Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2018 om 12:34

Stofallergie

Mijn jongste dochter heeft een nieuwe bloedtest laten doen en er is uitgekomen dat ze alleen allergisch is voor stof. We waren zelf gaan denken dat er misschien toch ook allergie voor katten of honden kon spelen, maar nee.

Ik weet dat een filter voor in de stofzuiger nodig is, maar wat moeten we verder doen om ons huis leefbaar te maken voor haar? Ze woont hier nu tijdelijk, maar hoe lang dat gaat duren is niet bekend en als ze op bezoek komt is het ook wel prettig als ze niet helemaal dichtslibt. Het wonderlijke is dat ze bij ons meer last heeft dan ze in haar eigen woonruimtes had, hoewel ze daar beslist niet elke week stofte en dweilde.

Ze is wel blij dat het 'alleen' stof is, want er zal zeker een kat komen later .

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2018 om 12:55

Oh ja

we hebben vanaf de benedentrap en zo naar boven wel tapijt. Is dat nu juist een nadeel, of een voordeel omdat stof in tapijt blijft 'plakken'? Ook hebben we ventilatie/zuigt lucht ook weg, waarmee we een aantal ruimtes kunnen bedienen: huiskamer, toilet, badkamer.

Het bankstel en de eetstoelen zijn van stof (op de poten na). De zolder, ik geef het toe, is wel een stoffige ruimte. Het is een hoge ruimte, de balken kan ik niet bij en er ligt ook 'troep' opgeslagen. Een houten vloer zonder gladde afwerking. Het kan niet met de ventilatie afgezogen worden. Het raampje zit op zo'n lastige plek dat we het eigenlijk amper openzetten, wat wel zou moeten natuurlijk. Maar om dat open te zetten moet ik met mijn volle gewicht over de ballustrade om het trapgat hangen en dan nog kost het moeite. Hoe ze dat toch bedacht hebben...

Kriebel

Kriebel

15-02-2018 om 13:19

Weinig

Het gaat amper werken dat kunst- en vliegwerk en ik het aan dat ze medicatie krijgt en wat aan antihistaminica zal gaan uitproberen.
Ik gebruik dat dagelijks.
For the time being zou ik echt geen fratsen uithalen, het resultaat is gewoon onvoldoende.
Dus of je huis op de schop en dat kost je duizenden euro's ( gordijnen eruit, kleedjes en vloerbedekking weg, banken er uit, dagelijks doppen en zuigen)en dan alles bijhouden, of doen als altijd en zij aan de medicatie.
Vloerbedekking is een ramp. Je hebt huisdieren; geef er maar eens een klap op met je vlakje hand...daar ga je als niet-beschikbaar allergische zelfs van niezen.
Een stofallergie is niet veel vervelender dan een andere. Houd de slaapkamer zo schoon mogelijk. Zuig, verschoon, maak nat schoon, ventileer ( wat anders dan luchten) en kijk hoe het gaat.

Hatsjoe

Hatsjoe

15-02-2018 om 13:56

Kat

Hoewel ik ook "alleen maar" getest allergisch ben voor stof en graspollen, reageer ik helaas wel op katten. Gelukkig heb ik geen kat, maar als ik mensen bezoek met katten moet ik daar echt wel rekening mee houden (extra medicijnen). Na zo'n bezoek steevast klachten. En natuurlijk komen katten altijd even bij mij kroelen (ik zou best een kat willen )

Dus hou er wel rekening mee dat katten een reactie uitlokken. Geen leuk bericht natuurlijk...

Wat hier helpt is zo'n lijp apparaatje dat je dagelijks een aantal keer in je neus stopt met lampjes. De medinose. Gekocht vanwege de vele positieve reacties en ik werd gek van de klachten (ondanks medicijnen). Ik geloofde er eignelijk niet in, maar ben nu wel heel blij dat ik het toch heb geprobeerd. Helemaal over is het niet maar het gaat nu wel veel beter. En de kosten heb ik er al na een seizoen uit vanwege dat ik veel minder medicijnen gebruik nu.

En verder goed stoffen. Iedere week de bedden op 60 graden wassen. Ik was ook regelmatig mijn dekbed en kussen. En ik koop vaker een nieuw matras. Vooral de slaapkamer goed schoonhouden is bij mij in ieder geval erg belangrijk.

Ik heb ook speciale hoezen voor mijn bad gehad maar ik vond het verschrikkelijk oncomfortabel liggen (zweten!). Dus die heb ik verkocht.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2018 om 14:47

Goed dat ik het gevraagd heb

En ook goed dat jullie medicijnen noemen, want die moet ik nog voor haar ophalen!

Neusspray helpt al, ze zit merkbaar minder vol. En we moeten dus, ook voor de toekomst toewerken naar gladde vloerbedekking. De zolder zou misschien ook afgesloten moeten worden, want dat is niet bepaald de meest stofvrije ruimte, maar wel met een open trap(gat). Poeh...

Ik ga even googelen op Medinose.

Strikt genomen

(ff muggenziften) is ze niet allergisch voor stof, maar voor de uitwerpselen van de huisstofmijt.
Dat maakt voor je beleid niet uit natuurlijk. Eens met Kriebel: er is haast geen beginnen aan, en een beetje saneren heeft geen zin. Mij is verteld dat ik elk oppervlak dat met tapijt/vloerbedekking is bekleed, dagelijks 1 volle minuut per vierkante meter zou moeten stofzuigen, wil het zin hebben.
Ik zou wel kijken of haar slaapkamer gesaneerd kan worden (daar is ze als het goed is een uur of 8 per etmaal), en inzetten op medicatietrouw. Gladde vloer, nat schoonmaken, beddengoed op 60 graden wassen. Denk aan eventuele gordijnen! Knuffels in de ban, of anders regelmatig een nacht in de vriezer (ik weet dat ze volwassen is, maar je zou ze de kost moeten geven

Kriebel

Kriebel

15-02-2018 om 18:13

Nee hoeft niet Kaaskopje

Gladde vloer is niet nodig, hoop kosten en weinig resultaat. Dat geld kun je beter besteden aan haar slaapkamer, al vind ik dat vrij rigoureus voor een tijdelijke terugkeer. Zolang ze niet op zolder komt hoef je er niets mee. Ook als ze wel op zolder komt en er gaat springen wordt ze niet ernstig ziek en kan ze het met haar medicatie waarschijnlijk heel goed af.
Je hoeft hier geen huisproject van te maken en wat ik al zei: een beetje saneren helpt echt niet.

Medicijnen

Hier ook een huisstofmijtallergie bij dochter en mijzelf. Als ik elders logeer neem ik voor de nacht een anti histaminicum in, dat is voor mij voldoende.

Verder veegt dochter veel en neem ik nat af. De stofzuiger wordt hier wat minder gehanteerd.

Ook luchten we veel met beddegoed buiten of ramen tegen elkaar open zetten. of de boel in een vriesnacht buiten laten. Ik heb geen droger meer, maar dat was ook nog wel een goede remedie.

Lakens en kussenslopen was ik op 90 graden, ook goed voor je wasmachine, met wat soda erbij en azijn als wasverzachter.

Guppie

Guppie

15-02-2018 om 18:44

Ionen

Electro-statische velden, zoals van synthetische vloerbedekking, beeldschermen enz. en electro-magnetische velden kunnen problemen geven. Bij electro-statische velden ontstaat een tekort aan negatieve ionen. Veel negatieve ionen vind je aan zee en na een regenbui. Electro-magnetische velden kunnen zorgen voor spininversie in je lichaam en geven ook een tekort aan negatieve ionen in huis.
Het lijkt me dat ventilatie het stof juist kan verspreiden.

Maartje

Maartje

15-02-2018 om 19:19

Maar kaaskopje

Een bloedtest toont geen allergie aan maar overgevoeligheid, aanleg. Je kunt een positieve bloedtest hebben maar geen allergie, en andersom kan ook maar wel minder vaak. Het is dus helaas nog niet gezegd dat ze geen katten of hondenallergie heeft. Als ze klachten heeft in de buurt van dieren dan kun je niet zeggen dat is geen allergie want de bloedtest was negatief. Houd dat dus in de gaten.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2018 om 20:32

Voor mij onbekende wereld

Dus alle adviezen en tips neem ik ter harte. Beeldschermen heeft ze overal. Het lijkt niet zo te zijn dat dat merkbaar invloed heeft op hoe haar lichaam reageert. Omdat ze op andere plaatsen minder heftig reageert, lijkt mij verder onderzoek naar 'dieren'allergie niet overbodig.

In haar kamer is een dakraam, boven haar bed. Met zo'n scheef raam, vangt het gordijn extra stof (denk ik). Ik vraag me echt af wat daar de meest geschikte gordijnvorm voor is. Niets is goed lijkt mij, want er ligt altijd stof op. Door het schuine dak, kan de inrichting ook niet anders.

Anneque, ik heb het heel kort stofallergie genoemd, maar ik weet inderdaad dat het door stofmijt veroorzaakt wordt.

Maartje, is het dan zo dat ze eigenlijk ook zo'n test zou moeten doen waarbij bepaalde stoffen ingespoten worden om zo de reactie te zien?

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2018 om 20:32

AnneJ

Ik heb vanmiddag de medicijnen opgehaald. Ik ben benieuwd hoe ze het ervaart.

Kat

Mijn dochter denkt ook weleens dat ze allergisch is voor poezen. Het kan niet ernstig zijn want ze houdt het tot nu toe vol en neemt alleen af en toe een pilletje thuis. Ze heeft ze wel altijd bij zich want het kan elders zich ook voordoen.

Ervaring

Veel ervaring hier met huisstofallergie. De slaapkamer is het belangrijkst. Gordijn weg en alleen terughangen als het gewassen is op 60 graden. Anders vervangen door vuilniszakken oid. Goed stofvrij maken, vooral ook onder het bed, op de plinten, op de kasten, etc. Beddegoed inclusief kussen en dekbed wassen op zestig graden. Drogen in de droger. Buiten hangen als het vriest is ook heel goed. Matras liefst een nachtje in de vrieskou leggen en dan grondig stofzuigen. Of een nieuwe kopen of een opdekmatras gebruiken dat wasbaar is op zestig graden. Matrasbeschermer weg. Kleding niet uittrekken in de slaapkamer, maar bv in de badkamer.

In de woonkamer zou je in ieder geval de gordijnen kunnen wassen en de banken en stoelen grondig stofzuigen. Wij leggen er dekens op die we elke week op zestig graden wassen. Ook ivm de huisdieren.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-02-2018 om 22:21

Anti allergisch huis

Ons huis is anti allergisch. Overal harde vloeren en een centrale stofzuiginstallatie die afvoert naar buiten. Aangelegd door de vorige bewoner. Van ons is niemand allergisch voor huisstof/mijt...

Kriebel

Kriebel

15-02-2018 om 22:24

Gordijn

Of een gordijntje dat je bv wekelijks heet wast of een rolgordijn dat je af kunt nemen, bv van een kunststof iets.
En dan regelmatig afnemen, want omdat overal stof is, valt er overal stof op, je moet het alleen niet op laten lopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-02-2018 om 00:53

Drietje en iedereen

Onze hond is ook allergisch, je verzint het niet en daarvoor was ik ook al begonnen met op de bank wasbare katoenen kleden te leggen. De meubels in haar kamer zijn allemaal van haar. Ik zal eens vragen of er een topmatras op het bed ligt. Ik heb dit bed nog nooit verschoond. (Staat hier nog geen week.)

Alleen de neusspray doet al wonderen blijkbaar, want de tabletjes die ik gehaald heb, hoefden vanavond nog niet uitgeprobeerd te worden. Het zou zomaar kunnen dat ze er opeens zoveel last van had, door de verhuizing. Het stof daarvan is letterlijk weer gaan liggen.

Wat ik afgelopen weekend ook hoorde, is dat brandnetel goed is voor allergieën, omdat het boordevol histamine zou zitten. Dat wisten jullie vast al. Ik googelde net even en er komt en waslijst met websites die dat bevestigen. Ik ben als kind in een kuil vol brandnetels gevallen, goed voor de rest van mijn leven .

Kriebel

Kriebel

16-02-2018 om 13:15

Spray

De spray heeft een inwerktijd

Kriebel

Kriebel

16-02-2018 om 13:23

Oeps

Kat liep over mijn tablet.
Ik weet niet welke spray ze heeft maar die hebben een inwerktijd van een paar weken eer ze optimaal het werk doen.
Groot dus idd de kans dat ze zelf niet ál te sopperig was en dan krijgt zelfs iemand zonder allergie last

Ik denk echt dat je niet zo'n ommezwaai hoeft te maken of je in onnodige kosten hoeft te steken als je denkt.
Denk dat je dochter haar kamer lekker fris, schoon, opgeruimd moet houden en dat het dan met neusspray en medicatie goed lukt.
Het is wel de bedoeling neem ik aan dat ze die medicatie gewoon dagelijks neemt en daarmee klachten voorkomt ipv ze te nemen als paracetamol: wanneer je last krijgt.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-02-2018 om 14:24

Kriebel

Ik geloof dat ze een tabletje per dag mag, maar ik heb gezegd dat ze zelf maar moet langsgaan of bellen als ze nog vragen heeft.

Ze had opeens zo'n last, dat ik er een beetje van schrok. Maar het lijkt minder te zijn.

Mijten en ander ongedierte...

Mijn huisarts heeft me altijd verteld dat bloedtesten voor allergieën niet betrouwbaar zijn, daarom heb ik er nooit een gehad. Maar katten, stof, paarden en wat al niet meer zorgen voor ongemak bij me. En de ene keer meer als de andere, er valt geen pijl op te trekken. Gewoon zorgen dat je antihestamine in huis hebt, en verder kun je er niet veel aan veranderen. Wel in de gaten houden of ze het ook krijgt met voedsel (fruit, noten etc). Hoe oud is ze eigenlijk? Mijn zoon kreeg er namelijk ook last van rond zijn 11e, begin puberteit.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-02-2018 om 00:51

Anki

Ze is volwassen, 25 jaar. Ze woont tijdelijk bij ons tot ze weer eigen woonruimte heeft. Ze is eerder getest en toen kwam er ook alleen stofmijtallergie uit, maar we hebben zelf de indruk dat ze van meer last heeft, omdat ze in haar eigen, ook niet stofvrije woonruimtes minder hoefde te niezen en snotteren dan bij ons, vandaar nog maar eens een test.

Maartje

Maartje

17-02-2018 om 07:46

Wat Anki al zegt

Een bloedtest *voor allergie* is niet betrouwbaar. En dat ligt niet aan de test zelf maar an de inzet, je test er geen allergie mee. Je test er aanleg mee en dat is iets anders. Je kunt de aanleg hebben en (nog) niet allergisch zijn (geworden) voor die stof en je kunt ergen allergisch voor zijn zonder dat de aanleg daarvoor uit de bloedtest komt. Het kan dus heel goed zijn dat er meer of minder aan allegie is.

Niki73

Niki73

21-02-2018 om 13:48

Bed en vooral hoofdkussen

Mijn zoon heeft huisstofmijtallergie en zijn grootste probleem is zijn bed. Regelmatig zijn slaapkamer afstoffen, de lakens wassen op 60 graden, speciale hoezen om matras, dekbed en kussen, we doen het allemaal. En regelmatig een nieuw hoofdkussen (dank u Ikea), dan heeft hij echt een paar weken minder last, ondanks de hoes. Maar toch moet hij elke avond een stevige dosis antihistamine nemen. Weet je dat er ontzettend veel soorten antihistamine bestaan? Als deze niet of niet genoeg helpt, dan kan ze terug naar haar arts en een andere vragen. Maar eerst maar flink duimen dat de neusspray genoeg helpt.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

21-02-2018 om 14:16

Kaaskopje

"Ze is eerder getest en toen kwam er ook alleen stofmijtallergie uit, maar we hebben zelf de indruk dat ze van meer last heeft, omdat ze in haar eigen, ook niet stofvrije woonruimtes minder hoefde te niezen en snotteren dan bij ons, vandaar nog maar eens een test."

Allergieën kunnen veranderen door de jaren heen. Ze kunnen verdwijnen of er kunnen nieuwe bijkomen. Ik was als kind zo verschrikkelijk allergisch voor bijvoorbeeld cavia's dat ik er ziek van werd, nu heb ik ze zelf. Voor vogels was ik absoluut niet allergisch, nu begint het te kriebelen als ik bij mensen met een vogel ben. Ook de manier waarop het zich uit kan veranderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2018 om 01:35

Het is gelukkig een stuk beter

Haar beddengoed is allemaal van haar zelf, dus dat laat ik verder bij haar. Ze is zo bang dat ik haar linnengoed en kleding verknal omdat ik geen wasverzachter meer gebruik (wel azijn) dat ze alles zelf wil wassen. Nou ja... of die wasverzachter nu door haar eigen putje gaat of door de mijne, dat moet dan maar tijdelijk. Ik ben wasverzachter helemaal ontwend. Nu snap ik dat sommige mensen het te sterk vinden ruiken.

Dat allergieën kunnen veranderen, ja dat is zo. Ik weet dat kinderen er soms overheen kunnen 'groeien'. (Oh Kenfan, die aanhalingstekens heb ik er nu omheen gezet, omdat je er natuurlijk niet letterlijk overheen groeit, maar ik zou geen beter woord weten.) Maar je kunt ook een allergie ontwikkelen naarmate je ouder wordt.

Fijn dat het beter is!

In ieder geval fijn dat ze haar eigen was doet, haha! En anti histamine in huis.Ze kan er gerust wat meer nemen als het nodig is (ook al staat er anders vermeld). Succes ermee!

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2018 om 14:01

Anki

Dank je wel 😊

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.