Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Suzanne

Suzanne

29-12-2013 om 18:58

Steunzolen? Jullie (eigen) ervaringen, wel of niet?

Onze dochter van net 6 heeft platvoeten en loopt behoorlijk met haar voeten naar binnen. Waardoor ze erg met haar voeten in-, door- en uitzakt.
De medici zijn verdeeld. Het consultatiebureau zei vroeger altijd de voetjes goed in de gaten houden, maar met eventueel steunzolen beginnen we pas nadat ze minimaal 7/8 jaar is. De huisarts zegt, ze groeit er wel overheen. De schoolarts daarentegen heeft haar nu doorverwezen naar de Orthopeed. Zij vond dat ze wel erg platte voeten had en steunzolen eigenlijk wel zéér gewenst waren.

Nu ken ik het allemaal wel van mijzelf, heb/had ze al vanaf kinds af aan. De eersten kreeg ik al aangemeten toen ik een jaar of 4/5 was. Ook via het traject: Schoolarts ("uw dochter heeft wel erg platte voeten") > Orthopeed ("uitgesproken platvoeten/ik hoor haar lopen") > Orthopedisch-Instrumentenmaker - steunzolenboer ("ze heeft uitgesproken steunzoolvoeten") > Steunzolen (het uiteindelijke resultaat van alle artsbezoeken). Halfjaarlijks op controle bij de "steunzolendokter", de "goede" (maar vooral dure) kinderschoenen van Piedro, Rentra e/o Bunnies (met los en uitneembaar voetbed). Had toen altijd van zulke 3/4 metalen/stalen steunzolen (met z'n knikleertjes aan de bovenkant) voorgeschreven en aangemeten. Welke altijd d.m.v. gipsafdrukken werden aangemeten. Die metalen/stalen steunzolen waren altijd van zulke lompe dingen en moeilijk te plaatsen in leuke meidenschoenen. Bij het aanmeten vroegen we altijd om smalle, smalle en nog een smalle.

Veel geholpen hebben ze nooit, heb er zelf géén betere voeten van gekregen. Wel extreem smalle voeten aan overgehouden, sommigen zeggen dat dat komt door het dragen van die steunzolen (maar of dat waar is betwijfel ik).

Wat zijn jullie ervaringen met steunzolen bij jullie kids (of hebben jullie ze zelf vroeger ook gehad, die lompe metalen aan de hand van gipsafdrukjes?)? Betere voeten aan overgehouden? Of hebben jullie ze nu nog steeds? Van welke materialen hebben jullie ze genomen?

Groetjes,
Suzanne.

Maria E

Maria E

29-12-2013 om 19:10

Niets geholpen

Hallo Suzanne,

Mijn ervaring lijkt wel op die van jouw: ik heb van mijn 5e tot mijn 17e met ijzeren (!) steunzolen rondgelopen. Hierdoor moest ik altijd van die veterschoenen (jongensschoenen) dragen, te verkrijgen in de kleuren bruin of donkerblauw. En het heeft helemaal niets geholpen, ik heb nog steeds platvoeten.
Mijn zoon heeft net zulke platvoeten als ik. Volgens de kinderarts is daar niets aan te doen. Je kunt platvoeten niet corrigeren. Volgens hem zijn ze alleen nodig als je last er van hebt (bijvoorbeeld pijn). Op mijn vraag of ik dan mijn hele jeugd voor niets met ijzeren steunzolen had rondgelopen, antwoordde hij volmondig "ja". Heb ik al die jaren voor niets op stoere stappers gelopen.

Maria E

Suzanne

Suzanne

29-12-2013 om 19:43

Niets geholpen

Hoi Maria,

Hééééél herkenbaar verhaal zeg. Ja die veterschoenen had ik ook altijd, inderdaad vaak bruin of donkerblauw met los uitneembaar voetbed waar dan die metalen/stalen steunzolen voor in de plaats kwamen. Belangrijk was dat die metalen steunzolen niet te breed werden op- en aangemeten, omdat ze anders niet goed in de schoenen pasten en je de (toch wel) dure correctie kinderschoenen van Piedro/Renata of Bunnies binnen de kortste keren uitelkaar had getrapt. Bij het aanmeten zei mijn moeder er altijd uitdrukkelijk bij: "Smalle", "Smalle" en nog een "Smalle".

Liep jij voor je steunzolen toen zeker ook altijd bij de Orthopeed in het ziekenhuis? Zeker ook altijd 2x per jaar voor controle en heel vaak nieuwe laten aanmeten, omdat je er weer was uitgegroeid of omdat ze waren doorgezakt (om over de losse knikleertjes maar te zwijgen). Mijn moeder werd er stapel gek van, ook vanwege de kosten. Maar helaas ze had ze zelf ook, dus heb het niet van een vreemde!! Het nieuwe aanmeten geschiedde hier altijd direct na het bezoek aan de Orthopeed in de naast gelegen gipskamer, waar de Orthopedisch-Instrumentenmaker zitting hield. Moest jij zeker toen ook altijd voor het maken van gipsafdrukken van de voeten?

Dus bij jou hebben de steunzolen ook geen resultaat gehad, bij mij overigens ook niet. Had ze zelf eigenlijk altijd voor het niet lang kunnen staan. Heb jij nog steeds steunzolen? En wat hebben ze bij jou zoon dan gedaan?

Groetjes,
Suzanne.

Annet

Annet

29-12-2013 om 19:59

Hier oudste met steunzolen

Oudste heeft zooltjes via de podoloog. Ze heeft doorgezakte voeten en daardoor pijnklachten, vooral bij het sporten.
De zooltjes zijn van heel soepel materiaal die in de schoen kunnen in plaats van de binnenzool. Het enige waar ze op moet letten bij het kopen van schoenen is dat de originele binnenzool eruit gehaald kan worden. Bij goede schoenenwinkels trekken ze die binnenzool er zo uit (zit meestal licht gelijmd) zodat ze schoenen goed kan passen.
Ze is nu 16 jaar en heeft de zolen vanaf ongeveer haar 10e. Daarvoor had ze geen klachten (maar wel doorgezakte voeten).
De zolen helpen echt voor de pijnklachten. Ze kan eigenlijk alle soorten schoenen aan. Zelfs met pumps doet ze de zolen er soms bij. Maar voor een enkele keer kan het ook zonder.

guera

guera

29-12-2013 om 20:39

zoon

Ikzelf heb ze ook gehad de metalen steunzolen! Geen idee of het niet geholpen heeft. Ik heb nu geen klachten. ....
Zoon heeft net als dochter Annet zolen. Begonnen door veel pijn na het sporten. Daarvoor helpt het 100%. Podoloog zei dat manier v lopen niet zal veranderen. Hij loopt met 1 bvoet iets naar binnen gedraaid. Sja....is zijn loopje. Ik heb ook een loopje . Dus als kind pijn heeft zou ik het wel doen. Anders niet....

Suzanne

Suzanne

29-12-2013 om 20:50

Steunzolen

Annet,

Pas op haar 10e steunzolen, heeft de schoolarts daar dan nooit op aangeslagen of daar iets van gezegd?

Ja goede schoenen hebben vaak een los en uitneembaar voetbed. Heb zelf vaak damesschoenen van de merken Gabor, Durea, Verhulst, Thinks of Footnotes. Al deze schoenen hebben een los en uitneembaar voetbed waar steunzolen gemakkelijk voor in de plaats kunnen worden gelegd. Tegenwoordig is veel schoeisel steunzoolproof (meer als vroeger !!). Pumps met steunzolen, daar heb ik nog nooit van gehoord. Zeker toch géén hoge naaldhakjes, maar lage blokhakjes mag ik hopen.

Maar veel valt en staat met wat voor type steunzolen je aangemeten hebt gekregen (materiaal/model) en je soort voeten waarvoor je ze krijgt. Vroeger waren m.i. de steunzolen veel lastiger qua materiaal/model en vorm. Je had toen o.a. metalen/stalen en zulke van hard rood/oranje plastic.

Groetjes,
Suzanne.

Suzanne

Suzanne

29-12-2013 om 21:08

Steunzolen

Guera,

Lijkt dat steunzolen overal in de familie zitten, zo moeder zo zoon/dochter. Jij zeker ook lang die metalen/stalen steunzolen gehad. Altijd naar de Orthopeed en maar weer gipsafdrukken voor nieuwe. In mijn kindertijd kregen veel kids ze voorgeschreven (net zoals nu een beugel). Maar gelukkig hoef je ze nu niet meer te dragen en heb je goede voeten.

Dus de nieuwe steunzolen bij jou zoon hebben het beoogde resultaat, mooi om te horen.

Groet,
Suzanne.

Annet

Annet

29-12-2013 om 21:14

Suzanne

Suzanne:
Pas op haar 10e steunzolen, heeft de schoolarts daar dan nooit op aangeslagen of daar iets van gezegd?
Pumps met steunzolen, daar heb ik nog nooit van gehoord. Zeker toch géén hoge naaldhakjes, maar lage blokhakjes mag ik hopen.

Nee, de schoolarts heeft daar nog wat over gezegd. Maar die zag ze in groep 2. Is het dan al duidelijk? In groep 7 had ze de steunzolen al.

Met pumps bedoel ik inderdaad lage hakjes. Dochter heeft het 'voordeel' dat ze erg smalle voeten heeft en een lage wreef. De steunzolen gaan in de pumps bovenop de gewone zool. Het leuke is dat ze de pumps dan beter past dan zonder zooltjes.

Brigitte

Brigitte

29-12-2013 om 21:37

Betere voeten

Die krijg je niet van steunzolen, zoals de kinderorthopeed ons vertelde. Steunzolen gebruik je tegen pijnklachten. Onze dochter had uiteindelijk soepele platvoeten met eigenlijk op de keper beschouwd weinig last ervan, behalve dat de omgeving de voeten zo plat vond uitzien.
Kijk eens op de site van kinderorthopedie.nl bij 'platvoeten' daar staat het goed uitgelegd. En bedenk dat bij podologen ook de kachel moet branden en dat gewone orthopeden veel minder verstand hebben van kindervoeten dan kinderorthopeden.

Suzanne

Suzanne

30-12-2013 om 08:29

Annet

zo, 29/12/2013 - 21:14
Met pumps bedoel ik inderdaad lage hakjes. Dochter heeft het 'voordeel' dat ze erg smalle voeten heeft en een lage wreef. De steunzolen gaan in de pumps bovenop de gewone zool. Het leuke is dat ze de pumps dan beter past dan zonder zooltjes.

Annet,
Net alsof dat vaak samen gaat, platvoeten i.c.m. hele smalle voeten, lage wreef en dunne voeten. Hebben we hier ook allemaal last van. Super dat ze pumps heeft kunnen vinden waar de steunzolen gemakkelijk in kunnen en die daardoor ook nog een betere pasvorm hebben. Hoor je niet zo vaak. Zijn zeker van een goed merk en aardig aan de prijs geweest. Als jonge meid wil je er toch wel een beetje "bij de tijd" bijlopen.

Draagt ze de steunzolen altijd zonder morren? Ken het vroeger van mijzelf, ik verwenste ze zo af en toe wat. Altijd naar die Orthopeed (steunzolendokter) en de Orthopedisch-Instrumentenmaker (steunzolenboer) voor het opmeten van de voeten en het maken van afdrukken. Moest jou dochter ook nog voor gipsafdrukken?

Groetjes,
Suzanne.

Mijn dochter had ook platvoeten

De kinderarts had twee adviezen, steunzolen en erg dure schoenen, of gewoon op houten klompen laten lopen.
We hebben voor de klompjes gekozen, ze heeft tot haar 12e jaar tot alle tevredenheid op goede klompen gelopen.
Haar voeten hebben zich heel goed ontwikkeld.
(Dit was in de tachtiger jaren, toen het modebeeld nog iets anders lag, vooral in een dorp)

Annet

Annet

30-12-2013 om 10:41

Geen problemen met dragen

Toen ze nog kinderschoenen had, was het wel altijd prijs. Dan moest ze schoenen hebben in een smalle maat. En die zijn duur. Qua model is ze nooit moeilijk geweest.
Het dragen is nooit een probleem geweest. Niet dragen (langer dan een week of zo) betekent pijn. In de zomer draagt ze wel Birkenstocks.

Nu draagt ze vooral sneakers van Le coq sportif. Gaan prima, heeft losse zolen. Of ze draagt zwarte laarzen van Twins (meisjeslaarzen dus).
De pumps waren volgens mij van een schoenenketen (Scapino of Van Haren) en dan daar een relatief dure versie. Ze heeft er wel veel moeten passen voordat er één goed zat.
Gelukkig heeft ze geen behoefte aan hogere hakken, dat scheelt.

De zooltjes worden aangemeten door op een glazen bak te staan zodat de drukpunten duidelijk zijn. Er komt geen gips aan te pas.

Katniss

Katniss

30-12-2013 om 10:54

Goed gekomen

Mijn dochter had als 12-jarige ook doorgezakte voeten. Volgens de deskundige (degene die het plaatje had gemaakt van haar voetafdruk) was dat een heel normaal verschijnsel, vooral bij pubermeiden, en zou het waarschijnlijk vanzelf weer goed komen. Speciaal schoeisel was niet nodig, maar het was wel handig als een schoen wat steun gaf. Inmiddels is dochter bijna 15 en is het inderdaad een heel eind bijgetrokken.

Stenna

Stenna

30-12-2013 om 11:44

hmmm

moest vroeger ook die vreselijk Piedro schoenen met flinke steunzolen, vanwege extreme platvoeten. Heeft werkelijk nul geholpen. Maar nu, met ouder worden, heb ik wel veel pijnklachten eigenlijk. Misschien moet ik er dan nu maar eens een paar aan laten meten?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-12-2013 om 14:41

Steunzolen

Ik heb zelf ook verschrikkelijk moeilijke voeten, net als mijn vader en moeder; toen ik klein was moest ik ook altijd Piedro schoenen aan. Ook had ik die metalen steunzolen. Omdat ik ook nog eens naar binnen liep (X-benen of overproneren) heb ik ook heel lang fysiotherapie en Mensendieck gehad. Nog steeds heb ik steunzolen en ik kan alleen maar schoenen dragen van Wolky, Gabor, Clarks en dat soort merken. Het lastige is dat ik dan wel platvoeten heb maar ook hele brede voorvoeten en hele smalle hielen en enkels. Toch slaag ik altijd wel in het vinden van comfortabele, leuke schoenen en ja, ook een paar pumps.

Even voor de duidelijkheid: betere voeten krijg je niet van steunzolen en degelijke schoenen; de vorm, breedte en stand van je voeten veranderen er niet door. Maar je houding en manier van lopen komt het zeker wel ten goede en zo voorkom je pijnklachten en met name rugklachten, zeker op latere leeftijd. Ik zou wel ook aanraden om naast het aanmeten van steunzolen iets als Mensendieck of fysiotherapie te doen als iemand ook nog eens naar binnen loopt en een verkeerde houding heeft (wat natuurlijk hand in hand gaat met een verkeerde stand van de voeten). Zo kon ik nooit schaatsen omdat ik door mijn enkels ging en na de therapie kon ik dit wel.

Mijn zoon van 12 heeft ook doorgezakte voeten. Een paar jaar geleden heb ik hem dus meegenomen naar mijn podotherapeut omdat hij pijn in zijn voeten en hielen kreeg met voetballen. Hij draagt sindsdien ook steunzolen; zowel in zijn voetbalschoenen als in zijn gewone schoenen. Tegenwoordig zijn het gelukkig wel zooltjes van soepel materiaal in hippe kleurtjes En gips komt er niet meer aan te pas. Hij heeft sindsdien geen pijn meer en loopt en rent beter. Hoe zijn voeten zich ontwikkelen zien we wel; hij zal altijd platvoeten blijven houden maar wellicht dat hij later toe kan met schoenen met een goed voetbed en heeft hij geen steunzooltjes meer nodig. Met dit soort zaken kan je er beter vroeger bij zijn dan later om de boel te corrigeren. Die zooltjes zijn helemaal niet meer zo vreselijk, het aanmeten stelt niets voor en het kan een hoop pijn en ellende voorkomen.

Suzanne

Suzanne

31-12-2013 om 08:12

Elisa

Elisa,

Jouw verhaal, allemaal super herkenbaar. Die moeilijke voeten heb ik ook van mijn moeder (en onze dochter weer van mij). Zit dus echt bij ons in de familie. De schoenmerken die je aanhaalt beloop ik ook. Durea (ken je misschien ook wel) heb ik vaak. Deze hebben D en E leest (super smal tot smal) net zoals bij de Piedro kinderschoenen die hadden ze toen ook in 5 wijdte maten van 1 (super smal) tot 5 (super breed). Had toen ook altijd al wijdte 1 of 2. Vandaar dat mijn moeder bij het aanmeten van nieuwe steunzolen er altijd uitdrukkelijk bij zei, Smalle, Smalle en nog eens Smalle. Ze hadden bij die Orthopedisch-Instrumentenmaker nog wel eens de onhebbelijke gewoonte ze veel te breed te maken, zodat ze niet in mijn schoenen pasten of direct na aflevering zich gingen vastvreten in de zijkanten van de dure Piedro's.

Als jij zulke brede voorvoeten hebt, heb je dan geen spreidvoeten e/o doorgezakte voorvoeten? Ik had eerst platvoeten maar heb nu uiteindelijk knik-platvoeten ontwikkeld. Dat is dus hetzelfde als dat overproneren waar je over schreef

Als kind moest ik van de Orthopeed ook naar de heilgymnastiek. Schoenen, kousen en broek uit en op blote voeten diverse oefeningen doen met de voeten. Vervolgens een soort looptraining en staan op 1 been als een ooievaar. Met de voeten diverse dingen oprapen zoals een potlood of een zakdoekje. Tevens werden daar (echt) elke keer de steunzolen gepast of ze nog goed pasten en aansloten op mijn voeten. Altijd commentaar, dan weer te smal dan weer te kort, welvingen hadden hoger gemogen/gemoeten (zelfs als ik pas nieuwe had). Mijn moeder heeft een keer gezegd, "nou dit zijn pas nieuwe ze heeft ze pas een week mag dus hopen dat ze door Sterker Orthopedie kundig en goed zijn aangemeten". Uiteindelijk zijn we er ook maar mee opgehouden.

Ik begrijp dus uit jou verhaal dat je pas steunzolen krijgt aangemeten als er daadwerkelijk klachten zijn en niet meer als voorzorg? Vroeger in de 70er en 80er jaren was dat toen m.i. geheel anders. Misschien waren artsen toen van mening dat kindervoeten zwak waren en gesteund dienden te worden. Heb eens gelezen dat voeten lui werden van steunzolen en banden en spieren hieroor verzwakten. Leunzolen i.p.v. steunzolen. Iedereen van mijn vriendinnen had toen steunzolen.

Dus steunzolen zijn eigenlijk een soort modellen/vormen/stand waar de voeten zich naar kunnen zetten (corrigeren) tijdens het lopen? Niets meer en niets minder dus. Dacht altijd dat de voeten tijdens de groei deze stand enigzings overnamen als ondersteuning in de richting welke gewenst was. Maar het is dus eenmaal platvoeten, altijd platvoeten. Wel opmerkelijk dat bijna iedereen die steunzolen heeft (gehad) van zulke (soms extreem) smalle voeten. Toch het effect van steunzolen, wie het weet mag het zeggen.

Suzanne

Suzanne

31-12-2013 om 08:25

metalen/stalen steunzolen

Elisa, Stenna, Guera & Maria.

Hadden jullie die metalen/stalen steunzolen ook altijd op voorschrift van de Orthopeed?

Zelf moest ik van de Schoolarts ("uw dochter heeft wel erg platte voeten") naar de Orthopeed ("uitgesproken platvoeten/ik hoor haar lopen") en uiteindelijk de Orthopedisch-Instrumentenmaker - steunzolenboer ("ze heeft uitgesproken steunzoolvoeten"). Vervolgens halfjaarlijks op controle bij de "steunzolendokter". Kreeg toen altijd van zulke 3/4 metalen/stalen steunzolen (met z'n knikleertjes aan de bovenkant) voorgeschreven en aangemeten. Welke altijd d.m.v. gipsafdrukken werden aangemeten. Die metalen/stalen steunzolen waren altijd van zulke lompe dingen en hadden altijd z'n hele hoge mediale boog (om de voetboog op te krikken), welke altijd heel lastig te plaatsen waten in leuke meidenschoenen. Bij het aanmeten vroeg mijn moeder altijd om smalle, smalle en nog een smalle, anders kreeg je van zulke flinke lompe dingen.

Jullie ook vaak die metalen gehad? Ook altijd via de Orthopeed en het maken van gipsafdrukjes van de voeten?

Heb gelezen dat het aanmeten nu gaat d.m.v. gan staan in een schuimbakje waar je dan in wegzakt, blauwdruk of scan.

Suzanne

Suzanne

01-01-2014 om 18:05

Katniss

ma, 30/12/2013 - 10:54
Mijn dochter had als 12-jarige ook doorgezakte voeten. Volgens de deskundige (degene die het plaatje had gemaakt van haar voetafdruk) was dat een heel normaal verschijnsel, vooral bij pubermeiden, en zou het waarschijnlijk vanzelf weer goed komen. Speciaal schoeisel was niet nodig, maar het was wel handig als een schoen wat steun gaf. Inmiddels is dochter bijna 15 en is het inderdaad een heel eind bijgetrokken.

Katniss,

Mooi dat het zo goed heeft geholpen. Was je er lekker tijdig bij.
Waar ben je met je haar geweest, Orthopeed, Orthopedich-Instrumentenmaker of Podoloog?

Ja pubermeiden kunnen behoorlijk eigenwijs zijn en een eigen mening hebben over schoenen welke ze WEL of NIET willen dragen. Gaat dan niet meer of ze enigzins geschikt zijn voor hun voeten/houding (c.q. steunzooltjes) maar om de mode. Ballerina's, UGG's, sneackers en dan het liefst ook al pumps. Alhoewel sommigen er helemaal niet op kunnen lopen!!

Suzanne

Suzanne

17-01-2014 om 19:36

Steunzolen? Jullie (eigen) ervaringen, wel of niet?

Anderen misschien nog positieve/negatieve ervaringen uit heden/verleden?

Hier holle voeten

en steunzolen. Hij heeft ze aangemeten gekregen omdat hij veel pijn had.

Suzanne

Suzanne

19-01-2014 om 18:19

Holle voeten ....

Urslau,

Is dat niet het tegenovergestelde van platvoeten? Heeft hij ze via de Orthopeed of via de tegenwoordig veel voorkomende Podoloog?
Heb je idee dat ze helpen? Hoe oud was hij toen ze voor het eerst werden voorgeschreven/aangemeten?

Groetjes,
Suzanne.

Threeboys

Threeboys

19-01-2014 om 20:07

Hier ook zooltjes

Onze zoon van 8 heeft nu ruim een jaar zooltjes. Hij had doorgezakte voeten en het werd niet minder. Bovendien kreeg hij klachten: moeite met lang wandelen, pijn aan de knieën: dan moet je dus wat doen.
Tegenwoordig hebben ze hartstikke leuke zooltjes. Mijn zoon is er echt blij mee. Hij heeft echt hele blitse zooltjes. Zijn klachten verdwenen snel en hij wéét dat ze hem goed helpen. Hij wisselt ze zelf keurig om en vergeet het nooit! Tja, maar hij is er voorlopig nog niet vanaf, Één voet staat nu goed, de andere nog niet. Dus hij heeft ze de komende jaren nog steeds nodig. En komende zomer koop ik als slipper van die elegante birkenstocks. De slipper waar nog enigszins steun in zit.
Succes, van de zooltjes van nu krijgen ze echt geen trauma hoor!

Suzanne

Suzanne

20-01-2014 om 19:12

Hier ook steunzolen ...

Threeboys,

Goed zeg, dat de steunzolen zo goed aanslaan bij jou zoon en zijn voeten. Zijn het bij hem dus echt vormen en modellen waar de voeten zich gaan naar zetten. Heeft hij ook smalle voeten? Dacht dat dit vaak hand in hand gaat (platvoeten/doorgezakte voeten en smal).

Van wie hebben jullie ze voorgeschreven gekregen? Schoolarts/Orthopeed en waar heb jij ze laten maken? Orthopedisch-Instrumentenmaker/Podoloog? Jij zelf vroeger ook gehad?

Groetjes,
Suzanne.

Lou

Lou

21-01-2014 om 20:56

podotherapeut

Mijn dochter (12) heeft sinds een jaar zooltjes. Ze helpen tegen de pijn, die veroorzaakt wordt door een ontstekingsreactie in haar knieën. Ze is hypermobiel in haar knieën en heeft X-benen. Met de voeten zelf is niets mis, maar de zooltjes helpen dus wel. Ons traject was: huisarts > fysiotherapeut > podotherapeut. De podotherapeut heeft ze aangemeten en haar ook veel praktische tips gegeven. Ze is erg blij met haar zooltjes.

lennest

lennest

22-01-2014 om 11:14

zolen en aangepaste schoenen

Ik was een jaar of 10 toen ik steunzolen kreeg, metaal met zo'n leren flapje eraan. Aangemeten door de orthopeed omdat ik heel veel pijn had van doorgezakte voeten. Het hielp, tegen de pijn, niet tegen doorgezakte voeten. Maar: die schoenen die ik erbij kreeg: Renata, bruin met veters, o, wat heb ik die schoenen gehaat! Ik heb tot m'n 15/16 de zolen gehad en daarna weigerde ik elke zool. Zo rond m'n 30e kreeg ik last van m'n rug. Een kennis van een kennis (zo gaat dat vaak) had zolen aan laten meten door een podotherapeut en daar zag je niks van. En zij droeg gewone leuke schoenen. Toch maar afspraak gemaakt, hij heeft zolen voor me gemaakt en het ging al snel beter. Hij heeft zelfs zolen gemaakt voor een open schoen! Perfect! Inmiddels zijn we heel wat jaren verder en heb ik na een auto-ongeluk een nog veel groter probleem met m'n voeten. Op advies van de orthopeed heb ik schoenen aan laten meten. Ik schrijf het nu hier op zonder nare gevoelens of wat dan ook, maar die boodschap van toen, kwam ongelooflijk hard aan. Orthopedische schoenen, ik zag het al helemaal voor me: zwarte vetleren schoenen, degelijk, vreselijk model, geen keuze, op een kilometer afstand te herkennen, daar ga je toch niet mee lopen! En wat blijkt? De orthopedisch schoenmaker is een wonder-vakman! De schoenen zijn gewoon mooi, elegant, klein sleehakje, mooi leer, ik heb alles zelf mogen uitzoeken. Natuurlijk het blijven orthopedische schoenen, met veter en tot boven de enkel, maar het lijken gewone schoenen. Het is alleen jammer dat je maar eens in de anderhalf jaar nieuwe schoenen vergoed krijgt, zelf kopen is geen optie: vanaf 1.500 euro, nee, laat maar. Mijn probleem gaat niet over, maar door de schoenen en vroeger door de zolen, heb ik veel minder pijn en dat is het mij toch wel waard!

Dalarna

Dalarna

22-01-2014 om 12:22

podotherapeut

Ik ben heel tevreden voor mezelf dan, over de podotherapeut, geen podoloog.

Suzanne

Suzanne

22-01-2014 om 19:17

lennest - zolen en aangepaste schoenen

Iennest.

Over die steunzolen allemaal heel herkenbaar. Go, dat jij ook die metalen/stalen (krengen) kreeg voorgeschreven en aangemeten, inderdaad met z'n knikleertje aan de bovenkant van de zolen (welke vastzaken met een 2-tal klinknageltjes) om het schuiven in de schoenen tegen te gaan. Maar waren er toen ook wel anderen, dacht het eigenlijk niet. Jij zeker ook vaak nieuwe moeten laten aanmeten?

Pas op je 10e aan de steunzolen, heeft de schoolarts daar dan nooit op aangeslagen of iets over gezegd? De eersten kreeg ik zelf aangemeten toen ik een jaar of 4/5 was. Via het traject: Schoolarts ("uw dochter heeft wel erg platte voeten") > Orthopeed ("uitgesproken platvoeten/ik hoor haar lopen") > Orthopedisch-Instrumentenmaker - steunzolenboer ("ze heeft uitgesproken steunzoolvoeten") > Steunzolen (het uiteindelijke resultaat van alle artsbezoeken). Halfjaarlijks op controle bij de "steunzolendokter", de "goede" (maar vooral dure) kinderschoenen van Piedro, Rentra e/o Bunnies (met los en uitneembaar voetbed).

Mijn steunzolen werden altijd d.m.v. gipsafdrukken aangemeten. Als ik nieuwe moest (omdat de "oudjes" te klein waren, te smal, doorgezakt of losse knikleertjes hadden) kon ik altijd vanuit de Orthopeed direct op blote voeten en benen door naar de naastgelegen gipskamer, alwaar de Orthopedisch-Instrumentenmaker zitting hield. Daar werden dan mijn voeten opgemeten door diverse metalen plaatjes te passen aan de voetzolen. Vervolgens werde de voeten ook nog uitgegipst (bij jou ook zo?). Brrrrr, die kleffe lauwe gips om je voeten....... Bij jou ook altijd de gipsafdruk of geheel anders?

Wat ik mij ook nog herinner, is dat die metalen/stalen steunzolen vaak van zulke lompe dingen waren en moeilijk te plaatsen in leuke meidenschoenen. Bij het aanmeten vroeg mijn moeder altijd om smalle, smalle en nog een smalle. Anders had ik die duren schoenen binnen de kortste keren uitelkaar getrapt. Had en heb overigens nog steeds hele smalle voeten!! Jij ook?

Op een gegeven moment heb ik de steunzolen er ook uitgemikt. Ze pasten gewoon nergens lekker in (en je wilde er ook niet mee gezien worden onder je vriendinnen groep). Inderdaad een bepaalde trots en het motto wie mooi wilde zijn moet dan maar pijn lijden was op mij van toepassing. Kon nu wel de collegeschoenen aan en starten met lage blokhakjes, natuurlijk wel met afschuw van mijn moeder. Verstand komt met de jaren, ook bij mij. Na een aantal jaren wel weer aan de steunzolen geraakt, omdat het gewoon nodig was. Je voeten komen in een geheel andere (gecorrigeerde) stand waardoor alle pijntjes verdwijnen

Suzanne

Suzanne

26-01-2014 om 17:51

Steunzolen? Jullie (eigen) ervaringen, wel of niet?

Misschien anderen nog positieve/negatieve ervaringen uit heden/verleden?

Suzanne

Is dat niet het tegenovergestelde van platvoeten? Heeft hij ze via de Orthopeed of via de tegenwoordig veel voorkomende Podoloog?
Heb je idee dat ze helpen? Hoe oud was hij toen ze voor het eerst werden voorgeschreven/aangemeten?

Holle voeten zijn inderdaad het tegenovergestelde van platte voeten. Het grappige is dat zijn fysiotherapeut toentertijd dacht aan platvoeten. Hij was toen 4. Toen hij met 5 weer bij zijn revalidatie arts was hebben we toch maar eens gevraagd of hij daar inderdaad last van heeft. Toen bleek dat hij holle modellen heeft. we zijn toen doorverwezen naar de othopedisch schoenmaker in het ziekenhuis en daar heeft ze eerst te kleine (ze waren in ene gegroeid) en daarna goede steunzolen besteld. Daarna moesten we ter controle langskomen. Ze waren goed gemaakt en hij heeft er geen hinder van. Hij vindt zijn schoenen na jaren eindelijk lekker zitten.
Vorige week naar de revalidatie arts terug gegaan en zij zag dat de voeten al een poging doen om te corrigeren. Hij heeft minder last van vermoeidheid aan zijn voeten. Dat was bij ons ook het streven. Hij is inmiddels net 6 en als hij weer nieuwe schoenen mag wil hij ook weer nieuwe steunzolen.

Groeten Urslau

Suzanne

Suzanne

29-01-2014 om 19:45

Urslau > Steunzolen

Urslau,

Dus prima vooruitzichten, dat de voeten een poging doen om te corrigeren qua stand en model. Ben ook geen kenner of expert, maar de voeten zullen toch wel iets meekrijgen van hun corrigerende stand van de zolen of daar enigzins naar gaan staan/groeien.
Worden jullie nooit geconfronteerd dat je regelmatig, na de controles, nieuwe moet laten aanmeten omdat hij uit de oude zolen is gegroeid c.q. de zolen niet meer goed aansluiten bij en op zijn voeten? Dus jullie lopen bij een Orthopedisch-Instrumentenmaker/-schoenmaker welke is verbonden aan de Orthopeed en zitting heeft in het ziekenhuis? Makkelijk zeg ...... aanmeten d.m.v. schuimbakje/-doosje of nog de ouderwetse gipsafdrukken?

Threeboys

Threeboys

03-02-2014 om 22:00

Suzanne

Hoi Suzanne

Ik ben gewoon naar de lokale podotherapeut gegaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.