Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Suzanne

Suzanne

26-10-2014 om 19:34

Steunzolen? Jullie (eigen) ervaringen, wel of niet?

Onze dochter van net 7 heeft platvoeten en loopt behoorlijk met haar voeten naar binnen. Waardoor ze erg met haar voeten in-, door- en uitzakt.
De medici zijn verdeeld. Het consultatiebureau zei vroeger altijd de voetjes goed in de gaten houden, maar met eventueel steunzolen beginnen we pas nadat ze minimaal 7/8 jaar is. De huisarts zegt, ze groeit er wel overheen. De schoolarts daarentegen heeft haar nu doorverwezen naar de Orthopeed. Zij vond dat ze wel erg platte voeten had en steunzolen eigenlijk wel zéér gewenst waren.

Nu ken ik het allemaal wel van mijzelf, heb/had ze al vanaf kinds af aan. De eersten kreeg ik al aangemeten toen ik een jaar of 4/5 was. Ook via het traject: Schoolarts ("uw dochter heeft wel erg platte voeten") > Orthopeed ("uitgesproken platvoeten/ik hoor haar lopen") > Orthopedisch-Instrumentenmaker - steunzolenboer ("ze heeft uitgesproken steunzoolvoeten") > Steunzolen (het uiteindelijke resultaat van alle artsbezoeken). Halfjaarlijks op controle bij de "steunzolendokter", de "goede" (maar vooral dure) kinderschoenen van Piedro, Rentra e/o Bunnies (met los en uitneembaar voetbed). Had toen altijd van zulke 3/4 metalen/stalen steunzolen (met z'n knikleertjes aan de bovenkant) voorgeschreven en aangemeten. Welke altijd d.m.v. gipsafdrukken werden aangemeten. Die metalen/stalen steunzolen waren altijd van zulke lompe dingen en moeilijk te plaatsen in leuke meidenschoenen. Bij het aanmeten vroegen we altijd om smalle, smalle en nog een smalle.

Veel geholpen hebben ze nooit, heb er zelf géén betere voeten van gekregen. Wel extreem smalle voeten aan overgehouden, sommigen zeggen dat dat komt door het dragen van die steunzolen (maar of dat waar is betwijfel ik).

Wat zijn jullie ervaringen met steunzolen bij jullie kids (of hebben jullie ze zelf vroeger ook gehad, die lompe metalen aan de hand van gipsafdrukjes?)? Betere voeten aan overgehouden? Of hebben jullie ze nu nog steeds? Van welke materialen hebben jullie ze genomen?

Groetjes,
Suzanne.


guera

guera

26-10-2014 om 20:10

belangrijke vraag

Heeft ze klachten of pijn? Zo nee niks doen. Ik heb zelf ook lang steunzolen gehad. Geen idee of het echt heeft geholpen. Zoon heeft veel pijn bij en na sporten. Hij heeft sportzolen. Podoloog adviseert geen zolen voor dagelijks gebruik. Voeten worden ook slap ervan. Dus klachten ja iets doen anders niet. Overigens passen de zolen tegenwoordig in zo goed als iedere schoen

Katrien

Katrien

26-10-2014 om 20:14

Zelf

Ik heb mijn halve jeugd op die krengen gelopen. Met opstaande randjes. Alles van metaal. Ik had altijd eelt aan de zijkanten van mijn voeten, hele randen. En inderdaad vreselijk lelijke schoenen want in leuke schoenen pasten ze niet. Ik weet niet maar van hoe oud tot hoe oud ik ermee liep maar weet wel dat ik t te lang vond haha.
Ik heb nog steeds platvoeten. Niet extreem maar weet ook niet hoe erg het was toen ik ermee begon. Maar echt briljant veel heeft t in ieder geval niet geholpen. Ik zou zelf denk ik wel meerdere meningen verzamelen en zelf wat research doen voordat ik mijn kind erin zette, net als jij dus.

zola

zola

26-10-2014 om 20:17

mee eens guera

Dus klachten ja iets doen anders niet.
Steunzolen zijn er om klachten te verlichten. Je krijgt van steunzolen geen -betere- voeten. Ook geen andere voeten dus jouw smalle voeten zijn van jezelf en niet van de zolen.
Geloof niet zomaar een willekeurige podoloog of schoenenwinkel, er zit veel kaf tussen dat koren en hun schoorsteen moet ook roken.

Suzanne

Suzanne

26-10-2014 om 20:22

Steunzolen

Guera,

Bij dochter zakken de voeten geheel in en door en bij het (langdurig) staan ook geheel naar binnen uit. Ze heeft ook nog enorm smalle voeten. Klachten zijn niet lang kunnen staan en daardoor pijnlijke voeten enkels.

Lijkt dat steunzolen een familiekwaaltje is. Zo moeder zo zoon/dochter. Jij zeker ook (lang) die "metalen/stalen" steunzolen gehad. Altijd naar de Orthopeed en maar weer gipsafdrukken voor nieuwe. In mijn kindertijd kregen veel kids ze voorgeschreven. Hebben de steunzolen bij jou zoon hebben het beoogde resultaat?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-10-2014 om 20:31

Steunzolen

Bijna een jaar geleden postte je al hetzelfde verhaal. Ik zou als ik jou was allang je dochter steunzolen hebben laten aanmeten. Gewoon even naar de podotherapeut gaan. Mijn zoon draagt sinds ruim twee jaar ook steunzolen en hij is klachtenvrij. Je voeten worden niet beter van steunzolen maar je gaat wel natuurlijker lopen, de houding verbeterd en de overbelasting op botten en gewrichten wordt verminderd. Kortom, je hebt er alleen maar profijt van. http://www.ouders.nl/forum/gezondheid/steunzolen-jullie-eigen-ervaringen-wel-of-niet

Suzanne

Suzanne

26-10-2014 om 20:31

Katrien

Hoi Katrien,

Hééééél herkenbaar verhaal zeg. Had jij met opstaande randen? Die heb ik ook een aantal jaren gehad. Kuipjes noemden ze die volgens mij. Stond je er meer in dan op !! Jij zeker ook altijd veterschoenen (had ik ook altijd), vaak bruin of donkerblauw met los uitneembaar voetbed waar dan die metalen/stalen steunzolen voor in de plaats kwamen. Belangrijk was dat die metalen steunzolen niet te breed werden op- en aangemeten, omdat ze anders niet goed in de schoenen pasten en je de (toch wel) dure correctie kinderschoenen van Piedro/Renata of Bunnies binnen de kortste keren uitelkaar had getrapt. Bij het aanmeten zei mijn moeder er altijd uitdrukkelijk bij: "Smalle", "Smalle" en nog een "Smalle".

Liep jij voor je steunzolen toen zeker ook altijd bij de Orthopeed in het ziekenhuis? Zeker ook altijd 2x per jaar voor controle en heel vaak nieuwe laten aanmeten, omdat je er weer was uitgegroeid of omdat ze waren doorgezakt (om over de losse knikleertjes maar te zwijgen). Mijn moeder werd er soms stapel gek van, ook vanwege de kosten. Maar helaas ze had ze zelf ook, dus heb het niet van een vreemde!! Het nieuw aanmeten geschiedde hier altijd direct na het bezoek aan de Orthopeed in de naast gelegen gipskamer, waar de Orthopedisch-Instrumentenmaker zitting hield. Moest jij zeker toen ook altijd voor het maken van zulke leuke gipsafdrukjes van je voeten?

Dus bij jou hebben de steunzolen ook geen echt resultaat gehad, bij mij overigens ook niet. Had ze zelf eigenlijk altijd voor het niet lang kunnen staan. Heb jij nog steeds steunzolen?

zola

zola

26-10-2014 om 20:49

andere insteek

Klachten zijn niet lang kunnen staan en daardoor pijnlijke voeten enkels.
En waarom zou je je dochter dan geen steunzolen gunnen?

guera

guera

26-10-2014 om 21:20

klachten

Zoon heeft door de zolen tijdens sporten of lange wandelingen geen pijn meer. De podoloog zegt dat zijn voeten er niet beter van gaan worden. Ik had vroeger zelf ook die ijzeren. En ik heb nu weer zolen bij sporten omdat ik veel achillespees klachten had. Die heb ik nu niet meer. Kinderen kunnen deels ook nog door de groei van hun klachten afkomen. Deels is het toch aanleg. Ook kunnen oefeningen iets helpen. Zo zijn voeten van zoon heel stram dus hij stampt ipv netjes afwikkelen. Hij heeft oefeningen om voeten soepeler te krijgen en spieren iets te rekken. Overigens hebben zolen geen enkele zin in slappe schoenen. Dus schoenen met stevige hiel zijn belangrijk maar daar heb je veel leuke van. Ik zou voor je dochter kiezen voor zolen die goed passen in een stevige leren sneaker achtige schoen met veters en die dan altijd aandoen bij lange wandeling of lang op de benen staan bij bv schoolreisjes. Voor dagelijkse dingen niet...

Astrid

Astrid

26-10-2014 om 21:38

bij dochter

15 jaar geleden doorgezakte voeten met een naar binnen slaande linkervoet. Schoolarts zei dat ze er niets meer aan deden tenzij ze klachten had.
Die had ze, want bij rennen struikelde ze over die naar binnen slaande voet en viel daardoor erg vaak.
Zolen hebben geholpen, ze viel niet meer tijdens het rennen.
Verder zijn haar voeten nog steeds doorgezakt, maar heeft ze minder pijn dankzij de zolen. Ze heeft ze alleen aan als ze naar buiten gaat, in huis dus niet.

Puck

Puck

27-10-2014 om 09:05

Bij klachten zeker doen

Als iemand geen klachten heeft dan kun je overwegen om geen steunzolen aan te laten meten maar bij klachten: geen twijfel: doen.

Druif

Druif

27-10-2014 om 09:28

geweldig

Onze dochter (18) heeft al haar hele leven vage knie klachten. Ze wilde nooit naar de dokter, maar nadat vorig jaar bleek dat ze niet pijnvrij een dagje door de stad kon slenteren, heb ik haar bij haar lurven gepakt en zijn we gegaan.
Ik dacht eigenlijk dat ze doorverwezen zou moeten naar een orthopeed om te kijken wat er aan de hand kon zijn met haar knieen.

De huisarts verwees haar naar de pedotherapeut en met haar nieuwe steunzolen is ze pijnvrij. Hadden we jaren eerder moeten doen.

Wat een simpele oplossing. Geen nadelen, alleen maar voordelen! Het is voor haar een uitkomst. Die zolen zijn trouwens heel zacht, makkelijk in schoenen te plaatsen en ze heeft er helemaal geen last van.

Barvaux

Barvaux

27-10-2014 om 09:44

daarbij

Daarbij is het helemaal niet zo dat je kind niet eens een keertje leuke schoenen aan kan als ze er niet veel op hoeft te lopen. Als je op de fiets naar school gaat en het is slecht weer zodat je niet eens naar buiten gaat of je speelt alleen maar rustig op het schoolplein: waarom zou je dan speciale schoenen met steunzolen aan moeten?

Ik gebruik mijn schoenen met steunzolen bij het werk omdat ik daar veel loop of bij een wandeling. Niet als ik even een boodschapje haal of mijn kinderen naar training/wedstrijd breng en daar ga zitten kijken.

Puck

Puck

27-10-2014 om 22:03

Barvaux, speciale schoenen

Vaak zijn speciale schoenen helemaal niet nodig bij steunzolen. De steunzolen van onze dochter zijn zo gemaakt dat ze in de meeste schoenen gewoon op het standaard voetbed kunnen en mogen liggen. Soms moet je schoenen dan een maatje groter kopen, that's all.

Astrid

Astrid

27-10-2014 om 23:09

je haalt de binnenzool uit je schoen en vervangt die voor je steunzool, dan hoef je geen maatje groter te kopen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-10-2014 om 23:30

Steunzolen

Ik begrijp werkelijk niet waarom je bijna een jaar wacht, de hele discussie exact opnieuw aanzwengelt en gewoon niet even steunzolen bij je dochter laat aanmeten. Waarom zo moeilijk er over doen? Het is zo gepiept en stelt niets voor; mijn zoon vond het enig om over zo'n lichtbak te lopen en dan de voetafdruk te maken. Die horrordingen van vroeger zijn het niet; ze zijn van heel licht materiaal en je dochter mag ook nog een leuk, hip kleurtje uitzoeken (mijn zoon heeft legergroen met camouflagepatroon genomen; de volgende keer neemt hij rood). Je hoeft ook geen speciale schoenen er bij aan; zolang het hielstuk (contrefort) maar stevig is. Te stijve/platte schoenen zijn juist niet goed. Mijn zoon draagt zijn zooltjes in zijn sneakers en toen hij nog voetbalde ook in zijn kicksen. Je kan ze heel makkelijk in een schoen stoppen, eruit halen en zo van schoen wisselen.

Marie

Marie

27-10-2014 om 23:37

niet op voetbed

Steunzolen moeten juist niet op het standaard voetbed van een schoen!

Tegenwoordig kan bij veel schoenen de binnenzool vrij gemakkelijk eruit gehaald worden, zodat de steunzool erin kan.

Ik zou zeggen, ga eens met haar naar een podoloog. Steunzolen zijn tegenwoordig niet meer van ijzer en verkrijgbaar in allerlei vrolijke kleurtjes.
Dat weet ik omdat onze meiden ook steunzolen hebben (gehad).
En er worden geen gipsafdrukken gemaakt, maar wordt een scan van de voeten gemaakt, door op een glasplaat te staan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-10-2014 om 23:39

Podotherapeut

...en je kan de zooltjes gewoon bij de podotherapeut laten aanmeten. Kwestie van een afspraak maken, afdrukken laten maken, later de zooltjes ophalen en dat is het. Kleine moeite en je dochter zal er veel profijt van hebben en geen enkel nadeel.

Puck

Puck

28-10-2014 om 08:29

Marie, sorry hoor, maar

Weet jij t beter dan de orthopedisch instrumentmaker? Ik heb t idee dat je kennis een beetje verouderd is. De steunzooltjes die mijn dochter heeft zijn juist zo gemaakt dat ze juist WEL op het voetbed van de normale schoen geplaatst mogen worden. Ook worden er nog steeds gewoon gipsafdrukken gemaakt hoor. Dat het bij jouw meiden anders is gegaan wil nog niet zeggen dat dat de enige manier is.

Barvaux

Barvaux

28-10-2014 om 08:37

Elisa

Ik vind het een beetje flauw om te roepen dat ze in alle normale schoenen kunnen en dat je zoon ze in sneakers draagt. Meiden dragen toch andere modellen en het kan best zijn dat TS daar tegenop ziet. Het kan meevallen maar je moet ook weer niet te enthousiast zijn.

Daarom, Puck, zeg ik dat je als het echt niet past in hele mooie meidenschoenen dat je die er naast kunt kopen en kunt laten dragen voor speciale gelegenheden of dagen. Zolen gaan al niet in Birkenstocks bijvoorbeeld en juist dat soort dingen bedoel ik of hele smalle ballerina's (weet ik veel wat die meiden dragen maar met 7 jaar dragen de meeste meisjesexemplaren geen sneakers zoals de zoon van Elisa). In mijn laarzen krijg ik ook geen steunzolen maar wellicht had daar een maat groter geholpen maar dat weet ik dus niet want dan zijn die steunzolen niet op die lengtemaat. Er is gewoon weinig bovenruimte in laarzen.

Barvaux

Barvaux

28-10-2014 om 08:40

oja puck

Als je de zolen OP het normale voetbed kan plaatsen heb je toch vaak een probleem met de hoogte van de schoen, dat kan met laarzen dus al zeker niet. Mijn steunzolen moeten ook echt zonder de losse zolen, daar moet ik wel naar kijken. Het mag wel maar dan moet de schoen dus wel eigenlijk te groot zijn en als de schoen daarvoor ook te lang is past de steunzool niet.

Barvaux

Barvaux

28-10-2014 om 08:41

Misschien dat de zolen van jouw kind, Puck, dus erg plat zijn maar dat zijn die van mij dus absoluut niet. Ze zijn op sommige plaatsen best wel dik en dat past dus al heel snel niet. Het zal dus toch wel verschillen per kind/zool.

Bellefleur

Bellefleur

28-10-2014 om 08:46

Steunzolen

Ik heb sinds jaren en jaren steunzolen. En ik ben er zo gelukkig mee! Nooit meer pijnlijke voeten en knieklachten. Foto's gemaakt op glazen plaat. Zooltjes worden naar huisadre opgestuurd. Passen in elke schoen, voetbed er uit. Ze passen in mijn sportschoenen, laarzen etc. Dus, gewoon doen.

Barvaux

Barvaux

28-10-2014 om 08:55

Bellefleur

Nogmaals: niet ALLE zolen passen in ALLE schoenen! Sommige mensen krijgen gewoon een wat dikker laagje dan anderen en niet omdat de steunzolenmaker nu zo slecht is maar omdat ze het nodig hebben omdat ze anders weer allerlei peesscheuren krijgen

SamS

SamS

28-10-2014 om 09:24

Even dit

Ik lees deze vraag van TS al bijna 10 jaar op allerlei fora op internet... Voor de onderlinge discussie zijn jullie reacties zinvol, maar bij TS gaat het eerder om een steunzoolfetisj dan om een serieuze vraag.

Angela67

Angela67

28-10-2014 om 09:40

interessante suggestie SamS (OT)

ze gaat ook inderdaad alleen maar in op haar eigen ervaringen en die van Katrien om te koppelen aan haar eigen jeugd. Hmm . . . gevalletje jeugdtraumaverwerking? En waarom Orthopeed met hoofdletter?
intrigerend. . .
gr Angela

Puck

Puck

28-10-2014 om 10:20

Barvaux

De zolen van mijn dochter zijn juist niet erg plat, kind heeft platvoeten met een hoofdletter P en heeft veel steun nodig, maar de onderkant is zo gevormd dat het al de vorm van een voetbed heeft waardoor het makkelijk past in een standaard schoen met een algemeen voetbed. En de vorm die het algemene voetbed heeft kan je eigenlijk al aftrekken van de extra correctie van de steunzool zeg maar. Daardoor passen ze ook in laarzen. Dus het kan wel, maar zal zeker niet voor iedereen mogelijk zijn

Puck

Puck

28-10-2014 om 10:24

o ja Barvaux

"Daarom, Puck, zeg ik dat je als het echt niet past in hele mooie meidenschoenen dat je die er naast kunt kopen en kunt laten dragen voor speciale gelegenheden of dagen. Zolen gaan al niet in Birkenstocks bijvoorbeeld en juist dat soort dingen bedoel ik of hele smalle ballerina's (weet ik veel wat die meiden dragen maar met 7 jaar dragen de meeste meisjesexemplaren geen sneakers zoals de zoon van Elisa). In mijn laarzen krijg ik ook geen steunzolen maar wellicht had daar een maat groter geholpen maar dat weet ik dus niet want dan zijn die steunzolen niet op die lengtemaat. Er is gewoon weinig bovenruimte in laarzen."

Ik heb ook nergens beweerd dat het in alle schoenen zou passen volgens mij, want ook wij hebben de ervaring dat ze niet overal in passen of als t wel past dat het er dan zo raar uitziet dat kind liever op blote voeten loopt haha.

Barvaux

Barvaux

28-10-2014 om 10:28

puck

Ik reageerde op jouw posting 14 maar die heb ik dan waarschijnlijk verkeerd begrepen. Ik bedoelde met speciale schoenen dus niet de schoenen van vroeger maar gewoon, dat je als meisje niet overal die steunzolen in kan doen. Precies wat Elisa wel gaat beweren maar ja die heeft ook een zoon en die kan sneakers aan. Niet te vergelijken met leren laarsjes of birkenstocks of iets dergelijks.

Puck

Puck

28-10-2014 om 12:58

aha, barvaux

HEt kwartje valt jij bedoelde met speciale schoenen niet schoenen die orthopedisch geschikt zijn voor steunzolen, maar meer schoenen die je met speciale gelegenheden aandoet of naast "gewone" huis-tuin-en-school schoenen draagt. WE hadden gewoon een gevalletje spraakverwarring...
eigenlijk zijn we het gewoon eens.

Barvaux

Barvaux

28-10-2014 om 13:44

Puck

Precies, zo is het. Alleen vind ik wel dat het lastiger is voor meisjes dan voor jongens dus (zie de sneakers).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.