:47 Topicstarter

De HEMA maaltijden

https://www.hema.nl/inspiratie/eten-en-drinken/eten-bij-hema

Het bestaat inderdaad nog steeds!

Maar lijkt me best wel gevarieerd.

" Elke dag een andere heerlijke maaltijd die vers wordt bereid. "

Maar als je een gezin te eten moet geven van 45,- euro in de week is het toch net weer te duur lijkt me.

Maar om een keer niet te koken en met iets meer budget, en voor 4 personen, 14,- euro uitgeven is niets mis mee. Kortom, je hoeft niet naar de snackbar of de KFC of zo.

Alison

Alison

01-12-2018 om 21:32

Herkenning

Als die fastfoodketens en snackbars niet binnen een paar meter van huis zouden staan, of tussen werk en huis, of de trein en huis, dan vervalt de impuls om een eetgeval binnen te lopen.

Ik las wat Kaaskopje schreef en ik herken dat wel. Lang geleden woonden we op drie deuren na, naast een snackbar. Daar waren we vaste klant. In de avond nog even een frikandel ofzo en bij het avondeten friet in plaats van aardappelen.
Nu hebben we helemaal niets van eetzaken in de buurt en zijn we te lui om ergens naar toe te gaan. Ik eet dus alleen nog friet als ik in een restaurant ofzo ben.
We hebben het er al een jaar over dat we een friteketel willen kopen maar we zijn niet zo doortastend geloof ik 😁😁

bieb63

bieb63

01-12-2018 om 22:17

Maar

Hoe simpel is het tegenwoordig iets te bestellen...... En dat is in de regel toch niet het meest gezonde voer. Je hoeft echt de deur niet uit voor de snacbar of andere kleffe hap.

Daarbij ervaar ik het overigens heel anders: Ik ben regelmatig in een winkelcentrum te vinden, bij mij in de buurt voor boodschappen, en in de pauze op het werk met collega's in het winkelcentrum aldaar. In beiden zitten 1 of meer snackbars. Maar wat is nu juist het punt: die snackbar laat ik of wij meestal links liggen. Dat doe ik of met collega's een dood enkele keer. Het zit toch niet echt in mn systeem en het systeem van mn collega's om daar te pas en te onpas naar binnen te lopen en friet te kopen. Ook al is de zin erin vaak aanwezig. Toch doe je dat niet zo snel. Wat een veeeeel grotere valkuil is, zijn de bakker met zn broodjes ( je bent er toch, want je moet een broid halen) en de dupermarkt met tal van lekkerheden van broodjes, koeken, drop enz enz. Volgens mij is de verleiding om daar of bij de bakker iets ongezonds tte kopen, zeker als je trek hebt, velen malen groter. Je bent er nl al. De snackbar, wasr je herl bewust iets gast bestellen en wachten, heeft een veel grotere drempel.

de ene arme is de andere niet

Zoals de ene rijke de andere niet is, is ook natuurlijk de ene arme de andere niet.
Rijken kunnen vast ook niet allemaal even goed van geld geld maken, ook niet allemaal even goed risico's spreiden.
En zo gaan armen ook verschillend om met inkopen doen.
Ik kende een arme alleenstaande moeder (zij kwam trouwens uit Afrika, daar had ze een winkel in de buurt van een vluchtelingenkamp en als de winkel dicht ging, dan ging ze vaak samen met haar man, voedsel uitdelen in dat kamp..) die deed het zo: als de uitkering net was overgemaakt, dan ging ze voor een hele maand de basisvoedingsmiddelen inslaan. Wat er daarna niet betaald kon worden, dat zag ze dan wel weer.
En een Nederlandse jonge arme vrouw zei me een keer: ik ga nù schoenen kopen voor de kinderen, want nu staat er geld op de rekening.

Wij hebben het niet breed. Maar ik bespaar liever op kleding en vakantie dan dat ik geen gezond eten koop. Een lastige vind ik nog wel dat multivitamine aan je kinderen geven goedkoper is dan genoeg groente en fruit. En visolie goedkoper dan vis kopen. Terwijl je weet dat je beter wel genoeg groente en fruit kunt geven natuurlijk en vis. Hoewel, is de vis nog veilig vanwege de metalen.. Dan heb je als 'arme' die nadenkt zeg maar, ook weer genoeg dilemma's.

Aan de andere kant, als je weet dat je tevreden moet zijn als je de basisvoeding kunt kopen, dan vallen ook veel dilemma's weer af over wat je geld moet. Echt, soms kan ik daar best blij mee zijn. Ik hoef van mezelf geen straatkrant te kopen, ik hoef niet over een andere bank na te denken. Wie dat wel kan, is daar weer blij mee natuurlijk. Ik wil maar zeggen, ieder heeft zijn eigen dilemma's en je kunt daar mee zitten, of je kunt bedenken, dat je dan wel je eigen dilemma's hebt, maar die van veel anderen dan weer niet.

Verder (wel een leuk onderwerp), friet vind ik heerlijk. Vooral toen ik zwanger was, maar nu ook nog. We eten het niet vaak. Dan koop ik het meestal wel. Als we het zelf maken, wil ik goede olie, die pindaolie, archaïde olie, maar dat is best duur. Ik neem er dan geen snack bij. Wel maken we met die olie af en toe grove patat van cassave. Daar genieten we dan erg van. Of falafel. Dat laatste is dan iets voor de zondag.

Aardappel eten we verder niet veel. Het is veel duurder dan rijst. En niemand mist het. Ik heb ze wel geprobeerd zelf te telen, maar waar ik mijn stukje land had, daar zat de coloradokever en ik had geen tijd om die elke dag te vangen. Rijst eten we veel, dat zijn die pakken van een paar kilo bij de Lidl, goedkoper eten bestaat er niet denk ik. Als we vlees eten eten we bijna altijd gehakt en dan doen we met een pond twee of drie keer met z’n vijfen. Zoon wil heel veel kipfilet voor zijn spieropbouw, maar wat boven ons budget zeg maar uitkomt moet hij zelf betalen. Dat kan hij makkelijk, hij is de rijkste van ons.

Emmawee

Emmawee

02-12-2018 om 00:07

Hoeveelheden

Ik heb het stuk geluisterd en sjonge, wat een zielig praatje van deze Frans van Rooij.
Volgens mij gaat er niemand minder patat eten omdat het "in de media" als beeld wordt gebruikt voor een ongezonde leefstijl. Sterker, ik krijg er altijd zin in als ik zo'n frietzak zie. Dus die wens is alweer in mijn hersenen vastgelegd.

Een portie friet van de snackbar is gemiddeld zo'n 165 gram en bevat 500 kcal. Daar is de saus niet bij meegerekend. Met mayonaise erbij kom je al snel op 750 kcal. Daarmee heb je als gemiddelde vrouw meer dan een derde van je energiebehoefte binnen. Neem je er nog een kaassoufflé bij dan kom je op meer dan 1000 kcal. Met een kroket wat minder
Als die frietverkopers zo graag minder geassocieerd willen worden met een ongezonde levensstijl, dan zouden ze er verstandig aan doen de porties te verkleinen en rauwkost erbij te verkopen. Een opscheplepel friet met een schep rauwkostsalade. Prima combinatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2018 om 01:49

Emmawee

Hoewel ik minder eet dan ik voorheen deed, is een opscheplepel patat wel erg karig . Tenzij je opscheplepel twee keer zo groot is dan ik hier in huis heb. Feit is dat als we voor 3 personen patat halen, we ruim overhouden, zouden we voor 2 personen halen, dan zul je zien dat het weer net te weinig is. We eten dan ook echt met drie personen. Hoe groot de porties zijn, ligt niet echt muurvast, dus het kan best zijn dat als we naar de andere snackbar in onze wijk gaan dat je daar wat minder krijgt. Het is ons ook weleens gebeurd dat we de boel verdeeld hadden en dachten 'is dit alles?'.

Ik vrees dat ze rauwkost niet aan de straatstenen kwijt zullen kunnen. Ik zou dat in ieder geval niet kiezen. Ik ga naar een snackbar omdat ik patat wil en niet omdat ik rauwkost wil. Als ik bijvoorbeeld ter plekke ga eten, in een cafetaria bijvoorbeeld, dan eet ik altijd wel het plukje rauwkost op. Dat vind ik lekker, maar veel mensen laten dat liggen.

Eten bij McDonald's is ook weer anders. Ik bedenk me dat ik daar echt al heel lang niet geweest ben, maar het scheelt heel erg wat de intentie is van mijn aanwezigheid daar. Wil ik gewoon even tussendoor iets eten, of kun je het als een uitstapje beschouwen? Als het een uitstapje is, ga ik ervan uit dat het iets meer mag kosten dan de snelle hap in de stad en dán breid ik een menu vaak uit met een salade. Dan is het tenminste ook nog een béétje gezond. Als je patat thuis opeet, kun je daar zelf ook sla bij doen. In de zomer doen we dat weleens. Geen zin om aardappels te bakken, dus een zak patat halen en de rest zelf doen.

Ik bedenk dat de patatzaken misschien niet eens de grootste boosdoeners zijn. Wat te denken van de all you can eat-restaurants? Daar kun je je nog eens goed volproppen! Dat kan dan ook een principeding worden. Ik heb ervoor betaald, dus dan profiteer ik er ook van! Je eet snel meer dan verstandig is. Dat type restaurants zijn er steeds meer gekomen. Was het vroeger nog een beetje bijzonder om naar de 'Wok" te gaan, nu struikel je over dat soort zaken. Het is niet goedkoop in de zin van goed bereikbaar voor de armere mensen, maar vergeleken met restaurants met een kaart komt zo'n 'vreetschuur' toch sneller binnen bereik. Bij ons was er een waar iemand die jarig was gratis naar binnen mocht, dus dat scheelt toch mooi zo'n 25 euro. Dat had succes. Dit soort restaurants bedenkt constant concepten, aanbiedingen, acties waarmee ze mensen in verleiding brengen. En dat werkt.

Triva

Triva

02-12-2018 om 04:22

Vreetschuur vs kaart qua prijs

Niet mee eens dat de vreetschuren goedkoper zijn dan de restaurants met een kaart. Ik ken hier heel wat 'veredelde snackbars of veredelde pannekoekenboerderijen' van het type "mixed grill op de kaart" waar je onder de 20 hoofd, na en drinken hebt.

Triva

Triva

02-12-2018 om 04:28

Oja

Onze faniliekring staat bekend als grote eters dus de vreetschuren waren voor ons financieel een voordeel. Ik ken ook wat kleine eters die er op toe moeten leggen...

Ik heb dat concept wel gezien, voel me er niet thuis ook al doe je de hongerige bijna volwassenen uit onze familie er wel een plezier mee. Die moeten er nog van groeien...

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2018 om 11:48

Triva

Oké, je hebt ook restaurants die wel voor onder 25 euro een compleet aanbod kunnen leveren. Het was wat kort door de bocht. Wij vinden het ook echt leuk genoeg om naar zo'n restaurant te gaan. Ik voel me zelfs wat ongemakkelijk om naar een restaurant te gaan waar je per persoon (bws) 60 euro zou weg eten en drinken. Er borrelt dan toch op de achtergrond 'ik had iets anders met dit geld kunnen doen'. Maar als je het hebt over restaurants die onder de 20-25 euro kunnen serveren, heb je het niet over restaurants waar je hoogstandjes kunt verwachten. Een pizza met drinken en een toetje toe, dan ben je er al. Een Chinees wordt al moeilijker, met een rijsttafel voor 2... krap aan. Pannenkoeken zijn lekker (vind ik), maar daar ga je niet per se heen als je 'echt' uit eten gaat. Zeker niet als je uit de kleine kinderen bent en dan dus gezellig met z'n tweeën 'uit eten gaat'. Voor ons vallen pannenkoeken nu meer onder vakantie-restaurantjes. Tapasrestaurants hebben wat het eten betreft ook een aanbod onder de 20 euro, maar dan moet je er nog wel je drinken bij kopen. De meesten houden het niet bij één drankje. Als puntje bij paaltje komt heb je bij restaurants die niet 'all in' zijn snel meer kosten dan 25 euro p.p.. Tenzij je de hele tijd gaat rekenen en maar iets kiest wat het goedkoopst is. Doe ik ook weleens, omdat het dan even zo moet, maar ontspannen uit eten gaan noem ik dat niet. We kunnen in onze stad ook naar Happy Italy, leuk voor hapje voor de film of een concert, maar je kunt voor het bedrag wat je daar betaalt niet verwachten dat het geweldige kwaliteit is. Maar dat zijn dus wel de restaurants waar mensen met minder geld naartoe kunnen. Veel deeg, weinig topping.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2018 om 11:59

Op toeleggen

Krijgen de kleine eters in andere restaurants dan kleinere porties voor minder geld, Triva? Daar laten ze toch ook eten liggen wat ze niet op kunnen en betalen ze hetzelfde als grote eters? Of nemen kleine eters standaard geen voor- en/of nagerecht?

Ik laat het voorgerecht vaak achterwege. Omdat ik soms toch een béétje aan de kosten moet denken, steek ik het geld liever in het hoofdgerecht en een toetje.

OND

OND

02-12-2018 om 12:25

Ah ja de vreetschuren...

De bekendste in België zijn ongetwijfeld de Colmar restaurants.
Die hebben een formule waarbij je enkel de hoofdschotel betaalt, en waarbij de rest (voorgerechtenbuffet, drankjes, dessertbuffet) inbegrepen is (je betaalt dat natuurlijk ook, maar het lijkt niet zo).
Haute cuisine is het niet, maar rommel is het evenmin. En overdreven duur is het ook niet.
Vooral populair bij gezinnen met kinderen natuurlijk: pa en ma nemen een uitgebreid voorgerecht en de koters kunnen niet wachten om het dessertbuffet aan te vallen.
Ik ging er destijds af en toe heen met mijn dochter, maar dat doe ik niet meer.
Ik prefereer tafelen in een omgeving waar het personeel correct verloond wordt en dat is daar niet het geval. Daar stopt het dan voor mij.

Emmawee

Emmawee

02-12-2018 om 12:52

Kaaskopje

Daarom zeg ik ook: Als die frietverkopers zo graag minder geassocieerd willen worden met een ongezonde levensstijl, dan zouden ze er verstandig aan doen de porties te verkleinen en rauwkost erbij te verkopen.
Maar het is natuurlijk helemaal niet het doel van de frietverkopers om daadwerkelijk een gezonder product te leveren, dus zeuren ze over "de media".

bieb63

bieb63

02-12-2018 om 13:18

emmawee

Maar een frietverkoper heeft toch nooit gelijk gestaan met gezond voer? Dat is toch niet nieuw? Niet voor hen maar ook niet voor de consument, media of overheid. Dat geldt net zo goed voor de pizza verkoper e.d. En waarom zou een frietverkoper zonodig ook gezond voer moeten of willen verkopen?
Ik erger er me dus aan, dat zij in het verdomhoekje gezet worden, terwijl er niks nieuws wordt verteld, maar erger: ongezond voer koop je ook bij de bakker en super. Nog veel makkelijker. Dus.....

OND

OND

02-12-2018 om 13:32

Emmawee

"Maar het is natuurlijk helemaal niet het doel van de frietverkopers om daadwerkelijk een gezonder product te leveren, dus zeuren ze over "de media".".
Daar en daar alleen gaat dat natuurlijk over.

Emmawee

Emmawee

02-12-2018 om 14:12

Bieb63

"Maar een frietverkoper heeft toch nooit gelijk gestaan met gezond voer? Dat is toch niet nieuw? Niet voor hen maar ook niet voor de consument, media of overheid."

Precies. En dan is het toch ook niet gek dat dit een bijna symbolische betekenis krijgt?

Het verdomhoekje... Ach gos... Ik vind het zielige aandachttrekkerij. Maar als jij je er net als de frituurders aan ergert... dat staat je dat natuurlijk vrij.

Ik ben het overigens helemaal met je eens dat er meer bronnen zijn voor een ongezonde leefstijl. Vaak iets minder uitgesproken, zoals de bakker en de supermarkt, omdat daar ook volkorenbrood en groenten te koop zijn. En daardoor dus met wat minder symbolische waarde. Hoewel je ook wel eens een foto ziet van een enorm chipsvak in de supermarkt.

Triva

Triva

02-12-2018 om 16:40

Kaaskopje

Ik noemde dus juist 'veredelde pannenkoekenboerderijen' omdat we er hier twee hebben die wel zo heten maar dus een echte kaart hebben met mixed grill, varkenshaas etc. De gezelligheid van een pannenkoekenboerderij maar met echt goede maaltijden en voor een lage prijs vooral ook vanwege de goedkopere locatie.

Rijsttafel voor 2? Kost hier echt minder dan 50 euro voor 2 personen, verschillende variaties, allen onder de 50.

Je hebt het over kwaliteit bij andere restaurants, je schaart toch hopelijk niet de vreetschuren met all you can eat onder kwaliteit he?

Kleine eters kunnen een voorgerecht als hoofdgerecht nemen of geen toetje.
https://www.beatrijs.com/alleen-een-hoofdgerecht/

Triva

Triva

02-12-2018 om 16:43

friet

Ik zie overigens ook niet (terug naar het onderwerp) wat er mis is met friet. Het is de mayonaise die het vet maakt. Ik zie geen verschil met gebakken aardappels bijv.

Friet met mayonaise zonder groente is ongezond omdat het in verhouding veel kcal geeft met weinig inhoud aan vit/min maar dat is geen probleem als dat een uitzondering is, wel als je dat structureel dus vaak eet.

Emmawee

Emmawee

02-12-2018 om 17:03

Uitzondering

Dhr van Rooij heeft het over "wekelijks een patatje met". En dat "ze" dat niet "van ons moeten afnemen." Hij haalt er zelf zwarte Piet bij om te laten zien dat het Nederlandse volk al zoveel moet inleveren.
Natuurlijk is wekelijks een patatje met geen ramp voor je gezondheid. Maar patat en gefrituurde snacks blijven evengoed een sprekend voorbeeld van voedsel dat niet echt bijdraagt aan een gezondere levensstijl. Wekelijks is dan ook best vaak, tenzij het om zeer geringe porties gaat, of tenzij mensen zich alle andere wekelijkse uitzonderingen wel laten 'afnemen'.

bieb63

bieb63

02-12-2018 om 17:21

Emmawee

Je noemt het zielige aantrekkerij......... T'is wel hun brrood he? Of zullen we de bakker ook sommeren alleen maar gezonde waar te verkopen? Nou, dan blijft er weinig over en kunnen ze hun zaak opdoeken.

bieb63

bieb63

02-12-2018 om 17:27

En Emmawee

Ik denk dat de gemiddelde nederlander meer verorbert perweek aan koek, snoep, broodjes, pizza, kaasje, wijntje, biertje, zoutje, gebakje, witte pasta met groenteloze saus, chineesje, frisdrankje, chipje enz enz enz, dan dat al dat slechts uit de slechts uit die snackbar komt.
Waar GAAT het nou eigenlijk over??

Emmawee

Emmawee

02-12-2018 om 18:40

Waar het over GAAT

...is dat een plaatje van een zak patat in beeld wordt gebracht tijdens het journaal als het gaat om ongezond eten. En filmpjes van mensen die gefrituurde snacks eten. Lekker duidelijk, iedereen weet dat een frikandel niet in de schijf van vijf staat.

Er wordt de patatbakkers niets ontzegd of afgenomen. Er wordt niemand gesommeerd om alleen maar gezonde waar te verkopen.

Er wordt alleen maar relatief vaak patat en snacks in beeld gebracht wanneer het om een ongezonde leefstijl gaat. Dat is wat er aan de hand is.

Ik heb ook niets gehoord van een grote terugloop van de verkoopcijfers van snacks. Of heb ik dat gemist?

En stel nu dat dit omwille van gezondheidsoverwegingen en als gevolg van het 'bashen' wel het geval zou zijn, dat zouden de snackbars m.i. beter actief iets kunnen doen aan de veranderende markt (door het gezonder maken van hun aanbod) dan te gaan piepen over beelden bij Nieuwsuur.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2018 om 20:03

Triva

Ik heb het woord kwaliteit geloof ik niet in verband gebracht met vreetschuren.

Ik heb even gekeken wat een rijsttafel voor twee personen kost, dat komt neer op gemiddeld 36 euro. Als je het laat bezorgen, zal het daar bij blijven. Ga je daar eten, dan bestel je er vaak twee keer iets te drinken bij en een toetje. Een ijsje of zo. Als je ergens gaat eten, betaal je niet alleen voor de hoofdmaaltijd, maar ook voor de franje eromheen. Maar, al met al, je kunt bij de Chinéés dus goedkoper uit zijn dan 25 euro p.p.. En zo kun je uiteraard wel doorgaan met voorbeelden vinden. Ik had dan ook al gezegd dat mijn opmerking wat kort door de bocht ging. Je kunt wel van de kaart kiezen en voor minder dan 25 euro klaar zijn, maar dan ga je niet 'chique' uit eten. Ga je naar een treetje hoger, dan zit je er toch echt wel boven. Voorgerecht 6-9 euro, hoofdgerecht 20-22 euro, nagerecht nog eens 6-8 euro, drinken erbij...

bieb63

bieb63

03-12-2018 om 18:48

Emmawee

"Lekker duidelijk, iedereen weet dat een frikandel niet in de schijf van vijf staat"
Precies..... Dus wat is het doel? Lijkt mij juist zinvoller om ongezond voer en dikmakers die minder duidelijk zijn aan de orde te stellen.

Emmawee

Emmawee

03-12-2018 om 19:56

Ja maar bieb...

Het gaat er hier helemaal niet over dat iets wel of niet aan de orde wordt gesteld. Het gaat hier over het gebruik van beeldmateriaal bij berichtgeving over de obesitas-epidemie.

Ik zei ook al dat ik het wel met je eens ben dat patat niet het enige probleem is, zie #109. Maar ik snap wel dat ter illustratie duidelijk beeldmateriaal wordt gekozen. Duidelijkheid gaat wel vaker ten koste van de nuance.

Daar komt bij dat ik gewoon echt niet geloof dat de snackverkopers echt last hebben van deze vermeende imagoschade. Daar hoor je meneer van Rooij ook niet over. Hij vindt het alleen maar niet eerlijk.

Emmawee

Emmawee

03-12-2018 om 19:59

Maar misschien

Heb je het fragment niet geluisterd en denk jij dat er maatregelen zijn genomen tegen de snackbranche ofzo. Dat is dus niet aan de hand.

bieb63

bieb63

03-12-2018 om 22:08

Oke

Natuurlijk is er ook enige nuance. Snap ik.
Ik vind het echter wel ergerlijk dat vanuit overheid oc door overheid gesubsidieerde instanties,van die ongenuanceerde, maar wel met een doel, maar dan dus vaak flink de plank mis slaan, acties komen. Zoals die vinkjes die er waren. Nu weer een actie waar wbt voeding, men het eigenlijk alleen over frisdrank heeft. Dn dat die idiote apps en 'kies ik wel gezond' tools van het voedingscentrum. Vooral dar laatste slaat weer eens zo de plank mis. Stop daar toch mee zou ik zeggen. Geef gewoon duidelijke info . Niet een app waar de ene pot bruine bonen oke is, en de andere weer niet. Dar gaat zo echt niet werken, sterker nog, velen zij er al snel weer klaar mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2018 om 22:13

Bieb

Wat zou de overheid wél moeten doen? Ik stel deze vraag met glimlach en oprecht benieuwd naar jouw ideeën. 😊 Wát werkt wél?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.