Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anke

Anke

05-11-2018 om 15:02

Sterker worden...

Drie jaar geleden gescheiden. Sindsdien een veel drukker bestaan gekregen. Oa vanwege het feit dat ik fulltime ben gaan werken. Ik werk 40 km van mijn woonplaats. Ga met de auto en heb ook nog eens een zittend beroep (kantoorfunctie ).
Als ik thuis kom moet er gekookt en gegeten worden. Voordat alles aan kant is is het gauw half 8 en dan plof ik echt bekaf op de bank. Zo lang is de avond dan ook niet meer, want aangezien mijn wekker elke dag om 6 uur afgaat kan ik ook niet te laat naar bed.

Ben inmiddels 51 jaar. Laatste jaar wordt ik geteisterd door hele hinderlijke gezondheidsklachten.
Het begon met een zweepslag, toen een ontsteking aan de achillespees.
Nu zit ik tegelijkertijd met een pijnlijke overbelaste arm en rugklachten.

Heb het idee dat mijn lijf weinig kan hebben. Mijn zittend beroep en de passiviteit zullen er ook niet echt aan bijdragen. En ik word natuurlijk ook een dagje ouder.

Een sportschool zie ik echt niet zitten. Ben 's avonds ook zo moe. Maar toch, ik wil mijn lijf wat fitter en sterker maken.
Hoe pak ik dat aan ? Iemand tips ????

Wandelen.

Lopen en ondertussen je hoofd leegmaken.

juf Ank

juf Ank

05-11-2018 om 15:43

meid

Je wordt al wat ouder? Nee, je bent geen 18 meer, maar 51: kom op! Ga vooral veel bewegen. Met een zittend beroep is dat perse noodzakelijk als je niet in wil kakken. Je moet in je middagpauze lekker naar buiten. Na het eten een wandeling. Stukje fietsen. Heb je grote kinderen? Kun je met hen misschien iets gaan doen? Of zwemmen in het weekend?

Pirata

Pirata

05-11-2018 om 15:51

Staan

Kun je staan achter je bureau? Ik heb zelfs een bureaufiets ter beschikking.
Loop zoveel mogelijk tijdens het werk, geen collega bellen of mailen, maar er heen lopen. 10 Keer naar de koffie/theeautomaat helpt ook.
En op je vrije dag: spierversterkende oefeningen.

inderdaad

Ga paar keer in de week een uurtje wandelen. Juist als je s avonds moe bent is dat heel fijn. Of begin met hardlopen/joggen, met een programma als Evy is dat goed te doen. Sinds ik weer regelmatig hardloop heb ik nooit meer last van mijn rug. Een zit/sta bureau is inderdaad ook erg fijn.

Bellefleur

Bellefleur

06-11-2018 om 11:30

Bewegen op het werk

Neem de trap. Ga voor elk wissewasje uit je kantoor. Ga in je lunchpauze een half uurtje naar een workout. En als je 's avonds klaar bent met je klussen, niet neerploffen maar eerst een (half) uurtje wandelen. En, in het weekend, hardloopschoenen aan! Je hoofd wordt er een stuk minder moe van.

Hardlopen

Vind ik echt de stomste sport die er is. Krachttraining kan je met een goed programma ook thuis doen. Er zijn meerdere mogelijkheden, ik doe ok een programma thuis met coach en voedingtips online, werkt prima!

MaryS

Interessant om te weten dat jij hardlopen de stomste sport vindt die er is. Ik - en anderen - geven Anke gewoon wat tips hoe ze zich sterker en energieker kan voelen.

Guera

Guera

06-11-2018 om 20:52

Yoga

Goed voor body en mind. Niet voor conditie. Wel voor spierversterking.

O ja zeker, Yoga.

Wandelen en Yoga, fijne combinatie en afwisseling.

App

Heel laagdrempelig en zeker effectief is de app Seven op je mobiel. Zeven minuten per dag flink aan de gang met spierversterkende oefeningen. Gewoon in je eigen huis. Alleen een stoel en een muur nodig!

Jo Hanna

Jo Hanna

06-11-2018 om 22:22

Ook wandelen

Ik heb in januari een activity tracker gekocht en loop sindsdien enthousiast en veel. Wij hebben in april zelfs een hond in ons gezin opgenomen om lopen nog leuker te maken. Het effect van de activity tracker vond ik zelf verrassend: ik ben zo neurotisch dat ik het niet kan uitstaan als ik mijn dagdoel niet haal. Dat gebeurt denk ik 1x per week. Mijn dagdoel is inmiddels 12.000 stappen. Gemiddeld over zeven dagen haal ik dat gemakkelijk. 10.000 is een eitje, zelfs zonder hond.

Het effect: vijf kilo afgevallen (was niet echt nodig, wel ok), voel me fysiek beter en vooral heb ik ervaren dat het me juist minder moe maakt en mijn hoofd opfrist. Maar ik moet eerlijk zeggen: dat is vooral tijdens het wandelen. Ben ook alleenstaand ouder en structureel overbelast en uitgeput. Toch kan ik het lopen niet meer missen. Het houdt me op de been 😉.

Groet,
Jo Hanna

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2018 om 23:38

Fitness

Ik ben het afgelopen voorjaar met fitness begonnen en voel me er echt beter en sterker door. Ik heb wel een fitnessmaatje, dat helpt om braaf te gaan. Eenmaal binnen ben ik best fanatiek.

Diana

Diana

07-11-2018 om 00:07

Zwemmen

Zwemmen is ontzettend goed voor je hele lichaam en voor alle spieren. En je hoeft het niet lang te doen. Een half uur zwemmen kan al veel goed doen. Het is niet duur en flexibel. Binnen de openingstijden voor banenzwemmen kun je gaan wanneer je wilt. Als je door de week al om half acht (vind ik lekker vroeg, hoe doe je dat?) met het huishouden klaar bent, dan zou je daarna even kunnen gaan zwemmen. Als je moe bent, dan doe je het rustig aan met zwemmen en ga je ook even in het bubbelbad. Met kleine stappen beginnen...
Als je de smaak te pakken hebt, dan kan je misschien af en toe naar een les slagverbetering o.i.d. gaan.

In het weekend kan je meer doen.
Bijv. schaatsen op de ijsbaan is ook heel fijn, en na een uur schaatsen heb je veel gedaan.

Zorg dat je 2-3 keer per week iets sportiefs doet (lange wandelingen telt ook) en daarbij tussendoor zoveel mogelijk met de fiets doen, lunchwandelen, traplopen, etc.

Als je eenmaal begonnen bent, gaat het steeds beter en makkelijker en merk je dat je er energie van krijgt. Maar begin met kleine stappen...

Diana

Diana

07-11-2018 om 00:09

Oefeningen

Een paar oefeningen doen bij het opstaan of voor het slapen gaan is ook heel fijn, als routine.

Roeien

Work out voor je hele lijf, niet blessuregevoelig, kan in een team of alleen, lekker buiten op het water, super ontspannend. En ongemerkt word je er fit en sterk van.

skik

Anke

Een open deur, maar ik trap m toch nog even in: kies iets wat je leuk lijkt. Of in elk geval niet vervelend. Activiteit A kan in theorie wel meer resultaten geven dan activiteit B, maar als je A stomvervelend vindt, houd je het maar kort vol. Activiteiten die je doet leveren altijd meer resultaat op dan dingen die je je alleen maar voorneemt

Een blokje om in de lunchpauze is ondertussen een manier om op werkdagen wat frisse lucht en lichaamsbeweging mee te pakken zonder dat het je extra tijd kost.

Wat tijd betreft: je zou ook nog winst kunnen pakken door meer op voorraad te koken, dan ben je een paar avonden per week sneller met koken klaar.

Groeten,

Temet

eens met Temet

Kies in ieder geval iets dat je leuk vindt. En laagdrempelig is ook fijn. Dat is voordeel van wandelen, hardlopen of zelf wat oefeningen doen (bijvoorbeeld 7 minutes app die hier genoemd werd) je kunt het doen wanneer je er zin in hebt, je hebt behalve paar goede schoenen niet veel voor nodig. En je hoeft niet altijd een uur lang te wandelen. Soms is het een kortje rondje ook al fijn.

Alkes

Omdat iedereen doet alsof hardlopen zo fijn, handig en gezond is en ook nog geweldige resultaten geeft.

Zal allemaal best, maar als je er niks aan vindt heb je daar niks aan, want dan denk je dat het moet.

iedereen zegt immers dat het zo goed is, maar je gaat niet want je vindt het niet leuk en vervolgens voel je je schuldig, want iedereen doet het en ik lig hier op de bank.

Diana

Diana

07-11-2018 om 16:44

hardlopen

Hardlopen is helemaal niet zo geschikt of gezond voor iedereen.

Het is behoorlijk blessuregevoelig.
Zeker als je zoals TO last hebt van zweepslag, ontstoken achillespees en rugklachten, lijkt me hardlopen niet de eerste keus.

Bovendien moet het je liggen, hardlopen.
Ik vind het vreselijk.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-11-2018 om 16:57

Walk at home

Waar ik ooit lol van had is "Walk At Home" van Leslie Sansone. Kun je gewoon thuis doen. Zie ook


https://www.youtube.com/results?search_query=walk+at+home+leslie+sansone

En misschien moet ik het binnenkort ook weer eens oppakken, want mijn conditie is als een natte krant sinds ik een reeks griepjes en infecties heb gehad.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2018 om 17:02

Hardlopen

Ik denk dat hardlopen best goed zal zijn, maar gewoon lopen ook. Doorslaggevend is inderdaad wat je leuk, of leuker vindt. Ik wil wel proberen of ik op een loopband wat meer uithoudingsvermogen kan gaan kweken in standje 'hardlopen'. Daar wil ik denk ik in januari mee beginnen. Bevalt het niet, dan ga ik weer gewoon over op standje stevig lopen. Ik vind hardlopen op een loopband sowieso prettiger dan op straat, omdat de band meer meeveert.

Pirata

Pirata

07-11-2018 om 17:12

Standje Crosstrainer

En daarom "ren" ik op een crosstrainer. Want je landt altijd zacht.
Daarnet weer heel eventjes tussendoor gedaan, ik had 10 minuutjes tijd over. Radiootje aan en heel eventjes onfanatiek "gaan".

hardlopen

voor de goede orde ik tipte wandelen of hardlopen. Wandelen moet toch altijd wel kunnen. Ik denk dat het voor TS fijn is om gewoon even buiten te zijn in plaats van uitgeput op de bank te storten.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2018 om 12:42

Alkes

Wat ik erover gezegd heb, was zeker niet bedoeld als aanval op jouw opmerking . Voor het uiteindelijke resultaat, is het een niet beter of slechter dan het ander (hoewel hardlopen mij meer blessure-gevoelig lijkt). Het is gewoon allebei goed, zolang je het maar leuk vindt en je gezondheid het toelaat.

Ik zie hardlopen op de loopband vooral als een nieuwe uitdaging. Ik ben altijd erg onsportief geweest, ik hobbelde overal achteraan, totaal geen snelheid. Deels door conditie, deels ook angst om te vallen, niet op mijn ogen durven vertrouwen e.d.. Op een loopband ren ik in dat opzicht veiliger en minder 'bonkig' dan op straat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.