Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vraagteken?

Vraagteken?

13-03-2020 om 09:40

Spiertrekkingen / fasciculaties

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb al enige tijd last van spiertrekkingen in mijn hele lichaam. Nu lees ik op internet dat dit een eerste symptoom van ALS kan zijn. Hartstikke angstig nu natuurlijk. Huisarts geeft aan dat er geen reden tot zorg is.
Maar, nu vroeg ik mij het volgende af: Er staat dus dat spiertrekkingen het eerste teken van ALS kunnen zijn. Dat tegelijk, of korte tijd later, krachtverlies optreed. Maar, hoeveel weken/maanden kan er tussen die eerste spiertrekkingen en het krachtverlies zijn? Stel, na een maand is er nog geen krachtverlies merkbaar, is het dan onwaarschijnlijk dat dit nog gaat komen? Of kan het krachtverlies pas 6 maanden na de spiertrekking ook nog ontstaan?

En is het bij ALS zo dat de spiertrekkingen kunnen komen en gaan, of zijn ze dan constant aanwezig?

Ik maak me zoveel zorgen. Ondanks dat de huisarts aangeeft dat dit niet nodig is. Maar internet zegt mij zoveel anders.

Wie heeft er ervaring mee?
Alvast bedankt..

Patiëntenvereniging?

Ik heb er geen verstand van, maar is er niet ergens een patiëntenvereniging oid met een site met meer info?

Groeten,

Temet

Google

Ga nooit googlen als je symptomen hebt. Volgens google had ik al jaren dood moeten zijn

Vertrouw op je arts, vraag een verwijzing naar een neuroloog en ga eventueel voor een second opinion ergens anders.

Niki73

Niki73

13-03-2020 om 10:12

Magnesium

Het is meestal een teken van magnesiumtekort.

Vraagteken?

Vraagteken?

13-03-2020 om 10:51

Magnesiumwaarde

Mijn magnesiumwaarde was 0,77. Dus niet te laag toch?
Vitamine D was 49, iets verlaagd. Maar daar konden de klachten niet van komen aldus de huisarts.

Niki73

Niki73

13-03-2020 om 11:07

Weet niet

Ik weet niet hoe hoog dat hoort te zijn. Elk mens is net weer anders, misschien heb jij iets meer nodig? Magnesiumcitraat bijslikken is onschadelijk zolang je niet overdrijft. Je zou het eens kunnen proberen.

Verder is stress oorzaak nummer 2. Als je je er rustiger onder voelt, kun je dus een doorverwijzing vragen. Sporten is altijd een goed idee, zowel bij stress als bij ALS.

Bosbes

Bosbes

13-03-2020 om 16:04

geruststelling

Dit heb ik een aantal jaren geleden ook gehad. Het begon van het ene op het andere moment. Na twee dagen dacht ik aan ALS en flipte zowat van de zenuwen.
Dus daarna dacht iedereen dat het van de spanning kwam, maar toen het startte had ik geen bijzondere spanning.

NB: meestal begint ALS met krachtsverlies en juist niet met die fasciculaties. Andersom dus, en ander soort.

Ik ben wel serieus genomen, bloedonderzoek wees weinig uit, neuroloog zag het eerst niet. Later wel. Uiteindelijk kwam er (na maanden denken dat ik dood zou gaan) uit dat het niets bijzonders was, dat meer mensen het hebben en dat het 'benigne fasciculatiesyndroom' was (= goedaardig trillingssyndroom).

Google daar als enige op.

Heel langzaamaan is het veel minder geworden. Soms voel ik nog een gek trillinkje, maar ik ben niet meer bezorgd. Dat heeft wel heel lang geduurd. Ik gun jou dat je niet 1,5 a 2 rotjaren hebt (van de zorgen).

Martje

Martje

13-03-2020 om 16:23

Medicijnen?

Sommige medicijnen hebben als bijwerking spiertrekkingen.

Guppie

Guppie

13-03-2020 om 17:58

Voedingsstoffen

Bloedonderzoek zegt vooral wat over wat er in je bloed gebeurt maar niet zo heel veel over de rest van je lichaam. Ook wordt er maar op een paar stoffen getest. Magnesiumtekort kan je niet meten op bloedniveau omdat die waarde vrij constant blijft. Denk ook aan andere stoffen, zoals vitamine B12. De trend om minder of geen vlees te eten kan ook tekorten geven. Niet alleen vitaminen maar ook mineralen als zink en ook aminozuren, zoals taurine. Medicijnen, waaronder ook de pil, zorgt voor een verminderde opname en verhoogde uitscheiding van voedingsstoffen.

Bosbes

Bosbes

13-03-2020 om 18:14

bij mij niet

Ik slikte geen medicijnen en ook niet de anticonceptiepil

Ik ook

Het begon bij mij 5 jaar geleden. Precies de angst dat je beschrijft: ALS... maar inderdaad, krachtverlies treedt als eerst op en dan fasciculaties. Heb ik helaas van redelijk dichtbij mogen meemaken toen de vader van de beste vriend van schoonzoon en dochter overleed aan ALS.
Bij mij is het stress en vermoeiheid gerelateerd. Als ik slechter slaap of niet goed uit eet dan komt het weer, als ik goed uitgerust ben dan heb ik er geen last van. En inderdaad magbesium helpt echt goed.
Geen paniek!
Sini

Ano

Ano

14-03-2020 om 12:33

Niet bang zijn

Mijn vader had ALS en de fasciculaties kwamen later pas. En het zijn niet zomaar fasciculaties.... maar hele over duidelijke. Eerst dus het krachtverlies.

Heb je veel spanning stress?
Mijn huisarts gaf aan dat ook dit een oorzaak kan zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.