Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Colien

Colien

17-02-2020 om 14:44

Stoma

Al jarenlang heb ik een darmaandoening en nu heeft mijn arts het woord stoma laten vallen. Het is nog niet zeker maar wel een mogelijke oplossing.

Nu ben ik mij er over aan het inlezen want ik schrok daar best wel van. Want zie nu allemaal beren op de weg. Hoe moet dat met werk, hoor verhalen van mensen die volledig afgekeurd zijn. En met vakantie? Met een vriendin maak ik altijd een trektocht en dan zitten we vaak op plekken met primitief sanitair. En sex? Lijkt mij ook niet zo handig. En naar het zwembad? Kan dat nog met een stoma?

Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben en mij meer informatie kunnen geven.

Flavia

Flavia

17-02-2020 om 15:16

stomavereniging

Misschien zijn er hier mensen op het forum maar zeker bij de stomavereniging.
https://www.stomavereniging.nl/

Ik ken wel iemand met een stoma, die werkt al jaren gewoon met het stoma, gaat ook op verre vakanties maar niet heel primitief maar dat hebben ze nooit gedaan.

Over haar sexleven heb ik het dan weer niet met haar, maar bij de stoma vereniging lijkt mij dat wel een onderwerp waar ze een antwoord bij hebben. Het is een onderwerp op hun website.

Colien

Colien

20-02-2020 om 10:25

Bedankt

Flavia, bedankt voor je reactie. Heb daar eens gelezen op de site van hun belangenvereniging. Het lijkt erop dat het allemaal minder dramatisch is dan ik mij voorstelde. Hopelijk komt er een oplossing voor mijn probleem en als dat een stoma is dan moet dat dan maar.

En ik snap dat je het niet met een kennis het over sex gaat hebben maar dat was wel 1 van de dingen die in mijn hoofd opkwam. En fijn dat je gewoon kan werken met een stoma. En hopelijk kan ik dan, als het zover komt, ook gewoon blijven kamperen.

Wel jammer dat er hier geen andere mensen met een stoma blijken te zijn. Had gehoopt dat er op zo'n groot forum er wel meer zouden zijn. Zo uitzonderlijk is het hebben van stoma nu ook weer niet.

Stomaatje

Stomaatje

20-02-2020 om 11:18

Wel

Ik heb er 4 maanden lang een gehad, een ileostoma (dunne darm) en het was eigenlijk best te doen. Seks ging ook goed, er mee zwemmen heb ik nooit gedaan. In het begin wel wat lekkages maar dat was een kwestie van je erop instellen. Bij primitief sanitair is een stoma juist fijn. Voor veel mensen is een stoma achteraf een opluchting.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.